

O U V E R T U R E
OPUs B A R D O L LI N O
(A N DANTE)

*
Wie wind zaait,
zal storm oogsten.
*
Dat
is een spreekwoord dat vooral in zanderige woestijngebieden bij
zandstoirmen een dodelijke betekenis kan hebben. En precies dat
dodelijke uit de achter gebleven gebieden is, samen met de dodelijke
religie der verrijkers naar hier overgewaaid.
Komt
daarbij dat die fanatiekelingen talrijker zijn de dan de zandkorrels op
het strand waar de branding golf na golf op neersmakt.

*
Zouden
er dan daartussen helemaal geen brave moslims zijn? Zelfs niet door
hen die ons op de mouw spelden dat het van die dodelijke haat-zaaiers
gematigde aanhangers zijn.
Mag
ik dan herinneren aan de Inval der Duitsers in Mei 40? Daarbij kan
ondergedekte zelfs zijn persoonlijke ervaringen aanhalen. Het gros van
de bezetters achteraf waren brave huisvaders, die voor ons
West-Vlamingen wel een heel vreemd maar goed verstaanbaar dialect
spraken. Hun Mauser-geweren dienden al lang niet meer om mensen mee af
te knallen, maar gewoon om krijgshaftiger te defileren. Als bengels
waren we in veel gevallen hun vriendjes. Van hen leerden we soldaatje
spelen
We liepen ze na. Voor snoep en zo. Wat ons wel verboden werd,
na Jabuari 1942 (Sralingrad) en de eerste nederlaag van dat
onoverwinnelijk Duitse Leger.
Ergens
1 op de 100 was een hielen klappende fanatiekeling die zijn manschappen
alleen maar bulderend kon toespreken. En die om de haverklap met
gestrekte rechterarm wilde tonen hoe hoog de sneeuw wel lag.
Bij
de Bevrijding in September44 waren de straten ineens vol met trucks
met hun kanonnen als aanhangwagen
Toen werd er niet meer gelachen, maar
gevlucht in grote wanorde. Hele kudden wielrijders met de schietstokken
achteloos op de rug gebonden. Waar, echt gebeurd, een sectie van enkele
gewone Wehrmacht SS-soldaten eerst hun SS-sergeant dienden uit te
schakelen voor ze zicht konden overgeven aan nog wel door hen geminachte
Poolse eenheden. Want het Sint Jan bij Ieper
uit mijn kinderjaren werd bevrijd door Poolse Eenheden. Waarvan er 2
sneuvelden in hun verkenningstank in onze straat. Het waren een zekere
Tadeüs Saroo en ene Tadeüs Magnikovski. Hun namen werden nog jarenlang
van op de preekstoel afgeroepen in het Jaargetijde samen met de andere
overledenen van de Parochie. Waaronder onze Pa.

*
W.W.M.B.
Wat We Moesten Bewijzen
Daarmee
besloten onze Eerwaarde Heren Leraren in ons voorvaderlijk
Bisschoppelijk College vaak hun vraagstukken in de mathematica. Zij
kletsten die 4 hoofletters triomfantelijk op het bord, luid schaterend
en lachend herhaald door de ganse klas.
Met
die Brusselse gamlins echter valt er zovele jaren laten, niet te
llachen. Ook de invasie is bewezen: de verdrukkers dragen, in
tegenstelling tot de SSS van Nonkel Dolf, als vijanden zelfs geen goed
herkenbare uniformen, maar net als gangsters in een horrorfilm, gewone
doordeweekse capuchons als camouflage-pakken tegen de vee
camera-opnames door de Politie.

*
De gemengde gevoelens van de Brusselse gamins: "Wij kunnen ons hier niet veilig voelen"
*
De
gamins zijn wraak aan het nemen, had een winkelier gezegd over de
heftige rellen op het Muntplein. Maar vinden die gamins dat zelf ook?
Hoe kijkt de Brusselse jeugd naar de onrust in hun stad? Als die kerels
een probleem hebben met de politie, dat ze dan met de politie vechten.
Waarom moet je een etalage inslaan?
Lucas (17) en Adrian (14): Bij ons op school zitten veel Marokkaanse jongens. Met hen praat je niet over zulke dingen
Jongeren
aanspreken in Brussel gebeurt in vele talen. In het geval van Lucas en
Adrian, twee Portugese tieners die we treffen op de hoek van de
Nieuwstraat en de Mechelsestraat, behelpen we ons met een mengeling van
Spaans en Frans. Ze belichamen de multiculturaliteit van de hoofdstad,
maar ze zijn ook niet te beroerd om te zeggen dat die voor heel wat
problemen zorgt. Kijk, wij weten allebei niet hoe het precies is
begonnen. Maar de mensen die zoiets veroorzaken, zijn niet normaal,
vindt Lucas. Dat zijn zieke mensen. Maar het zijn meestal wel
Marokkaanse jongens. Ik weet ook niet waarom zij dat doen.
Zijn
drie jaar jongere kompaan vult aan. Zij geven niet om de Belgen. Zij
geven niet om Brussel, denk ik. Zij denken dat alles de schuld is van de
politie. Het anti-politiesentiment zit diep, weet Lucas. Niet per se
bij deze twee vrienden, wel bij hun klasgenoten. Lucas: Misschien is de
politie of de burgemeester ook wel een beetje verantwoordelijk. Maar
zij zijn niet de schuldigen van wat er is gebeurd. Op school hoor je wel
eens iemand zeggen: Ik ga dat ook doen, ik geef niet om de politie. Ik
haat de flikken. Ik praat niet met kerels die zoiets roepen. Ik heb
helemaal geen probleem met de politie.
Ze
hebben wel een probleem met sommige klas- en leeftijdsgenoten, geven ze
toe. Ik ken mensen die erbij waren, stelt Adrian. Maar ik kén die
gewoon. Dat zijn geen vrienden. Maar volgens Lucas wordt er over de
gebeurtenissen nauwelijks gepraat op school. Nee, ben je gek! Bij ons
op school zitten veel Marokkaanse jongens. Met hen praat je niet over
zulke dingen. De leerkrachten ook niet, trouwens.
Maar
ze vrezen wel dat de rellen op het Muntplein niet de laatste zullen
zijn. Ik weet niet hoe je het kunt vermijden, zucht Lucas, maar ik
denk dat er nog zulke dingen zullen gebeuren. Soms ben ik zelfs een
beetje bang: er lopen hier veel van dat soort gasten rond, hé.
Iliass (15), Fatima (17) en Mohamed (18): Dat de politie eerst eens kalmeert
Het
wantrouwen is groot, wanneer we Iliass, Fatima en Mohamed naar hun
mening vragen. De eerste benadrukt meteen dat hij een Belg is. Derde
generatie, meneer! Ik ben hier geboren. Ik ben hier opgegroeid. Zijn
oudere vriend beweert zelfs dat hij Jean-Pierre heet. Het voelt half
aan als een grap, en half als een dreigement. Alsof hij wil zeggen: je
komt ons maar beter niet beschuldigen van wat er gebeurd is.
Iliass
ontzenuwt de situatie. Trek het je niet aan, hij heet gewoon Mohamed.
En wat gebeurd is, vinden wij niet goed. Vreselijk zelfs. Daar ben ik
mee akkoord. Maar het is de fout van de politie. Dat was ook al zo na de
voetbalmatch van Marokko tegen Ivoorkust. Het is de politie die
begonnen is. Het is niet altijd de schuld van de Marokkanen.
Wat
Fatima betreft, had het allemaal niet zo hoeven te lopen. Je gaat toch
niet zeggen dat het de fout is van Vargasss92?, roept ze
verontwaardigd als we de vraag opwerpen of de Instagram-held met 600.000
volgers er voor iets tussen zit. Hij is op geen enkele manier
verantwoordelijk. Hij komt gewoon hallo zeggen tegen zijn fans. Hij gaat
met hen op de foto. Daar is toch niets verkeerd mee? Natuurlijk komen
daar veel mensen op af. Hij is superpopulair, dus wil iedereen hem
ontmoeten. Als dat al niet meer mag. Ik snap niet waarom de politie dan
zo hard reageert.
We
vragen of ze mensen kennen die op het Muntplein waren toen de boel
losbrak. Nee, wij trekken ons niets aan van dat soort gasten, legt
Mohamed uit. Van hen zijn we ook niet bang. Iliass vult aan: Het is
de politie van wie we bang zijn. Dat zij eerst eens kalmeren. En dat ze
wat minder agressief worden. Ze geven je voor het minste een duw of
pakken je vast bij je kraag, verklaart hij terwijl hij net dat voordoet
bij zijn vriend. Dan zeggen ze altijd dat het de schuld is van de
Marokkanen, of van de moslims, of van de Arabieren, maar ze zijn zelf
super-agressief.
5 Wilson, Tharisse, Hélène, Dieynaba en Abi. © Tim Dirven
Wilson (17), Tharisse (17), Hélène (15), Dieynaba (15) en Abi (16): Dit gaat nooit veranderen
Aan
de Uniqlo op de hoek van het Muntplein en de Wolvengrachtstraat wachten
Wilson en Tharisse op hun vriendinnetjes. Tharisse was hier toen de
boel woensdagavond ontplofte. Maar ik had er niets mee te maken, hé. Ik
heb wel een beetje gezien, maar ik weet niet wat er is gebeurd. Ik weet
alleen dat ze weer hetzelfde hebben gedaan als zaterdag: ze hebben
onschuldige mensen gekwetst, en ze hebben de straat en de winkels
afgebroken.
Het
rechtvaardigheidsgevoel is groot bij dit vriendengroepje. Ik hoop dat
gerechtigheid geschiedt, zegt Tharisse bijna plechtig. Want het zijn
altijd dezelfden die vechten. Meestal moslimjongens. Wat er zaterdag is
gebeurd, weet ik niet, maar gisteren was het zeker niet de politie die
begonnen is. En zelfs dan nog: als die kerels een probleem hebben met de
politie, dat ze dan met de politie vechten. Waarom moet je een etalage
inslaan?
Toch
is er ook enig begrip voor het wantrouwen naar de politiediensten toe.
Het ligt ook een beetje aan hun attitude, vindt Wilson. Ze
permitteren zich van alles, simpelweg omdat ze een uniform dragen.
Dieynaba, die er inmiddels is komen bijstaan, legt uit wat hij daarmee
bedoelt. Het lijkt wel alsof er de laatste tijd iets is veranderd. Nu
gedraagt de politie zich agressiever dan vroeger, vind ik. Met je
huidskleur heeft dat niets te maken: ze doen zo tegen iedereen.
Maar
de verantwoordelijkheid voor de slachtoffers en de schade aan de
overkant van het plein, aan de Muntpunt-bibliotheek, borstelt een man
gebroken glas bijeen ligt bij de relschoppers. En bij de relschoppers
alleen. Het zijn zij die de politie provoceren. Het zijn zij die alles
kapotslaan, legt Wilson uit. Het zijn gewoon debielen die niet willen
opgroeien. Heel triestig. Het is nog niet meteen voorbij, vreest ook
hij. Ik ben hiermee opgegroeid. En ik ben dit gewoon. Dit gaat blijven
voortduren, daar ben ik zeker van. Dit gaat nooit veranderen.
5 Maaike, Louise en Nona. © Tim Dirven
Maaike (16), Louise (17) en Nona (17): Jammer dat Brussel alweer zo in het nieuws komt
Er
is te veel kritiek op de politie, vindt Nona, een laatstejaarsstudente
van de middelbare school Maria Boodschap, die samen met haar
vriendinnen Maaike en Louise de middagpauze doodt op een sportpleintje
achter de hoek.
Terecht, toch?, kaatst Maaike terug.
Maar
Nona gaat onverstoord voort. Er is een gebrek aan respect voor de
politie. En voor andere mensen, en voor hun eigendom. Ik vind alleszins
dat de politie dat wel goed behandelt.
Louise,
die tussen haar twee vriendinnen in zit, nuanceert. We geven nu meer
macht aan de politie dan vroeger. Ik begrijp waarom, maar het lokt wel
meer polarisering uit bij bepaalde groepen. Het is niet oké om geweld
te gebruiken tegen de politie, vinden de drie scholieren, maar anderen
vinden dat blijkbaar wel. Vrienden van mij toonden vol trots een foto
van vrienden van hen die door de politie werden afgevoerd. Ik denk dat
sommige groepen geweld tegen de politie dus blijkbaar cool vinden.
En
dan zijn er nog de mensen die de relschoppers aanmoedigen, merkt Maaike
op. Als je filmpjes ziet van die rellen, zie je dat mensen dat leuk
vinden. Ze staan langs de kant te supporteren, voor meer agressiviteit.
Dat is toch raar?
De
verantwoordelijkheid, zo vinden de drie jongedames unaniem, ligt bij
Vargasss92. Louise: Als je 600.000 volgers hebt, moet je toch beseffen
dat het fout kan lopen als je hen allemaal vraagt om ergens naartoe te
komen? Ik denk dat het daaraan ligt. Als je met zo veel volk een
betoging organiseert, moet je dat ook op voorhand aanvragen.
Maar
Louise en Maaike vinden de rellen vooral spijtig: voor Brussel, en voor
de Marokkaanse Brusselaars. Ik denk dat het vooral voor de Marokkanen
heel vervelend is, dat het weer om jongens uit hun gemeenschap gaat,
zucht Maaike. Dat geeft weer de hele Marokkaanse gemeenschap een
slechte naam. Ik heb echt medelijden met hen.
Louise
vult aan: Het is toch jammer dat Brussel alweer zo in het nieuws komt?
Op familiefeesten wordt mij gevraagd of ik nog wel alleen de metro durf
te nemen. Mensen hebben een heel negatief beeld van Brussel. Terwijl ik
me hier nooit onveilig heb gevoeld.
5 Ayoub, Bilal en Rayane. © Tim Dirven
Ayoub (15), Bilal (16) en Rayane (15): Ik voel me hier niet beschermd
Peace
and love!, roept de zestienjarige Bilal, wanneer hij met vredesvingers
zijn vrienden Ayoub en Rayane omhelst, en poseert voor onze fotograaf.
Het is de schuld van een aantal kleine ellendelingen, vindt hij. Er
zijn een aantal personen die de regels niet respecteren. Dan krijg je
dit.
Op
de vraag wie hij juist bedoelt met die kleine ellendelingen of met
personen die de regels niet respecteren, gaat hij niet in. Maar Ayoub
heeft daar wel iets over te zeggen. Kijk, er is een Snapchat- en
Instagram-ster naar hier gekomen. Gewoon om even hallo te zeggen, maar
dat hadden ze blijkbaar niet echt voorzien. De politie heeft hem willen
arresteren. En daardoor is alles begonnen.
Dus
het is de schuld van de politie? Wel, van gisteren weet ik het niet
helemaal zeker, geeft de tiener toe. Maar zaterdag (bij de rellen na
de kwalificatie van Marokko voor het WK voetbal, EWC), was het zeker wel
zo. De politie drukt mensen weg om hen te kalmeren. Maar zo kun je de
mensen helemaal niet kalmeren. De politie moet zélf een beetje kalmer
aan doen. Gisteren (woensdag) hebben ze mijn kameraden nog bewerkt met
pepperspray.
Rayane,
de derde van het groepje scholieren, pikt in. Als de Belgen een match
winnen, laat de politie zich niet zien. Dan gaan ze ervan uit dat er
niks gebeurt. Maar als Marokko een match wint, staan ze er plots wel.
De drie vrienden hebben de indruk dat de Marokkaanse gemeenschap altijd
opnieuw geviseerd wordt. Nu hoor je weer van overal dat het de schuld
van de Marokkanen is, maakt Bilal zich boos. Alsof er alleen maar
Marokkanen waren. Er waren evengoed Belgen. En Afrikanen. En Roemenen.
Maar sinds drie of vier jaar geeft men de Marokkanen, de moslims en de
Arabieren van alles de schuld.
Soms
gebeurt dat zelfs heel letterlijk, vertelt Ayoub. Gisteren heeft een
vrouw me nog uitgescholden op de tram. Om wat er zaterdag aan de Beurs
is gebeurd. Het is weinig geruststellend, vindt Bilal. Wij kunnen ons
hier niet veilig voelen, want ik voel me niet beschermd.
Bron & Link
https://www.demorgen.be/dmselect/de-gemengde-gevoelens-van-de-brusselse-gamins-wij-kunnen-ons-hier-niet-veilig-voelen-bd35b760/
*

Ik
heb inderdaad iets met Sint Jan. Voor-oorlogse kwaliteit! Ben daar
geboren en mijn zoon heet Jan. Sint Jans Molenbeek werkt dus n beetje
op mn systeem
Al die Jannen, dat schept n band
Komt
daarbij dat Marochanen nu eenmaal zijn wat ze zijn: haantjes de
voorsten als het op treiteren aankomt. Daar waar de wens van
Overheidswege om op te gaan in de massa, niet aan hen bestemd is. Zijn
die niet de verre nazaten van de Moren die ooit via het Iberische
Schiereiland West-Europa hebben proberen te veroveren? Tot ze bij de
Reconquista er weer werden uit gebonjourd.
Kortom,
Hitler Junge hadden indertijd van hen nog veel kunnen leren voor ze als
SSër de échte wapens zouden opnamen. Voor die Stahlhelmen was Hitler
hun God, van deze nozems is het die Allah na-maak God.
En
onze Overheid kijkt daarbij vlijtig de andere kant op. Haben wit nicht
gewusst kunnen ze dan later zeggen, net als de brave Duitse buren van
een KZ, die leefden onder de rook uit de crematoria.

*
(Hemelreiker)
|