Hoe is onderstaande blunder van Danneels anders mogelijk? Het mens wacht zelf de hereniging met de Zalige (Heilige) Bouduin niet af, om van achter de rug van Magere Hein haar beenderige knokkels uit te steken naar haar dwalende onderdanen Van uit de Intensiv Care betovert zij de afvallige gemijterde Kardinaal, de gekromstaafde Vlaming. Wellicht een doden-gave zijnerzijds voor haar voor onderweg? Want de weg naar de Hades is lang .
Haar onderdanen, de afgedwaalden, die van geen Frans meer willen weten
Aartsbisdom flitst Vlaams-Brabant terug naar 19e eeuw
Ben Weyts, Kamerlid N-VA
Mark Demesmaeker, Vlaams parlementslid N-VA
Eerstdaags start het Aartsbisdom Mechelen-Brussel een tweetalige promotiecampagne in Vlaams-Brabant en het arrondissement Mechelen.
De campagne viert het 450-jarige bestaan van het Aartsbisdom en start eerstkomende zondag met tweetalige baniers in elke parochiekerk en de verspreiding van honderdduizenden tweetalige strooibriefjes. Vlaams volksvertegenwoordiger Mark Demesmaeker en Kamerlid Ben Weyts dachten dat het om een grap ging, toen ze het nieuws vernamen. De vicaris-generaal van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel wist de informatie evenwel telefonisch te bevestigen. Volgens hem was een tweetalige campagne nu eenmaal goedkoper dan het respecteren van de grondwettelijke eentaligheid van Vlaanderen.
Om het met de woorden van Louis Tobback te zeggen: als dit niet dom is, is het op zn minst lomp, zegt Demesmaeker. Dit illustreert toch dat de Kerk soms nog ver van haar eigen basis staat. Zon tweetalige promotie gaat volledig voorbij aan de grondwettelijke eentaligheid van Vlaanderen. Maar vooral negeert men de gevoeligheden bij de gelovigen zelf. De facto ondersteunt het Aartsbisdom de Franstalige politieke partijen die de uitbreiding van Brussel en een veralgemening van de faciliteiten in heel Vlaams-Brabant bepleiten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? zegt de Hallenaar.
Volgens Weyts flitst het Aartsbisdom ons terug naar de 19de eeuw: Heel wat priesters en andere mensen van het terrein zijn er in geslaagd om het imago van de Kerk in Vlaanderen op te poetsen. De Kerk is al lang niet meer het Franstalige bastion van de 19de eeuw, van waaruit men neerkeek op de Vlamingen en hun taal. De nieuwe campagne is dan ook zeer ongelukkig.
Weyts lanceert ook een expliciete oproep: Wij roepen de aartsbisschop op om snel met de actie komaf te maken. Ik wist niet dat het bisdom krap bij kas zat, maar als geld echt het probleem is, dat men dan maar enkele supplementaire omhalingen doet tijdens de misvieringen van Halle-Vilvoorde. Ik denk dat onze gelovigen maar al te bereid zullen zijn om iets dieper in de geldbuidel te tasten als we daarmee zulke blunder kunnen vermijden. Wij roepen alleszins iedereen op om een stem van protest te laten horen, nog voor de campagne deze zondag van start gaat
De Wereldkrant laat prominente Nederlanders aan het woord over hun vakgebied, Nederland en de actualiteit. Rob Wijnberg, filosoof en publicist over de vrijheid van meningsuiting: Je mag alleen iemand het zwijgen opleggen als hij of zij het spreken van een ander belemmert.
Rob Wijnberg (1982) vindt dat we niet aan de vrijheid van meningsuiting mogen tornen. Het is volgens de filosoof de belangrijkste waarde die een samenleving heeft. Simpelweg omdat de vrijheid van meningsuiting alle andere waarden die we hebben mogelijk maakt. Voor het hebben van een idee van goed en kwaad heb je vrijheid van meningsuiting nodig. En die vrijheid is volgens Wijnberg gigantisch groot in Nederland. Groter dan in 99 procent van de landen in de wereld
Toch staat dit onderwerp de laatste tijd in Nederland ter discussie. Eerst was er minister Hirsch Ballin (Justitie) die de wet op godslastering wil vervangen en uitbreiden naar alle overtuigingen. Het gaat over een bepaling die verbiedt om mensen te beledigen vanwege ras, seksuele geaardheid of godsdienst. De regel is dan niet langer alleen van toepassing op religieuze groepen of het beledigen van God (...), maar het gaat om belediging in het algemeen
Vervolgens bepaalde het Amsterdamse gerechtshof dat PVV-leider Wilders vervolgd moet worden voor het zaaien van haat vanwege uitlatingen in zijn anti-Coranfilm Fitna en uitspraken die hij deed over moslims tijdens interviews.
Verassend en onbegrijpelijk, vindt Wijnberg de uitspraak van het Hof. Hoe logisch dat ook lijkt. Juridisch is het niet in de haak Wijnberg vindt het onbegrijpelijk omdat het OM een paar maanden eerder oordeelde dat vervolging niet haalbaar is. Hij ziet ook geen directe aanleiding waarom de uitspraak van de rechter overruled moest worden. Ze graven op wat al begraven is. Niemand praat nog over de film Fitna.
Juridisch is het verzoek om Wilders te vervolgen moeilijk vol te houden, zegt Wijnberg. Er is sprake van discriminatie als het gaat om ongelijke behandeling van niet gekozen eigenschappen. Vrijheid van meningsuiting zou daar niet onder moeten vallen, zegt Wijnberg. Mijn grootste bezwaar is - en dat is meer een filosofisch bezwaar - dat het mogelijk moet zijn om kwetsende en grievende dingen te zeggen.
Het mag volgens Wijnberg niet zo zijn dat iemand op grond van gevoelens van hij bevalt me niet een ander het zwijgen oplegt. Goed en kwaad ter discussie stellen, daar draait het volgens hem om. Hij noemt het: t recht om te twijfelen aan andermans opvattingen. Daar waar het recht om te twijfelen teniet wordt gedaan, niet mogelijk is, daar ligt de grens:
Doodsbedreigingen maken de discussie onmogelijk. Net zo goed als bommeldingen. Spreken moet mogelijk zijn:
Beledigingen horen er volgens hem bij.
Of een uitspraak grievend is, is bovendien subjectief. Dus ook een rechter kan geen objectief oordeel vellen, zegt de filosoof. Het zou kunnen betekenen dat je niemand meer mag bekritiseren. Het gaat ook om het recht om te mogen twijfelen. Ook aan andermans opvattingen. Discriminatie zou volgens Wijnberg moeten worden beperkt tot het domein van de handeling. Als je niet wordt aangenomen voor een nieuwe baan of een disco niet in mag op grond van discriminerende redenen. Dat is een ander domein dan het gesproken woord.
Is Nederland aan het opschuiven richting Europa, waar de regels strenger zijn als het gaat om de vrijheid van meningsuiting? In onze buurlanden zijn de regels strikter. We kruipen naar Europa toe ,zegt Wijnberg. De uitspraak van het hof over Wilders vindt Wijnberg geen stap in de goede richting. Hij noemt het een kortstondige overwinning voor degenen die Wilders hebben aangeklaagd. De advocaat Sprong noemde het een geweldige dag voor moslims. Nou dat lijkt me niet. Het verlamt de discussie over de islam. En het vijzelt ook het imago van westerse moslims in Nederland niet op. Zij worden straks verantwoordelijk gehouden voor de inperking van een waarde die wij zo hoog achten.
Bron Wereldkrant
Psssst Nou Moe! Onze anti-gevoelens tegen dit Europa, zon Europa bedriegen ons dus niet ..
Onder de aandacht: monopolie-kapitalisme van links = communisme, nazisme, fascisme = ondergang ..
De Staatsverlaters
Rond eindejaar stond er in een Nederlandse krant een cartoon voorstellend een paar mensen die hun vrienden toeroepen: Gelukkig 2010! 2009 slaan we over. Kon dat maar.
Als de tekenen niet bedriegen, en men merkt wat er in Amerika gebeurt, wordt 2009 zowat het moeilijkste jaar uit de naoorlogse economische geschiedenis van de westerse wereld. Voor België wordt voorspeld dat de ondergrens van de groei overschreden wordt en we er dit jaar op achteruit zullen gaan. De voorname Nederlandse econoom Filip de Kam verwacht een inktzwart jaar (NRC-Handelsblad, 27.12.08).
Misschien wel een meerderheid der mensen voelt zich bang en onzeker. Het gaat om mogelijk jobverlies en angst voor de oude dag, maar ook de afwezigheid van alternatief. De huidige crisis, veroorzaakt door de gebeurtenissen in de financiële centra van Amerika en Europa, verschilt immers in één opzicht van de crisis van de jaren dertig:
vandaag dient er zich geen ander wereldmodel aan dan het bestaande, zodat men daar gevangen in zit. Toen immers boden enerzijds communisme en een dynamische nog niet door de voorrechten van de macht tot slappeloosheid gedoemde sociaal-democratie, en anderzijds fascisme en nationaal-socialisme zich aan als redders uit de nood, die het zo niet mislukte dan toch gediscrediteerde monopoliekapitalisme zouden vervangen door een of andere vorm van socialisme, want ook fascisme en nationaal-socialisme waren dat.
De afwezigheid thans van een alternatief voor het bestaande stelsel van vrijwel ongebonden vrijemarktekonomie is zo mogelijk nog erger dan de crisis zelf, omdat zowel bestuurders en intellectuele elite als hun volgelingen en bestuurden zich hierdoor in een ideologisch vacuüm bevinden, wat leidt tot defaitisme en wanhoop. Onderschatten we de malaise niet die hiervan het gevolg is. Jobonzekerheid is erg, maar de indruk die wordt gewekt dat dit een fataliteit is waar niemand iets aan kan doen, is erger. Want het is niet waar: wat ontbreekt is het intellectueel vermogen om de utopie van de eenentwintigste eeuw te bedenken, het baken te vinden waarop de mensheid zich kan richten. Niet voor niets wordt depressie al een nieuwe volksziekte genoemd.
En daar gaan we dan, in dit land met zijn 55.000 paginas Belgisch Staatsblad s jaars. Met regeltjes, onnozeler kan het niet, vergetend de wijze les van Tacitus dat corruptissima republica plurimae leges (toen de - Romeinse - staat het meest corrupt was, waren de wetten het talrijkst). En die worden dan nog archi-slecht gemaakt door een regering en een parlement die voor meer dan de helft uit juristen bestaan. maar teksten fabriceren die zo dubbelzinnog of tegenstrijdig zijn dat ze de misdadigers uit de gevangenis helpen ontsnappen, zoals onlangs in Oost-Vlaanderen is gebleken. Men verstaat niets van de zorgen en de reacties van de mensen, als men niet inziet dat deze recente feiten zowat de doodsteek hebben toegediend aan wat er in België nog was overgebleven aan respect voor de instellingen. Hoe kan dat nu? Wetten zo opstellen dat de rechters de zware misdadigers waarvan de misdrijven bewezen zijn - die ze hebben toegegeven - wegens procedurefouten, veroorzaakt door de wet, moeten vrijlaten zonder enige verdere vorm van proces? Voor topjuristen valt dit misschien te verklaren en te verontschuldigen, maar voor alle andere - normale - mensen is dit choquerend, onaanvaardbaar, zum Kotzen van machteloze verbijstering en woede. En het helpt niet dat bange en met de overheid complotterende media inmiddels gauw onder elkaar afgesproken hebben om er het zwijgen toe te doen en geen beelden meer te geven van de vrolijk de gevangenis verlatende onbestrafte zware jongens.
Men dacht dat men in dit land alles al had gezien, maar dat is blijkbaar niet zo. En geen van de wetgevers wordt voor zware nalatigheid vervolgd, de hele bende die collectief verantwoordelijk is voor de onheilstijdingen die dit land treffen, gaat weeral vrijuit, want allen zitten in het complot van de onbekwaamheid, de onverschilligheid en het misprijzen voor de burger, van wie straks wel wordt verwacht dat hij het politiek correcte vakje zal invullen op zijn kiesbrief.
De Nederlandse publicist Henk Hofland introduceerde enkele jaren geleden de term staatsverlaters voor de velen die de hele bedoening aan de top van de samenleving (politiek, media, gerecht) hebben afgeschreven als niet meer relevant Hun onrust reageren ze af door de muziek nog wat harder te zetten en op tv te kijken naar soaps met voorgeprogrammeerde lachsalvos. Alleen politici die zich op tv ontpoppen tot clowneske figuren uit een zoldercabaret van Montmartre of Friedrichstrasse krijgen nog wat belangstelling. Het is een massa aan het worden. de velen die met gelatenheid en scepsis, zonder enige vrolijkheid vandaag de weg volgen van hen die in de tijd van de zwarte pest, volgens de verhalen van Chaucer (Canterbwy Tales) en Boccaccio (Ii Decamerone), zich in groepjes plachten te amuseren met het vertellen van pseudo-schunnigheden onder het motto edite, bibite, post morrem iwlia voluptas (eet, drinkt, na de dood valt er niet meer te genieten.
Waar is de vooruitgangsgedachte gebleven. de toekomstvisie die de mensheid wakker hield en tot grootsheid aanzette? In plaats daarvan is een schimmenspel gekomen van kringetjes draaien, en lachen.. lachen met Letenne, schateren met Van Rompuv. gieren met Crebo enDe Wever. met de hele Belgische santenboetiek, 1achen tot de pijn ervan de borst platdrukt. en stilvalt in een beschaamd gekreun van razernij.
Zoals menig lezer ondertussen wel zal weten, heeft de eenmansredactie dezer weblog een viscerale afkeer van de hedendaagse media en haar toegevoegde informatieve waarde die al even onschatbaar is als een diamanten ring die je kunt winnen aan een grabbelton op een Vlaamse pensenkermis. En rabiaat is de haat die ondergetekende redactie koestert ten aanzien van nationale staatsbelangen.
Ik vind het een prachtig voorbeeld: de Oude Media die diamantjes vist uit de grabbelton op een Vlaamse pensenkermis .Is voorwaar een lovenswaardig Leitmotiv die zou kunnen staan als ondertitel bij elk geschreven en gedrukt verkocht en weggegooid dagblad of tijdschrift.
Wie zei weer, 2.000 jaar geleden: Ze hebben oren om te horen, en ogen om te zien .terwijl de ene blinde de andere leidt .
Daarom is maar één ding mogelijk: de blogwereld uitbreiden, verfijnen, meer gewicht geven, en waar mogelijk bijeenbrengen. Zodat er niet vele kleine stemmen klinken, maar één machtiig koor, verscheriden in de eenheid van een Nieuw Vlaanderen.
Ben eens benieuwd wie, waar en wanneer ? we nog berichten zullen vinden over het folkloristisch fenomeen van onderstaande Vlaamse uitwijking naar verre vreemde landen.
Vraag: kan, na 850 jaar, de uittocht niet een beetje in omgekeerde volgorde gemaakt worden? Een paar honderdtallen authentieke Vlaamse families zouden hier kunnen zorgen voor nieuw (oud) bloed ..En dat ze gerust een ganse toom van die prachtige koudbloed-paardjes mee terug brengen! Als ze ginder de Titanen genoemd worden, zal het gaan k.k zijn! Ons paardenbolk kan er maar baat bij hebben ..
TITANEN ON TOUR
Dan is het initiatief van de Kalt-blut-zucht und Sport-verein Brück e.V. Flaeming heet heel wat interessanter en bovendien in correct Nederlands.
Flaeming is een streek ten zuiden van Berlijn.
Op 2 mei is er een feestelijke zitting in het stadhuis van Brugge waar het evenement wordt voorgesteld en de dag daarna, op 3 mei, vertrekken vanuit Brugge voor een tocht van 1 100 km de door koudbloedpaarden getrokken huifkarren naar Brück.
De feestelijke intrede grijpt plaats op 27 juni in de Titanenrenbahn in Brück.
www.titanen-on-tour.eu
Flaeming is de streek ten zuiden van Berlijn, de gouden driehoek tussen Elbe, Havel en Spree. 850 Jaar terug kwamen Vlaamse en Nederlandse uitwijkelingen, op vraag van aartsbisschop Wichmann van Magdeburg, naar Brandenburg om daar het christendom te verspreiden. In 1159 trokken vanuit Brugge emigrantengroepen oostwaarts om een nieuwe heimat te vinden. Deze trek bestond meestal uit huifkarren, getrokken door sterke paarden. Het Flaeming-paard' dankt daaraan zijn naam. Deze tocht zal dit jaar herdacht worden met een huifkarrentocht vanuit het Vlaamse Brugge naar... het Flaemische Brück'. Grote feestelijkheden zijn gepland op 27 juni bij de intrede in de arena. En op 27 en 8 juni grijpen in Brück de Titanen der Rennbahn' -feesten plaats.
*******************
U heeft minstens de video gezien? Lees dan ook de Streck van de eerste tien dagen huifkarrentocht .Wie begint daar nu te neuriën van Ossewâe rij mar an en wel nar hus toe rij die wâe