Als
verantwoordelijke uitgever had de hoofdredacteur van deze site zich
laten verrassen door n achterbaks griepaanvalletje. Net als in de
Politiek, is het van Uw vrienden dat ge t moet hebben! Het was nn
groepke met nog hogere koortsen dan in de Brusselse Praatbarak die het
achterbakse Diktat van Marrakesh maar niet verkocht krijgt. En al zeker het oorzakelijk verband tussen dergelijke Mondiale Diktaten en de Gele Jasjes niet eens snapt.
*
Volgens
de huisdokter zal IK, in tegenstelling tot de Praatbarak, dit griepje
best overleven. Ja, er zelfs nog de voordelen kunnen uit halen.
Bekukkeling en zo.
De
lezer krijgt hieronder dan ook onverkort de fanse kers op de taart van
het al lang (van in de oorsprong) definitieve UNO Diktat van Marrakesh.
Waarbij de naam van die stad in Marokko alleen bedoeld is geweest om te
werken als een rode lap op een stier.
*
Zoals Perfesser Henrik Vuye,
Grondwetspecialist, in het Parlement, zonder te worden tegengesproken
of uitgejouwd, stelde, , liggen er al in New York bij dezelfde UNO een
eerste pak aanvullende details klaar om in (niet bindende) wetteksten te
worden gegoten.
Het is dus niet eens nodig geweest om naar Canossa te gaan. West Europa is al lang zelf één groot Canossa geworden.
De Franse spion Gilles Sacaze,
gewezen directeur bij de sécurité extérieure (DGSE), zei bij Sonia
Mabrouk op Cnews een paar behartigenswaardige dingen over de
vernielingen (saccages) aan de Arc de Triomphe. Me dunkt dat, op hun
niveau, Mark Eyskens, Guy Verhofstadt en Herman De Croo dat in hun zak
mogen steken:
het was Europa en de mondialisering waarop men zich moest richten
Gilles
Sacaze: Er zijn jammerlijke uitspraken gedaan, en dan zijn er men
heeft de publieke functies gedesacraliseerd: het presidentiële ambt,
maar niet enkel dat, de functie van politici in het algemeen. Goed, dat
waren jammerlijke kleine uitlatingen, maar ze dateren niet van vandaag,
dat was onder de vorige presidentstermijn, en zelfs onder Sarkozy met
casse-toi pauvcon. Zo heeft men zaken gedesacraliseerd, en dan zegt
men: de mensen respecteren ons niet. Maar ze respecteren de gendarme
niet, ze respecteren de politieman niet, ze respecteren de president van
de republiek niet, ze respecteren de Arc de Triomphe niet. Ziet u, men
heeft van de natie of van het nationalisme een geestesziekte gemaakt, en
dan zegt men nu: heb respect voor de nationale symbolen. Maar dat is
een nieuw geluid! Nog niet zo lang geleden moest men de natiestaat was
een probleem, en het was Europa en de mondialisering waarop men zich
moest richten. En we mogen dan, zo u wil in hogelijk onzekere tijden
leven maar er zijn grenzen.
Sonia Mabrouk: Niet onbelangrijk wat u daar zegt.
Gilles Sacaze: Zeker, maar ik ben militair geweest weet u.
Sonia
Mabrouk: Het is dat men misprijzen toonde voor bepaalde enfin,
misprijzen men heeft bepaalde waarden vergeten, opzij geschoven, en
vandaag roept men die in.
Gilles
Sacaze: Precies. En men roept die waarden in als het ons goed uitkomt,
en vervolgens moet men ze maar weer uitwissen als, heu kijk, wat
motiveert de gendarme die zaterdag, of de politieman die zaterdag het
hoofd moet bieden aan straatstenen enzovoort? Zijn salaris is het niet.
Het is die kerel riskeert zijn leven. En om je leven te riskeren word
je nooit genoeg betaald. Van het geld kun je dan niet meer genieten wil
ik zeggen, een ontstellende evidentie, niet? Het is dus iets anders. Het
is iets anders. En als men dat andere wegneemt, en dat andere is de
Republiek, het is de Natie, het is Frankrijk, voilà, en als men dat
decennialang wegveegt, wel, daardoor staan we waar we nu staan.
Vlaamse stemmen
Laten
we nu de visionair en schilder-dichter Mark Eyskens als eerste zijn
wijsheid debiteren: De wereld wordt een dorp! Het nationalisme is
totaal achterhaald, het volk bestaat niet meer en de nationale staat
verdampt in Europa.
De
bevlogen Guy Verhofstadt mag natuurlijk niet achterblijven. In een van
zijn vele verwaarloosbare boekjes roept hij: Het nationalistische
denken en zijn vertakkingen in het fascisme en het nazisme hebben in een
tijdspanne van honderd jaar een spoor van vernieling door Europa
getrokken, zoals geen enkel continent op aarde dat ooit heeft
meegemaakt.
Gelukkig is er nog de hofnar Herman De Croo met een mooie, zij het niet van veel zelfkennis getuigende kreet:
mentaal gehandicapt
Ik ben echt geen Vlaams-nationalist omdat ik echt niet mentaal gehandicapt ben.
Gilles Sacaze: Il
y a eu des paroles malheureuses, alors il y eu on a désacralisé les
fonctions : la fonction présidentielle mais pas que dune façon
générale la fonction des politiques, bon. Par des petites phrases
malheureuses mais ça ne date pas de maintenant, cétait également sous
le précédent quinquennat, et puis même sous Sarkozy avec casse-toi
pauvcon. Donc on a désacralisé les choses et on se dit: les gens ne
nous respectent pas. Mais ils ne respectent pas le gendarme, ils ne
respectent pas le policier, mais ils ne respectent pas les politiques,
ils ne respectent pas le président de la République, ils ne respectent
pas lArc de Triomphe. Mais on a fait, si vous voulez, de la nation ou
du nationalisme une maladie mentale. Donc maintenant on dit: respectez
les symboles nationaux. Mais cest nouveau! Il ny a pas longtemps il
fallait la nation cétait un problème, il fallait se tourner vers
lEurope et la mondialisation. Donc on est plus dans linsécurité si
vous voulez, mais il y a une limite.
Sonia Mabrouk: Cest important ce que vous dites.
Gilles Sacaze: Mais bien sûr, mais jai été militaire si vous voulez..
Sonia Mabrouk:
Cest quon a méprisé certaines enfin, méprisé : oublié, mis de côté
certaines valeurs, et aujourdhui on en appelle à ces valeurs-là.
Gilles Sacaze:
Exactement, et on en appelle à ces valeurs-là quand ça nous arrange, et
puis il faut les effacer quand heu encore une fois, vous avez les
quest-ce qui motive le gendarme qui samedi, ou le policier qui samedi
va faire face aux pavés et cetera. Cest pas le salaire. Cest le gars
il risque sa vie. On nest jamais suffisamment payé pour risquer sa vie.
Je veux dire on ne va pas profiter de largent, cest dune évidence
déconcertante si vous voulez. Donc, cest autre chose. Cest autre
chose. Si on enlève cette autre chose, et cette autre chose cest la
République, cest la Nation, cest la France et voilà. Quand on a effacé
ça pendant des décennies, bien alors on en arrive là.
*
*
Het mooie kerstcadeau van de N-VA
*
Met haar weigering van het UNO-migratiepact geeft de N-VA een mooi kerstgeschenk aan Charles Michel: de val van de regering.
De corebusiness van N-VA
Immigratie en veiligheid is zoals we weten een van de kernthemas van de Vlaams-nationalisten.
Vervroegde
verkiezingen kunnen hen dus enkel goed uitkomen. Onbetwistbaar geniet
Theo Francken in het Noorden een grote populariteit.
de volgende formatieonderhandelingen in een impasse
De strategie van Bart De Wever is welbekend: aantonen dat de alsmaar uitgesprokener dichotomie tussen Vlaanderen en Wallonië het land België onleefbaar maakt. Dat
was trouwens de vaststelling die twee leden van de Assemblée nationale
in 2011 al deden, toen zij waren afgevaardigd om de binnenlandse
toestand van het Koninkrijk te analyseren. Als de recente resultaten van
de gemeente- en provincieverkiezingen bij de volgende wetgevende
verkiezingen bevestigd worden, dan vraagt het niet veel
voorstellingsvermogen om de volgende formatie-onderhandelingen in een
impasse te zien raken.
Confederalisme zet de poort open voor separatisme
Nieuw
is het niet. Begin jaren negentig, werd de idee van het confederalisme
gelanceerd door de CVP-er en minister-president Luc Van den Brande, die
verklaarde: Mijn collegas in de Vlaamse executieve, inbegrepen de
socialisten, scharen zich achter mijn verklaringen over het
confederalisme. Het Vlaamse parlement sprak zich in die zin uit in 1999.
Wat Vlaanderen betreft is de federalistische bladzijde dus 25 jaar
geleden al omgedraaid.
Aan
Franstalige kant zijn de partijvoorzitters vastbesloten om een
dergelijk verloop te beletten, want het zou België tot een lege schelp
maken, en al spoedig overbodig. Ervaring leert ons echter ook dat de
«demandeurs de rien» altijd zijn gezwicht, en dat hun engagementen geen
sikkepit waard zijn.
Niet nagekomen francofone engagementen
In 2014 brak Charles Michel zijn belofte om nooit met de N-VA te regeren.
Even
in herinnering brengen: in 1988 liet de PS José Happart en Voerense
kwestie vallen; in 2001 accepteerde men om de Franse Gemeenschap uit
de financiële afgrond te hijsen dat de Vlaamse kiezer
oververtegenwoordigd zou worden in Brussel,* en dat de gemeentewet onder
de Gewesten zou vallen, wat Vlaanderen zou toelaten de francofonen in
de randgemeenten in de pas te dwingen. In 2011 werd de kinderbijslag
geregionaliseerd, en BHV gesplitst zonder uitbreiding van het Brusselse
Gewest! In 2014 brak Charles Michel zijn belofte om nooit met de N-VA
te regeren.
Om
hun verraad te rechtvaardigen legden de Franstalige verantwoordelijken
uit dat hun bekommernis de redding van België was. Daar trapte niemand
in: het enige wat woog was de bekoring van de macht.
Hoe ziet de Waalse toekomst eruit?
Wat
wordt het morgen? Twee scenarios komen in aanmerking: ofwel aanvaardt
men het confederalisme, ofwel zal België onbestuurbaar blijken, en
verdwijnt het.
In
beide gevallen zal Wallonië op zichzelf zijn aangewezen, en wel in een
onhoudbare budgettaire situatie. De twee deelstaten zullen immers
verantwoordelijk zijn voor hun eigen financiën, en de uitdoving van de
Vlaamse transfers zowat 7 miljard jaarlijks* is nu al voorzien
binnen de komende tien jaar.
Frankrijk dan maar? in de staat waarin het zich vandaag bevindt?
ook is Frankrijk taalkundig en cultureel onze moederschoot
De
crisis die de Zeshoek nu doormaakt zal na verloop een oplossing
krijgen. De Franse republiek loopt niet het gevaar dat ze zal
verdwijnen. En hoe dan ook is Frankrijk taalkundig en cultureel onze
moederschoot en speelt het volop mee in de wereldpolitiek.
Wij
hebben de grote staking van 1960-61 gekend tegen de Eénheidswet van
Eyskens. Die wet voorzag belastingverhogingen, besparingen, met name in
de sociale zekerheid en de werkloosheidsvergoedingen, en wijzigingen in
het pensioenstelsel en de openbare dienst. Het station van Luik werd
kort en klein geslagen en de hoogovens gedoofd. Ook hier was er een
klimaat van opstand. En wat was het eindresultaat? Dat we, zoals de
syndicalist André Renard zelf vaststelde, de PS zagen terugkeren en in
allerijl diezelfde Eénheidwet toepassen.
Wijlen
Robert Fabre, destijds voorzitter van de LinksRadicalen in Frankrijk,
heeft het in zijn boek «Toute vérité est bonne à dire» [elke waarheid
mag gezegd worden] goed omschreven: Hoeveel listen, omwegen en
stuntelige handigheidjes ziet men niet, en we mogen daaraan
toevoegen: hoeveel hypocrisie ook in de wereld van de politiek die
nochtans over het essentiële gaat, dienstbaarheid aan anderen, en daar
zo zelden in slaagt.
Charles Michel
een Corsicaanse of Bretoense prefect
En
al onderstreept hij graag zijn diepe vriendschap met Emmanuel Macron,
zoals hij in 2011verklaarde, toch wenst Charles Michel in geen geval
onder de voogdij te komen van een Corsicaanse of Bretoense prefect. Het
moet zijn dat hij de voogdij van de N-VA prefereert!
Wat
die Belgische gezindheid van de francofone beleidsmensen verklaart, is
in werkelijkheid de angst dat hun lucratieve baantjes wel eens op de
helling konden komen als het Koninkrijk verdween. Maar de dag dat ze
voor het voldongen feit zullen staan, zullen we hen elkaar zien
omverlopen aan het hekje,*** om hun onwrikbare trouw aan het eeuwige
Frankrijk uit te schreeuwen. Wedden?
___________
*
In het Parlement zijn de francofonen oververtegenwoordigd. [nvdv] **
Zoals we weten zijn er ook ernstige studies die meer dan het dubbele
aangeven. [nvdv] *** Ça se bouscule au portillon zegt men figuurlijk
als iemand niet uit zijn woorden raakt, maar hier is de letterlijke
betekenis bedoeld. [nvdv]
Jules Gheude
6 DECEMBER 2018
Vertaling Marc Vanfraechem
7 DECEMBER 2018
*
AAN DE VRUCHTEN
KENT MEN DEN BOOM
**
Mooi
maar vermoeiend spektakel daar in de Wetstraat en aanbelanden. En
allemaal overuren, die dubbel ja zekfs driedubbel moeten betaald worden.
Persoonlijk
zou ik er prijs op stellen, dat sommige woordvoerders voor de cameras
de uitwendige tekens van hun hoogwaardigheid zouden dragen. Een
narrenpak voor Groen, ceremoniekledij voor begrafenis-ondernemers voor
de CD & V en hemelsblauwe engelenkledij met de bijhorende
vleugeltjes voor de Roberalen.
Voor
de twee strekkingen binnen de Vlaams Nationalisten zou ik alleen
dedtige stadskledij willen aanraden, col & plastron, streepjespak en
witte handschoenen zoals in een opereatie-kwartier.
Want de vivisectie van een gestorven land ligt op de snijtafelel
En
ja, eigenlijk is het woord Staatsgreep een veel te beperkt begrip
voor wat er daar gaande is aan de rand van de Sahara. Eerst symbolisch
reeds volgende week Dinsdag-Woensdag de tweedaagse plechtige presentatie
in Noord Afrika op de plaats van de misdaad. Dan de volgende week
Woensdag 19 December in New York de nog plechtiger definitieve
ondertekening van het Pact door 134 landen.
Het Pact van Marrakesh, pf is het eerder het Landverraad van Marrakesh?
De juiste term moet later nog worden bedacht, want het gaat niet om een
greep naar de Macht in één e land alleen, maar om de greep naar de
Macht over .van Pool tot Pool. De natte droom van socialistisch
Nazi-Duitsland staat op het ount in vervulling te gaan.
We leven inderdaad op en globe, een enorme uitgedoofde vuurbal in de oneindige ruimte en dus zal het woord globalisme wel het dichtst liggen bij wat de Verenige Nazis Naties eigenlijk willen.
Naast de Global Warming die slecht is, komt de Global Destruction ingelepeld om het weer goed te maken
Maar
daarover, over de juiste inhoud en over de Knappe Koppen aan de
Knoppen, is onduidelijkheid troef. Correctie: is opzettelijke verwarring
troef. Het is als gaan shoppen in wildvreemde islam-landen met de
ogen toe. Maar met de portemonnee wijd open.
*
Op de valreep komen de tongen los. Het gonst va de geruchten. Net als enkele jaren geleden, toen ook de zo bejubelde Europese Grondwet
werd afgeketst. Om het ding van Marrakesh er kost wat kost toch mar
door te krijgen? Aandacht afleiden is daar een van de opvallendste
middelen voor. Klimaatbijeenkomsten met honderden regeringsleiders die
allemaal (op kosten van Jan Modaal) reizen lijk Gulliver, naar verre landen, met volle overladen veilige vliegtuigen zonder roetuitstoot .
*
Waar
dan de touwtjes mogen hangen die deze luchtvloten migranten besturen?
Mag voorlopig niet bekend gegeven worden. Slechts een paar namen komen
in aanmerkeling, maar die draaien allemaal rond 9/11, Mekka en rond Clown Obama en zijn bede Democ Rats.
*
De
bedeling is o.a. om het woord grens uit onze hoofden te bannen. Om
zelfs uit alle woordenboeken ter wereld geschrapt te worden. Het gebruik
ervan wordt VERBOTEN. De enige écht grote uitzonderingen (in Km²) zijn
Amerika en Australië.
Blijft
de vraag waar die grens-afschaffing voorlopig stopt. Aan ieders
voordeur? Ook daar verplichte maar niet-bindende vrije toegang voor
iedereen? En quid met het echtelijk bed? Moet dat ook, netjes
opengeslagen, beschikbaar zijn voor iedereen, ongeacht de huidskleur of
de etnische afkomst? Hoe houden dan Sjarel Premier en Croo-tje die dikke
negerlul uit het bed van hun vriendinnen?
*
Ha
ja, want mijn is ook dijn. Dat is al zo sedert Mei 68, maar komt pas
nu, 50 jaar later, goed in de praktijk. Vrouwenrechten? Kinderrechten?
Alle neuzen in dezelfde richting. Zandcultuur is een gezonder en vooral
prettiger cultuur!
*
En
ja, natuurlijk kleven er ook nadelen aan deze nieuwe leefwereld. Is al
1400 jaar zo. Maar daar wordt aan gewerkt. Zie Calf-O. Allerlei
oplossingen liggen op tafel. Zoals het totaal verbod op
aardappel-schilmesjes. Om dwingende redenen. Ook het houden van kanaries
wordt verboden. Omdat zij de mannen op verkeerdelijk op het idee zouden
kunnen brengen, dat morsen met hun zaad heel normaal zo zijn.
**
Waarom is N-VA zo hard tegen migratiepact Marrakech gekant? (En wat staat er letterlijk in de tekst?)
Overleeft
de federale regering de heisa rond het VN-migratiepact? Alle
regeringspartijen zeggen dat ze niet uit zijn op vervroegde
verkiezingen, maar alle ogen zijn gericht op N-VA. Als enige
regeringspartij heeft ze fundamentele problemen met het migratiepact.
Een bijkomende interpretatieve nota toevoegen aan het VN-migratiepact
volstaat niet. Het pact zelf is problematisch, zei vicepremier Jan
Jambon voor aanvang van het N-VA-partijbureau. Een regering die naar
Marrakech gaat, steunen we niet, zei voorzitter Bart De Wever ná het
partijbureau. Maar waarom is N-VA zo hard tegen het pact?
Aanvankelijk
voerde N-VA vooral aan dat ze het niet-bindende karakter van het
document niet vertrouwt. De tekst vermeldt expliciet dat het
niet-bindend is en dat de soevereiniteit van elk land wordt
gerespecteerd. Maar de partij vreest dat het document op termijn wel
juridisch bindend kan worden. Een rechter kan zich in een uitspraak op
het verdrag beroepen waarop de bal aan het rollen gaat. Maar ook
inhoudelijk zijn er flink wat breekpunten.
Regering valt voorlopig niet: We werken verder aan een oplossing
Gezinshereniging
Het
verdrag vraagt van de VN-lidstaten een engagement om de
gezinsherenigingsprocedures te versoepelen. Dat is onaanvaardbaar, want
dat stelsel is nu al te laks, aldus N-VA.
Wat staat er in de tekst?
Facilitate
access to procedures for family reunification for migrants at all
skills levels through appropriate measures that promote the realization
of the right to family life and the best interests of the child,
including by reviewing and revising applicable requirements, such as on
income, language proficiency, length of stay, work authorization, and
access to social security and services
Illegalen
Het
akkoord wil inspanningen om mensen zonder papieren te regulariseren en
beoogt het opheffen van illegaal verblijf als een strafbaar feit. N-VA
kan ook niet leven met het aan banden leggen van de opties om illegale
personen op te sluiten. Dat maakt gedwongen terugkeer nog moeilijker.
Wat staat er in de tekst?
We
commit to fulfil the right of all individuals to a legal identity by
providing all our nationals with proof of nationality and relevant
documentation, allowing national and local authorities to ascertain a
migrants legal identity upon entry, during stay, and for return, as
well as to ensure effective migration procedures, efficient service
provision, and improved public safety. We further commit to ensure,
through appropriate measures, that migrants are issued adequate
documentation and civil registry documents, such as birth, marriage and
death certificates, at all stages of migration, as a means to empower
migrants to effectively exercise their human rights.
Klimaatvluchtelingen
Het verdrag erkent klimaatvluchtelingen en de bijhorende sociale rechten.
Wat staat er in de tekst?
Strengthen
joint analysis and sharing of information to better map, understand,
predict and address migration movements, such as those that may result
from sudden-onset and slowonset natural disasters, the adverse effects
of climate change, environmental degradation, as well as other
precarious situations, while ensuring the effective respect, protection
and fulfilment of the human rights of all migrants
Culturele gevoeligheden
Voor
de partij is het een no go dat ontvangstlanden respect voor de
cultuur van de migrant moet promoten en in de gezondheidszorg de
culturele gevoeligheden van migranten moet respecteren. Dat kan leiden
tot het terugdraaien van vrouwenrechten.
Wat staat er in de tekst?
Promote
mutual respect for the cultures, traditions and customs of communities
of destination and of migrants by exchanging and implementing best
practices on integration policies, programmes and activities, including
on ways to promote acceptance of diversity and facilitate social
cohesion and inclusion
Incorporate
the health needs of migrants in national and local health care policies
and plans, such as by strengthening capacities for service provision,
facilitating affordable and non-discriminatory access, reducing
communication barriers, and training health care providers on
culturally-sensitive service delivery, in order to promote physical and
mental health of migrants and communities overall, including by taking
into consideration relevant recommendations from the WHO Framework of
Priorities and Guiding Principles to Promote the Health of Refugees and
Migrants
Om
kort en krachtig te besluiten: de namen zijn bekend van zij die in ons
apenland die al dat onheil onbeperkt willen uitbreiden. Zij dragen mijns
inziens persoonlijk de financiële verantwoordelijkheid voor alle
kosten.
Als
het Migratie Pact er komt, dan kan dat pas nadat ook dit juridisch is
vastgelegd en ondertekend (met de nodige waarborgen) in persoonlijke
naam door de promotoren ervan. Dat zijn de bestuursleden van alle
politieke partijen van dit apenland, buiten de Vlaamse Natonalisten.
*
Niet
beperkende opsomming van deze astronomisch hoge kosten die de pan
zullen uitrijzen. Ha, ja, als migratie een mensenrecht is zijn er ook
twee kanen aan de medaille.
*
Reiskosten,
opvang, voeding, verzorging, huisvesting, opleiding, gezinshereniging,
behoud van ieders vreemde cultuur: daarvoor worden op de
partij-hoofdkwartieren vanaf vandaag de nodige
budgetten voorzien, komende uit de persoonlijke waarborgen van de
partij-leden. Dot, onder streng toezicht van de twee partijen die
Marrakesh niet gewild hebben.
O,
hoorde ik een snuggere geest op de radio uitleggen. Migratie is van
alle tijden. Ook wij, Vlamingen, zij het product van volksverhuizingen
van 4 à 5.000 jaar geleden. En dat is ook zo. Maar geeft dat het recht
om op onze beurt verjaagd te worden ten voordele van Nieuwkomers uit
alle windstreken?
Neen, Omvolking
is geen nieuwe uitvinding
*
Een
wereldwijde volksverhuizing gewild, gepland en uitgevoerd door
Nieuwerwetse (zelfbenoemde) Goden die de wereld willen beheersen? Kleine
godheden van een per definitie beperkte levensduur, want dat soort
Strebers verslinden op den duur vooral zichzelf
Ons
rest de plicht om te blijven vechten als leeuwen. Daar waar zelfs de
veldmuizen in de vrije natuur hun leven veil hebben om het eigen nest te
beschermen tegen alle soorten indringers.
Neen,
vrede op aarde aan alle mensen van goede wil, is niet voldoende. Eerst
moeten de bedriegers van slechte wil er worden uitgewerkt
(Deze is zekerlijk n Flamingant: zwart pakje, gele bek, en overtuigd naar Rechts blikkend)
*
Waar
ik ook nog geen woorden voor heb, is het feit dat oner Kerkelijke
Gezagdragers dat alles zo maar hebben laten gebeuren. Met als resultaat,
dat er nog altijd wel veel schapen te houden zijn, maar zo goed als
geen herders meer.
Als
er tegenwoordig in roerige tijden wat verkeerd zit volgens de zogezegde
Openbare Opinie, komen de Gele Jasjes boven en wordt er revolutie
gepredikt.
*
Buiten
de grotendeels verzonnen klimaat-hype en de voorgeschreven achterbakse
islamisering van alle Beschavingen die er ooit hebben bestaan, wordt er
alleen over Brood en spelen gecommuniceerd. Indoctrinatie van de morgen tot de avond.
De rest is, wordt gezegd, inbeelding, fake news en tutttefrut.
Veurnse Babelutten.
Blijfven plakken aan de tanden
*
Beschavingen
zijn fenomenen die komen en gaan lijk kometen of staartsterren aan het
Uitspansel. Ze schitteren even en worden dan weer dof en voor de
eeuwigheid onzichtbaar.
Mesopotamiërs,
Assyriërs, Babyloniërs, Meden en Perzen, Kelten en Egyptenaren, Grieken
en Romeinen, samen met nog ontelbaar vele anderen, verspreid over de
hele aardbol: er blijven ons alleen nog wat artefacten, ruïnes,
herinneringen en vele meestal onleesbare vergane geschriften. Alleen de
natuurlijke intelligentie daarvan bleef doorleven en overgedragen op
andere en nieuwe volkeren.
Geen
kat die nog weet te zeggen waarvoor Pyramiden, Dolmen, Menhirs,
Stonehedges Heilige Bomen, Heilige Bronnen of Heilige Koeien ooit exact
stonden. Voor zover die niet verdwenen onder tropische oerwouden en/of
eindeloze zandwoestijnen
Overheen
alles wat is vergaan, bleven als vaste waarden doorheen tijd en
eeuwigheid alleen over: het Godsgrboel, het Mensdom, met als link
tussen die twee: de Onsterfelijke Intelligentie die wij Christenen de H.
Geest nemen.
Plant- & Dierenrijk zijn daarbij de toemaatjes die verder leven moeten toelaten.
En
nu gaan op hun beurt, samen met onze kerktorens, ook de diepste
fundamenten van deze onze eigen Beschaving onherroepelijk verloren. En
kolen er Gouden Kalveren in de okaars.
Om (misschien) plaats te maken voor een soort van artificiële intelligentie?
*
Enfin
en conter-enfin, hiernavolgend een serieuze algemene bolwassing uit
heet Kamp der Noorderburen. Wijn in de Westhoek zeggen over zoiets, dat
Ons Heer van elk zijn getal moet hebben. Vertoef dus niet àl te llang
bij deze benadering van het probleem, want het is slechts ee klein
détail van het geheel. Doorheen het bos de bomen niet meer zien
*
De kerken lopen steeds verder leeg, maar waarom?
(Afbeelding: Getty Images (2)).
*
Kerken
wijten leegloop vaak aan veranderende samenleving, maar hebben ze het
misschien (ook) aan zichzelf te wijten? Mensen prikken eenvoudig door
typisch Westerse varianten van het evangelie heen
Het
georganiseerde, geïnstitutionaliseerde christendom is aan het
uitsterven, vooral in de Verenigde Staten, dat decennialang het
christelijkste land ter wereld werd genoemd. Jaarlijks verdwijnen daar
tussen de 6000 en 10.000 kerken, wat neerkomt op 100 tot 200 per week.
Hoewel ruim 70% van de Amerikanen zich nog christen noemt is het
kerkbezoek gedaald tot onder de 20%. Veel leegstaande kerkgebouwen zijn
omgebouwd tot bars, hotels, bed&breakfasts en Airbnbs, een enkele
in een overdekte speeltuin, lasergame hal of skatepark. In Europa en ook
Nederland is de ontkerkelijking al veel verder gevorderd. Hier zijn veel kerken juist omgevormd tot moskeeën.
Gulle giften worden minder, kerken raken leger
Duizenden
christelijke kerken in Amerika zijn s zondags akelig leeg en zijn op
sterven na dood. Dat proces van ontkerkelijking is al decennia aan de
gang. Het aantal Amerikanen dat zich met niet een religie of geloof
associeert is de afgelopen 25 jaar gestegen van 6% tot 25%, waarmee het
de grootste groep (niet)gelovigen in het land is geworden. Onder jong
volwassenen van 18 tot 29 is dat percentage zelfs al gestegen tot 39%,
tegen 10% in 1986.
Amerikanen
zijn nog wel gulle gevers: in 2015 kregen kerken, synagogen, tempels en
moskeeën bij elkaar ruim $ 373 miljard aan giften. Dat was echter nog
maar de helft van het bedrag in 1990.
Vroeger
dienden kerken nog als belangrijke buurtcentra waar omwonenden en
andere mensen elkaar konden ontmoeten, zo geeft Michael Snyder van de
End of American Dream blog als commentaar op een artikel over dit
onderwerp in The Atlantic. Die functie lijkt getuige de op enkele
uitzonderingen na- angstvallig lege kerken goeddeels verloren te zijn
gegaan. Veel kerken hebben het aantal diensten daarom noodgedwongen
teruggeschroefd naar één per week. (1)
Nederlanders nog minder religieus
Noch
het Atlantic artikel, noch Snyder gaat in op de achterliggende oorzaken
van de teloorgang van het georganiseerde christendom in Amerika en zeker ook Europa, waar dat proces nog verder is gevorderd.
Zo was het aantal Nederlanders dan zegt godsdienstig te zijn drie jaar
geleden gedaald tot 50%, waarvan 24% katholieken en 16% protestanten.
Van de Nederlandse volwassenen bezoekt nog maar 16% regelmatig een kerk,
moskee of ander religieus gebouw.
Geen borden boven de levenssnelweg
In
kerken wordt heel vaak de verklaring gegeven dat steeds meer mensen in
onze moderne samenleving denken of vinden dat ze God niet meer nodig
hebben, en/of zich liever met wereldse c.q. hedonistische zaken
bezighouden. Bij gesprekken met ongelovigen of ex-kerkleden blijken
echter nogal eens andere overwegingen een grote rol te spelen.
Wat
veel niet-gelovigen bijvoorbeeld stoort is dat kerken en christenen het
leven op even naïeve als simplistische wijze reduceren tot een soort
splitsing op de snelweg; alsof er boven de (levens)weg grote borden
hangen met pijlen naar rechts voor de weg naar de hemel / naar God, en
pijlen naar links voor die naar de hel / naar de duivel.
Wie heeft er de juiste versie?
In
dat kader wordt nogal eens gewezen op het feit dat er alleen al binnen
het christendom vele honderden stromingen zijn die het op grond van
hetzelfde heilige Boek (nog los van de talloze verschillende
vertalingen)- vaak hartgrondig met elkaar oneens zijn, en uit naam van
hun versie van God hun volgelingen vaak hemelsbreed verschillende dingen
opleggen (of juist toestaan).
Om
in dezelfde analogie te blijven: als de rechter borden boven de snelweg
worden gevolgd, dan volgen daarna nog eens honderden afslagen die
allemaal beweren naar de juiste kerk en juiste uitleg van de Bijbel
en God te leiden. Hoe kan een niet-gelovige dan ooit weten welke afslag
de juiste is?
*
Daarom
wordt niet gekeken naar theologie of naar kerkgebouwen, maar
voornamelijk naar het gedrag, de uitingen en de woorden van de mensen
die er komen. Christenen maken het er dan al snel zelf naar totaal niet
meer serieus te worden genomen als ze beweren dat zij zelf, of tenminste
hun kerk of hun groep het toch echt bij het meest of zelfs enige juiste
eind heeft, terwijl de puur statistische kans daarop niet hoger dan
0,2% is.
De
reactie is dan vaak dat er weliswaar veel kerken zijn, maar slechts één
evangelie. Als dat zo is, waarom dan al die enorm verschillende
uitleggingen en verklaringen, en die vaak tegenstrijdige vereisten waar
je aan moet voldoen om een goede gelovige te zijn? Als het allemaal zo
duidelijk en eenvoudig is, waarom dan niet één kerk en één algemeen
geaccepteerde uitleg van de Bijbel?
Realiteit heel anders dan wordt beloofd
Wat
velen ook dwars zit om niet te zeggen: spuugzat zijn - zijn die
voortdurende hooghartige en minachtende dreigementen en veroordelingen,
niet enkel van de ongelovige zondaars , maar ook van degenen die op
wat voor manier dan ook afwijken, of het wagen vragen te stellen bij
hun kerk en het daar voorgespiegelde Godsbeeld of aangeleerde manier van
geloven. Die veroordelingen zijn in feite een moderne variant van de
eeuwenlang succesvol gebleken tactiek waarmee men vroeger de kerken nog
wel vol kreeg, namelijk door letterlijk te dreigen met hel en
verdoemenis.
Valsheid Westerse evangelie wordt doorzien
Waar
men ook doorheen prikt is het na de Tweede Wereldoorlog in eigenlijk
alle Westerse kerken diep doorgedrongen voorspoedsevangelie - of
geluksevangelie zoals Corry ten Boom het voorspelde -, dat er met al
zijn varianten op neerkomt dat God altijd het beste met je voorheeft en
goed voor je zorgt, mits je maar aan dit of dat voldoet en deze of gene
regels volgt. En natuurlijk op de juiste manier gelooft.
Dat
dit totaal niet in overeenstemming met de realiteit van het echte leven
niet alleen ver weg, maar ook in de directe omgeving van familie en
vrienden, of die nu gelovig zijn of niet- is overduidelijk, maar
weerhoudt Westerse christenen er niet van te blijven denken en preken
dat ze door dit te geloven de zegen van God op hun leven hebben (en min
of meer zelfs kunnen afdwingen, ook al wordt dat meestal niet
letterlijk zo gezegd).
Als
andere christenen dan toch iets vreselijks overkomt, dan hebben die dat
automatisch aan zichzelf te wijten (gebrek aan geloof, verborgen
zonden, verkeerde denkbeelden, e.d.). Met dit valse evangelie zijn
alleen al in Nederland honderdduizenden mensen de kerken uitgejaagd,
niet zelden compleet gebroken en kapot gemaakt.
Bovendien
blijkt uit onafhankelijke statistieken dat christenen nergens
substantieel minder vaak ongelukken of ernstige ziektes krijgen, of
minder vaak een ongelukkig huwelijk hebben of scheiden, om maar een paar
dingen te noemen (en als er op sommige punten al enig verschil is komt
dat altijd omdat de kerk in kwestie zaken zoals scheiden, roken, drinken
e.d.. verbiedt).
Tijd voor een spiegel, of blijft het veroordelende vingertje?
Dus
voordat kerken en christenen weer met het vingertje naar de grote boze
wereld met al zijn duivelse verleidingen wijzen, zouden ze wellicht
eerst eens in de spiegel moeten kijken en bij zichzelf te rade gaan?
In
hoeverre zijn ze werkelijk nog een zoutend zout en lichtend licht
van hun grote voorbeeld Jezus Christus, die het verlorene, afgewezene,
mislukte, zieke en zondige juist opzocht en zonder te veroordelen
steunde en troostte, maar die de vrome religieuzen van zijn tijd die
toen ook al precies meenden te weten wat God allemaal wel en niet wil,
en hoe je je precies moet gedragen om gezegend te worden- met de voor
die tijd grofste beledigingen scherp veroordeelde? En die zijn
volgelingen nergens een zo prettig mogelijk leven, maar juist
moeilijkheden en verdrukkingen voorzegde, en daar met zijn eigen leven
een niet mis te verstaan voorbeeld van gaf?
Zeker
is het absoluut niet, maar het zou zo maar kunnen dat de kerken weer
een beetje voller worden als die Jezus en Zijn oorspronkelijke evangelie
weer centraal worden gesteld, en het eeuwige impliciete en expliciete
afwijzen en veroordelen van degenen die niet helemaal of helemaal niet
voldoen aan het plaatje van de juiste gelovige, eindelijk wordt
losgelaten.
Want
dat de paar door het voorspoedsevangelie volgelopen kerken (*overigens
voor 90% gevuld met mensen afkomstig uit andere kerken) op zeker moment
weer leeg zullen lopen of uit elkaar zullen vallen omdat de voorspoed,
het succes, de gezondheid en het geluk dat belooft en gepreekt wordt
geen waarheid wordt, lijkt slechts een kwestie van tijd.
Eigenlijk
hoeft er niet eens zo gewichtig gedaan te worden. Iedere
reliegie-stelsel tenslotte is mensenwerk en dus vatbaar voor
menselijke vergissingen, al dan niet met opzet begaan.
De
Christelijke Leer maakt (probeert te maken van het Opperwezen Onze
Liefhebbende Vader die het Mensdom als Zijn aangenomen Zoon (verbonden
diir de nooit eindigende Intelligentie) op deze wereld heeft gezet.
Scheppingsverhaal en Menswording worden as het ware als één
onlosmakelijk geheel aanzien. Al de rest is menselijke (tijdsgebonden)
improvisatie. Voor ons in het Ondermaanse n begin of n einde willen
zien aan de eeuwigheid, is willen maar niet kunnen..
De 2de
grootste monotheïstische namaak-religie, is de islammerij, die
grotendeels kopij van het origineel, maar werdf deze keer is de Goede
Vader vervangen door een onderdrukkend en wraakzuchtig roofdier.
Wat
de twee scheidt, is gebrekkig mensenwerk. Met dat éne grote verschil,
dat, waar een Goede Vader de zaken regelt, de wereld voort blijft
draaien. Zelfs richting Aards Paradijs.
En
ja, het is in onze vrijgevochten Westerse Wereld weeral een Waarheid
als n koe: ieder mens is, van de wieg tot het graf, Koning van zijn
eigen vrije mening. En geloven, dat is iets aanvaarden op het Gezag
van een ander.
Kerjen
tenslotte zijn en blijven plaatsen van ontmoeting en/of bezinning. Ze
geven een meerwaarde aan onze Samenleving. De torens van àl onze
kathedralen, kerken en kapellen wijzen naar de Hemel. En ze doen dat,
vooral in onze Lage Landen, omhangen met een onnavolgbare schoonheid.
Het zijn on-navolgbare kunstwerken die rijzen met torens vol zwier.