.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
MET DE ALPTRANS NAAR DE ZON.
Voor de nieuwste chunnel
Na 10 jaar boren eindelijk langste tunnel ter wereld
Zondag 12/09/10 14u14
Nieuwe Gotthard spoortunnel 57 km lang
Het werk aan de langste tunnel ter wereld, de nieuwe Gotthard-basistunnel in Zwitserland, staat aan de vooravond van een belangrijke doorbraak. Na tien jaar boren ontmoeten tunnelbouwers vanuit westelijke en oostelijke richting elkaar op 15 oktober."Een emotioneel moment", verwacht voorman Heinz Ehrbar van bouwbedrijf AlpTransit op nieuwssite swissinfo.ch.
De geplande doorbraak zorgt voor een spoortunnel van 57 kilometer lang. Bij ingebruikname is dat een nieuw wereldrecord, want nu is de Japanse Seikantunnel met 54 kilometer nog de langste op de planeet. De Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië is met 50 kilometer de langste van Europa.
In 2017 pas echt af Maar toeristen op weg naar Italië moeten nog een tijdje wachten voor ze iets van de tunnel merken. Het afbouwen van de buis en de rails duurt nog zo'n zeven jaar. Naar verwachting zoeven in 2017 de eerste hogesnelheidstreinen en goederenwagons door de tunnel.
Dan gaat het ook echt snel. De spoortunnel snijdt een heel stuk af van de huidige Gotthard spoortunnel, waardoor treinreizigers anderhalf uur sneller van Zürich naar Milaan kunnen reizen.
En bijkomend voordeel is dat het treintraject vrij vlak is. Zonder de steile hellingen kunnen goederentreinen tweemaal zo veel gewicht meenemen, tot vreugde van transporteurs.
24 miljard kilo aan rotsen gegraven De tunnel is gegraven met hulp van vele explosies en gigantische boormachines. In totaal halen ze 24 miljard kilo aan rotsen uit de bergen. "Het graven van zo'n recordlange en diepe tunnel zorgde voor speciale problemen zoals de spanningen in de rotsen, mogelijke waterdruk en hitte'', zegt emeritus professor tunnelbouw Kalman Kovari uit Zürich die adviseur was van het project.
De tunnelwerkers dreigden bijvoorbeeld te worden blootgesteld aan een temperatuur van 45 graden. Een watersysteem is erin geslaagd dat te koelen tot 28 graden, wat het ondergrondse werken iets draaglijker maakt.
Verrassingen De Alpen zorgden zelf ook voor verrassingen. Bij een deel van het traject vreesden ingenieurs voor slappe grond, een mengsel van graniet en water. Het werk werd stilgelegd en het hele project werd bedreigd. Extra boorgaten toonden echter aan dat de grond niet zo slecht was. De tunnelbouwers hervatten het werk. Elders bleek de rots erg kruimelig. Maar door het plaatsen van stalen bogen werd ook dat opgelost.
Ondergrondse noodstations Wegens de lengte van de tunnel worden bijzondere veiligheidssnufjes aangebracht voor de treinpassagiers. Zo komen er twee ondergrondse noodstations. In geval van een brand of ander probleem kunnen gestrande reizigers daar overstappen op een aparte trein die hen in veiligheid brengt. En uiteraard rijden de treinen door twee aparte buizen, zodat ze niet kunnen botsen.
Eigenlijk gaat de bouw erg voorspoedig. "We onderzoeken of we de tunnel een jaar eerder kunnen openen'', zegt Ehrbar van bouwbedrijf AlpTransit. De eerste treinen zouden dan in 2016 door de tunnel kunnen rijden. (anp)
***************************
Pssst
Wat in dit bovenstaand artikel (zondagswerk uit verveling? van een pulpschrijver) zeker onvoldoende tot zijn recht komt, is dat de beruchte Gothard-tunnel dan voor vrachtwagens zal verboden worden, en dat deze, samen met alle personenwagens, vanaf Luzern op de TGV zullen gezet worden die via Milano, Firenze en Roma zullen rijden tot (bijna) in Sicilië .
Documentatie is te verkrijgen bij de Zwitserse Spoorwegen en in de Raststätte langs de autoweg in de omgeving waar geboord wordt. Bedoeling is (voor toeristen) vlugger, veiliger en goedkoper doorheen de Alpen te komen. Slapende .
De zaak loopt als een Zwitsers uurwerk. Alleen de liftkoker midden het traject, 800 meter hoog, om staande op een platvorm hoog boven de Alpen te kunnen uitkijken,van Tunis in Afrika tot Kopenhagen in Zweden, loopt vertraging op. Ik denk wegens het gevaar dat sommige fantasten als adelaars van daar zouden willen opstijgen om, net als Icarus, naar de zon te vliegen ..
Hierbij dus een warme oproep om de afreis naar de Eeuwigheid niet te ondernemen binnen de eerste 5 6 jaar, want intussen zal die tunnel afgewerkt zijn. Als U op de site van de Zwitserse Spoorwegen terecht kunt, zult U daar straffe verhalen vinden over die tunnelbouw. U kunt er zelfs live de boringen volgen op doorlopende monitorbeelden (webcam). Er is een internationale crew aan het werk, 7/7 in 3 shifts van 8 uur. De lonen zijn er exorbitant hoog, vertelt een Oostenrijks ex-mijnwerker die er 2 jaar gewerkt heeft, en in die tijd een eigen huis + een zware Mercedes heeft kunnen kopen .
Binnenkort kan iedereen dus gehoor geven aan de roep om naar het Vaderland van de Europese Beschaving te komen. s Morgens een korte trip naar Luzern (de openingsuren van de Zwiterse banken zijn mij niet bekend) en een etmaal later vliegt U aan 350 Km/u onderdoor de Alpen en kunt U dezelfde avond in Rome mee aan tafel schuiven voor een lekkere pizza. Kostprijs + vino à gogo à rato van 8 per persoon, gezelligheid en leute inbegrepen.
Dat is wat anders, hé, dan César en zijn dwarsen van de Rubicon!