.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
DE ECHTE ISLAM IS ZEKER NIET LINX
Anatolië (Turkije) waar Allah heerst

Als voorbeeld hoe Europa wordt,
eenmaal Allah er heerst
Links En De Islam
18-08-2010 - Koenraad Elst - Brussels journal
Tussen links en het multiculturalisme botert het al een tijdje niet. Niet alleen biedt links geen analyse en visie op het multiculturele dossier, het formuleert ook geen antwoorden op de vragen en aanvallen die de rechterzijde opwerpt. Het hele dossier is een deel van de opleving van alle vormen van rechts denken. Aldus het uitgangspunt van Eric Goeman, die op de Genste Feesten elk jaar een reeks inter-linkse debatten organiseert, voor een debat over De uitdaging van de islam en de multiculturaliteit voor het progressisme. Namen deel: antropoloog Rix Pinxten, historicus Jan Dumolyn, socioloog Ludo De Witte, politoloog Sami Zemni, sociologe Saddie Choua, en KifKif-culturoloog Ico Maly. We gaan ervan uit dat het verslag in De Wereld Morgen hun standpunten correct weergeeft.
Goeman ziet in zijn eigen omgeving de laatste jaren een verandering optreden. Veel mensen, vrijzinnigen, sociaaldemocraten (kortom, neo-Marxisten, zegt Digitalia), die vroeger op de barricade stonden tegen het VB, hebben blijkbaar een grens bereikt. Vooral het hoofddoekendebat ziet hij als een duidelijk keerpunt. De dubbeldunk van tegelijk feminisme en islam te verdedigen wordt ook de linkse medemens te veel.
Zemni en Pinxten zien het begin van het probleem in de ontrouw van links tegenover zijn sociaal-economische basisstandpunten, met name zijn aanvaarding van het vrijemarktmodel. Het wijst zijn volkse achterban niet meer op de schuld van het kapitalisme, terwijl de spreekwoordelijke handtassendiefstal door een hangjongere in zijn netto-effect toch maar een kleinigheid is naast de uitbuiting door het grootkapitaal, aldus Dumolyn: Een sakosj die gestolen wordt, dat vindt zo'n vrouwtje veel erger dan de diefstel door de banken. De strijd tegen het kapitalisme werd vervangen door het beheren en hier en daar wat marktcorrecties. De sociaal-economische analyse van maatschappelijke problemen werd vervangen door culturalisering: Volgens die visie zijn die problemen enkel te wijten aan culturele factoren en de cultuur van de ander, in dit geval dus de islam.
DWM legt die woorden in de mond van Zemni, mogelijks onnauwkeurig, maar ze vertegenwoordigen getrouw een wijdverspreide retorische truuk (of denkfout) bij links: dat de islamofoben de problemen enkel bij de islam leggen. Zo wordt ook gezegd dat de N-VA alle problemen aan de Walen wijt, een retorische stropop die het gebrek aan argumentatie tegen de werkelijke analyse van de Vlaams-nationalisten moet verdoezelen. Er heeft ooit een antisemitisme bestaan dat de oorzaak van echt álle kwaad bij de joden zocht, maar er bestaat vandaag geen enkele politieke partij die alle problemen aan Walen, moslims of enige andere buitengroep wijt.
Nog zon onjuiste voorstelling van het standpunt van de tegenpartij is deze: Gebaseerd op een simplistisch nieuw realisme zou links verantwoordelijk zijn voor allerlei samenlevingsproblemen door verregaande vormen van culturele permissiviteit en cultureel relativisme. De malaise van de multiculturaliteit zou ingegeven zijn door een naïef links geloof in de maakbaarheid van mens en maatschappij.
Daar haalt Zemni enkele zaken door elkaar. Het echte marxisme was niet relativistisch. Het erkende dat sommige waarden niet haalbaar zijn als aan bepaalde sociaal-economische voorwaarden niet voldaan is, maar het zag een doelgerichtheid in de geschiedenis die een onverbiddelijk onderscheid maakte tussen progressief en reactionair. Progressieven van vóór het multicultijdperk poneerden onverkort de gelijkheid als norm en markeerden niet- of anti-egalitaire ideologieën als de vijand, desgevraagd ook de islam. Pas het cultureel marxisme van de jongste decennia ging in naam van ondermeer het antikolonialisme allerlei achterlijke cultuurvormen als evenwaardig met Verlichting en egalitarisme beschouwen. Als links trouw gebleven was aan het geloof in de maakbaarheid, dan zou het geen compromis maken met de antimoderne islam. Dan zou het tegen de imams evenzeer als destijds tegen de pastoors zeggen: ruim baan voor ons bevrijdende project, wij komen jullie kudde gelovigen roven om hen naar onze Verlichte inzichten te hermaken.
Het hele panel pleitte voor wat Zemni een consequent verzet van links tegen de oprukkende islamofobie noemde. De Tunesische Vlaming lijdt dus aan dezelfde horizonvernauwing als de stam-Vlamingen in het panel: hij vernauwt de situatie van de islam tot die onder de Vlaamse klokketoren. Hiér bestaat misschien een associatie tussen rechts en islamkritiek (islamofobie), maar in de islamwereld is dat een bij uitstek links project.
Dat eurocentrisme van Vlaams links beantwoordt onwillekeurig aan een opmerking van Pinxten: Sinds de val van de muur is er een verschuiving van de macht, ook van de economische. We zien op het vlak van mentaliteit en welvaart een verlies van superioriteit van het Westen. En wij kunnen daar niet mee om. Links kan daar niet mee om.
Nog zon eurocentrische stellingname was De Wittes rechtvaardiging van een gunstiger bejegening van de islam dan van het katholicisme: De Kerk was en is een deel van de heersende klasse, de islam is hier de religie van de onderdrukte klasse. Van bij de vestiging van Mohammeds regime in Medina heeft de islam zichzelf altijd gezien als de heersersreligie, en juist dat verklaart specifieke problemen met de islam, zoals de vastberaden onwil tot aanvaarding van een niet-islamitisch staatsbestel, dat moslims als een onrecht en als onderdrukkend aanvoelen. Echte onderdrukking is wat niet-moslims in moslimstaten overkomt, maar zover reikt de Wittes blik niet.
In het vier uur durende debat is eigenlijk met geen woord over de inhoudelijke eigenheid van de islam gerept, behalve Jan Dumolyns terloopse opmerking dat de islam hier en in het Midden-Oosten een positieve rol speelt als coherent cement". Het DWM-verslag heeft het bv. over die stupide fatwas die soms opduiken, alsof die fatwas een niet-essentieel nevenverschijnsel zijn. Fatwas behoren tot de institutionele ruggengraat van de islam, zonder dewelke er gewoon geen moslimgemeenschap zou bestaan. Zonder fatwas was dit debat zonder voorwerp geweest.
Maar al lijdt links aan enkele blinde vlekken tegenover de islam, het onderkent dat het een probleem heeft. Ter rechterzijde heb ik geen weet van dergelijke gefocuste debatten, noch in de catacombentijd noch nu het op het multiculfront de wind in de zeilen heet te hebben. Rechts belegt nooit een beraad over de vraag: Wat doen wij verkeerd?
******************
Pssst
Heet verhaal van die Inter-Linxe samenzwering als orgelpunt (?!) op de laatste Gentse Feesten, stond hier op deze blog al eens te lezen. Maar gehuwd zijnde met een leerkracht die mij geleerd heeft alles altijd en overal grondig te herhalen tot het er vast in zit, kom ik hier gaarne op terug. Elders las ik dat Termont, de Gentse Turkije-minded burgemeester van Gent, samen met zijn onderburgemeester (zegt hij zelf, in het Turkees daar ter plaatse), de schepen Resul Tapmaz, daar in Cetraal Anatolië, waar de meeste Gentse Turken (of zijn het Turkse Genteaars?) vandaan komen, op aanwervings-touree zou zijn. Voor en langdurige aswolk die hem daar zolang mogelijk houdt, wordt ten zeerste gebeden. Want bij zijn terugkeer zal hij wagonladingen nieuwe Gentenaars aanvoeren : er zouden, zo blijkt, nog voldoende hotelbedden vrij zijn om hen te logeren te leggen.
Een goeie vind ik, is : De Kerk was en is een deel van de heersende klasse, de islam is hier de religie van de onderdrukte klasse.
Het is maar hoe U het bekijkt! Maar alvast blijkt hieruit, dat Linx een beetje achterop hinkt, zoals gewoonlijk in alles. De Kerk is al lang geen deel meer van de heersende klasse
Die plaats heeft ze moeten afstaan aan de Loge
.
Anders gezegd : de Linxen zouden nu moeten opkomen voor de kleine man (de zeldzame kerkganger) terwijl het integendeel zou moeten strijden tegen de Loge. Maar mensen!Dat kan niet, want in de Loge zitten al hun voormannen! In feite zouden ze, met een beetje vooruitziendheid, meteen ook tegen de Islam moeten strijden, want dat zijn in wezen de heersers van morgen. Bewijs : waar kan socialisme bestaan in een om het even welk Islamitisch land
..Noem één Islam-staat met vrije meningsuiting, dat toch in wezen eigen is aan elke sociaistische gedachte
.
Ach alles is zo instabiel, zo veranderlijk, dat een Linxe mens niet meer weet welke weg de juiste is. Zou het, denkt U, nog lang duren voor zij het Vlaams Nationalisme zouden ontdekken? Want dat is één en onveranderlijk in zijn verscheidenheid. Net zoals bij de omringende volkeren. Nationalisme is de redding, als het maar geen nationaal socialisme wordt
.want van die boer geen tikkeneikes meer
..
STOP EENS N BLOKKER BLOGGER IN UW TANK !

|