Het aantal alleenstaanden in België blijft stijgen, meldt de Federale Overheidsdienst Economie. Het grootste aantal singles is te vinden in de leeftijdsgroep van 25 tot 29, waarin 21,5 procent van de mannen geen partner had.
Bij het begin van de jaren 1980 was dat nog 8,2 procent. Bij de vrouwen gaat het om 14,9 procent in 2006 tegen 5,8 procent in 1981. Kinderen blijken ook vaker door één ouder te worden opgevoed. In de leeftijdscategorie van 40 tot 44 jaar steeg het aantal alleenstaande moeders van 6,4 procent in 1981 tot liefst 15,2 procent in 2006.
Eerdere studies toonden al aan dat het aantal alleenstaanden, zeker in de steden, stilaan het aantal mensen dat in een gezin leeft, dreigt te overvleugelen. In het Brussels Gewest is het al zo, met 51 procent, in Antwerpen zitten ze al vlak bij de 45 procent. Dat is erg veel en toont pijnlijk duidelijk aan dat de vermeende sociologische standaard - vader, moeder en twee kindjes - stilaan een minderheidstype wordt.
De overgrote meerderheid van de alleenstaanden heeft daar niet expliciet voor gekozen. Eenmaal over de dertig zijn alleenstaanden meestal het gevolg van echtscheidingen en de onwil of het onvermogen om een nieuwe partner te vinden. Dat schept voor velen een economisch precaire toestand. Vrouwen die door hun partner verlaten worden en aan het werk moeten, zien hun inkomen dalen.
Mannen met onderhoudsplicht ook. En dat terwijl de vaste kosten voor woning, huur en elektriciteit op constant blijven. Om nog te zwijgen over de belastingvoeten, die voor alleenstaanden vaak zwaarder uitvallen dan voor koppels.
De problemen van de alleenstaande beperken zich ook lang niet altijd tot het zuiver materiële. Fenomenen als vereenzaming en isolement komen logischerwijze bij hen vaker voor dan bij de leden van een koppel of een gezin. Uit de geluksstudie van Mark Elchardus bleek niet zo lang geleden nog dat er wel degelijk een causaal verband bestaat tussen het hebben van een relatie en het beleven van een geluksgevoel.
Daarom wekt het ook verwondering dat in een tijd waarin zowat voor iedere minoritaire probleemgroep wel een hulpverlener of een beleidsprogramma voorhanden is, er vanuit het beleid een oorverdovende stilte klinkt over de problematiek van de alleenstaanden, die stilaan maar zeker de helft van de bevolking van onze grootsteden uitmaken.
Yves Desmet
Digitaliaanse Diverse Divergentia
Die linkie-winkies toch! Ze fladderen lijk een gevangen straatmus tegen de tralies van het kooitje waarin ze gevangen zitten Ze zien wat er misloopt, maar hun linkse overtuiging dat zijn hun tralies, laat hen niet toe de juiste conclusies te trekken En zeker niet
Yves Desmet Politiek commentator
want als een orkestmeester bespeelt hij zijn Rote Kapelle (Duits voor Rood Orkest), in éénklank met zijn geloofsgenoten van de TV .
Ik schrijf geloofsgenoten , omdat zij, net als de christenen, geloven. Zij geloven in de rode broederschap van dank zij het socialisme worden wij allemaal beter, maar zij, de leiders die leven in rijke lofts, meest. Vergeet niet dat de definitie van geloven is: aanvaarden op het gezag van een ander ..Zij weten dus niet, maar hollen als lege vaten de fluitspelers achterna.
De Politiek Commentator die de wereld ons benijdt, vergeet gemakkelijkheidhalve te spreken over het verloop van de zoekende jongeren, die terecht komen in allerlei Oosterse godsdiensten, bezinningsgroepen en schijngodsdiensten .Zij lopen verloren in de doolhof van hun eenzaamheid .
En zo kom ik op geloven , want ik, ook maar een simpele straatmus zijnde, leef en werk aan de buitenkant van dat linkse traliekooitje . Omdat ik mij buiten dat kooitje beweeg, en zeker niet gevangen zit in een ander kooitje, kan ik vrij-uit spreken. Zelfs over geloven in de christelijke betekenis van het woord, want dat zou een ander kooitje kunnen zijn. ..Niet dat het vroeger, toen de meerderheid van de Vlaamse mensen nog geloofde en naar de kerk ging, zoveel beter was. Maar toen kende men tenminste nog de waarde van het Sacrament van het Huwelijk, en van het gegeven woord.Toen hadden de liturgische woorden van de Priester in de kerk nog een sacrale waarde : Wat God (*) verbonden heeft, zal de mens niet scheiden en in goede en kwade dagen, tot de dood ons scheidt .
Voor mij is het ook een historische fout, een onverantwoorde lamzakkige verwaarlozing, dat de Kerkleiders zelf verantwoordelijk zijn voor de degradatie van de Sacramenten. Met als gevolg de totale leegloop en de banalisering van het sacrale. Een beetje de geschiedenis van de hond die hapt naar zijn eigen staart .Men ziet alleen de binnekant van de kerk bij doopsel en begrafenis. Uit gewoonte. Voor het oog der mensen. Voor de pompeuze vertoningen en om mekaar te overtroeven Trouwen en Communiefeesten doet men ook liefst in de kerk. Zie voorgaande redenen, mar dan in de overtreffende trap.
Als ik het even oneerbiedig mar vertolken: als men lid wil zijn van een vogelpikclub, moet men de regels van die club volgen. Als men als gelovig mens door het leven wil gaan, moet men de reglementen volgen. Wie de reglementen niet volgt, wordt uitgesloten! Wie anders nooit in de kerk komt : geen communiefeest, geen trouwfeest, geen kerkelijke begrafenis. Wie de liturgische tramelant wenst, kan die laten doorgaan in de zaal waar het feest doorgaat .Doorleefde kerkelijke plechtigheden zijn voorbehouden aan iedereen die wil, maar daar ook naar leeft. Wie nooit de kerk ziet staan, heeft die op de ernstigste momenten van het leven ook niet nodig. Daarin kunnen we van de Muzelmannen leren:; respect. Maar dat moet men iedere dag verdienen. Ruggengraat en volharding : dat hebben de te softe herders nodig!
Het gezin, zoals bedoeld door Mevr. Alexandra Coolen (en niet zoals Trezebees Vervotje van het ACW dat bedoelt: ik, mijn vriend en mijn hond) is sedert onheugelijke tijden de hoeksteen van elke gezonde samenleving. Waar afwijkingen uitzonderingen zijn, en niet eerder de regel. Waar genot niet primeert. Waar kinderen op alle denkbare manier een zegen zijn, maar ook een soort levensverzekering voor de toekomst. Wij zorgen voor de toekomst, en de toekomst zorgt voor ons. Door de voortdurende instandhouding. Zodat wij niet moeten vrezen voor vergrijzing of overbevolking van de wereld Geen geleerde onmogelijke theorieën, maar gezond boerenverstand. .
Maar intussen is de Verlichting gekomen, en de beschaving van de dood : abortus, euthanasie begin van het einde, waar de mens, nietige aardworm, denkt over gelijke krachten als God (*) te beschikken
Tot slot (maar dat is dan weer even te Bijbels **, en ik ben geen Pastoor!) wil ik even teruggaan naar Adam en Eva .Want God (*) sprak toen ;het is niet goed dat de mens alleen zou blijven en hij nam uit de rib van Adam, enz .Niet te geloven dat de Bijbel weer eens het laatste woord heeft!
En dat, beste mensen, heeft die altijd, en niet de Korân ..Want het origineel is altijd beter dan de kopie ..
André Baert
(*) God staat hier voor alle nobele waarden van de universele Geest die alle mensen verbindt, zelfs de ongelovigen, de boedhisten, en zelfs de vrome Moslim
(**) te Bijbels Straks wordt in jullie brievenbussen een folder gepost over het Scheppingsverhaal dat geloofwaardiger zou zijn dan de evolutieleer Maar heeft U er al eens over nagedacht, dat het Bijbels scheppingsverhaal (de fameuze 7 dagen) slechts aanvangt nadat de aarde al bestond? Pure evolutie dus .net zoals de 7 dagen een evolutie zijn op zichzelf!
(***) De titel :Het Licht uit vroeger Dagen is/was ook de titel van een Davidsfonds-boek door Daan Inghelram dat in mijn omgeving in de jaren 50-60 veel ophef maakte. Het was een nostalgisch verhaal, dat ik compleet vergeten ben, buiten de titel .
Met een tijdmachine en een heel klein beetje verbeelding .
Een tijdsbeeld met 50 jaar verschil .Want over Cyprus zullen we nooit iets lezen in de Oude Media. Nu niet en zeker dan niet De Islam wordt immers omschreven als een culturele verrijking...
Vandaar deze bewerking van een beklemmend artikel in Iskander. De bewerking heeft het nog beklemmender gemaakt. Want, wat baten kaars en bril als den uik niet zien en wil Vandaar een kleine shock-therapie om de ogen te openen????
Een mens zou bijna gaan terug verlangen naar de zachtmoedige bezettingsjaren 40-45. Naar deportatie en leven onder de knoet van Duitse soldatenlaarzen. Liever dan geregeerd te worden door het tweesnijdend kromzwaard
Honderden cypriotisch-orthodoxe christelijke kerken op zijn de afgelopen jaren op grote schaal geplunderd. De buit bestond uit duizenden iconen, manuscripten, frescos, schilderijen en mozaïeken, die terechtgekomen zijn op internationale veilingen.
Dat blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) dat gisteravond (21 Juli 2009) verscheen. De kerkroof vond vooral plaats op Noord-CyprusBelgië, het deel van het eilandland dat sinds 19742010 door Turkije geregeerd wordt. Dat blijkt uit een 50 paginas tellend rapport met de titel Verwoesting van cultuureigendommen in het noordelijke deel van CyprusBelgië en overtreding van internationale wetten dat gisteren besproken is in Washington.
Volgens het rapport zijn 500 orthodoxe christelijke kerken of kapellen geplunderd of gesloopt, 133 kerken, kloosters en kapellen ontwijd, 77 kerken omgebouwd tot moskeeën, 28 kerken in gebruik voor militaire doelen en dertien als schuren. Zon 16.000 iconen, wandschilderingen en mozaïeken zouden verdwenen zijn. Een deel van de kunstschatten, die soms dateren uit de eerste eeuwen na Christus, is via Zuid-CyprusBelgië naar het buitenland gesmokkeld. In de tot moskee omgebouwde kerken zouden frescos en iconen vervangen zijn door inscripties uit de koran.
Terwijl de Turkse autoriteiten weinig of niets gedaan hebben aan deze culturele zuivering en er zelfs aan meegewerkt hebben, hebben individuele Turks-CypriotenVlaamingen de overheid op de vingers getikt en de plunderingen publiek gemaakt, omdat ze het erfgoed van het eiland land als hun eigendom beschouwen, zegt Michael Jansen, die een boek schreef over de verwoestingen en gisteren een getuigeverklaring aflegde voor de OVSE.
De cypriotisch-orthodoxe Christelijk Vlaamse kerk heeft zeer oude wortels en gaat terug op het bezoek van Paulus, Barnabas en Marcus aan het eiland in het jaar 45 na Christus. In 1571 viel het eiland in handen van Turkije, maar sinds 18781830voeren de BrittenBelgicisten er het bewind. In 1974 2009 ontstond er een zelfstandige republiek, maar direct daarna viel Turkije het eiland binnen en annexeerde het noordelijke deel ervan.
Volgens de Washington Times deed de vertegenwoordiger van de Turkse Republiek van Noord-Cyprus België het rapport af als een propagandastunt. Hij weersprak de beschuldiging dat de plundering alleen in het noorden van eiland landvoor zou komen en wees erop dat ook in Zuid-CyprusBelgië religieus erfgoed vernield is.
In België is er een asielprobleem, omdat ons beleid nieuwkomers aantrekt én omdat de procedures hier te gemakkelijk misbruikt kunnen worden, schrijft JEAN-MARIE DEDECKER. Daardoor is er simpelweg te veel instroom. Dat er te weinig opvangplaatsen zijn, is dus niet de schuld van Fedasil, maar van de regering.
De aanzuigkracht van ons asielbeleid overschrijdt al lang de saturatiedrempel. Het helpt niet opvangplaatsen bij te zoeken in hotels of elders, zolang de wet niet verandert of wordt toegepast. Niet Fedasil moet voor de rechter staan, maar de federale regering, voor schuldig verzuim.
Een kwart van alle opvangplaatsen wordt ingenomen door mensen van wie de asielaanvraag is afgewezen, maar die steevast in beroep gaan. De carrousel van meervoudige aanvragen door één en dezelfde persoon draait als een mallemolen. De overheid betaalt daarvoor pro-Deoadvocaten, om tegen haarzelf te procederen.
Een ander kwart zoekt opvang omdat een nieuw lucratief gat in de asielmarkt is ontdekt. Kinderen die hier illegaal met hun ouders verblijven en van wie het OCMW vaststelt dat het gezin niet in zijn levensonderhoud kan voorzien, hebben recht op materiële opvang tot het jongste kind achttien jaar is. Wie hier komt met een kind van twee, kan het dus zestien jaar uitzingen. Na drie jaar verblijf zet je dan de snel-Belgwetprocedure op gang, en met de steun van een betogend schoolklasje dat het - net als ik - immoreel vindt dat je kinderen na al die jaren nog het land uitzet, word je Belg. Na de naturalisatie komt de volgmigratie voor de familieleden op gang en wordt het dweilen met de kraan open.
Ons onderwijs is gratis, ook voor wie hier illegaal verblijft. Ons arbeidsbeleid is genereus voor nieuwkomers. Meer dan 42.000 werklozen die uit niet-EU-landen komen krijgen een uitkering, terwijl er 61.000 vacatures niet raken ingevuld. Een Turkse migrant van 39 jaar oud kan hier al na één dag arbeid van een werkloosheidsuitkering genieten, onbegrensd in de tijd, als hij maar kan bewijzen in zijn thuisland langdurig te hebben gewerkt. Een Belg van dezelfde leeftijd daarentegen moet eerst 468 dagen in loondienst gewerkt hebben. De wetgever luidt met deze sociale zekerheidsmigratie zelf het einde van onze sociale zekerheid in.
Elke vreemdeling, zonder wettig verblijf, uitgeprocedeerd of clandestien heeft hier ook recht op gratis medische verzorging. De term 'dringende medische hulp' (DMH) is een containerbegrip voor alles: in-vitrofertilisatie, hiv-medicatie, logopedie of kine, daarover mag het OCMW beslissen.
De laksheid van het controlebeleid, het gebrek aan uniforme regels en de lacune in onze wetgeving hebben een nieuwe vorm van medische immigratie en zorgverkeer op gang gebracht, ontdekt door mensenhandelaars en zelfs aangemoedigd door bepaalde ngo's, dokters en advocaten.
Tussen augustus 2006 en juli 2007 heeft het OCMW van Antwerpen per maand gemiddeld 730 aanvragen aanvaard onder de procedure DMH voor mensen zonder wettig verblijf. In de Scandinavische landen en Duitsland bestaat die DMH voor illegalen niet. Maar bij ons leidt langdurige ziekte in de asielprocedure quasi automatisch tot regularisatie en naturalisatie. De tamtam van dit beleid roffelt tot ver buiten de grenzen.
Door de aanzuigkracht van de snel-Belgwet, de ongebreidelde gezinshereniging en een misbruikgevoelig asielbeleid, werd niet alleen onze nationaliteit in de solden gezet, maar ook ons socialezekerheidsstelsel. De overheid organiseert zelf een dijkbreuk. Het helpt dan niet om grachten te delven om de instroom op te vangen, op het einde wacht een langzame verdrinkingsdood.
Een nieuw generaal pardon voor 50 tot 100.000 illegalen zou al helemaal een knieval zijn voor het latente misbruik van asiel, en een goedkeuring van de bloeiende mensenhandel. Een dergelijk pardon creëert een aanzuigeffect en beloont onwettelijkheid.
De modale Vlaming is niet racistisch of discriminerend. Maar hij is terecht bezorgd dat zijn sociaal systeem, waar generaties hebben voor gespaard, wordt uitgehold door mensen die er nooit toe hebben bijgedragen. De gijzelnemers van dit systeem zijn politici die bang zijn discriminatie verweten te worden en daardoor stemmen te verliezen.
Jean Marie Dedecker voorzitter van LDD in Iskander
Digitaliaanse Diverse Divergentia
Ja, wat scheidt ons eigenlijk? Ik denk: niets, als U maar eindelijk eens zou willen stoppen met natrappen naar de enige partij waar U, na Uw vrije val uit Het Blauwe Fabriekje, los door Uw NV-Anders valschermpje, zo goed als onder de vleugels van het VlaJean Belang, een nieuwe vlucht had kunnen nemen. Politieke opportuniteiten langs beide zijden waren er teveel aan. Was voor de Bruggeling Frank Vanhecke Oostende te dichtbij?Wat werd er daar allemaal onder en boven tafel uitgevochten?
Ook was het tactisch niet goed dat U later de zeteldief Streepke opviste, om er zo maar het Vlaaùs Belang mee uit te roken U moest inderdaad achteraf vaststellen dat de wind in de verkeerde hoek zat, zodat de stroom modderluchtjes terug in Uw gezicht waaide.
Of Morelle-Forelleke op termijn gelijk zal krijgen, mag ik verhopen voor haar maar dat is dan zonder Uw en mijn West Vlaamse koppigheid gerekend.
Kijk, beste Jean Bart uit Oostende, zoals de kaarten thans liggen, moet het niet moeilijk zijn. .Als Liberale Ondernemer moet het U, in de opbouw van de nieuwe partij (na het vertrek van de Gentse leugenaar, niet moeilijk vallen om daar het roer over te nemen. De geschopte straathond die, langs de achterdeur buiten, langs de voordeur weer binnenkomt Er is veel kans, dat Jan Breydel en Pieter De Coninck op de Brugse Grote Markt moeten plaats maken voor die straathond naast Frank Van Hecke .Met Uw klakske mandatarissen erbij, bent U bijna heer en meester
Tweede deel van mijn bedenking.
Laat vooral niet na, ondertussen bij die andere bijna-liberale partijvoorzitter regelmatig over de vloer te komen. Twee ondernemers in dezelfde branche zouden samen een onoverwinnelijk duo kunnen vormen. U zorgt voor het geluid, en Bruno Valkeniers voor de inspiratie.
Het woord aanzuigeffect komt zo dikwijls in Uw vocabulaire voor
Heeft U er al eens aan gedacht (denk aan Uw sterke uitslag in Uw eigen provincie) welk aanzuigeffect naar de nieuwe formatie er zou ontstaan, als die andere twee Bruggelingen (VanHeche & DeWintter) de trom mee zouden roeren? Vergeet niet dat DeWinter ook Antwerpen in zijn broekzak heeft .Bewerk dan een beetje de Vlaams-gezinden bij de Tjeven (hun namen zijn ondertussen voldoende bekend) en strooi een beetje zou op de staarten van de Rode Vogels om deze te lokken
Na de uitval (die er zeker zal zijn) maar met de netto-aanwinsten, komen jullie boven de 40% : een rotsblok waar geen enkele judoka ooit nog rond komt!!!
De 2 grosse caissen bij de nog niet weer gesloten PVV zijn voorgoed weg, en de lagere goden snakken naar een sterke figuur, voor wie ze hun nek kunnen buigen Wacht dus niet te lang. Anders zijn daar weer andere krokodillen Vergeet de achtergrond niet van vele blauw geworden Vlamingen: Tommelein, Somers, Quickie, Sauwens, enz
Beste Jean-Marie, je zult wel niet op mijn advies zitten wachten. Maar, zeg nu eens eerlijk, opas onder elkaar : de politieke klasse de dag van vandaag is een klasse van pluimgewichten. We zijn wel niet meer van de jongsten, maar we gaan er op en er over!
Maar laten we dan voordien afspreken: U gaat pas op de koffie bij die vriendelijke Coburger als die is afgetreden. Of verbannen. Hij kan naar Italië komen, bij zijn tante Marie José (en haar nakomelingen), de zus van Polle III. Die hebben ervaring in het leven na de troon En geloof me, armoede wordt er die familie nog altijd niet geleden ..
Manifestatie Vlaams Belang tegen het Alesiusakkoord
(27/07/2009) PROTESTMANIFESTATIE VLAAMS BELANG TEGEN HET ALEXIUSAKKOORD WOENSDAG 29 JULI OM 11 UUR AAN HET MECHELSE PLEIN IN ANTWERPEN ILLEGALITEIT NIET BELONEN!
In het parlement nam het Vlaams Belang het Alexiusakkoord van de regering Van Rompuy inzake de regularisaties van illegalen reeds onder vuur. Het Vlaams Belang stapt met dit dossier naar de Raad van State. Tevens zullen in het Europees parlement en in de Raad van Europa vragen gesteld worden over de nieuwe algemene regularisatie.
Het Vlaams Belang plant op woensdag 29 juli een protestmanifestatie tegen deze tweede algemene regularisatie van illegalen in amper tien jaar tijd. Illegaliteit mag niet beloond worden. Deze nieuwe algemene regularisatiegolf betekent immers in de komende tien jaar de komst van minstens 400.000 nieuwe vreemdelingen. Het Vlaams Belang pleit voor een humaan repatriëringsbeleid, voor een immigratiestop, voor strengere criteria inzake gezinshereniging, huwelijksmigratie en studentenvisa. Kortom, voor een kordaat en efficiënt asiel- en immigratiebeleid dat van ons land niet het OCMW van de hele wereld maakt.
Het aanzuigeffect van de algemene regularisatie mag niet onderschat worden. De algemene regularisatie van 2010 zal net als in 2001 een nieuwe immigratiestroom teweegbrengen. Via gezinshereniging zullen vele tienduizenden zich komen vestigen bij hun geregulariseerd familielid. België voert op dit moment zowat het meest lakse asielbeleid van de wereld. Dat feit op zich is al genoeg als aanzuigeffect voor nieuwe economische gelukzoekers en avonturiers. Aan dit laks beleid moet een einde komen. Illegalen moeten actief opgespoord en terug naar hun land van herkomst gestuurd worden. Als het niet vrijwillig kan, dan gedwongen.
De protestmanifestatie vindt plaats in Antwerpen om 11 uur aan de hoofdzetel van het Antwerps OCMW, Lange Gasthuisstraat te Antwerpen (ter hoogte van het Mechelse plein). Als de regularisatie doorgang vindt, zullen de OCMW's - en in voor Vlaanderen in het bijzonder het Antwerps OCMW - overspoeld worden met geregulariseerde illegalen. Filip Dewinter zal de manifestanten toespreken. Philippe Van der Sande, persverantwoordelijke Vlaams Belang Antwerpen