|
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
DEEL III
En gevraagd naar de groeiende kloof tussen de oplage van Dag Allemaal en die van Humo. luidt de repliek: "Oe marketingbestedingen van Dag Allemaal liggen nu al drie keer hoger dan die van Humo. Bij elk nummer van Dag Allemaal verschijnen er volle pagina s advertentie in De Morgen en Het Laatste Nieuws. zijn er spots op VTM, Q-Music en 4FM. De Persgroep speelt daar ten volle zijn crossmediale media kracht uit. Wij kunnen daar niet tegenop. Daarom moeten we zoeken naar meer fundamentele oplossingen. om via allianties en partnerships onze communicatiekracht te vergroten. "
Naast de twee grote jongens De Persgroep en Roularta zijn er een aantal middelgrote spelers: Corelio, uitgever van De Standaard en Het Nieuwsblad en voor 40% eigenaar van Woestijnvis (376 miljoen euro omzet); Concentra (Belang van Limburg. Gazet van Antwerpen - 210 miljoen euro omzet); het reeds eerder genoemde Sanoma. uitgever van bladen als Humo. Feeling en Libelle (190 miljoen euro omzet); en tenslotte de VRT (458 miljoen euro omzet).
Ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek ...
Inderdaad. want de druk vanuit hoofdredactie of directiecomité blijkt zo groot dat iedere krant of magazine wel eens uit de bocht gaat. Zo verscheen van Marc Reynebeau in februari 2007 een ranzig stuk over Gentleman. het nieuwe magazine van Roularta. Het vitriool druipt al van de titel: "Voor poenige en asociale patsers". En in het artikel zelf is het al niet veel beter: "Deze gentleman is een poenige. asociale en ecologisch onverschillige patser. die snoeft met geld en luxe om zich elitair te onderscheiden van" de middelmaat". Zijn vermeende goede smaak is niet meer dan het bezit van een verzameling erg dure. zogezegd" exclusieve" producten. (. .. ) de teksten zijn navenant: niets dan clichés en promopraatjes. waarbij nuance en diepzinnigheid niet meer inhouden dan het uitschudden van een zak adjectieven. Tot regelrechte prietpraat t
|