De kraak van het jaar: consensus over global warming is doorgestoken kaart
CLARK KENT - 24 NOVEMBER 2009
Hert Vrije Volk
Al meer dan tien jaar moeten we aanhoren dat er een wetenschappelijke consensus is, dat de mens global warming veroorzaakt, het debat voorbij is en alle echte wetenschappers erkennen dat de AGW-hypothese waar is. Nu weten we wat deze consensus werkelijk betekent: het is allemaal doorgestoken kaart.
Het gaat hier niet alleen om grootschalige wetenschappelijke fraude. Het is ook een misdrijf. Tientallen prominente wetenschappers hebben een gansterorganisatie opgezet om overheidsfondsen te vergaren: miljarden aan belastinggelden voor klimaatonderzoek.
Maar de schade is veel groter dan al dat belastinggeld voor klimaatonderzoek. De frauduleuze AGW-theorie wordt gebruikt om de wereldeconomie op een hongerdieet te zetten door het gebruik van de goedkoopste en rijkst beschikbare energiebronnen uit te faseren.
Dit is de misdaad van de eeuw. Het vereist een grondig onderzoek en de boosdoeners mogen hun gerechte straf niet ontlopen.
Boeketje Digitalis
(onderkoeld en op ijs gelegd)
Ben gewoon benieuwd hoe of wat de Oude Media hierover zullen berichten. Waarschijnlijk zijn ze langs die kant Oost Indisch doof en blind meteen. Want wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil, nietwaar! Een wederwoord? Doodzwijgen zullen ze doen. Of hoogstens belachelijk maken. We kennen dat.
Tot de storm is gaan liggen, of men iets anders heeft uitgevonden. Fijn stof, bij voorbeeld. Of de uitputting van de fossiele brandstoffen. Als het maar iets is dat er vlot in gaat bij de goedgelovigen, zodat de aandacht kan afgeleid worden. Van de voortschrijdende Muzelmanisering. Of van de algemene verarming en de afzwakkende levensstandaard van de eigen mensen, de solidariteit ten bate. Want het gaat om de mensen, niet om de centen, nietwaar Haiku Herman .
Maar dat het om de eigen mensen zou kunnen gaan, daar ligt men niet van wakker! .
Dat volgende generaties ons zullen vervloeken omdat wij te laf zijn geweest om deze volksmisleiders en bedriegers te vuur en te zwaard te vernietigen! Maar hun vervloekingen zullen moeite hebben met aan de oppervlakte komen, want die generaties zullen leven in de catacomben van de verdrukking. Weer arm en slaafs zoals hun over-over grootouders uit de jaren na 1830. Lees er de oude kronieken op na. Hoe, als voorbeeld, de Burgemeester van Brugge zijn agenten s morgens van deur tot deur moest zenden, om de doden te noteren die de voorbije nacht van de honger gestorven waren .Zie Arm Vlaanderen van Pater Stracke .
Sinds 1974 wordt het noorden van Cyprus bezet door de Turken. De moslims daar gebruiken kerken en kloosters als stallen, wat met het oog op de door de Turkse staat gefinancierde moskeeën in het westen een schandaal van de eerste orde is! En onze begripsvolle kerkvorsten heten de islam ook nog welkom!
Iedere dag storten de kerken op Noord-Cyprus verder in. Tientallen kerken en kloosters worden door de Turkse milities gebruikt als militaire kampen of munitieopslagplaatsen. De kerken die niet veranderd zijn in moskeeën, vernietigd of door vandalisme geruïneerd werden, worden als sportclub, kantoor, theater hotel, kippenboerderij, hooischuur of stal gebruikt. De begraafplaatsen werden voor het grootste gedeelte met de grond gelijk gemaakt... Uit de kerken werden ongeveer 1600 iconen, heilige voorwerpen, evangelieboeken, liturgische kerkgewaden en zelfs de zware iconostasen geroofd. De werken van een beschaving, die 5000 jaar historie kent, werden geplunderd en in het buitenland verkocht. Tientallen kerktorens werden afgebroken om niet meer als zodanig herkenbaar te zijn...
Bovendien is het nog steeds verboden om een mis in de kerk te vieren. De vrijheid van godsdienst wordt belemmerd, de restauratie van kerken blijft verboden. Meer dan 133 kerken, kapellen en kloosters, die in het sinds 1974 door het Turkse leger gecontroleerde Noord-Cyprus liggen, werden ontwijd, 78 kerken werden in moskeeën veranderd, 28 worden als militair depot of ziekenhuis gebruikt, 13 zijn veestallen en de inventaris, inclusief meer dan 15.000 iconen, werden illegaal verwijderd en niemand weet waar ze zijn!
De koord leveren waarmee iemand wordt opgehangen .Nog 5 keer slapen en we weten wat er in Zwitserland gebeurt met het referendum over het mineretten-verbod. Maar het ziet er niet goed uit.
En daarvoor zijn, hoe bestaat het, de traditionele godsdiensten verantwoordelijk, samen met Amnesty International, die vinden, als er kerktorens mogen staan, er ook minaretten mogen zijn. Het is dus een soort alles of niets, waarbij mijn voorkeur zou uitgaan naar niets.
Zeg nu zelf, zijn wij, en dus ook de Zwitsers, echt nog godsdienstig? Hebben wij dus kerken nodig? Afbreken die boel, zodat er ook geen reden meer is om moskeeën toe te laten. We zullen zien hoe de trage massa dan reageert, als een van de grootste symbolen van onze normen en waarden moet verdwijnen .
Zwitserland kan zondag per referendum de bouw van minaretten verbieden. De populaire conservatieve partij SVP wil een verbod op de bouw van de torens van moskeeën in de Grondwet opnemen. Mensenrechtenorganisatie Amnesty International stelt dat een eventueel verbod in strijd is met de vrijheid van geloof.
Zwitserland stemt zondag over de minaret
De grootste Zwitserse partij SVP ziet minaretten, van waaruit vijf maal per dag een oproep tot gebed klinkt, als een 'religieus machtssymbool'. Omdat de torens niet in islamitische geschriften worden genoemd, beredeneert de partij dat de bouw van torens kan worden verboden zonder de vrijheid van religie te schenden.
Discriminerend Amnesty International noemt het referendum in strijd met de geloofsvrijheid. 'Een verbod op minaretten in de grondwet opnemen terwijl de bouw van kerktorens wel gewoon is toegestaan is discriminerend,' aldus Nicola Duckworth, hoofd Europese programmas van de organisatie.
Andere politieke partijen en ook christelijke, joodse en islamitische leiders hebben zich uitgesproken tegen een verbod.
Het is niet zo waarschijnlijk dat een verbod op minaretten realiteit zal worden in Zwitserland. Bij een peiling vorige week zei 53 procent van de Zwitsers tegen een verbod te zijn, 37 procent is voor en 10 procent weet het nog niet. De groep voorstanders is wel licht aan het groeien.
Islamisering Voorstanders van het verbod op minaretten zien het referendum als een symbool tegen de islam en de sharia. SVP-Kamerlid Walter Wobmann noemt het minarettenverbod een stap tegen de islamisering.
In Zwiterland is ongeveer vier procent van de bevolking moslim. Op dit moment bestaan er vier minaretten in het land, en zijn er bouwvergunningen aangevraagd voor meer.
Heb altijd van de kunst-richting Clair-Obscur gehouden, en van tegenstellingen. Vandaar dat volgend stukje gaat over de weldaden van de godsdienst van vrede, in het door oorlog veroverde Noord Cyprus, nog niet zo heel lang geleden. De agressor was Turkije die sindsdien hardnekkig weigert zich terug te trekken ..Hun Allaah wil dat zo, moet U weten!
U herinnert zich nog? Cyprus kon niet (de resterende vrije heft) bij Europa komen, zolang dat, enz MaarNoord Cyprus is nog altijd bezet gebbied, en de EU zwijgt .De Turken zijn er nog altijd en ontkleden het land van zijn verleden. Want waar ooit de Islam een voet kon zetten, of waar ooit een Moslim heeft gebeden, is voor altijd veroverd gebied. Naar Muzelmanse traditie, wordt dit uitgedrukt door minaretten!
Dit wordt een les in zinsontleding. Want De Standaer/Le Standaer, U weet wel, het zusterblad van de Le Soir, de rabiate Vlaming-haterkrant van LUnion fait la Farce, is bezig met loeven. Loeven (*), of keren in de wind, moet een woord zijn die men daar via transcendentie (**) uit het brein van Bruno Valkeniers hebben overgenomen. Maar terzake. Het Vlaams Belang dus in de actualiteit.
Nu de Oude Media met zijn allen met een kater à la De Winter (***) in het riet zijn gestuurd over de zo vurig gewenste implosie van het Vlaams Belang.
Terzake. Zie de titel hierboven. Zodat het eindelijk doordringt: het belang van ons allemaal, de Vlamingen, ligt niet in het supporteren voor de staatsvorm die ons al bijna 200 jaar als tweederangsburgers behandeld heeft en nog altijd behandelt, maar in het supporteren voor die ene zweeppartij die de andere partijen opjaagt.
Anders gezegd : zonder de voorvechters van de Vlaamse Beweging, heden het Vlaams Belang, was de officiële taal in Vlaanderen nog altijd het Frans, en mochten wij de klerken spelen van de meesters uit het Zuiden. Arm gehouden door de Franssprekende elite, en dom gehouden door de Kerk ..
Het fenomeen is bezig zich te herhalen. Mangain en Reynders stellen de wetten inzake BHV, Dehaene buldert, giet lood om oud ijzer, en buigt hzt hoofd. De Geitenboer speelt Pontius Pilatus : hij wast zijn handen in onschuld ..En Albèr II? Die herleest de mémoires van Albèr I, waar die laat registreren, dat om zij Rijk in stand te houden, hij de kant van de Socialisten kiest .Genez is dus goed geïnstrueerd als ze propageert voor die éne kieskring en samenvallende verkiezingen .
Mijn plaat is grijsgedraaid, maar ze staat wel vol hits'
woensdag 25 november 2009
Auteur: Peter De Lobel IN De Standaard online
Interview Filip Dewinter voelt zich niet aangesproken door de kritiek op het harde taalgebruik in zijn partij.
De partijraad zal zaterdag geen problemen meer hebben met de visienota die wordt voorgelegd. We hebben de tekst stevig geamendeerd zodat hij nu de lading dekt. Het hele partijbestuur staat nu achter de tekst.'
En daarin staat nog steeds dat de stijl en de taal waarin Vlaams Belang communiceert, gedateerd zijn?
Kijk, ik ben radicaal in mijn principes en als het over ons programma gaat. Maar wat de methode betreft, ben ik zo flexibel als wat. Of we nu met een bokshandschoen dan wel met een scalpel of een injectienaald naar buiten treden, dat maakt voor mij helemaal niets uit. Ik kan me perfect aanpassen. We gaan niet prutsen aan ons programma, wel aan de verpakking.'
Dus geen pocket van Mohammed' meer?
Ik spreek soms harde taal, maar ik speel altijd op de bal, nooit op de man. Die uitspraak was gedragen door de partij, de voorzitter had de tekst op voorhand goedgekeurd. Het vat voor ons ook perfect samen wat onze partij moet doen: hard werken en de zaken eenvoudig verwoorden. We hadden net die week een stevige nota over de kostprijs van immigratie, en dat onderstreepten we met een stevige uitspraak. Een volkspartij moet politiek incorrecte meningen op een volkse manier verkondigen, zonder in platitudes te vervallen.'
Is er een breuk met voorzitter Valkeniers?
Men hoopt een verdeel- en heersstrategie toe te passen op Vlaams Belang, een wig tussen ons in te drijven, maar dat zal niet lukken. Er is helemaal geen breuk met Bruno Valkeniers en er is evenmin een interne revolutie aan de gang. Wij zijn een radicale, Vlaams-nationalistische volkspartij. En binnen die partij zijn er stijlverschillen, ja. Maar dat betekent niet dat alles wat Dewinter en Gerolf Annemans zeggen plots des duivels is. Wij bedienen gewoon een ander publiek.'
Onze partij mag geen schrik hebben van haar eigen schaduw, aan zelfkastijding doen is nergens voor nodig. In het verleden zijn ongetwijfeld fouten gemaakt mag het even maar we moeten niet beschaamd zijn over het geheel. Wij staan voor dat verleden en blijven daarvoor staan. We gaan de succesformules uit het verleden echt niet overboord gooien.'
Wat met de kritiek dat Dewinters plaat is grijsgedraaid?
Dat is dan toch niet te merken in de verkiezingsuitslagen en de poppolls. Zolang ik het vertrouwen van de kiezer heb, is mijn rol niet uitgespeeld. Het mag dan misschien een grijsgedraaide plaat zijn, maar ze staat wel vol met grote hits. En zelfs vele jaren nadat ze in de top-10 hebben gestaan, worden die nog altijd gedraaid.'
(*) Loeven is geen al te modern begrip. Het is tegen den wind inkrimpen, - dichter bij de wind zeilen - dichter bij de wind sturen
Moesten wij allemaal ons op het water sneller/trager willen voortbewegen, we zouden rap ondervinden wat loeven wil zeggen.
(**) Transcendentie is een academisch begrip, hier aangewend om op het niveau van mijn lezers te blijven, zodat zij zich niet nodeloos moeten blijven vernederen om af te dalen naar het niveau van DS. Daar zou er gestaan hebben Telepathie, maar ziehier wat het is volgens Wiki ..en waaraan ik uiteraard niets heb aan toe te voegen.
Transcendentie overstijging; bovenzinnelijk bewustzijn; het zich boven de dualiteit van het zinnelijke vereenzelvigen met de getuige
(***) Dit is een allusie op het interview van gisteren avond op de Rode BRT met Filip De Winter, waar bij hem voortdurend de pap in de mond gegeven werd om zichzelf op te hemelen en de partij te kleineren. Zelfs mijn vier Duitse Herders keken verveeld! Het interview begon met De Winter in actie met de pocket van Mohammed, waarbij de bedoeling duidelijk was : de beul De Winter tegenover het arme slachtoffer Mohammed, baj, de SS-beul uit de kampen! Wanneer gaan die gasten nu eindelijk eens begrijpen, dat wat De Winter sloganesk schetst, een zachte benadering is van wat de mensen werkelijk denken! Een kolfje naar de hand van de Flupp, telkens meesterlijk omgeturnd naar elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is ..
Enne, teksten van het Partijbestuur kunnen amenderen .Maar het Vlaams Belang was toich niet democratisch!
Gaan we ze nu zaterdag, bij de Algemene Vergadering, een les geven in democratisch bestuur? Hoe zullen ze dat interpreteren? In ieder geval, zoals de kaarten vandaag liggen, is den Bruno al een flinke stap onderweg om het cordon sanitaire te doorbreken. Want dat was precies aangelegd, omdat de partij niet democratisch was
Dit is een bericht voor vakbondsmanitous en oorlogswoekeraars. Wat in wezen koek is van één deeg. Beiden leven immers op de kap van de gewone man. Heden ten dage moeten jullie hier zijn! Italia is the place to be! Lees De Wereldkrant hieronder.
Bakkers, beenhouwers en kleine middenstanders : als de gewiekste Vliegende Hollander hierheen! (want dit artikel is wel degelijk uit een bron zo links en zo Hollands als het kan). Verwittig Uw Pelgische vrienden en als de bliksem met Uw zakken zwart geld naar hier.Vermijdt Zwitserland, want daar staat de Douane te controleren! Ondergetekende geeft U gratis logies en inwoon, mits een tweede 5% voor een goed doel. Overschrijvingen op onze (zwarte) spaarrekening AUB God zal t U lonen! ..
Een 50 Km verder ligt er in Porto San Stefano een jacht (12 meter) van koninklijken bloede, met helicopterdek en bodyguard-bewaking, waar niet ik, maar wellicht jullie, wel, welkom zullen wezen. Miljonairs onder elkaar, nietwaar Een Arabische introductie kan de kennismaking en het onthaal ten zeerste bevorderen. Er ordt Frans gesproken..
En die andere Hollander, die Wouter Bos zou zich daarmee mee moeten bemoeien? Zo maar over de grenzen heen van alle soevereiniteit? Het zal je kind wel wezen! Ho! Ik weet het al! Dat is een klus voor Haiku Herman, eenmaal die na 1 januari aan het roer van de EU komt te staan. In die tussentijd kunnen zijn geloofs- en partijgenoten nog vlug even langs komen met hun koffertjes Liefst met één en dezelfde chartervlucht, om het milieu te sparen?
Als resident in Italia kunnen wij gemakkelijk deze taxatie aanvragen. Zeg nu zelf: 5% belastingen betalen is een vooroorlogs aanbond! Het probleem is, dat wij niets hebben om aan te geven .Misschien zijn er lezers en kunnen wij elkaar wederzijds helpen?
Belastingwet Italië werkt zwartsparen in de hand
Minister Wouter Bos moet Italië op de vingers tikken over een belastingmaatregel voor zwartspaarders, vindt de CDAfractie
in de Tweede Kamer
De zwartspaarders kunnen in Italië geld aangeven voor een belastingtarief van vijf procent. Volgens de internationale organisatie FATF, die zich tegen witwassen en financiering van terrorisme inzet, vergemakkelijkt de nieuwe Italiaanse belastingamnestie witwassen van geld. Ook is er zorg over het feit dat Italië de boekhoudfraude niet aanpakt. Nederland is voorzitter van de FATF en heeft de kwestie deze zomer opgepakt.
Voor Kamerlid Pieter Omtzigt is dat niet genoeg. Hij wil nu van minister Bos weten wat de regering verder doet aan de zaak.
De manier waarop de Arabieren het bestuur organiseren van de nieuw ver- overde gebieden gelijkt heel erg op de kolonisering van Afrika in de 20ste eeuw. De Arabieren zijn ziekelijk nationalistisch (nog altijd) en zo overtuigd van de superioriteit van de eigen nieuwe ideologie dat ze letterlijk afstand nemen van de veroverdde volkeren. Op die manier consolideren ze onbewust hun heerschap- p lange termijn.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Germanen bij hun volksverhuizingen naar het Romeinse Rijk, nemen ze niet de taal of een deel van de wetgeving of de gewoontes over van de autochtonen. Ze zijn trouwens geen volksverhuizers die met vrouwen kinderen betere weidegronden zoeken. Dit zijn harde en gedisciplineerde veroveraars en plunderaars die zich haast zonder bagage verplaatsen. Ze herleiden een deel van de bevolking tot slavernij en laten die slaven gloednieuwe steden bouwen waar de Arabieren bij elkaar wonen. Ze vestigen zich niet in de oude steden. Ze lopen dus niet het gevaar bij een opstand vernietigd te worden omdat ze verspreid leven. Ze kunnen integendeel uit de eigen stadsbewoners direct een legertje op de been brengen.
Natuurlijk nodigen ze hun stamgenoten uit zich bij hen te voegen van het moment dat ze zich zeker voelen in hun macht. Lange tijd zijn de Arabieren in hun veroverde gebieden een minderheid van zo'n tien procent. En die minderheid leeft als een parasiet op de kosten van de autochtonen. Arabieren van de eerste generatie denken er niet aan te werken. In Perzië krijgen ze zelfs een uitkering op kosten van de Perzen. Maar men moet er wel bij vertellen dat de belastingen die ze heffen dikwijls
lager zijn dan de sommen die de Oost-Romeinse keizer, of de Perzische sjah, uit zijn onderdanen perste. In de meeste delen van het nieuwe rijk betalen de niet-moslims altijd het dubbele van de hoofdelijke belasting die de moslims verschuldigd zijn. In andere delen moeten moslims niets betalen. De nieuwe Arabische heerserhebben er dus geen financieel belang bij als te veel nieuwe onderdanen zich uit opportunisme bekeren, al kunnen ze zogenaamde bekeerlingen niet weigeren.
Maar het duurt bijna 400 jaar vooraleer in dat reusachtige rijk (de afstand tussen Mauretanië en Samarkand bedraagt 7.000 kilometer) een meerderheid van de mensen moslim is. Eerst 60 jaar na de verovering van de helft van het Oost-Romeinse Rijk verdwijnt het Grieks als de taal van de administratie. In Damascus nemen de Arabieren een heel lange tijd de helft van de kathedraal in beslag als moskee. De andere helft blijft christelijk.
Weinig verzet
De Arabische verovering van Syrië en Palestina wordt natuurlijk vergemakkelijkt door de permanente intriges in Constantinopel waar een keizer nooit echt zeker van zijn troon is. Dikwijls wordt daar meer energie aan interne intriges besteed dan aan de oorlog met de Arabieren. De hoofdstad van hetOost-Romeinse Rijk is zo groot en belangrijk dat ze altijd nieuwe Griekse immigranten kan absorberen en de Griekse elite die het rijk bestuurt, blijft bijna nooit ter plaatse na de Arabische overval. De Griekse ambtenaren en militairen vluchten liever zodat het bestuur overal onthoofd wordt en de Arabieren gemakkelijk hun plaats kunnen innemen.
Het in Arabische ogen schatrijke Egypte wordt door 4.000 Arabieren uit Jemen veroverd op nauwelijks twee jaar tijd. Egypte is misschien niet meer de graanschuur uit de oudheid en wordt geteisterd door epidemieën en ontvolking, maar de buit is nog altijd reusachtig. Het Griekse verzet is weer zeer slap en de machthebbers hebben er nooit aan gedacht de koptische ketters (in hun ogen) te bewapenen. De bevelhebbers van de multinationale Oost-Romeinse legertjes riskeren dikwijls het eigen hachje niet en vluchten liever. De Egyptenaren blijven passief en begrijpen eerst zo'n honderd jaar na de verovering de ware aard van de islam en de Arabieren. Ze komen in opstand, maar dan is het te laat.
Het duurt natuurlijk een tijdje voor zo'n betrekkelijk klein groepje veroveraars een reusachtig land als Egypte verteerd heeft en voorlopig beperken de Arabieren zich tot wat raids in de rest van de Noord-Afrikaanse gebieden van Constantinopel: kwestie van wat kerken te plunderen voor het goud en het zilver. En natuurlijk nemen de Arabieren graag de kostbaarste grondstof van allemaal met zich mee: slaven, om de heersers in Arabië gelukkig te maken en om de ontvolking in Egypte, Syrië en Perzië wat af te remmen.
Maar ten slotte beginnen ze in de tweede helft van de 7de eeuw aan hun nieuwe opmars. Historici wijzen erop dat de geluksfactor dikwijls de voornaamste rol speelt in de verovering van het rijk. Maar het is ook waarschijnlijk dat Arabische spionnen wel degelijk hun makkers inlichten dat dit de juiste tijd is om toe te slaan. De verovering van de vroegere welvarende Romeinse provincie Africa is dan ook een makkie. Deze andere graanschuur uit de antieke wereld is na de implosie van Rome en de verovering door de Vandalen van de provincie altijd maar achteruitgeboerd. Keizer Justinianus heeft honderd jaar tevoren de provincie laten heroveren met enorm veel oorlogsgeweld. Sindsdien is de provincie een marginaal deel van het Oost-Romeinse Rijk met een Grieks-orthodoxe elite en een bevolking van grotendeels analfabete roomse Berbers die geen schrijftaal bezitten en alleen wat Latijn kennen. Het verzet tegen de Arabische legertjes is minimaal. In 680 zijn de Arabieren al aanwezig in het huidige Marokko. De laatste Griekse vesting, de Romeinse stad Carthago, die ooit 500.000 inwoners had, valt in 698.
Zij weten het
De Arabieren hebben feitelijk maar één hardnekkige tegenstander: de tientallen Berberstammen waarmee ze langdurig oorlogen voeren, zij het dikwijls geassisteerd door andere Berbers. In deze oorlogen zijn mensen de belangrijkste buit voor de Arabieren en de animositeit tussen veroveraars en veroverden duurt tot vandaag verder in Noord- Afrika (en niet alleen daar; Arabieren en Berbers wonen in Borgerhout ieder aan hun kant van de Plantin en Moretuslei). Natuurlijk zijn er ook bij de Berbers opportunisten die zich bekeren en die wel wat zien in die nieuwe orde, want de Arabieren erkennen talent en verdiensten. Een Arabische aristocratie bestaat zeer zeker. De stamleden van ibn Abdullah, de uitvinder van de islam, hebben veel praats en zijn niet arm. Maar de heersers, gouverneurs, generaals vinden niet per definitie dat hun oudste of zelfs een jongere zoon alle talenten in huis heeft en hen moet opvolgen.
De Berber Tariq (Gibraltar dankt zijn naam aan hem) krijgt het bevel over een legertje Berberbekeerlingen dat in 711 het Iberische Schiereiland binnenvalt; aanvankelijk alleen om te roven. Maar in het WestGotische Rijk heerst er een opvolgingscrisis en weer is het verzet eerder zwak in het ook al dunbevolkte Iberië. Nadat een Arabisch legertje ook zijn deel van de buit komt opeisen, stort het rijk in elkaar. Vijf jaar later is het grootste deel veroverd. Alleen in het noordwesten houden wat christelijke staatjes stand omdat de moslims niet erg geïnteresseerd zijn in de onvruchtbare plateaus. Maar in de lente en de zomer trekken Arabische groepjes over de Pyreneeën het Frankische Rijk binnen om daar wat weg te slepen. Ze bereiken zelfs Autun in Bourgondië. Waarschijnlijk is het nooit de bedoeling het Frankische Rijk te veroveren, want de Franken kunnen wel een strijdbijl en een zwaard hanteren. De zware nederlaag tegen het leger van Karel Martel nabij Poitiers in 732 maakt de Arabieren duidelijk waar de grens van hun expansie ligt. Inmiddels gaan de veroveringen in het Oosten verder. Rond 750 is ook een groot deel van het huidige Turkmenistan en Oezbekistan verovert. De Arabieren nemen ook Kabul en Afghanistan in, plus Sind (nu WestPakistan). Maar ze botsen overal op nog niet bekeerde Turkse stammen en daar stopt het feest.
Natuurlijk eindigt niet iedere tocht op een overwinning. Soms lijden de Arabieren al eens een nederlaag en moeten ze zich terugtrekken. Maar ze komen altijd terug want hun dar-al-islamideologie verdraagt niet dat het gebied waar ooit een moslimvlag gewaaid heeft, niet meer islamitisch is. In Israël maken ze zich dan ook geen enkele illusie over de aard van de zogenaamde vrede die het land gesloten heeft met sommige Arabische staten. Zelfs Spanjaarden en Portugezen weten het. Een wapenstilstand, desnoods eentje die eeuwen duurt, is mogelijk, maar een echte vrede met ebiedsverlies wordt nooit aanvaard door de overtuigde aanhangers van een barbaarse ideologie.
JAN NECKERS
Bron: De grote Arabische veroveringen. Het ontstaan van het islamitisch rijk van Afghanistan tot Spanje (Hugh Kennedy).
Nadat Octavianus een klinkende overwinning had behaald in de slag bij Actium tegen Marcus Antonius en Cleopatra VII, vluchtte deze laatste weg naar Alexandrië gevolgd door Marcus Antonius die zijn vloot in de steek liet. Hierop zette Octavianus de achtervolging in.
Marcus Antonius pleegde zelfmoord omdat hij meende dat zijn geliefde Cleopatra hem al was voorgegaan. Toen Octavianus in Alexandrië arriveerde, en Cleopatra dit samen met de dood van haar man Marcus Antonius vernam, besloot ze hem in de dood te volgen. Door een beet van een cobra (het dier van Wadjit dat de koning van Opper-Egypte moest beschermen tegen onheil) stierf de laatste Hellenistische farao van Egypte en kwam er een eind aan de Hellenistische periode.
Octavianus nam de kinderen van Marcus Antonius en Cleopatra mee, maar liet Caesarion, de toen zeventienjarige farao en (vermeende) zoon van Gaius Iulius Caesar en Cleopatra vermoorden. Na deze kinderen in gouden kettingen geketend te hebben meegevoerd in zijn triomftocht, zou Octavianus ze aan zijn zuster Octavia geven om ze samen met hun stiefzussen op te voeden.
Nadat hij de slag bij Alexandrië had gewonnen, nam Octavianus Egypte over voor het Romeinse volk en haar senaat (S.P.Q.R.), die het echter aan Octavianus schonk als privé-domein en hem tot princeps (eerste) maakten en de titel Augustus (verhevene) toekenden bij zijn terugkeer in Rome.
Aldus ontstond de provincia Alexandria et Aegyptus die in tegenstelling tot de andere aan Augustus toegekende provinciae bestuurd werd door een praefectus Alexandreae et Aegypti die afkomstig was uit de ordo equestri in plaats van door een senatoriale legatus Augusti pro praetore. Deze praefectus stond ook in voor een groot deel van Rome's voedselvoorziening, daar Egypte de graanschuur van de wereld was.
De provincia Alexandria et Aegyptus zou haar bijzondere positie in het Imperium Romanum zeer lang behouden.
De naam Alexandria et Aegyptus ("Alexandrië en Egypte") getuigt van het feit dat Alexandrië, gelegen aan de westrand van de Nijldelta, met zijn Hellenistische cultuur als een afzonderlijke entiteit werd beschouwd. Het was een Griekse πόλίς. De Griekstalige Alexandrijnen noemden hun stad "̉Αλεξάνδρεια παρα Αι̉γυπτoν", d.w.z "Alexandrië bij Egypte" en niet "Alexandrië in Egypte".
In Alexandria et Aegyptus waren negen cohortes gelegerd, waarvan drie in Alexandrië, drie in Syene (dicht bij de grens met Ethiopië) en drie in het binnenland
Dit is het echte verhaal van een roverhoofdman, die bijna 2000 jaar geleden leefde, maar wiens nakomelingen tot op onze dagen wereldwijd op de loer liggen om te stelen en te branden. Hij is gestorven in 632, maar de verschrikkingen die hij de wereld heeft aangedaan, duren nog altijd voort. Het is echt geen sprookje van Ali Baba en de 40 Rovers .maar van duivels als Osama Bin Laden en zijn 40 miljoen rovers.
Bij hun plundertochten lieten die in het verledenzo weinig mogelijk geschreven bronnen bestaan, zodat de ontwikkeling en de geschiedenis van de overwonnen volkeren, eenmaal uitgestorven, voor goed door hun barbaarse levenswijze zou vervangen worden. Zij verstookten ganse bibliotheken met unieke geschriften sedert het begin der tijden als verwarming en waren fier daarover verslag te kunnen doen in hun veroveringsverhalen. Spottend lieten ze noteren, "Ofwel zijn de boeken in strijd met de Koran en in dat geval is het ketterij, en anders zijn ze in overeenstemming met de Koran en dus overbodig.Na te gaan over de lectuur over Alexandrië (Egypte), al moet er aan toegevoegd worden dat in de eerste Christenheid ook wel een en ander als ketterij moest sneuvelen ..
De stad is genoemd naar Alexander de Grote, die een wereldrijk vestigde waar ook Egypte deel van uitmaakte. In zijn opdracht bouwde de Griekse architectDinocrates de stad vanaf ongeveer 330 v.Chr. Alexandrië was één van de vele steden die werden gesticht door (in opdracht van) en/of vernoemd naar Alexander de Grote.