*
DINSDAG 24 JANUARI 2023

**
902 - OVER DE OPENBARE OMROEP EN DE GROENINGEKOUTER HOE HET AFLOOPT
..
*
I N H O U D
Heeft
de Maagd van Vlaanderen die zovele ter plaatse achteraf in de modder,
het bloed en het slijk teruggevonden Gulden Sporen wel degelijk goed
geteld? Waar is het corpus demicti? Wat vertellen de familie-archieven
over de Gevallen Helden? Wat is er gebeurd met GUN Wefuwen? Concubines
van gemaakt? Wat werten we over de schadevergoedingen voor de gedode
raspaarden?
Wij,
Vlamingen dansen als gekken voor die wending in de Feodale Geschiedenis
Maar wat heeft het ons na meer dan 700 jaar wachten, in feite
opgebracht?
Goed,
de Bourgondische Tijden achteraf (twee eeuwen lang) maakten veel goed,
tot de Habsburgers met o..a. Keiezer Karel V de boel versleepte naar
Madrid, die later De Nieuwe Weeld beheerste
.
De
Vlaamse Poorters stonden erbij en keken er naar, maar ze weden wel
degelijk verder, zoals voordien, in de Franse Taal en met eweepslagen
aan de slavenarbeid gezet.
Allemaal vragen waar de Openbare
Omroep els een bange kater opheen drentelt.
Vooral
het TIJDSTIP van de uitzendingen een paar maanden vooraler Cobirgia
naar de verdoemenis wordt gestemd - van de uiotgesponnen quasi totaal
gefantaseerd verhaal, is veelbetekend voor de manipulering van de brede
volkswil. De bdoeling is dus duidelijk te werken als een levens reddende
injectie voor de op sterven na dode iot het niets ineen grforccerde
uitzuigsstaat.


23-01-2023
De Pot En De Ketel
*
Op de Nieuwjaarsreceptie van Vooruit
pakte ons mateke uit met een stevige aanval op de Vlaamse deelregering
in het algemeen en op Pasbon in het bijzonder. Niet dat hij helemaal
ongelijk had, want ook in de eigen gewestregering worden er een aantal
problemen op de lange baan geschoven. King Connah moet echter niet te
hoog van de toren blazen, want op federaal vlak, met zijn socialisten
als grootste familie, gebeurt juist hetzelfde. Toch is er één constante:
als het er op aan komt, is het telkens Vlaanderen dat de rekening zal
mogen betalen. Als de 12 miljard euro, die Vlaanderen nu jaarlijks
afstaat aan België, morgen voor eigen gebruik kon worden aangewend, dan
zou het tenminste in Vlaanderen een stuk gemakkelijker worden. En één
verschil: Vlaanderen hoopt tegen 2027 haar budget in evenwicht te
hebben. België weet helemaal niet wanneer dat zal zijn. Van Brussel en
Wallonië weet men nu al dat dat nooit zal zijn.
Anderzijds
komt de aanval van ons mateke Vlaanderen niet ongelegen. Is hij niet de
voorzitter van de partij waarmee De Wever straks in zee wil gaan?
Misschien doet dat De Wever zélf niet van gedacht veranderen, maar wel
een deel van zijn aanhang. Vergeten we niet dat bij een peiling in het
voorjaar van 2022 liefst 81% van de N-VA ondervraagden zegden akkoord te
gaan voor een samenwerking met het VB, mochten beide Vlaamsnationale
partijen samen de meerderheid behalen in de gewestelijke verkiezingen
van 2023?
---
En
dan nog dit: ik zag zondagavond op de VRT De Guldensporenslag, de
vierde aflevering van Het verhaal van Vlaanderen, die vrij
indrukwekkend was. Ik kom daar morgen op terug.

24-01-2023
11.07.1302
*
Zondagavond
zag ik op de VRT de vierde aflevering van Het verhaal van Vlaanderen,
meer specifiek de Guldensporenslag, en was er echt van onder de indruk.
De
Guldensporenslag is het verhaal van een onmogelijke gebeurtenis,
zoals Karim van Overmeire het noemde in zijn boek daarover. Het was de
eerste keer in de geschiedenis dat een compleet en ervaren ridderleger
werd verslagen door een leger van ambachtslui en boeren. Dit zou later
in dezelfde veertiende eeuw nog eens worden overgedaan, toen een Schotse
infanterie een Engels ridderleger versloeg. Mel Gibson maakte daar
zelfs een film over (Braveheart), maar wij waren hier
wel de eersten die het klaar speelden*. Het was niet alleen de eerste
keer dat er geen krijgsgevangenen werden gemaakt om daarna tegen losgeld
terug vrijgekocht te worden (wat in de aflevering verteld werd), maar
ook de eerste keer dat infanteristen te horen kregen dat, als ze zouden
vluchten, ze door hun eigen medestrijders zouden gedood worden (wat niét
verteld werd). Na de slag werden er 500 vergulde sporen gevonden, die
als trofee werden opgehangen in de O.L.V.-kerk van Kortrijk.
Tenslotte
moeten we ons de woorden van Pieter De Coninck in de oren knopen: als
wij, Vlamingen, iets willen bereiken, moeten we dat samen doen. Ook
nu, net zoals toen.
---
*Ook
de Brugse Metten, de aanleiding tot de Guldensporenslag, kregen
elders een vervolg, nl op Sicilië waar ook daar Franse bezetters werden
omgebracht bij de Siciliaanse Vespers, een gebeurtenis die door Giuseppe Verdi werd vereeuwigd in zijn opera I Vespri Siciliani.


VLAAMSE VOETSOLDATEN DOEN DE FRANSE CAVALERIE WIJKEN.

**
(Grandes Chroniques de France, ca. 1390-1401)
*
Heu
Vlaamse Taliban, Tom Waes?
Ook een goed programma glijdt al eens uit
*
Het
was reikhalzend uitkijken naar dé aflevering van Het Verhaal van
Vlaanderen op de VRT waar de Slag der Gulden Sporen aan bod zou komen.
Het verhaal van de verdwenen Neanderthalers en dat van de in de pan
gehakte Eburonen hadden we goed verteerd (al werd er met geen woord
gerept over het ontstaan van de taalgrens nadat de Romeinen waren
vertrokken), en de romance tussen Judith en Boudewijn, waaruit het
graafschap Vlaanderen ontstond, kon menig Vlaming zelfs tot lyrische
ontboezemingen bewegen. Een land dat uit liefde ontstaat!
Natuurlijk
is het Vlaanderen van toen niet dat van vandaag, het ging territoriaal
grosso modo om wat zich vandaag over de provincies West- en
Oost-Vlaanderen uitstrekt, plus een deel van Henegouwen en wat we
vandaag Frans-Vlaanderen noemen, met Brugge als onbetwistbare metropool.
En stricto sensu was de Graaf van Vlaanderen een vazal van de Franse
koning, een ondergeschikte positie die door de bloeiende lakennijverheid
doorkruist werd en de opkomst van de steden met zich meebracht.
Cultuurstrijd
Jan Dumolyn (UGent, PVDA-medewerker)
Maar
dus gisteren, zondag 22 januari, de krachtmeting tussen de Brugse
opstandelingen en het Franse ridderleger, dat finaal genadeloos in de
pan werd gehakt. Aan deze confrontatie ging een periode van spanningen
vooraf, met als hoogtepunt de legendarische Brugse Metten waarin de
liebaards (ofte klauwaarts) de aldaar gelegerde Franse soldaten van hun
bed lichtten en afmaakten. Over de iconische strijdkreet schild en
vriend, waarmee Franstaligen werden ontmaskerd, zwijgt Tom Waes in alle
talen, en in tegenstelling tot wever en volksmenner Pieter De Coninck
komt Jan Breydel in het verhaal niet voor, misschien omdat Conscience
hem in zijn historische roman iets teveel eer gunt.
Spreken
over een taalstrijd ware een anachronisme, maar het Vlaams karakter
van de Brugse opstand was onmiskenbaar, en daar lijkt het VRT-programma
met een wijde boog omheen te lopen
Soit,
natuurlijk kan zon vulgariserend programma van 50 minuten niet alle
details vermelden. Vervelender is, dat heel het 1302-verhaal dit keer
toch wel een soft-marxistische lezing kreeg, waar wetenschappelijk
medewerker en PVDA-er prof. Jan Dumolyn allicht wel voor iets tussen
zit. Ontegensprekelijk had de Brugse opstand een sociale dimensie van
uitgebuite wevers tegenover de koopmanselite die zich enorm kon
verrijken aan de lakenhandel. Maar deze elite sprak geen Swahili, ze
sprak Frans, de taal van Filips de Schone en zijn gevolg. Spreken over
een taalstrijd ware een anachronisme, maar het Vlaams karakter van
de Brugse opstand was onmiskenbaar, en daar lijkt het VRT-programma met
een wijde boog omheen te lopen.
Dat
Vlaams karakter was op zijn beurt niet enkel een taalkundige zaak, maar
een bredere kwestie van cultuur en mentaliteit. De Franse hoofse
zeden vertaalden zich in een etiquette die wel door de bovenlaag de
Fransgezinden werd overgenomen maar niet door de ambachten en het
volk. In die etiquette is de taal een omgangsvorm waarin een individu
zich nooit helemaal blootgeeft, er is plaats voor versluiering, list en
dubbele bodems. Deze Latijnse trek versus de Germaanse en maak hier
vooral geen rassenkwestie van werkt tot op vandaag door in het
eindeloze Belgische misverstand, waar ingenieus opgestelde teksten, met
veel punten en kommas, door Franstaligen anders worden gelezen en
uitgelegd dan door Vlamingen, die dan meestal aan het kortste eind
trekken zoals dat bij teksten rond staatshervormingen gebeurt.
Goedendag
Diit
terzijde. Dat in de taal ingebedde cultuurverschil is geen abstracte
kwestie, en de aap komt ook uit de mouw als Waes zich op het einde laat
gaan en over een Vlaamse Taliban spreekt, zelfs terroristen van een
Vlaamse Islamitische Staat (!), daar waar hij refereert naar het feit
dat de van hun paard getuimelde Franse ridders in de Slag bij Kortrijk
niet op genade moesten rekenen.
Effectief
gold tot dan de oorlogs-etiquette dat deze ruiters werden gespaard en
eventueel tegen losgeld terugbezorgd aan de vijand. Dat deden de
Vlamingen niet, het devies was de ruiters van hun paard krijgen en ze
elimineren. Dat laatste gebeurde met de goedendag, een stok van
anderhalve meter lang die als knots én als spies kon gebruikt worden.
Niet te verwarren met de stok waaraan een ijzeren bol met stekels
bengelt. Of de houten spiespalen waarmee de paarden tot staan werden
gebracht.
De
Slag bij Kortrijk was het nieuwe strategische ijkpunt voor opstanden
van de lagere klassen en de burgerij tegen de adel. Daarmee liep het
feodale tijdperk ten einde, en begon het verhaal van de stedelijke
vrijheden
De
ongelooflijke schande dat een aristocratisch ruiterleger door een
bende ambachtslui en boerenpummels in de pan werd gehakt, veroorzaakte
een schokgolf door Europa, want het zette heel de feodale
machtsverhoudingen én de regels van de krijgskunde op losse schroeven.
Dat de Vlamingen daardoor een paria-status kregen zoals de Islamitische
Staat vandaag, wordt door de geschiedenis zelf tegengesproken,
integendeel, ze waren trendsetters. De Slag bij Kortrijk was het nieuwe
strategische ijkpunt voor opstanden van de lagere klassen en de burgerij
tegen de adel. Daarmee liep het feodale tijdperk ten einde, en begon
het verhaal van de stedelijke vrijheden.
Stigmatisering
Een
game changer dus, ofte disruptieve innovatie, die dra navolging kreeg,
zoals in de slag bij het Schotse Bannockburn anno 1314 (tegen Engeland),
en Mortgarten in 1315 (Zwitsers Eedgenootschap tegen de Oostenrijkse
bezetter). Zelfde tactiek van voetvolk en boogschutters versus ruiterij.
Heu
Vlaamse Taliban? Als ik architecturale pareltjes als de Ieperse
Lakenhalle uit die tijd bekijk en de Gotische kunst die toen floreerde,
lijkt het me weinig waarschijnlijk dat de Vlamingen na 1302
internationaal opeens als leprozen werden beschouwd.
Tom
Waes bedoelt het allemaal goed, maar men krijgt de indruk dat Het
Verhaal van Vlaanderen op die manier een ideologische
evenwichtsoefening wordt, en dat oikofoob-links bij deze gelegenheid ook
eens een been mocht toegeworpen krijgen
Tom
Waes bedoelt het allemaal goed, maar men krijgt de indruk dat Het
Verhaal van Vlaanderen op die manier een ideologische
evenwichtsoefening wordt, en dat oikofoob-links bij deze gelegenheid ook
eens een been mocht toegeworpen krijgen. Want meteen kunnen dan de
klavierridders op de sociale media in gang schieten om ook de
flaminganten van vandaag verketteren tot terroristen. Als er in de
middeleeuwen op grote schaal terreur werd beoefend, kunnen we misschien
beter kijken naar de eeuwenlange plundertochten van de Vikings.
Dat
Filips de Schone not amused was en over terreur sprak na de
nederlaag, ja, daar kan ik inkomen. In Knack gebruikt Rolf Falter
dezelfde stigmatiserende vergelijking tussen het Vlaamse leger en de
terreurstaat van IS, om dan toch te erkennen dat 1302 het signaal was
voor de Europese steden om zich uit de feodale machtsverhoudingen los te
rukken. Ja maar wat is het nu, terreur of een emancipatieve revolte?
Het laatste uiteraard, en daar kunnen ook de historici niet onderuit die
Het Verhaal wetenschappelijk hebben gesurveilleerd. Oorlog is niet voor
doetjes, dat weten we ook vandaag, maar de Brugse opstand was een
voorbeeld voor een omwenteling waarin een stedelijke middenklasse haar
rechten opeist tegen het middeleeuwse Ancien Régime. Daar mogen we best
fier op zijn.
Johan Sanctorum

LICHT IRONNISCH BESLUIT ZONDER OVERHEIDES- INMENGING OF APEN POKKEN

Het wordt dus deze keer geen Blitzkrieg, met er op en er over, want
Buchez,
als playboy, loopt zelfs bij de Koning op modieuze witte sloefkens. Hij
heeft niet eens de middelen om zich sterke Stieffels te kopen bij
de Bundeswehr om er mee de Vlaamse boerkens, ondernemers en industiëlen
aan de kant en uit d weg te trappen. En zelfs de tongen van een paar
duizend adder gebroesel zulllen dus niet volstaan om de Konininjlijke
Troon op zijn plaats te houden.
Genoeg is genoe en trop is teveel!
*
Digithalys
|