*

DAGELIJKSE VAN HOREN ZEGGEN SATIRE
*
Dinsdag 28 Juni 2022
*

De communistische menselijkheid valt niet af te scheiden van de haat
Georg Dertinger
CDU ex DDR
(1904-1963)
*
Vlaams Belang

**
Op
zondag 10 juli organiseren we onze jaarlijkse Sporenviering! Deze keer
komen we samen in Brugge. Naast randanimatie voor jong en oud brengt ook
onze voorzitter
@tomvangrieken
zijn traditionele 11 juli-boodschap. Meer info en inschrijven vindt u via https://vlaamsbelang.org/sporenviering/.

*
650 OMAS NACHTEMMER NOG EVEN BIJVULLEN MET N ARABISCHE HALFBLOED EN N LIKKEBAARDENDEE SMULPAAP
*
I N H O U D
Hierna
gaat het deksel dicht, de inhoud wotdt weggekipt, en net als Oma
vroeger deed, wordt alles netjes en proper klaar gezet voor de
eerstvolgend verder normaal menselijk gebruik
** **
Ja,
ik had het over de Lilluputter en MISSIAS van de aan lager wal geraakte
CVP, de Plopsaland bunny uit verre vrrmde streken, en over de
weldoorvoede Jan Achterhesp die zich nu al klaar maakt om na de Vlaamse
Verkiezingen, als een circuscclown achterse voor, het vlaams Belang e
berijden. Ja, zelfs om het lang voordien virtueel de Gulden Sporen te
geven recht in de muil van het Waalse vuur.
Plaats van dat tweede gebeuren? Waar anders dan in Plopsaland?
En
dan is het hoog tijd voor mijn hiernavolgende berouwolle bekentenissen.
Met daarbij de stellige belofte, Eerwaarde Heer Biechtvader, van het
nooit meer te doen.
Eenmaal
die nachtemmer leeggemaakt is, wordt het taalgebruk op deze blog weer
als van ouds. Eenmaal de lapsmeerderij voorbij is, zullen wij ons weer
gedergen
zolals het hoort in een gezelschap van (iotrlijk) deftige mensen.
Net
als n vervuilde maag, moest het er eerst even uit. Het spijt me voor
Moeder Natuur, maar spreekwoordgeijk zal die wel zichzelf herstellen.
-
En
ja, voor ik het vergeet! Dan is er nog de de tekeurgang van de
Oostbloklanden waaroveer helemaal onderaan Doorbraak een bloesstollende
bloemlezing ten beste geeft. Om dumen en vingers van af te likken.
Tenminsrte zo lang tot ook daar de Plaatselijke Elite de stinkende
geplogenheid van de onze nog niet heeft overgenomen. Mar de
vooruitzichten op bog grotere woestijnen van kak-zn pis wanbeheer ,
afgaande op de Himalayas aan Euros die ze worden toegestopt om ze
allemaal ijn ons kamp te krijgen, bedriegen niet Wat gebeurt in Oekraïne
met Poetin is nog maar een schot voor de boeg vzn wat nog allrmaal
volgt. De realiteit overtreft namelijk nu al de verbeelding.*


28-06-2022
DE VERLOSSER
*
Zoals verwacht werd Sammy Mahdi
vorige zondag verkozen in pretpark Plopsaland, nota bene - tot nieuwe
voorzitter van de christendemocraten. Hij was ook de enige kandidaat
voor de alles behalve benijdenswaardige job en van hem wordt verwacht
dat hij de zieltogende partij er weer bovenop zal brengen. De Verlosser,
zeg maar en dat kan men letterlijk nemen. De naam Mahdi, uitgesproken zoals hij geschreven is met een a dus betekent in het Arabisch nl Verlosser / Messias, wat waarschijnlijk de reden is waarom Sammy in zijn achternaam de a als e wil uitgesproken horen.
Of
hij het waar gaat maken, is een ander paar mouwen. Hij zou best kunnen
beginnen met zijn partij uit de federale Paarsgroen+ regering terug te
trekken, want ze hebben haar daar niet eens nodig, zodat de deelname
zich daar beperkt tot het verwerven van postjes, net zoals trouwens bij
Open VLD het geval is. Persoonlijk vind ik dat hij best die zwarte baard zou afscheren. Hij zou er m.i. een stuk sympathieker mee uitzien. Er lopen dezer dagen al genoeg griezels rond.
---
Ik
kom even terug op mijn blog van gisteren om te zeggen dat ik ook niet
geloof in een samenwerking tussen N-VA en VB, zolang De Wever dwars
blijft liggen. Daarom mijn oproep aan die N-VA kiezers die recentelijk
zegden wél samen te willen werken, zich eventueel te beperken tot het
stemmen voor het VB op enkel de regionale kieslijst, waardoor de kans op
een meerderheid van Vlaamsnationalisten in het eigen Vlaamse parlement
mogelijk blijft, ongeacht wat De Wever daarover nog vertelt.

PLAATSELIJKE NIEUWTJES

KORTRIJK 1302 VANDAAG
De
versteende open oevers van de historische Leiboorden verwachten U met
open armen voor de wederopvoering na 720 jaar, van deberoemde
vechtpartij tussen het kruim van de Franse ridderschare en de Vlaamse
boerkens van (toendertijd)compleet te lande. Verfilmde reportages van al
die wereldberoemde sterren met 5G, digitaal wereldwijd ter beschikking
tegen contante betaling. Overdekte wind- en regendichte tribunes,
stromede rivieren van edel vocht of van bruin stromend bier in
hernieuwbare plastic bekers, al naargelang Uw financiële draagkracht.
Het nagespeeld spektakel speelt zich onfgevallen vrij voor Uw ogen
af. Politietoezicj gewaarborgd.
Mondmaskes
(ter voorkoming van dat Chinees griepke dat weer is opgedoken) &
Goedendags (als bescherming tegen zakkenrollers) zijn niet verplicht,
maar worden ten zeerste aangeraden.
Het
Stadsbestuur iheeft zich, op kosten van de belastingbetaler, andrs dan
in 1302, grondig laten verzekeren tegen gebeurlijke ongevallen op en
rond de slagvelden.
Elck zegge het voort want het moet opbrengen!

GOED OM WETEN OF NIET GOED OM WETEN. HET IS MAAR HOE U HET ZIET

Theo Francken MP

**
Defensie koopt 18+1 extra Caesars aan, naast de 8+1 die al besteld waren. Zware artillerie. Nodig. Goed nieuws voor Brasschaat


JAMBON: N-VA-VB-MEERDERHEID IS INTERESSANTE ONDERHANDELINGSPOSITIE

**
Vlaams-minister president geen voorstander nationalistische samenwerking, maar laat deur op een kier
*
-
Als
de kiezer N-VA en Vlaams Belang aan een meerderheid helpt in
Vlaanderen, dan is dat volgens Vlaams minister-president Jan Jambon
(N-VA) een interessante positie om federaal verregaande
onderhandelingen te voeren. Dat verklaart Jambon in een interview dat u
in een uitgebreide versie kan lezen in het derde nummer van Doorbraak
Magazine. Jambon zegt ook niet langer overtuigd te zijn van het nut van
het Covid Safe Ticket voor Vlaanderen.
Voor Jan Jambon is een samenwerking met het Vlaams Belang per definitie moeilijk om verschillende redenen. Op sociaaleconomisch vlak concurreert het VB met de PS, zo
lijkt het soms. We hebben geen plannen, noch intenties om met hen samen
te werken. Zeker niet zolang die partij is wat ze nu vaak etaleert.
Zowel N-VA als het VB strijden om het politieke marktleiderschap in
Vlaanderen. Voor N-VA is de inzet het marktleiderschap behouden.
Dit gezegd zijnde, lijkt Jambon echter de deur op een kier te laten als de Vlaamse kiezer beide partijen groot maakt.
Jambon:
Als VB en N-VA samen een meerderheid in het Vlaams parlement halen,
dan kan ons dat in een interessante positie brengen om op federaal vlak
de fronten in beweging te krijgen. Ik zeg daarmee niet dat wij met hen
een meerderheid gaan vormen. Maar als beide partijen opgeteld een
meerderheid aan zetels hebben in het Vlaams parlement, dan is dat een
interessante positie om op het federale niveau verregaande
onderhandelingen te voeren. Op voorwaarde dat N-VA het marktleiderschap
heeft, natuurlijk.
Jambon
wil naar eigen zeggen ook onderhandelen met de PTB over de toekomst van
België als de Waalse democratie hen naar voren schuift. Voor de
Vlaamse minister-president moet de gezondheidszorg alleszins de
deelstaten volledig toekomen.
Nu niet meer overtuigd van nut CST
Doorbraak
interviewt Jambon uitgebreid in de derde editie van Doorbraak Magazine.
De verschillende crises die Vlaanderen doorstond en doorstaat komen
daarbij aan bod. Te beginnen met het Vlaamse covidbeleid.
De
grond van de zaak is dat we in een Vlaamse context geen Covid Safe
Ticket (CST) nodig hadden, zo durf ik denken. Maar of we de anderen
daarvan een jaar geleden hadden kunnen overtuigen? Vandaag is de
situatie fundamenteel anders. Op 30 juni zijn de coronamaatregelen
normaal gezien afgeschaft, en daarna zullen andere regeringen echt
moeite moeten doen om ons te overtuigen van het verdere nut van het
CST.
Gevraagd
naar het feitelijke nut van het CST in een regio waarin kwetsbaren zich
vanzelf laten vaccineren, zegt Jambon: Het Covid Safe Ticket was er al
voor we wisten dat we een vaccinatiegraad van meer dan 90% zouden
behalen in Vlaanderen. We wisten vooraf niet dat we een vaccinatiegraad
van 95% zouden behalen. Ik was altijd een koele minnaar van het CST, om
niet te zeggen dat ik er ronduit tegen ben. Maar we zaten met vele
verschillende regeringen rond de tafel. We moesten met een consensus
naar buiten komen. Erger zou zijn wanneer we naar buiten zouden komen
met de boodschap dat we geen consensus konden vinden. In volle
gezondheidscrisis zou de bevolking dat niet pikken. Dus was het antwoord
iets tussenin. Het was geen gemakkelijke periode om daar als bestuur
een antwoord op te geven.
De
Vlaamse regering dus niet alleen ik was meer uitgesproken verenigd
over andere dingen dan volksgezondheid alleen. De federale regering
heeft heel de covidperiode lang zelden veel tekenen van eenheid gegeven.
Frank Vandenbroucke kon nooit alleen beslissen zonder consensus binnen
zijn regering, en heeft dat ook nooit gedaan. Wat hij wel vaak heeft
gedaan, is aangeven dat hij niet akkoord ging met de compromissen van
het overlegcomité. Maar dat is iets anders, zegt Jambon in het
interview.
Oosterweel
De
problemen rond de Oosterweelverbinding zijn voor Jambon eerder klein.
De Vlaamse minister-president is van mening dat problemen er zijn om
opgelost te worden. Extra strenge normen voor PFOS zijn voor hem niet
nodig.
Jambon:
Iedereen is ervan overtuigd dat de Oosterweelverbinding er moet komen.
Vooraleer de eerste auto over de nieuwe verbinding rijdt, zullen er nog
problemen opduiken die we zullen oplossen. De politieke wil om dit
project te doen slagen is sterk. Ook de meeste burgers staan achter het
project. Het gaat niet zomaar om een nieuw stuk snelweg, maar over de
leefbaarheid van heel Antwerpen en Vlaanderen.
We
hebben in Vlaanderen getracht om ons te conformeren aan de Europese
PFOS-normen. Maar we willen niet te ver vooruitlopen door de
allerstrengste normen te hanteren. Toen producent 3M begon met de
productie van PFOS, waren er helemaal geen normen. Je moet alles in zijn
tijdskader zien.
Meer leest u in Doorbraak Magazine.
Christophe Degreef

*
MOLDAVIË KRIJGEN LEGE DOZEN MET EEN PRIJSKAARTJE
*
Erkenning kandidaat-lidstaten draaide meer rond geld dan geopolitiek
Analyse 27/06/2022
*
De
analyses over de status van kandidaat-lidstaat die Oekraïne en Moldavië
afgelopen donderdag van de Europese Raad kregen, focussen allemaal op
de symboliek van deze beslissing. Daar valt veel voor te zeggen, maar
het is een te gemakkelijke analyse. Historisch was de beslissing
geenszins. Plannen of tijdslijn ontbreken, de beslissing is niet
definitief en de kostprijs zou weleens schrikbarend kunnen blijken
zonder dat het ooit tot lidmaatschap komt.
Signaal aan Moskou
De
status kandidaat-lidstaat is een signaal aan Moskou. Door de illegale
oorlog die de Russische president Vladimir Poetin ontketende op 24
februari, lag die populaire voorgekauwde analyse voor de hand. De uitleg
past ook perfect in het geopolitieke discours van de Europese Unie (EU)
van voor en tijdens de oorlog.
Maar ze sprak voor haar beurt en overschreed haar bevoegdheden
Toen
de voorzitster van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, op 27
februari uitriep dat Oekraïne één van ons is en we aan hun kant staan,
verwoordde ze misschien een algemeen Europees gevoelen of sympathie.
Maar ze sprak voor haar beurt en overschreed haar bevoegdheden. Die
modus operandi bleef ze aanhouden en blijkbaar wijst geen enkel lid van
de Europese Raad van regeringsleiders haar op die eigenlijk ongepaste
profilering.
De morele steun van de Unie aan Oekraïne staat buiten kijf. Veel kritiek op de pro-EU-houding van het regime in Kiev is ronduit malicieus. Voor de duidelijkheid is het belangrijk even de zaken op een rij te zetten.
Moldavië
Laten
we beginnen met het kleinste land. De voormalige Sovjetrepubliek
Moldavië is het armste land van Europa en is nu ook kandidaat-lidstaat.
Op zich zit dat oorspronkelijk deel van het Koninkrijk Roemenië (dat de
Sovjet-Unie na de Tweede Wereldoorlog annexeerde) al jaren in de
situatie van Oekraïne. Kort na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie
begonnen ingeweken Russen een opstand en bezetten een deel van het land
dat net als de opstandige provincies in Oekraïne door het Kremlin erkend
is als de onafhankelijke staat genaamd Transnistrië.
Op
zich is het geen bezwaar want Cyprus kon ook EU-lid worden. Cyprus
wordt eveneens gedeeltelijk bezet door een ander land (Turkije).
Zogezegd om een etnische minderheid te beschermen. Des te opmerkelijker
is dat de agressor en bezetter Turkije zelf ook kandidaat-lidstaat kon
worden van de Unie en bovendien pretoetredingssteun ontving ter grootte
van 9 miljard euro. Dat tussen 2007 en 2020. Tel daarbij de 40 miljard
euro voor de vluchtelingendeal (volgens Ankara ontvingen ze maar 3
miljard euro).
Een
hereniging met Roemenië zou meteen lidmaatschap opleveren, maar de door
Boekarest gesponsorde regering in Chisinau is ondertussen het pluche
gewend en wil liever autonoom blijven dan opgaan in een deel van
Roemenië. Hun enig argument is dat het Roemeens in het deel van het
historische Moldavië (en Bessarabië), dat in Moldova ligt, in het cyrillisch
geschrift geschreven wordt. Dus het Russisch alfabet. Over het nut van
die onafhankelijke toetreding tot de Europese Unie discuteren ligt
natuurlijk even gevoelig als over het nut van het niet-herenigen van
Vlaanderen en Nederland binnen de EU filosoferen.
Georgië,
een ander land dat graag kandidaat-lid van de Europese Unie wil worden,
verloor ook delen grondgebied aan separatisten met militaire steun van
Moskou. Zowel Georgië en Oekraïne zouden overigens graag NAVO-lid zijn.
Geen historische top
Vier
maanden na het begin van de oorlog tijdens deze historische Europese
top, schoven de regeringsleiders de aspiraties van de westelijke
Balkan-landen opnieuw voor zich uit. Met uitzondering van
Noord-Macedonië. Dat dankzij de recente val van de Bulgaarse regering en
een stemming van het Bulgaars parlement vrijdag alsnog gedeblokkeerd
raakte. Bulgarije wou van Noord-Macedonië gedaan krijgen dat hun taal
als een soort Bulgaars werd gezien, dat de Bulgaarse minderheid rechten
kreeg enzovoort.
Voor
Albanië, Kosovo, Montenegro, Servië en Bosnië-Herzegovina bleek de
historische top een flop. Eigenlijk was de top al bijna twee jaar
gepland om het probleem van de westelijke Balkan op te lossen. Een
probleem dat enkel sommige Oost-Europese landen willen oplossen. De
reden is dat de Unie de vorige uitbreidingen met Roemenië en Bulgarije
niet nog steeds verteerd heeft. Armoede, georganiseerde misdaad en
corruptie waren maar enkele problemen. Vooral het sociaal toerisme
vanuit die landen overrompelde de sociale zekerheid in rijkere
lidstaten.
Uitbreiding was geen rem op integratie
Die
drastische uitbreidingen waren een zet van de Britten om de te grote
politieke integratie van de EU af te remmen. Maar door de Brexit
gebeurde net het omgekeerde. De Britten hadden duidelijk de rol van de
Europese Commissie onderschat. De EU bleef juist steeds meer invloed
opeisen.
Om
die drang naar een EU-superstaat niet te temperen willen de Fransen en
de Duitsers nu opnieuw een uitbreiding, maar dan een lightversie. De
Franse president Macron liet tijdens de top ballonnetjes op over een
grote Europese politieke gemeenschap inclusief de Britten (die eerder
via de Brexit uit de EU vertrokken). Een soort geopolitieke EU-club
vergelijkbaar met de Europese Economische Ruimte. Een EU zonder
economische of sociale integratie en zonder een bevoegde Europese
Commissie en een bevoegd Hof van Justitie.
Georgië
en zelfs Armenië mocht het zich loswrikken uit de Russische
invloedssfeer kunnen dan bij die Europese club. De inspanning van Charles Michel
in opdracht van de Europese Raad om het conflict rond Artsach tussen
Armenië en Azerbeidzjan op te lossen moet zeker in dat perspectief
bekeken worden.
Alles draait om perceptie
Er
verandert nochtans fundamenteel niks qua tijdslijn betreft lidmaatschap
van enig land. De beslissing van kandidaat-lidmaatschap is zelfs
omkeerbaar. Met even groot gemak kan die status ingetrokken worden.
Alles draait om perceptie.
Een
uitspraak van Frank Schimmelfennig, professsor EU-politiek aan de ETH
in Zürich illustreerde perfect die perceptie. The EU summit is a
one-off historic opportunity to get things right. Een éénmalige kans om
de juiste beslissing te nemen. Tussen in pak voor de cameras van de
wereldpers verklaringen af te leggen en de juiste daden te stellen is
echter een enorm groot verschil.
Tweedaags spektakel
Eigenlijk
was de hele top een tweedaags spektakel dat nauwelijks verschil
opleverde. Zonder concrete plannen blijft alles een lege doos. Of toch
niet. Waarom niet? Omwille van een grote zak EU-geld van 79,5 miljard
euro genaamd NDICI. Vorig jaar fuseerde de Unie een aantal instrumenten
om met geld andere landen in de invloedsfeer te trekken.
NDICI
staat voor Neighbourhood, Development and International Cooperation
Instrument. Vroeger waren die EU-middelen verdeeld over elf
verschillende fondsen. Momenteel gaat geld uit NDICI naar Armenië,
Azerbeidzjan, Oekraïne en de zogenaamde Oostelijke Regio. De Europese
Unie heeft trouwens een gelijkaardig programma met Egypte, Jordanië en
de zogenaamde Zuidelijke Regio.
Toen
de westelijke Balkanlanden kandidaat-lidstaat werden, verschoven ze uit
die nabuurschap-vehikels van de Europese Dienst voor Extern Optreden of
EDEO van de socialistische hoge vertegenwoordiger/vicevoorzitter van de
Europese Commissie naar de vehikels van de dienst uitbreiding van de
Hongaarse eurocommissaris Olivér Várhelyi. Die laatste beheerde ook al
de budgetten rond de associatieverdragen met Oekraïne, Georgië en
Moldova. Várhelyi kreeg in september 2021 een budget van 14,2 miljard
euro voor pre-toetredingsbijstand voor de periode 2021-2027. Uit het
coronaherstelfonds Next Generation EU is ook nog eens 15,5 miljard euro
beschikbaar.
Democratie betalen
Al
die instrumenten of vehikels gebruiken EU-geld om de transitie van
landen naar EU-waardige democratieën te betalen. In de praktijk vormen
ze onderdeel van de normative power doctrine.
EU-regelgeving en EU-trouw afdwingen met geld. Dat kan op papier gaan
over de zogenaamde SDGs of sustainable development goals. In essentie
zijn het vooral ideologische stokpaardjes en de gelijkschakeling met de
visie van de Europese Commissie.
Samenwerking
was er al. Steun was er ook al. Oekraïne kreeg al een financieel
steunpakket van 1,2 miljard euro dat de Commissie eind januari 2022
heeft aangekondigd. Op 31 mei besloot de Europese Raad om 9 miljard euro
steun te geven om lopende rekeningen te betalen. Een week eerder gaf de
Europese Commissie al 2 miljard euro militaire steun uit de Europese
Vredesfaciliteit (EPF). Tussen 2004 en het begin van de oorlog ontving
Oekraïne al 14 miljard euro (leningen van EIB en EBRD niet meegerekend).
Het
Oostelijk Partnerschap is een organisatie van de EU, Armenië,
Azerbeidzjan, Georgië, Moldova, Oekraïne en het momenteel uitgesloten
Wit-Rusland. In praktijk bewijzen Oekraïne en Moldova al lang
lippendienst in ruil voor EU-geld. De essentie van de toekenning van
kandidaat-lidstaat is dat het grotere fondsen sneller vrijmaakt. Dat
pretoetredingssteun kan gegeven worden aan Oekraïne en Moldava. Dat de
Europese Commissie niet telkens om enveloppes steun moet gaan bedelen
bij de Europese Raad van regeringsleiders die daar unaniem over moeten
stemmen.
Lode Goukens

*
LICHT IRONISCH BESLUIT ZONDER OVERHEIDES- INMENGING OF APEN POKKEN

Zoals
U ziet: er is niets nieuws op deze wereld
Buiten natuurlijk de
topklasse van de bewapening van het ABL. Klaar om tegen Poetin en die
domme Russen in te zetten? Geen seconde aarzeelen, of we gaan er zelf
aan.
En ik die dacht dat soldaatje spelen n knelpuntberoep geworden was!!!! Geen knelpunt dus, maar een KNALPUNT-beroep.
Twee keer raden naar de levrancier van dat soort speeldingen..
Maar nogmaals: geld verdienen is geen schande. En het bewijst meteen ook dat diene Poetin toch nen echten lapsmeer is!
Misschien zelfs dat die net zoals de eigen Hogere Legerleiding, onder tafel nog n graantje meesnoept?
Alles kan. Alles mag. Als t maar niet uitkomt. En daarom is de Bevriende Pers zo onmenselijk belangrijk
*
Digithalys

|