Geert Wilders ís extreem, omdat hij onderscheid maakt tussen beschaving en barbarij, tussen goed en kwaad, tussen wit en zwart. De gematigden zetten alle zeilen bij om alles en iedereen onder de kleur grijs te scharen en noemen dit de boel bij elkaar houden. Het is Wilders morele helderheid die een bedreiging voor hun cultus van morele grijsheid is.
"In any compromise between good and evil, it is only evil that can profit." --Ayn Rand
Wilders extremer dan krakers, dierenrechtenfanaten of antifa? De eendrachtige samenwerking tussen het Ministerie van Binnenlandse Zaken, de pseudowetenschappers Hans Moors, Jaap van Donselaar en Bob de Graaff en de Volkskrant vormt het voorlopige hoogtepunt van het morele bankroet dat onze maatschappelijke orde ernstig ondermijnt.
Het lijkt wel of de pseudowetenschappers in Wilders een groter gevaar zien dan in radicale dierenrechtenactivisten en antifascisten, terwijl juist deze groepen zich regelmatig schuldig maken aan geweld, vernieling van eigendommen en andere vormen van buitenparlementaire oppositie. Krakers mochten in hun hoogtijdagen graag een robbertje vechten met de ME, waarbij hele straten in oorlogszones veranderden, en de laatste jaren werden politieagenten die belast waren met de ontruiming van gekraakte panden zelfs geconfronteerd met boobytraps.
De meest uitgesproken critici van Wilders vinden een wettelijk verbod op kraken echter overbodig en spreken zelfs van een typisch voorbeeld van overbodige Haagse wetgeving. Linkse gemeenten zullen alles doen om het kraakverbod te saboteren. Over systeemhaat gesproken.
Anders dan de linkse idealisten heeft Wilders nooit geweld gebruikt, noch daartoe opgeroepen. Als iemand zou beweren dat hij net zon hekel heeft aan de builenpest of mensen zuur in het gezicht gooien als aan het gezeur van zijn schoonmoeder, kun je alleen maar concluderen dat het enige object van zijn haat zijn schoonmoeder is. Waarom verafschuwen de wetenschappers juist Geert Wilders zo?
Daartoe moeten we eens goed kijken naar hun motivatie om Wilders extreem rechts te noemen. Hij zou de nadruk op het eigene leggen, en de gevestigde orde verafschuwen. Maar roept Wilders op tot het weren van vreemde cultuurelementen? Wil hij Amerikaanse fast-food restaurants of Chinese restaurants verbieden, oosterse filosofie enz. enz? Wordt het functioneren van onze overheid bedreigd door PVV-milities, die door de straten marcheren?
Nee, Wilders waarschuwt tegen de islam omdat die een bedreiging vormt voor onze rechtsorde, onze vrijheid en onze cultuur. Onze opvattingen over hoe we met elkaar om horen te gaan. Gelijke rechten voor man en vrouw, vrijheid van godsdienst inclusief het recht van geloofsafval. Wilders komt op voor behoud van de westerse beschaving.
De islam wijkt sterk af van onze beschaving: het universum wordt niet beheerst door causale wetten, maar gehoorzaamt aan de wil van Allah. Geloof en goddelijke openbaring zijn de ultieme bron van kennis, niet observatie van feiten uit de werkelijkheid en conceptuele integratie daarvan door de Rede.
Dit heeft ertoe geleid dat de islamitische wereld sociaal-economisch nog steeds een dorre woestijn is, terwijl het Westen een oase van materiële overvloed en technologische ontwikkeling is.
Ook cultureel gaapt er een enorme kloof tussen het Westen en de islam.
In de ethiek draait alles om gehoorzaamheid aan de wil van Allah, niet om de vrijheid van geweten. Politiek is er geen ruimte voor democratie, geen door mens gemaakte wetten, tenzij men binnen het kader van Allahs wetten blijft.
Vrome moslims vliegen ethisch op hun automatische piloot genaamd Allah. Menselijkerwijs is best te begrijpen dat het Westen het stenigen van overspeligen, waaronder slachtoffers van verkrachting, verafschuwt. Maar het is de Wil van Allah. Voor het eigen geweten is er geen ruimte. Moreel is de islam volkomen failliet.
De tegenstelling tussen het Vrije Westen en de islam is er dan ook een van beschaving vs. barbarij.
Wilders benoemt de tegenstelling tussen beschaving en barbarij in heldere morele termen, als een verschil van dag en nacht, tussen goed en kwaad, wit en zwart. Dát is Wilders doodzonde in de ogen van zijn aanklagers.
Voor Wilders aanklagers is het bekritiseren van andere culturen en het aanspreken van mensen op hun gedrag en de waarden waar zij voor kiezen net zo erg als het kleineren van mensen vanwege aangeboren kenmerken als sekse of ras. Zij hebben zelfs een Orwelliaans begrip in stelling gebracht om islamkritiek aan de kaak te stellen als een vorm van racisme: islamofobie.
Collectivisme vs. individualisme De wortel van het probleem is gelegen in het verschil tussen de Amerikaanse en Franse Revolutie: Europese intellectuelen hebben het idee van de rechten van het individu nooit goed kunnen of willen begrijpen. Voor hen was emancipatie in hoofdzaak de overgang van de mens als slaaf van een absolute staat, belichaamd door een absolute vorst naar de mens als slaaf van een absolute staat die werd belichaamd door het volk of een klasse. Een overgang van feodalisme onder een absolute vorst naar socialisme, waarin de mens werd bepaald door de klasse waartoe hij behoorde.
Onze intellectuelen gaan niet uit van gelijkheid voor de wet van individuele burgers, maar van maatschappelijke en materiële gelijkheid voor tribale entiteiten. Groepen die worden gekenmerkt door hun sociaal-economische status, sekse, etniciteit en een nauw daarmee verbonden culturele identiteit. Van een vrije wil en aansprakelijkheid voor gedrag kan natuurlijk geen sprake zijn, want die manifesteren zich juist op individueel niveau.
Het multiculturalisme de cultus van morele grijsheid is in feite de eigentijdse, culturele component van het collectivisme. De economische component is het socialisme. Het hoeft ons dus niet te verbazen dat vooral linkse partijen de fanatiekste aanhangers van de multikul zijn.
Wilders critici en aanklagers zijn vol overtuiging toegewijd aan een cultus van morele grijsheid. Om de boel bij elkaar te houden moet de illusie van de gelijkwaardigheid van groepen koste wat kost in stand worden gehouden: iedereen is grijs. De werkelijkheid is natuurlijk anders. Culturen hebben een zeer uiteenlopende staat van dienst als het gaat om de rechten van de mens, om welvaart en welzijn, om beschaving vs. barbarij.
Om de kloof te dichten wordt de geschiedenis van het Westen gereduceerd tot een zwartboek van kruistochten, eeuwen van antisemitisme, de Spaanse Inquisitie, kolonialisme en slavernij en natuurlijk de twee wereldoorlogen. De geschiedenis van andere culturen wordt evenzeer gereduceerd tot een bloemlezing van culturele en economische hoogtepunten: zie bijvoorbeeld de overdrijving van de bijdrage van de islam aan de moderniteit.
Mensen die de cultus van morele grijsheid uitdagen worden als zeer bedreigend gezien, want hun kritiek maakt korte metten met de illusie van gelijkwaardigheid van culturen en daarmee dus ook van de groepen die door Wilders aanklagers ten onrechte als maatschappelijke entiteiten worden gezien, die onveranderlijk zijn gedetermineerd door hun etniciteit en cultuur.
Wilders benadert moslims juist als individuen, met een vrije wil en verstand die kunnen worden aangesproken op hun gedrag en de waarden waar ze voor kiezen. Hij heeft immers herhaaldelijk gezegd dat moslims die onze rechtsorde aanvaarden en respecteren hier welkom zijn en op hulp kunnen rekenen om hun integratie in de Nederlandse samenleving te voltooien.
Het is Wilders keuze voor de beschaving en tegen de barbarij die hem extreem maakt.
"If an uncompromising stand is to be smeared as 'extremism,' then that smear is directed at any devotion to values, any loyalty to principles, any profound conviction, any consistency, any steadfastness, any passion, any dedication to an unbreached, inviolate truth -- any man of integrity." -- Ayn Rand in " 'Extremism' or The Art of Smearing"
Boeketje Digitalis
(fris geplukt enin vers bronwater gezet)
Morele helderheid
Sta mij toe dit in contrast te plaatsen met de rustige vastheid van een politicus om wier grijsheid de wereld ons benijdt, en U begrijpt waarom dit artikeltje bij mijn voorkeur-archief thuishoort. Veilig opgeborgen op mijn vast schijf, waarvan voortdurend veilige kopij bewaard wordt .Wie schrijft, die blijft, U weet wel .
Om het in mijn geliefd West Vlaams dialect te zeggen: zij pissen tegen de maand, waarbij Wilders natuurlijk die maan voorstelt, en zij de grijze na-ijverige jaloersaards zijn die niet weten van welk hout pijlen maken, maar toch willen schieten om te beschadigen.
Morele helderheid Zou ik ook kunnen hertalen in rechtlijnige beginselvastheid en daarmee ben ik weer beland bij het Vlaams Belang .
Om in die drie uitdrukkingen na te gaan waar de actie schuilt. Wie zijn de ma,,e, van de daad? Deze die vastheid uitdragen, net zoals onbeweeglijke rotsformaties zinnebeeld staan voor deugddoende acties? Of de rustige zekerheid van alles te beheersen door een zalig nietsdoen?Ik noem dat op eieren lopen ..
Een samenleving die op eieren loopt, eindigt meestal in een omelet
Morele helderheid en rechtlijnige beginselvastheid bergen het begrip actie op zichzelf. Zij verkopen geen appelen voor citroenen! Beiden zijn wat ze zeggen, en zeggen wat ze zijn.
Zijn wij daarvoor rechtse extremisten?
Als wij staan voor morele helderheid en rechtlijnige beginselvastheid, en daardoor rechts en extremistisch genoemd moeten worden, laat het ons dan ook maar zijn, en ernaar handelen. Net zoals het scheldwoord Geus in de godsdienstoorlogen uiteindelijk een ere-titel bleek te zijn ..Tot spijt van de Spaanse bloedhond Alva .
Inwoners van de Amerikaanse staat Maine stemden gisteren tegen een wet die het homohuwelijk gelegaliseerd had. Het overwegend linkse Congres van de staat had de wet er doorheen gedrukt, maar het electoraat moest zijn mening ook nog geven. Net als in iedere andere Amerikaanse staat waar kiezers hun mening over dit onderwerp eerder al gaven, stemden ook de inwoners van Maine voor het behoud van het traditionele huwelijk.
Connecticut, Iowa, Massachusetts, New Hampshire en Vermont zijn de enige staten waar twee mensen van hetzelfde geslacht mogen trouwen. De reden? Kiezers mochten zich daar niet over de materie uitspreken. Was er in deze staten ook een referendum geweest, dan hadden in ieder geval een paar van die staten een dergelijk wetsvoorstel ongetwijfeld eveneens afgewezen.
Bovenstaande verklaart waarom we dit debat nooit echt hebben mogen voeren in Nederland en waarom er hier geen referenda over zijn geweest. Samenlevingen zijn over het algemeen sociaal gezien redelijk behoudend. Dit geldt zelfs voor linkse en tolerante staten zoals Maine en, jawel, Nederland. Als het parlement ook in dit land de mening van de kiezers had gevraagd, is het nog maar de vraag of het homohuwelijk er zou zijn gekomen.
*****************************
Boeketje Digitalis
(fris uit de morgenstemming)
Zou het dan toch waar zijn, dat de tekenen des tijds niet loochenen?
In Berlijn kregen ze de muur omver, en wat later werd Berlijn weer de hoofdstad van de Bondsrepubliek, tegenin de zin van de toenmalige wereldleiders. Het gaat zelfs zo ver, dat we aan de Arc de Triomphe in Parijs op 11 November 2009 het Duits volkslied hoorden spelen .Even dacht ik aan de Nürenberger Festspoele en de film Triumph des Willen van de fotografe Leni Riefenstahl .Wat niet iets is om lang bij te blijven bij stilstaan.
Was het niet de grote Marc Eyskens die in interview kwijt wilde, dat verkiezingen het echte regeringswerk blokkeerden? Of hoe een Verlicht Despoot in de huid van een Tjeef kan kruipen! Als verkiezingen, en die zijn dan nog geforceerd, al remmend werken op het echte werk, wat moet het dan zijn met referenda!
In Zwitserland wordt de minarettenbouw onderworpen aan een bindend referendum. Indien positief, dan mag er over gans het grondgebied geen enkele minaret komen Want minaretten zijn de uiterlijke bewijzen dat een gebied gemoslimiseerd is Per einde november weten we de uitslag. Het tumult over de in Italië voortaan verboden kruisbeelden zal wel een pad in de korf zijn van de Muzelman-lovers .
Het is dus hoog tijd dat in ieder land er een Willem Tell opstaat, die zijn pijl richt op het hart van de landvoogd.in plaats van op de appel op het hoofd van zijn zoontje. Volgens de legende eiste deze landvoogd alleen dat men zijn hoef (op een paal) zou groeten. Op die basis zou de Europese kolos een ganse batterij pijlen op zich gericht moeten voelen.
Vraag: zou Europa bestaan (in de huidige vorm), als er in al de lidstaten een referendum was gehouden? Indien niet, waarom komen we dan niet in opstand? Zie de hoed van Willem Tell!
De vraag stellen is ze beantwoorden! Idem dito over die massa-immigratie .
Strassburg verbiedt de kruisbeelden in Italie, en gans het land komt in opstand daartegen (Zie volgend stukje) maar ziehier een paar denkpistes die wij, bij onze 2-daagse reis naar Vlaanderen van begin November, in de auto met elkaar besprakenonderweg. Jammer genoeg was er geen verbinding met Brussel of Strassburg waar wij nochtans doorreden .
-Laat de bewegwijzering voor autowegen overal dezelfde zijn: Blauw (of groen). Ieder land voert nu zijn eigen kleur .Volgt men in Frankrijk de Belgische of Italiaanse kleuren (groen) dan bereikt men zijn bestemming via binnenwegen. Had maar de blauwe wegwijzers moeten volgen voor de autostrade.
-Laat de snelheidsbeperking overal op dezelfde criteria vaststellen. Nu is het een warboel van andere beperkingen per land
-Taalperikelen? Vertaaldiensten? Laat iedereen één vreemde taal (dezelfde) leren. Desnoods Esperanto.
-Politiediensten: weg met alle grensbeperkingen.
-Toldiensten: overal ofwel in voege, maar liefst overal afgeschaft. Niet wachten op rekening rijden Een jaarlijks tol-vignet zoals in Zwitserland, voor iedereen, is een goede tussenoplossing.
-Laat de ingenieurs van Bruggen en Wegen elk een stage van minstens één jaar doorbrengen bijvoorbeeld in Italië of Zwitserland, om onderhoud, herstelling en zelfs aanleg te copiëren. Esthetica, snelheid en degelijkheid: in de on-staat b. moeten ze nog alles leren.
-Bewapen elke werkloze met spons en zeemvel en doe ze de verkeerstekens onderhouden en ontdoen van stof en vuil. Vooral reflectoren. In Italië vervangen ze, met een lichte overdrijving gezegd, overal de straatverslichting. Is kosten besparend (aanleg en verbruik), goed voor de ozonlaag en het milieu en men kweekt geen luiaards.
-Het idee van Brulboei JMDD om verdiepen op de autostrade te bouwen, is nog zo gek niet. Ga maar eens zien in Luzern, rond Boulogne, Modena en Firenze. Futuristischer kan men het zich niet indenken. En weg! files en accidenten: Ik zou zelfs spreken van drie-dimensioneel verkeer, waren daar niet die geluidschermen en bovengrondse tunnels die alles in goede banen leiden. Zelfs geitenwollensokkendragers zouden hier tevreden zijn!
Maar neen! Europa, zo links als Stalin, Hitler en Mussolini in één persoon, houdt zich liever bezig met de kromming van de bananen, met volksverlakkerij (opwarming van de aarde) en andere trivialiteiten, om ondertussen de mensen te doen vergeten dat er stilaan een nieuw ijzeren gordijn wordt neergelaten .Alhoewel ik liever zou spreken van een papieren gordijn ..Wat zou U zeggen van de bepaling, dat een mening uiten die een ander zou kunnen storen, strafbaar is? Die bepaling bestaat nochtans, en de on-staat belgië heeft ze reeds overgenomen, om o.a. op deze basis het Vlaams Belang veroordeeld te krijgen voor schrapping van de partijfinanciering .Het wachten is alleen op het goede moment
Andermaal bracht de Franse president Sarkozy de linkse oppositie in zijn land in een lastig parket. Dit keer door een debat te starten over "identité". Links foetert over een electoraal manoeuvre, en dat is het ook. Maar het is ook veel meer. In alle westerse landen, zeker die met een aanzienlijke en visibile aanwezigheid van moslims, woeden er debatten, discussies en polemieken over de definities van nationale of collectieve identiteiten. En haast overal heeft de linkerzijde koudwatervrees om dat debat aan te gaan. Behalve om uit te leggen dat het een fout debat is, met identiteit als een hol begrip. Ach, natuurlijk is een containerbegrip als identiteit gesneden koek voor stoethaspels allerhande. Minister Geert Bourgeois die de Vlaamse identiteit bedreigd vindt als Clouseau een slecht liedje over België zingt. Geert Wilders die uit een paar Koranverzen meent te moeten opmaken of iemand incompatibel is met de Nederlandse volksaard. Maar het is niet omdat er rond dit begrip veel onzin verteld wordt, of omdat identiteit gemakkelijk politiek misbruikt wordt, dat het een daad van burgerzin zou zijn er laffelijk over te zwijgen.
Net als in Frankrijk zijn het ook in België en Vlaanderen vooral mensen die zichzelf als open en tolerant definiëren, die vervolgens amper uit hun woorden kunnen of willen komen als hen gevraagd wordt om een antwoord op: open, tolerant en solidair met wie of wat? Ze vrezen namelijk dat zo'n debat het oude racisme een nieuw en softer cultureel cachet geeft. Maar dat hoeft niet.
Zoals Yves Desmet in "Zeno" opmerkt: "In een debat hoort ook plaats te zijn voor compromis en verzoening, iets waar we in dit land altijd al in geslaagd zijn. Waarom zouden we dat met de islam niet kunnen? We zijn te afhankelijk van elkaar geworden om nog een andere keuze te hebben." Volgens VUB-socioloog Mark Elchardus helpt het daarbij de zaken duidelijk te benoemen. Zeg niet meer "allochtoon", stelt hij voor, maar "vreemde". Niet om vreemden als eeuwige Fremdkörper te stigmatiseren. Wel om te kunnen spreken waarover het vaak gaat: om fricties allerhande rond "vreemde" aspecten.
Wat eigen is, wat vreemd, hoe daarmee om te gaan, waar grenzen trekken, wat tolereren, wat afwijzen, en waarover intussen heerlijk van mening verschillen: dat is toch het wezen van elk debat over identiteit?
**********************************
Boeketje Digitalis
(op bedje van glasscherven en van gebroken illusies)
De wereld, of liever de Linkse Kerk, ontdekt de dageraad van de zelfkennis: we hebben een identiteit, die gevaar loopt ..Dat ze zelf aan de basis van het gevaar liggen, wordt even vergeten.
Mag ik ze deze keer vergelijken met een autokaravaan die door het landschap trekt, langs de weg vol glasscherven en gebroken illusies? Naar het einde van de rit toe, zijn de banden leeg gelopen en valt de karavaan uit elkaar. En nochtans: ze hadden het zo goed gemeend en het landschap was er zo wondermooi .Of laat mij een betere beeldspraak proberen: deze van de boer die jarenlang zijn akker verwaarloost, ondertussen oogst wat er vanzelf gegroeid is, en na 304040 jaar tot de vaststelling komt dat zijn akker wel echt niet meer zijn aller is. Wegens allerlei wildgroei, stel U voor! En hij had het nochtans zo goed bedoeld! .
Ach die droom van de universele mens, maakbaar zoals van boven af gedecreteerd wordt: lijdzaam als een slavenleger van zombies, een mixte van kleuren en herkomsten, zelfs als het Marsbewoners zouden geweest zijn. De geschiedenisboeken staan er vol van. Alle wereldrijken vergaan, waarvan het voorlopig laatste het communisme. Wereldsocialisme is op de terugweg, en de Pax Mobama is al aan de ondergang nog voor het geschitterd heeft. Nu is het Oosten aan de beurt nadat het vele eeuwen lang alleen als wingewest of als onbekend gebied voorkwam in onze atlassen.
Voor mij is het vermakelijk te lezen hoe Links de problemen benadadert, tastend als een blinde naar de juiste uitleg, die ze wel weten maar angstvallig met veel mooie woorden verbloemen. Pauli had ook kunnen schrijven : we hebben ons vergist en zullen er voortaan alles aan doen om dit recht te zetten ..Zachte heelmeesters maken stinkende wonden .Maar neen! Met een omtrekkende beweging wordt het probleem (dat niet langer nog te ontkennen valt) omschreven, en dan gebeurt hetzelfde als met de kak van mijn hond: die ziet ook niet om als hij zijn grote commissie gedaan heeft.
Zoals Theo Van Gogh nog probeerde, toen hij op straat letterlijk de keel werd overgesneden door een ontheemde vreemdeling: We hadden er toch kunnen over praten .Ja, van vergaderen en debatteren weet men alles bij de Linkse Kerk Daarvoor bestond er in de USSR het woordje Sovjet voor, wat Russisch is voor vergaderen.
Neen Walterke Paulieke, voor sovetiseren is de kans verkeken. Jullie tijd is voorbij. Er moet gehandeld worden en wel met daden die zelfs voor de primitiefste inwijkeling begrijpelijk zijn. Gedraag U, of verdwijn! Wij willen U daarbij zelfs gaarne een handje toesteken. Want jullie zijn hier nooit welkom geweest voor ons. Wel voor de machthebbers van de Linkse Kerk, maar die zijn nu uitgeteld. En voor wat betreft hun overeenkomst met jullie bazen: voortaan kopen we onze olie bij de Russen. Want jullie brol is binnenkort toch uitgeput En Ivan kan ondertussen onze bevoorrechte handelspartner worden .Ga lekker liggen zonnebaden in jullie zandbak onder de woestijnzon.
En kom nu niet af met de jaren 30 en zo. Wij zijn heel wat beschaafder dan Uw Duitse voorgangers in het socialisme uit die jaren, die deze beschaafde natie zo ver gekregen hebben dat ze, louter uit lijfsbehoud, zelfs mee marcheerde om Uw KZ te bewaken .Maar dat is een andere eigenschap van jullie: de splinter in het oog van de tegenstander uitvergroten tot een balk, om het bos van balken in jullie eigen oog niet te moeten vermelden. Islamfobie staat niet gelijk aan Jodenhaat. Want dan zouden wij een (weliswaar veronachtzaamde) wortel van onze beschaving moeten haten
Walterke, Walterke, Walterke! Gij moet toch ook weten dat er voor U een betere toekomst zou weggelegd zijn, moest U schrijven voor Kerk en Leven? Gij zingt toch, net als iedere Rooie, het liedje dat meest opbrengt? Dat bestaanszekerheid biedt? Weet U dat de Kerk van Rome op een rots gebouwd is, die al 2000 jaar meegaat?. Wie eerst komt, best maalt Denk daaraan als U straks bij de personeelsdienst gevraagd wordt...