
* *
DAGELIJKSE VAN HOREN ZEGGEN SATIRE
*
VRIJDAG 8 JULI 2022
Wat Haat vernielde

Heeft Liefde weer opgebouwd
*
660 DE HEER IS WAARLIJK OPGESTAAN. OOK NU WEER EN DAT ZELFS IN DE KOEESTAD.
*
I N H O U D
Gods wegen zijn wonderbaar. En zo zijn ook de hersebkronkels van de Rector van de Antwerpse Universiteit.
Lees
Doorbraak hiernavolgend en huiver mee. Op den duur weet ne mens niet
meer waar de kerk in het midden moet staan, want er zijn er zo goed as
geen meer
.
U
zult dus vernemen, dat een woke wereldverbeteraar terzelfdertijd
Jezuïet kan spelen.. Zijn die aan de deur gesmeten meiskens wel mee.
En
dan, n stuk later op de dag, bij het verwerken van de zieleroerselen
van de Baas van de Hermitage in St Petersburg, waarin gesteld wortdt dat
niet wij, maar dat de Russen eigenkijk het Oude Avondland zijn,, op de
Radio de woede vernomen van de Amerikaanse cowboys dat de Russische
astraunauten toch wel van uit de rumte aan de enegelen in de Hemel de
vlaggetjes zien van de door de Russen veroverde delen van die Joekrien.
Hoe daarven die!!!!
Of
zijn dat allemaal de meer en meer duidelijke voortekenen van het zweet,
het bloed en de tranen die ons binnenkort nog te wachten staan, eenmaal
de Bidsprinhaan zegt en nu is t genoeg geweest
Al
bevat het inttrvieuw mrt die Rus dab wel weer n joekel van n eerder
ongemakkelijke waarheid, nameliijk dat deze EU goed op weg is om een
verbeterde versie te worden van het Sovjet Impetrium waar zij van af
zijn omdat zij er genoeg van hadden
.
Verder
geen commentar, anders schop ik weer tegen een of ander zerr schenbeen.
En word ik ook geschorst, ja zelfs, gezien de gebruikte woorden, met
eruggwerkende kracht.


08-07-2022
DE GEVANGENEN RUIL
*
In
de zaak van de mogelijke gevangenenruil van de Belgische
ngo-vertegenwoordiger met de in België reeds veroordeelde Iraanse
terrorist, durft onze pers Iran eindelijk een schurkenstaat noemen. Dat
gebeurde zelfs in de Kamer waar de Commissie voor Buitenlandse
Betrekkingen die ruil in principe goedkeurde. Hij moet door het
parlement nog bevestigd worden in een plenaire zitting, zoals dat
heet. Als dit doorgaat, wordt er echter wel een precedent geschapen waar
schurkenstaten zoals Iran (er zijn er nog) later wel eens zouden op
kunnen inspelen en landgenoten zouden kunnen arresteren zonder enige
vorm van schuld, alleen maar om ze daarna te kunnen ruilen tegen echte,
soms hier al veroordeelde, terroristen, zoals nu het geval zou kunnen
worden.
Wat die Olivier Vandecasteele
voor zijn ngo ging doen in Iran, waar het regime van de ayatollahs
geen oppositie verdraagt en die zelfs gaat vervolgen tot in Europa, is
mij trouwens een raadsel. Hij is van niets officieel beschuldigd, maar
zit er wel sinds februari in een soort isoleercel en het lijkt er steeds
meer op dat hij alleen is opgepakt om te dienen als pasmunt voor die
gevangenenruil met een in België veroordeelde terrorist.
Het
zou geen kwaad kunnen als men onze ngos, die in het buitenland
werken en waarvan buitenstaanders zo goed als niets afweten, eens
grondig zou screenen. Het is nu al geweten dat deze organisaties aardig
wat geld beheren dat bedoeld is voor de armen en vervolgden van deze
wereld, maar waarbij menigeen zich afvraagt hoeveel procent van het hier
geïnde geld tenslotte terecht komt bij de mensen voor wie het bedoeld
is. En dan hebben we het nog niet over de miljoenen euros die Meryam Kitir,
federaal minister van o.m. Ontwikkelingssamenwerking (Vooruit) - in
Onaf: de minister van wereldwijd-geld-over-de-balk-gooien genoemd -
inderdaad kwistig uitdeelt. Geld dat, nota bene, er feitelijk niet is en
door de Staat moet geleend worden.
---
Wat
de mogelijks verplichte legerdienst voor jongeren betreft (vraag van
Annie, op mijn blog van gisteren): Ja, die worden ook opgeroepen en
krijgen een kans, maar ze zullen de Belgische nationaliteit verliezen
als ze het niét doen. En wie een dubbele nationaliteit heeft, zal moeten
kiezen.

PLAATSELIJKE NIEUWTJES

IEPER Picanol
In
mijn opgroeien heb ik meegemaakt, dat als er iemand werk gevonden had
bij de weefautomaten Picanol, het hele gebuurte die persoon kwam
feliciteren iomdat die nu voor de rest van zijn leven, zn katjes op het
droge had. Vast en goed werk was in die dagen inderdaad in die streek
kostbaarder dan goud
Later,
inijn drukke praktijk o.a. bij Tankstation Tack in Oost Rozebeke, werd
ik op zekere avond in de ouderlijke thuis op consultatie gevraagd door
de jongste broer Luc. De ingevoerde Doorschrijkf Boekhouding bleek n
suces te zijn en hij wilee daarover (en over mij?) alles, maar dan ook
alles weten. Tot na n tijdje bleek dat hijzelf persoonlijk in nog veel
grotere zaken betrokken was, begreep ik daar voor d gek te zijn
gehouden. Want inderdaad, kort nadien liep de streek vol met bedrijven
allerhande, waar diene gast, meestal achter de schermen, de eerste viool
bleek te spelen. Iets wat zijn oude vader kopsshhuddend diende te
bevestigen. n Genie had er niets aan, zei die.
Zo
gingen dfe jaren voorbij. Tot er ineens groot noeuws was. Picanol ging
failliet. En wie kwam er op de proppen om er niet alleen met eigen
middelen de gaten te dichhten, maar om er zonder vergoeding, de Leiding
van iop zichh te nemen? Juist. De zalenwereld stond ervan op zijn kop. Maar Picanol groeide en bloeide als nooot te voor.
En
wat zegt WTV daarjuist? De naam Picanol verdwijnt, de 1600 werkplaatsen
+ loonopslag blijven gewaarborgd, maar alles wordt nu Tessenderloo..
GDoed nieuws in slechte tijden, schrijft De Tijd
Dat
van Tessenderloo gaat mijn ( over bejjard) petje ver te boven, maar
Luccske kennend op de TV was die nog geen haar eranderd) is dit
bijlange nog niet het onederste uit de kan
Ja,
die vlasboeren uit vroeger dagen
Die doen mij bij uitbreiding denken
aan Pieter De Conincjk en Jan Breydel, in 1302 heel e Parijhse
directie-carroussel bij den bok zette.

GOED OM WETEN OF NIET GOED OM WETEN. HET IS MAAR HOE U HET ZIET

Gesjoemel Verhofstadt met pensioenfonds Belgacom zal Vlaming enkele miljarden kosten
Gesjoemel Verhofstadt met pensioenfonds Belgacom zal Vlaming enkele miljarden kosten
Het
crimineel gesjacher van Verhofstadt en co blijft de Vlaming miljarden
kosten, dit net nu we historische begrotingstekorten aanmaken onder
premier Alexander De Croo (Open Vld). Het wordt tijd dat Open Vld
verantwoording aflegt. Dat reageert Kamerlid Wouter Vermeersch (Vlaams
Belang) op de zoveelste miljardenfactuur uit het Verhofstadt-tijdperk
die niet onverwacht opduikt.
Tijdens
de eerste en de tweede regering van oud-premier Guy Verhofstadt (Open
Vld), die nu nog steeds hét liberale kopstuk in het Europees Parlement
is, organiseerde de toenmalige paars-groene en paarse regeringen een
onvoorstelbaar budgettair gesjacher, gesjoemel en gebricoleer. Allerlei
strategische bezittingen van de overheid (gebouwen, de luchthaven in
Zaventem, treinstellen enzoverder) werden verkocht om op langere termijn
tegen verlies terug te huren. Zelfs het pensioenfonds samen met de
verschuldigde bedragen in de toekomst van Belgacom werd overgenomen
voor korte-termijn-gewin.
Het
is met die truken dat Verhofstadt zijn spilzuchtige begroting toch in
het zwart kreeg. Op korte termijn werd er met de Belgacomdeal 5 miljard
in de begroting gepompt, maar de pensioenkosten verbonden aan het fonds
lopen tot vandaag op. Dit jaar zal het 411 miljoen slaan uit de
begroting, volgend jaar en in 2024 is dat al respectievelijk 438 en 448
miljoen. Volgens experts zal het totale nettoverlies van deze
Belgacomdeal voor de belastingbetaler neerkomen op enkele miljarden.
Het is hoog tijd dat Verhofstadt en ganse Open Vld vertrekken: ze zijn de beste garantie voor meer staatsschuld en belastingen
Dat
dit land is op groteske wijze is uitverkocht met
boekhoudkundig/budgettair kunst-en vliegwerk door Verhofstadt en co is
al erg genoeg, aldus Vermeersch. Maar er is niet eens schuldinzicht
bij de liberalen. Een van de architecten van dit misdadig beleid, Johan
Vande Lanotte (Vooruit) ofte de keizer van Oostende, heeft tenminste het
inzicht dat het zéér ongepast zou zijn politiek actief te blijven. Zon
inzicht hebben ze niet bij Open Vld, waar Verhofstadt de Europese
lijsttrekker en kopman blijft. Men kan zich echter afvragen of
Verhofstadt in het pluche thuishoort, dan wel achter de tralies.
Het
is dan ook des te wraakroepender dat opnieuw onder een liberale premier
er één van de meest deficitaire begrotingsbewinden ooit wordt gevoerd,
met steeds grotere miljardentekorten. Dit jaar gaan premier De Croo en
staatssecretaris voor Begroting Eva De Bleeker (Open Vld) een put maken
van 30 miljard. En net zoals we vandaag de immense kosten dragen voor
het wanbeleid van Verhofstadt, maakt De Croo I nu financiële schade dat
nog generaties later gevoeld zal worden. Ondanks deze slechte cijfers
blijven er ongeziene miljardenstromen gaan naar migratie en naar
buitenlandse projecten en worden er nagenoeg geen inspanningen genomen
om de vele Waalse werklozen te activeren. Het is hoog tijd dat Open Vld
vertrekt; ze zijn de beste garantie voor meer schulden en meer
belastingen en zijn meer dan ooit de Pest Voor Vlaanderen.
Wouter Vermeersch


RECONQUISTA VAN JEZUÏETEN IN ANTWERPEN
*
Analyse
*
In de jaren 60 zat ik er op kot met als buurman Karel Van Isacker
s.j., de historicus van de Antwerpse dokwerkers. Het verwoeste gebouw
uit de jaren 30 is architectonisch waardeloos en werd vanaf 1990
kantoor en cursusplek. Tegenslag voor de ex-jezuïetenburcht, de oudste
zakenschool van Europa. Een troost is Barokke Influencers in 2023.
In
het onkerkse Antwerpen, waar moslims religieus overwinnen, ontsnapt u
in 2023 niet aan een reconquista van de jezuïeten. De orde van Ignatius
die aan de Schelde verschrompelde tot een schijntje van haar vroegere
macht en praal, versaagt niet en organiseert, met instemming van
logebroeders, een luxueus, muzikaal en schrander stadsfestival.
De Croes
Gratis
genoot de bovenlaag van Antwerpen in Carolus Borromeus van de recent in
Stockholm herontdekte vioolconcerti van de Antwerpenaar Henri-Jacques
De Croes (begin achttiende eeuw). Le Pavillon de Musique speelde vier
composities bij het stijlvol aangekondigde nieuwe Antwerpse
stadsfestival met de kekke titel Barokke Influencers. Deze influencers
sedert 1562, toen de eerste klad jezuïeten neerstreek in Antwerpen,
baarden wakkere leken.
Stijn
Latré verwelkomde een wijs gezelschap in de bomvolle barokkerk. Het
religieuze hart van wat jezuïtenwijkje was tussen het Conscienceplein en
de Korte Nieuwsstraat. Het exterieur en interieur van Carolus Borromeus
is onevangelisch in zijn barokke overdaad. Dat zal de pret van de
aanstaande jezuiëtenfeesten niet drukken.
Stijn Latré en Herman Van Goethem
Stijn
Latré is sinds 2019 de directeur van de Universitaire Stichting
Sint-Ignatius (UCSIA). Dat is een fundatie verankerd in de
stichtingsakte van de Universiteit Antwerpen (UA) als een denk- en
doe-centrum voor de verderzetting van de Ignatiaanse geest en actie aan
de Schelde. Hij is katholiek, weet waar hij het over heeft en is één van
de twee eindredacteuren van het voortreffelijke De kerk in Vlaanderen. Dat is een actualisering, na hernieuwd onderzoek, van een baanbrekend boek uit 1962 met dezelfde titel.
Tweede
belleman was historicus en rector van UA, Herman Van Goethem, in 2002
de hoofdopsteller van Antwerpen en de jezuïeten 1562-2002. Of hij
logebroeder is laat ik in het midden. Feit is dat de rijksvleugel, Ruca
en UIA, die in 2002 met de jezuïeten van Ufsia versmolt tot UA,
grossierde in framassons. Onder een grote Rubens verkondigden de twee
strekkingen hoe zij samen de meest jezuïtische (synoniem van
dubbelhartig, doortrapt) orde aller tijden, de jezuïeten, zullen geven
wat haar toekomt: wetenschappelijk, pedagogisch, cultureel, religieus
pionier zijn. Harold Polis, oud-uitgever, onder meer bij Pelckmans, is
intendant en Bea Cantillon, voorzitter van UCSIA, kwaliteitsbewaker van
de fiesta.
Barokke
Influencers is een initiatief van de Stichting Jezuïetenerfgoed,
geboren in 2020 uit UCSIA en UA. De Stad Antwerpen, Tutti Fratelli,
AMUZ, Bach in de Stad, De Studio steunen de herovering van hun frivole
agglomeratie door de nieuwste hofstoet van Ignatius van Loyola.
Uitgangspunt
Wat
is het uitgangspunt van Barokke Influencers? Voor Antwerpen, de
noordelijke hoofdstad van de barok, en de Lage Landen was de zeventiende
eeuw bepalend voor hun ontwikkeling. De jezuïeten speelden daarbij een
centrale rol in Antwerpen. De sinjoren zijn en blijven kinderen van de
barok en zijn en blijven pupillen van de jezuïeten. Barok is hét symbool
van de ontmoeting tussen traditie en moderne tijd.
De
jezuïeten gaven dat proces mee vorm door hun religieuze overtuiging en
sociale bewogenheid. Uit de progamma verklaring van het festival:
Barokke Influencers onderzoekt hoe internationaal en verregaand die
ontwikkeling was, hoe ze tot in de twintigste eeuw heeft doorgewerkt en
wat de erfenis van de barok vandaag betekent in onze superdiverse
samenleving.
Conscienceplein
Het
Conscienceplein, omgeven door 400 jaar jezuïeten erfgoed, is het hart
van het stadsfestival. De centrale expo Barokke Influencers. Jezuïeten
en de kunst van het overtuigen duikt op drie plaatsen op en toont hoe
de hoofdrolspelers uit het Antwerpen van de 17e eeuw dachten, droomden,
werkten, baden en communiceerden.Rubens, van Dijck en De Wit zijn
getuigen naast de muziek die zal klinken in Carolus Borromeus. Leonce
Reypens s.j. verschijnt in het Prentenkabinet van het Museum voor Schone
Kunsten als geestelijk leidsman van De Pelgrim (1924-1930), een
genootschap voor religieuze kunst, met leden als Albert Servaes, Huib
Hoste, Gerard Walschap en Marnix Gijsen. Pater Reypens was leraar van
Paul van Ostaijen.
Om
de kostbaarheden te beschermen tegen dieven, gepeupel en stuurse
protestanten waakte een permanente nachtwacht van vier lekenbroeders
Het
geserveerde is goede kost en zal niet alleen hiphiphoera worden. Wie er
het boek van Van Goethem en medewerkers op na slaat, weet hoe
bijvoorbeeld Carolus Borromeus, na zeven jaar plannen smeden, ingewijd
werd in 1621 en de toenmalig moderne kerk met haar ongebreidelde pronk
de tijdgenoten met verstomming sloeg. Kritiek, afgunst en trots golfden
op en neer. Een gemiddelde kerk van de orde kostte in die jaren 100.000
gulden, het exces kostte 535.574 gulden. Antwerpse hoogmoed mocht duiten
kosten. Om de kostbaarheden te beschermen tegen dieven, gepeupel en
stuurse protestanten waakte een permanente nachtwacht van vier
lekenbroeders, elk gewapend met een musket en een grote bel.
Frans Crols


DE HERMITAGE STEUNT DE OORLOG
*
Russische museumdirecteur bekent zoals verwacht kleur
*
Op
22 juni verscheen in de regeringskrant Rossijskaja gazeta* een lang
interview met de wereldberoemde directeur van de Hermitage, Michail
Piotrovski: de baas van het grootste museum ter wereld. De titel luidt
Waarom het nodig is achter zijn land te staan wanneer het een
historische wending en keuze maakt.
Overwinningen
De
aanleiding voor het interview was blijkbaar het aflopen van een
tentoonstelling in Italië waarvan onder andere een doek van Titiaan
(Portret van een jonge vrouw) terugkwam naar Rusland. Dit wordt gezien
als een overwinning van de Hermitage, omdat ermee gedreigd werd de
werken niet terug te geven gezien de oorlog in Oekraïne en in het kader
van de politiek van de cancel-cultuur.
Een
tweede overwinning ziet de directeur in de opening twee dagen later van
de tentoonstelling van de Sjtsjoekin Collectie in Parijs, met meer dan
twintig werken van Henri Mattisse, 40 werken van Picasso, vijftien
werken van Paul Gauguin, meesterwerken van Van Gogh en Claude Monet.
Tegenover de cancelcultuur stelt de interviewster Jelena Jakovleva een speciale museumoperatie, een nieuwe, door haar uitgedachte term die verwijst naar de speciale operatie die nu in Oekraïne aan de gang is, Poetins eufemisme voor oorlog.
Europese cancelcultuur tegengaan
De
boycot van westerse landen ziet Piotrovski als een ideologisch dictaat
dat nu van de Sovjet-Unie naar het Westen overgesprongen is. In de
plaats van zich uit te spreken tegen de oorlog in Oekraïne, zoals
sommigen van hem vragen, stelt Piotrovski culturele initiatieven, want,
zegt hij, Rusland is een land van export, en onze culturele export is
belangrijker dan de import. De laatste Russische tentoonstellingen in
het buitenland ziet hij gewoonweg als een machtig cultureel offensief,
een soort speciale operatie, als u wilt. Die bij velen niet in de
smaak valt, maar wij vallen aan en niemand moet ons offensief in de weg
staan.
Ons
antwoord op de oproep om Tsjaikovski te boycotten luidt: wij cancellen
niets, integendeel; wij blijven houden van het Europa dat we hebben
leren kennen aan de universiteit. Piotrovski wil niet toegeven aan de
verleiding van de cancelcultuur, omdat Russen er immuun voor zouden
zijn: Eerst hebben we heel de cultuur van tsaristisch Rusland
gecanceld, daarna die van de Sovjettijd. Standbeelden zijn tientallen
keren naar beneden gehaald. Maar we weten ook dat standbeelden
terugkomen, alles wordt in ere hersteld. Dat geheugen en cultuur
terugkomen, zit bij ons in het bloed. Daarom zijn we niet happig om te
cancelen.
Alhoewel
het plezier waarmee ze ons te lijf gaan en veroordelen, ons aan stukken
willen scheuren en marginaliseren, iets zegt over hoe sterk we wel zijn
in de cultuur
Maar
in het Westen zou men er stilaan van overtuigd beginnen te raken dat
die cancelcultuur nergens toe leidt, en dan ineens biedt zich Rusland
aan. En voilà, laten we Rusland bannen. Alhoewel het plezier waarmee ze
ons te lijf gaan en veroordelen, ons aan stukken willen scheuren en
marginaliseren, iets zegt over hoe sterk we wel zijn in de cultuur.
Cultureel offensief
Piotrovski
zegt mee aan de wieg te hebben bestaan van de Groupe Bizot, die
culturele uitwisselingen wilde organiseren zonder aan politiek te doen.
Maar nu is ze ineens volgens hem geïdeologiseerd naar Sovjetmodel.
Maar als zij die Sovjetpest binnenhalen, laten ze die dan maar
uitzieken. Wij hoeven ze niet. Wij zijn daar historisch immuun voor.
Bij
het begin van de speciale operatie in de Oekraïne hadden de Hermitage
en andere musea tentoonstellingen lopen in Frankrijk; Italië, Engeland
en Spanje. Dat was, als u wilt, onze speciale operatie, ons groot
cultureel offensief. De tentoonstelling van Sjtsjoekin en Morozov in
Parijs, dat is de Russische vlag in het Bois de Boulogne. Die
tentoonstelling toont ook aan dat het Westen wat te danken heeft aan
Rusland. Men vroeg eens aan Matisse of hij De dans geschilderd zou
hebben, indien Sjtsjoekin er niet geweest was. Matisse antwoordde: Voor
wie zou ik dan gemaakt moeten hebben?
Meer dan Europa
Met
andere woorden, Wij zijn Europa, maar is het Europa of de EU? Europa
is lang het culturele voorbeeld geweest voor ons. We verwijzen naar de
woorden van Dostojevski dat Europa ons misschien wel dierbaarder is dan
voor de Europeanen zelf
Piotrovski
antwoordt op de vraag of Rusland tot Europa behoort: Dat is een oude
keuze van ons, wij zijn onlosmakelijk verbonden met de Europese cultuur
en met Europa zelf. De speciale militaire operatie in de Oekraïne
verandert hier niets aan. Binnen Europa zijn er meer dan genoeg
conflicten en oorlogen geweest van de Dertigjarige Oorlog tot de
Eerste Wereldoorlog. Wij zijn Europa en op zekere momenten meer dan
Europa, meer dan veel van de landen die er klassiek deel van uitmaken.
En zonder twijfel meer dan de EU, die nu een Sovjet-Unie aan het worden
is.
Wij zullen nooit geïsoleerd zijn als een absoluut gelijkwaardig en evenwaardig deel van Europa
Wij
zullen nooit geïsoleerd zijn als een absoluut gelijkwaardig en
evenwaardig deel van Europa. Zo voelen wij dat. En de Hermitage is het
symbool van dit gevoel. Ik zeg altijd maar: de Hermitage is de
encyclopedie van de wereldcultuur, in het Russisch. De Rembrandts van de
Hermitage, die al 300 jaar in Rusland zitten, zijn Russische
Rembrandts.
Grote mondiale hervormingen
Terwijl
honderd jaar geleden Russische mecenassen als Sjtsjoekin en Morozov de
smaak bepaalden, zouden de Russen nu volgens Piotrovski het
internationaal recht bepalen. De Russen zijn erin geslaagd harde
garanties te krijgen dat uitgeleende kunstvoorwerpen teruggaan naar
Rusland, wat er ook gebeurt. Amerika aanvaardt die clausule niet en
daardoor zijn er al tien jaar geen uitwisselingen meer.
Piotrovski
roept op om naar de ervaring van de Blokkade van Leningrad (1941-1944)
te kijken en zich te herinneren dat wanneer de kanonnen spreken de
muzen niet mogen zwijgen, integendeel luid moeten spreken
Hij zegt
er wel niet bij of de muzen dan de oorlog moeten steunen of verwerpen,
tegenhouden. Ons land verwezenlijkt grote, mondiale hervormingen. En
wij zijn daar natuurlijk bij en staan er achter. Ons standpunt is
rustig en normaal blijven werken. We zijn allemaal militaristen en
imperiaal ingestelde mensen.
Patriottisme
Het
belangrijkste voor mij is dat het mijn land is en dat ik met mijn land
moet zijn, wat het ook doet. Wanneer het over een belangrijke kwestie
gaat, is er geen keuze. Ik denk ook aan het enthousiasme waarmee we in
1914 ten oorlog trokken: wanneer de kanonnen spreken, moeten ook de
muzen spreken. De cultuur staat boven de politiek en al het andere, maar
na de oorlog (zoals na WO II en de blokkade) zal men ons vragen: en wat
hebben jullie gedaan met de middelen die jullie ter beschikking
stonden?
Ik
zeg steeds maar dat patriottisme op zijn Russisch het gevoel is van
eigen historische waardigheid. De mens begrijpt dat hij moet gaan
vechten. Iemand anders doet misschien iets anders, maar niet minder
belangrijk. Dat is het verlangen om te beantwoorden aan zijn
geschiedenis en de missie van zijn land. Het klinkt hoogdravend, maar
wij begrijpen immers de historische missie van ons land. En dat is het
gevoel dat ons land de geschiedenis van de wereld verandert en dat jij
daar deel van uitmaakt, dat staat nu centraal.
De imperiale traditie
Wat
de houding tegenover het krijgsgebeuren betreft, is het allemaal niet
zo eenvoudig. Aan de ene kant betekent oorlog bloed en doodslag, aan de
andere kant zelfbevestiging van mensen, zelfbevestiging van een natie.
Elke mens wil zichzelf bevestigen. En in zijn houding tegenover de
oorlog bevestigt hij zich zonder twijfel. En we zijn toch allemaal
opgevoed in de imperiale traditie en het imperium verbindt vele
volkeren, verenigt mensen, door allerlei gemeenschappelijke en voor
allen belangrijke dingen te vinden. Dat is heel verleidelijk, maar het
is een van de, laten we zeggen, positieve verleidingen. Alhoewel je er
niet tot het einde aan moet toegeven, je moet hem onder dwang kunnen
houden. En het principe niet vergeten: de mens moet doen wat hij moet
doen en verder zien we wel. Voor musea betekent doen wat nodig is
bewaren, behouden, cultuur uitdragen.
Achter de oorlog geplaatst
Al
in 2018 heeft Piotrovski zonder blikken of blozen te kennen gegeven
welke zijde hij zou kiezen in geval van oorlog. Tijdens een talkshow op
de Russische televisie zei hij toen: Als de oorlog uitbreekt, zal ik
als erfgenaam van een Russische edelman de kant kiezen van het
moederland en niet de zijde van de waarheid.
Hoe
is het mogelijk dat een ontwikkeld, gestudeerd man, de directeur van
het grootste en meest prestigieuze museum van Rusland en de wereld zich
duidelijk achter de oorlog van Poetin in Oekraïne plaatst?
De
uitspraken van Piotrovski hebben museamensen in Amerika geschokt. Hoe
is het mogelijk dat een ontwikkeld, gestudeerd man, de directeur van het
grootste en meest prestigieuze museum van Rusland en de wereld zich
duidelijk achter de oorlog van Poetin in Oekraïne plaatst? De enige
verklaring die men kan geven is dat hij onder druk is gezet. Piotrovski
is een man met vele connecties, eigenlijk een Poetin-man, beiden zijn
begin jaren 1990 in Sint-Petersburg tot de hoogste machtsregionen
opgeklommen, zijn kinderen bekleden vetbetaalde plaatsen in de
commerciële wereld van de culturele hoofdstad van Rusland. Weigeren zou
hem waarschijnlijk zijn job gekost hebben.
Europeser dan Europa zelf?
Maar
wat dan nog meer verontwaardiging wekt, is dat hij er blijkbaar uit
eigen hand een schepje bovenop doet en Europa een schop voor de kont
geeft: Rusland is veel meer Europa dan Europa zelf (dat is onzin die hij
van Dostojevski heeft, die daar in Dagboek van een schrijver uitvoerig
over schrijft), het Westen verwordt tot een geïdeologiseerde
Sovjet-Unie. De twee kunstpausen van Rusland staan nu achter de
schaamteloze imperialistische oorlog die Oekraïne aan het verwoesten is:
Gergiev (dirigent van het Mariinski Theater die de verwoestende oorlog
in Syrië ging opvrolijken met muziek) en Piotrovski (van de Hermitage
die ons wel een Russische Rembrandt wil uitlenen). Wie is de volgende?
*
*
Eigenlijk is de regeringskrant Rossijskaja gazeta een tautologie,
want andere dan door de regering gecontroleerde kranten bestaan niet
meer in Rusland.
Emmanuel Waegemans

LICHT IRONISCH BESLUIT ZONDER OVERHEIDES- INMENGING OF APEN POKKEN

Onze
hedendaagse Joods-Christelijke Beschaving, hoe ver die ook geëvoluieerd
en verbeterd is, staat op het punt de klok terig te draaien tot de tijd
van Benito Miussolini en Adolf Hitler, op de vooravond van de dag dat
die voor de eeste keer elkaar ontmoetten. Toen was de enorme gestalte
van de Duce nog het grote voorbeeld voor het veel kleiner uitgevallen
Führertje van het pas opgerichte Derde Rijkje dat nog volop bezig was
met de Fransse herstelbetalingen voor de schade van WO I
Plaats
van deze historiche ontmoeting: Rome op de Via Appia. De toegejuichte
Duce rechtstaande in de open wagen, het Führertje klein en nietig
gezeten op de achterbank
.
Verstandige
mensen hebben seertdien na jaren, leren hun mond te houden. Want anders
kwamen ze eerst in Lagers terecht, soms ook wel eens
Uitroeiïngskampen genoemd. Na het keren der kansen, kwamen andeen dan
weer in Hechteniskampen terecht en werden hun nakomelingen, tot in het
5de Geslacht gebroodroofd omsdat een van de voorouders aan de verkeerde kant van de Geschiedenis had gestaan.
Sedert
24 Februari van dit jaar is het dan ook gevaarlijk geworden om een
eigen mening te hebben. Doen wat we moeten doen, is de boodschap. En dan
zien we wel
..
Maar, zo zei Maarten Luther ooit: hier sta ik en ik kan niet anders.
Wij,
het Westen, de EU, de Navo, moeten eerst door de Hitleriaanse Hel
vooraleer we zullen inzien, dat Rusland een der onzen is die het
allemaal al lang achter de rug heft.
Ach
ja, ook nog waar. In de Tsarenrijd was het kort na Peter de Grote, in
de Paastijd de vaste begroeting aan het Hof, de uitdrkking om met veel
overtuiging teen elkaar te getuigen De Heer is waarlijk opgestaan
Ach,
Ignatius van Loyola, waarom hebt Ge net als de Spaanse
textiel-ingenieur Picnol, ons Veerlaten, om plaats te ruimmn voor al die
kontheffende Mekkeraars
.
*
Digithalys

|