.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
LINKS MAG BELGICISME LATEN VAREN

Mijmeringen over het eigen landeke, politieke filosofie en, naar het einde toe, bittere vaststellingen
.Ziedaar de korte inhoud van dit stukje
..
Tinneke Beeckman is postdoctoraal onderzoekster aan de VUB waar zij werkt rond politieke filosofie. Zij gaat niet mee in de anti-Vlaamse kritiek.
Er gaan "linkse" stemmen op voor een cordon sanitaire tegen de N-VA. Walter Pauli legde al haarfijn uit waarom zo'n oproep vooral contraproductief werkt (DM 26/10). Zo'n oproep is ook ondemocratisch: weldra moet ongeveer de meerderheid van de Vlamingen in quarantaine worden geplaatst, omdat ze niet meer in het Belgische verhaal passen. Maar zelfs vanuit een links project is een dergelijke opstelling tegenover wat er politiek in Vlaanderen gebeurt een misvatting. Een juiste inschatting van de globalisering en haar (neoliberale) gevaren leidt namelijk tot het inzicht dat België niet een project van de toekomst is. Anders gezegd: het is logisch dat links het economisch rechtse programma van de N-VA bestrijdt. Maar teruggrijpen naar een status-quo voor België volstaat niet als project. Hoe sneller links dit beseft, hoe sneller het zich electoraal kan herstellen.
Historisch gezien hangt het ontstaan van de negentiende-eeuwse Europese natiestaten samen met de industrialisering. Oorspronkelijk regelde het nationale - nu federale niveau het economische beleid, zoals het bijsturen van de marktwerking en het verzekeren van een eigen munteenheid. Ook de veelbesproken financieringswet uit 1989 dateert nog uit de periode waarin de natiestaat een economisch beleid uitstippelde. Maar sindsdien is veel veranderd. In de jaren negentig werden belangrijke Europese akkoorden gesloten en in 2002 werd de euro ingevoerd.
De Europese integratie en de globalisering hebben duidelijke politieke en economische gevolgen: de regio's nemen het voortouw en de industrie is niet langer de motor van de economie. Wat met het verouderde model samenhangt, komt onder druk te staan (de vakbonden, bijvoorbeeld). Dat Vlaanderen aan belang wint, is dus een logische historische evolutie, geen terugkeer naar de duistere tijden van het nationalisme.
Het Belgische politieke niveau heeft steeds minder vat op de economische veranderingen. Ik vermeld slechts het lot van drie kroonjuwelen van het Belgische establishment: de overheid verkocht Fortis aan het Franse BNP Paribas, Société Générale hoort nu bij de Groupe Suez en InBev werd AB InBev. De globalisering voltrekt zich overal in Europa: nationale regeringen laten de vrije markt volop spelen, om vervolgens machtelozer achter te blijven.
Dat links hierbij soms aan de macht is, zoals in de paarse regering, verandert daar weinig of niets aan: de federale regering heeft maatregelen goedgekeurd zoals de notionele interestaftrek, het privatiseren van overheidsbedrijven en het voeren van een desastreus fraudebeleid. Bij deze (neo)liberale omwenteling past eveneens een immigratiebeleid dat de loonconcurrentie doet toenemen. Vooral wie de laagste lonen trekt, lijdt daaronder: de negentiende-eeuwse arbeiders zijn nu uitgebuite kansarmen en illegalen. Het heeft dus niet veel zin om in federaal links een echt progressief project te zien.
Wat nu?
Een links project voor de 21ste eeuw bevat een visie op regionaal én internationaal vlak.
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
Pssst
Dit stukje komt uit http://www.ovv.be/page.php?ID=3939 en uit de gratis nieuwsbrief van het OVV, een absolute must voor elke burger met het hart op de juiste plaats.
Laat ik, na lectuur van bovenstaand artikel, het houden bij deze vaststelling : straks is het Vlaams Belang niet eens meer nodig als zweep- partij
want hun programma zal door iedereen spontaan worden overgenomen en toegepast. Een eigen Vlaamse Staat, of minstens een Staat waar de Vlaming zijn rechten heeft heroverd. Was al beloofd door Albert Premier voor de Eerste Wereldoorlog was begonnen! België is dus inderdaad gebouwd op het geduld van de Vlamingen
..Quid de afstoot van vreemde parasieten? Quid het kortwieken van de kortzichtige syndicale tirannie die zelfs bedrijven met bokkensprongen naar het faillissement drijft (Brinks) en werknemers in de werkloosheid? Inperken van de Overheids-bemoeienissen
Het land zal een zegen worden! Een Aards Paradijs dat overloopt van melk en honing
.
Na dat politiek gefilosofeer, dan over naar de bittere vaststellingen
.
Een Land dat overloopt van melk en honing
..Al zou ik, na mijn tiendaags verblijf aldaar in dat vaderland,(2-11 nov) bijna het tegenovergestelde beginnen denken. Rij maar eens gelukzalig en tevree, geleid door de sterren en de op de GPS, langs de binnenwegen van Arlon over Mons naar Kortrijk. Er hoeven geen borden te staan waar U bent, Wallonie, Terre dAcceuil of Vlaanderen-Heet-U-Welkom. U voelt het onder de wielen aan de verkeersdrempels en U ziet het aan de bloembakken of ander obstakels (straat-meubilair, zegt men) waarvoor U telkens moet remmen of uitwijken om Uzelf niet te pletter te rijden. U hoort het aan de radar-camera-verklikker van de GPS. Vlaanderen is noch min noch meer een politiestaat geworden met in ieder Gemeentebestuur een schepen, drager van een pet getooid met de woorden straat-crimineel , die rust noch duur kent voor hij elke straat en elke uithoek met zijn bedenksels geterroriseerd heeft. In Wallonië dient een straat nog om op te rijden. In Vlaanderen dient ze om de burgers te pesten en als citroenen uit te persen. Als strks nog ded Kerkstraat de Moskeestraat wordt, zou iedereen best verhuizen!
Anders gesteld : als men inzake het niet-onderhouden van de wegen, nog een paar jaar wacht, zal de bouw van die kostelijke drempels niet eens meer nodig zijn : de gaten in de weg zullen de autos compleet van de wegen afhouden. Crevitske moet eens wachten tot 2015 om de gaten te vullen! Ze zijn de gedroomde verkeers-remmers!
Enne
hoe zou t met de Lange, de Diepe of de Korte Wapper zijn? Het blijft rond dat dossier zo oorverdovend stil
Ik heb een voorstel, maar het zal een verre droom moeten blijven. De verantwoordelijken (ministers, kabinetten en aannemers), in dwangbuis en aan handen en voeten geboeid maar met de zotskap op, worden in open veewagens aangevoerd naar de Franse, de Duitse, de Zwiterse en de Italiaanse wegenis- en kunstwerken. Daar kunnen ze ter plaatse de bruggenbouw, de tunnelbouw, de sporenbouw, enz, bestuderen en er zich rekenschap van geven, dat bijvoorbeeld de Zwitsers in 20 jaar tijd een 52 Km lange tunnel onderdoor de Alpentoppen maken, in precies evenveel tijd als men in Antwerpen nodig heeft gehad om
plannen te maken voor een ondergrondse brug, of een bovengrondse tunnel, U moogt kiezen. . Daar kunnen ze met eigen ogen vaststellen, dat er een 3de of zelfs een 4de rijstrook, in berglandschappen, met nieuwe bruggen of met brandnieuwe tunnels door de rotsen, in een minimum van tijd wordt bijgebouwd waar nodig, zonder het verkeer noemenswaardig te hinderen. We zagen in Vlaanderen op minstens 25 plaatsen voor werken afgesloten of beperkte gewestwegen door
alleen verkeersborden en afgedekte machines, zonder dat één arbeider te zien was, of één machine aan het werk
.De werf werd telkens van veel te ver aangekondigd, waardoor er om ongevallen gevraagd wordt
In Italië gebeurt alles veel korterbij, veel vlugger, veel beter (kwaliteit!) en
zonder ongevallen.
Zowel de politiekers als de aannemers hoeven zich onderweg over de eet- en slaapgewoonten niet te bekommeren. s Nachts krijgen ze een (1) deken, wordt er een dekzeil tegen de regen over het voertuig getrokken, en ze krijgen 3 x daags eten. Water en droog brood. In de tussentijd dat ze uithuizig zijn, worden hun fortuinen in beslag genomen als schadevergoeding.
Als ze er werkelijk op staan, om nog gerepatriëerd te worden om hun werk te hervatten, zullen ze hopelijk geleerd zijn. Kunnen ze beginnen de terrils rond de gewezen steenkoolmijnen af te voeren. Een stuk of wat kruiwagens vinden mag niet zo moeilijk zijn
..
STOP EENS N BLOKKER BLOGGER IN UW TANK

|