Deel IIxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
KORT MANIFEST
Als media over andere media berichten ...
Economische belangen boven objectieve berichtgeving
Het ontslag van Dirk Wauters veroorzaakte behoorlijk wat golven in de Vlaamse mediavijver. En opnieuw bleek hoe gekleurd de media met medianieuws omgaan. Daarmee zet de kwalijke trend van de afgelopen 10 jaar zich door. Waar een krant voorheen gestuurd werd door partijpolitieke of syndicale belangen. is er met de opkomst van een paar grote spelers een duidelijke sturing vanuit economische belangen.
Die grote jongens zijn in de eerste plaats Roularta. uitgever van Knack. Trends. De Streekkrant en nog een reeks andere titels en met een sterke poot in Frankrijk. Goed voor een omzet van 766 miljoen euro.!"
De tweede grote jongen is De Persgroep. uitgever van Het Laatste Nieuws. De Morgen. Dag Allemaal en De Tijd en met een sterke poot in Nederland. Goed voor een omzet van 505 miljoen euro.
Beide groepen zijn ook aandeelhouders van de Vlaamse Media Maatschappij (VTM. Q-Music .... - 272 miljoen euro omzet). wat hen maximaal toelaat "crossrnediaal" te werken. Zo wordt een magazine van De Persgroep of Roularta tegen lage kosten publicitair ondersteund door de radio- en tv-stations van de Vlaamse Media Maatschappij. en omgekeerd. Dat leidt tot oplopende frustratie bij de concurrentie.
Aimé van Hecke. in een vorig leven VRT-topman en nu topman van Sanoma: "Bij onze concurrenten (lees: De Persgroep en Roularta) hoeft men de tering niet naar de nering te zetten. De mediacampagnes die daar crossmediaal worden georganiseerd. zijn ruilovereenkomsten. Die kosten geen geld. "(2)
|