.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Over de Monnik WILLEM VAN SAEFTINGE

die op Groeningeveld Robert dArtois de kop afkapte
.
o-oo-o-o-o-o-o-o-
Arthur Meulemans Jutho, vooruit!
"Jutho, vooruit en dapper, Jutho, mijn paard ! Mijn harte draaft nog rapper te strijdewaart. Te Kortrijk in de beemden wordt 't pleit beslecht; Daar gaapt een graf voor vreemden of voor ons recht".
't Was Willem, die uit 't klooster kwam van ter Doest. Een vrome zieletrooster, die strijden moest. Hij droeg op priesterkleren het pantser zwaar, om 't Vaderland te weren uit groot gevaar.
"Harop ! De zwaarden sidd'ren, daar valt het hoofd Van Robrecht, 't hoofd der ridd'ren, God zij geloofd ! Nu met gerust geweten naar 't klooster weer. Is niet mijn plicht gekweten naar recht en eer ?"
En toen uit elke toren de zege klonk, de slag der Gulden Sporen de vrijheid schonk; Toen bad in 't stille duister van 't kloostergraf, De held die roem en luister aan Vlaand'ren gaf !
o-o-o-o-o-o-o-o-
De Kerk is kop van Jut, zelfs bij de alller-christelijkste der Christelijke Tjeven! En dat gaan ze verkondigen liefst in zoveel mogelijk Linkxe kranten. Ja, t is waar ook : zijn er nog andere?
Toegegeven, het ene is het andere niet, maar GVD het is HOOG tijd dat er een nieuwe soort Monnik opstaat, zoals indertijd Pieter de Kluizenaar (*) die de Eerste Kruistocht (1096) predikte in onze gewesten. Deze eremiet, die het H. Land kende op zijn duimpje, wist heel West Europa te begeesteren om het H. Land van de Muzelmannen te bevrijden, samen met o.a. Godfried van Boonen (Boulogne) die later uit Frans chauvincisme herdoopt werd tot Godefroid de Bouillon, omdat hij met freule de Bouillon was getrouwd en gaan inwonen op het kasteel van Bouillon ipv op het erfgoed van zijn vaderen te blijven in de omgeving van Amiens (Picardië, toenmalig leengoed van Rijks-Vlaanderen). Pieter de Kluizenaar was, wordt verteld, klein van gestalte, maar zijn daden waren groot, en hij elk volk in zijn eigen taal toespreken. De man had een goed Europees leider kunnen zijn! Hij kan als voorbeeld gelden van het goede dat één man alleen op zijn eentje kan bewerkstelligen. Duizend jaar na zijn optreden is er opnieuw werk aan de winkel!
Waarom s Hemenis-mensen moeten al die Linxe Christenen, of Christelijke Linxen als U wilt, altijd bij de duivel te biechte gaan! Precies alsof ze Danneels willen de kop afbijten om hem zelf te zijn, zoals hij die bij Humo en bij De Morgen platte broodjes ging bakken. Precies of dat hem geholpen heeft om de Kerk te sparen, zo gauw ze der konden op kappen. Nu denken de Tjeven, dat ze indruk kunnen maken om in diens voetsporen te lopen
.
Wat er nodig is, is klap zoals van de Deken van Hamme (zie hieronder) die zelfs al eens durft te vloeken om zijn gevoelens van onmacht te uiten. Zou die man het verhaal van Willem van Saeftinge dan niet kennen? Die droeg op priesterkleren, het pantser zwaar, om et Vaderland te redden van groot gevaar
.
Er is hoge nood aan zon man als Willem van Saeftinge, die gehoor gaf aan de roep om het vaderland te helpen redden, en die na het gekap en gekerf op Groeningeveld, veilig terugkeerde naar zijn klooster in de abdij van Ter Doest
.In de enorme oude tiendenschuur IN Lissewege bij Brugge, laatste reliek van de oude abdij, voor iedereen vrij toegankelijk, hangt nog de sfeer van de oude glorie. Voor mij is het geen voorraadschuur, maar een kathedraal van het gezonde buitenleven en de naarstige werklust van onze voorvaderen
.
De nieuwe Willem van Saeftinge zou nu echter de kruising moeten zijn tussen een mens van vlees en bloed en een mythisch wezen, vervaardigd ongeveer uit dezelfde grondstof waaruit een hedendaagse Geert Wilders gefabriceerd is. En een Gerolf Annemans, ja zelfs een Bart De Wever! Hij moet niet noodzakelijk het priesterkleed dragen, maar in die outfit zou hij tenminste het best functioneren om zijn soortgenoten lijk de Meester het hem voordeed, met de zweep de tempel uit te jagen. Witgekalkte graven, noemde Hij hen, hierbij in het midden latend of Hij nu kerkelijke of niet-kerkelijke sarcofagen bedoelde. In die tijd, de tijd van Christus, moet men weten, stonden er nog geen kruisjes op de graven en waren er ook nog geen Romeinse kragen, die een gewoon burger in een Soldaat van God veranderden.
Als zon Willems van Saeftinge nu eens de plaatsen van de huidige bisschoppen zouden overnemen : ze konden meteen het nuttige aan het aangename paren. Waarmee bedoeld wordt, dat ze, naast het terug op de sporen zetten van de ware Moederkerk van Rome (de oude termen zijn nog altijd de duidelijkste om iets uit te leggen) ook de ware Vaderlands liefde zouden nieuw leven inblazen.
Om de hand aan het Land en aan Geloof der Vaderen te houden, zijn niet veel woorden nodig. We zingen daar zelfs hele liederenbundels over, dat Er is maar één land, dat mijn Land kan zijn hij duldde geen vreemden tot meesters in t Land dat voor wat betreft onze Vlaamse roots, en, met nog minder woorden, De Tien Geboden en Het Onze Vader, voor wat betreft de essentie van het Geloof.
Die zijn zelfs zodanig eenvoudig, zo helder en zo gemakkelijk te onthouden, dat een godloochenaar die daarnaar leeft, er zeker van is om bij ons in de Hemel te komen!
Die Willem van Saeftinge zou, zonder ook maar één seconde te verliezen, een zelfstandig en onafhankelijk dagblad moeten uitgeven, dat, in één woord gezegd, het tegenovergestelde moet zijn van alles wat er op dit ogenblik bestaat. Alles wat er nu bestaat aan dagbladschrijvelaars, zou dagdagelijks met honderden klachten dienen bestookt te worden, voor eerroof, voor valsheid in geschrifte, voor alles wat maar enigszins ruikt naar de mogelijkheid om hen tonnen geld te doen uitgeven voor hun verdediging, zodat ze van armoe hun bedrijf zouden opgeven.
Die Willems van Saeftinge, de Sarkozys onder hen, begeleiden elke nieuwkomer en al wie als kostwinner geen vast werk kan bewijzen, naar de Prachtlanden van herkomst. Collateraal voordeel : op slag zullen alle knelpuntberoepen niet meer knellen, zullen de misdaad-statistieken drastisch verminderen, zullen onze gewone gevangenis-klanten op staande voet terug geplaatst worden in hun vroegere Aards dijselijke toestanden, en wat meer is, de hangjongeren zouden onmiddellijk als volgt een behandeling kunnen krijgen die hen wereldberoemd zou maken.
De dappersten onzer Uilenspiegels zouden deze harde kern van hangjoneren met listen en lagen kunnen overmeesteren (10 tegen 1, zoals de Moslimjongeren plegen te doen als zij in de aanval gaan) om hen te hijsen (niet lynchen!), d.i. met de voeten los van de grond, als worstjes samengebonden, sterk stuk touw onder de oksels opgetrokken aan elk een eigen koord. Liefst hoog aan de verkeerslichten midden een druk kruispunt met veel volk, als evenvele sieraden in onze grootstedelijke landschappen! Om te vermijden dat ze uit doodsangst hun klederen zouden bevuilen, zal hen de broek afgestroopt en het hemd opgestroopt worden, zodat hun edele delen vrank en vrij bengelen in de nachetelijke hemel.
Zo, dat lucht op! Nu ruim ik dat kruispunt van hierboven op, laad mijn gerief op voor de volgende raid, en lever ik jullie over aan de pulp-jongens.
o-o-o-o-o-o-o-o-o-
De woede tegen de Belgische kerktop neemt ongeziene vormen aan na de algemeen als mislukt beschouwde persconferentie van aartsbisschop Léonard. De belabberde communicatie zorgt niet alleen bij de basis voor grote onvrede, ook enkele CD&V-grootheden mengen zich nu in het debat. Uittredend minister van Justitie Stefaan De Clerck is bijzonder scherp voor de aartsbisschop. Jan Callebaut, voormalig adviseur van Yves Leterme, vindt het vertrek van Léonard het beste signaal.
Beide prominenten zien in de huidige malaise in de kerk het scharniermoment om het instituut drastisch om te vormen. Op naar de lekenkerk door onder andere het celibaat definitief te schrappen.
"Bij heel veel gelovigen voel ik nu de absolute nood aan een radicale ommekeer in de kerk", zegt minister van Justitie Stefaan De Clerck in een gesprek met De Morgen. "De kerk in Vlaanderen moet weer van de mensen, van de leken worden, niet van de structuren en de instituten. Er is nood aan een nieuw soort geloofsbeleving die van onderuit zal vertrekken. Het celibaat zal losgelaten moeten worden, leken zullen nieuwe kansen moeten krijgen om voor te gaan in hun geloofsbelijdenis. Noem mij een naïeve optimist, maar dit scharniermoment biedt daartoe kansen."
De Clerck moet echter toegeven dat de wedergeboorte van de kerk er onder aartsbisschop Léonard niet meteen zit aan te komen. "De kardinaal is een spirituele intellectueel, dat siert hem, maar vele gelovigen hebben het op dit moment moeilijk om zijn rigiditeit te plaatsen", stelt De Clerck.
De voormalige adviseur en communicatie-expert van Yves Leterme Jan Callebaut stelt het nog sterker in een opiniestuk in De Morgen: "Hoe kan de kerk dan communicatief wel verder? Monseigneur Léonard kan bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid nemen voor zijn generatie en een stap opzijzetten. De vormende denkpatronen uit zijn jeugd zijn vandaag ontoereikend. We leven in andere tijden. Voorganger Danneels heeft de kans gemist om de zonden van 'zijn wereld' op de schouders te nemen en het boetekleed aan te trekken. Christus zelf deed het drastischer."
Die meningen worden gedeeld door tal van geestelijken aan de basis, die zelf zeggen de overtuiging van hun kerkgangers te verwoorden. Pierre De Vidts, deken van Hamme, start een petitie, waarmee hij van zijn oversten meer daadkracht wil eisen. "Bij mij leeft woede en verbolgenheid om wat is gebeurd, en ik merk ook bij mijn parochianen een stilgehouden ongenoegen en verslagenheid", aldus de deken. De top van de kerk blijft echter onbuigzaam voor de verzuchtingen van de basis. Gisteren liet de de Unie van religieuzen in Vlaanderen weten dat ze zich aansluit bij de bisschoppen. Terwijl volgens het rapport van de commissie-Adriaenssens zeker een derde van de daders lid waren van religieuze ordes, is de Unie niet van plan zich te verontschuldigen. "Wij denken dat wat de bisschoppen op de persconferentie hebben meegedeeld duidelijk was", zegt abt Erik De Sutter. "Wij betreuren wat is gebeurd." Toch begint de top van de piramide langzaam de eerste barsten te vertonen. Gisteren gaf Guy Harpigny, bisschop van Doornik, toe dat de persconferentie maandag onvoldoende was geweest. Ook het machtige instituut Broeders van Liefde betuigt spijt. "Ik kan me voorstellen dat de slachtoffers zeer zwaar getraumatiseerd zijn", zegt woordvoerder Veron Raes, "en ik wil heel uitdrukkelijk namens de congregatie mijn verontschuldigingen daarvoor aanbieden." Opmerkelijk: hiërarchisch vallen de Broeders van Liefde onder de Unie van religieuzen. (Bart Eeckhout en Barbara Seynaeve)
o-o-o-o-o-o-o-o-o-
Pssst
Gisteren sprak de Paus in het vliegtuig onderweg van Schotland naar Engeland, woorden die ik vandaag (en het is al middag) nog in geen enkele gazet heb teruggevonden. Wel het getjilp lijk van mussen die rond een paardenvijg trippelen om een onverteerd graantje te vinden dat ze de baas kunnen. Wat ik vooral onthouden heb, is dat de Paus zeer streng zal zijn inzake de moraliteit van zijn troepen en dat hij pedofilie een ziekelijke dwang noemt die een mens ten gronde richt. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Net als mannenliefde voor mannen is het een afwijking van de natuur. En wie dat anders uitlegt, is een pervert! Even pervert als die homo- en die pedofielen!
Ze hebben mijn blik en de blik van vele oudere mensen naar spelende kinderen voor altijd vergiftigd. Immers, niemand neemt nog aan dat die onschuldig is en ons oude hart verwarmt. Dat lees ik af in de ogen van de omstaanders : genegenheid voor de jeugd wordt verdacht gemaakt en als het niet verdacht is, zou het ooit wel eens verdacht kunnen worden
..Dat is de erfenis van die gasten van Mei 68. Maar die zitten nu zelf meestal op fluweel en wij in hu shit.
Zo ver zijn we dus gekomen, dat de burger in de vroegere DDR meer beweginsvrijheid had dan wij in ons eigen land. Hoog tijd dus dat de lucht gezuiverd wordt. Nieuwe Willem Van Saeftinge: wij van het Vlaams Belang heten U massaal welkom thuis!
(*) Pieter de Kluizenaar =http://nl.wikipedia.org/wiki/Peter_de_Kluizenaar
STOP EENS N BLOKKER BLOGGER IN UW TANK !!

|