.
DAGELIJKSE VAN HOREN ZEGGEN SATIRE
*
ZATERDAG 4 JUNI 2022
*
Met de folklore als Leermeester

.de Gentse Stroppendragers als nachtmerrie voor de Vivaliisten
*
607 DE TIJD DER VBERGELDING NADERT MET REUZENSCHREDEN
*
I N H O U D
Of
het nu Vivldisten zijn of Vavaldasten, in ieder geval zijn het rare
kwasten. Nota bene op hun platform gehesen door de Regeome Media die
daarvoor dik betaald worden. Zo ook doet het de Maffia, met een en
dzelfde omertà (zwijgplicht) waarop de doodstraf staat.
Een
bende klootjesvolk, die er toch maar in geslaagd zijn om wat er ons,
drie jaar geleden, nog overbleef van ons o zo dierbaar Vaderland, naar
het faillisemnt en de total loss te besturen.
De Duuvel die al onderweg is moge hen halen.
Oog
om oog, tand om tand. Al moeten er daarvoor wel door de volgende
legislatuur met Vlaamse Meederheid minstens 50 detentiejuizen worden
bijgebouwd!
Zoete wraak voor de meer dan 50 jaar ondergane corddons: sanitare, médiatique en naar blijkt, ook académique.
De
Burger, niet eens gendder-neutraal, die voor zijn Vrije Mening durfde
uit te komen, was dus n stinkdier. n Theorie die net, als dat
Griepke overgenomen werd van het Rode China waar de Poet nog eens aan
de knieën raakt inzake tirannie.
Zoete
wraak voor de onbetaalbaar geworden levensduurte, veroorzaakt en in
stand gehouden door dat éne oolrogje waarover ze maar niet kunnen
zwijgen omdat ze die zelf 24/24 helpen aanstoken.
Zoete
wraak voor de ttotale mismeestering van dat Chinees Griepke die
mljoenen mensenlevens heeft gekost maar wel heel veel fortuin heeft
opgbracht.
Vroegtijdig,
d.i vóòr Mei 2024 de handdoek in de ring gooien, zou alleen maar hun
omacht bewijzen, dus houden ze kramachtig en tegen beter weten in, hun
adem in voor het Godsoordeel van de Kiezer.


04-06-2022
DE KERNINSTAP
*
De gesprekken tussen de federale regering en Engie
over het verder open houden van de twee jongste kerncentrales belooft
voor vuurwerk te gaan zorgen. Engie Electrabel, de Belgische
energieafdeling van de Franse multinational, die eerst zei de uitbating
van die centrales niet verder te willen zetten, heeft een geweldige
inval gehad en voorgesteld het samen te doen, wat betekent dat de
Belgische Staat er mede-eigenaar van zou worden en dus mee zal betalen
voor de verder nog te maken kosten. Die zullen miljarden euro bedragen,
maar hoe men het ook bekijkt het zal altijd veel geld kosten, na de
zaak voor enkele decennia verwaarloosd te hebben. Als de uitbating
echter zou stoppen in 2025 dan zullen stroompannes en black-outs ons
deel zijn en daar zit niemand op de wachten.
Voor
de Belgische Staat zit er aan het Franse voorstel ook een betrekkelijk
voordeel verbonden. Ze zou nl mee delen in de winsten, als die er zouden
zijn, maar vooral meer zekerheid hebben over de energiebevoorrading van
het land. Voor onze groentjes wordt het een keuze tussen pest en
cholera. Die hebben al een eerste keer bakzeil moeten halen door akkoord
te gaan die laatste twee kerncentrales niet te sluiten en riskeren nu
een tweede pil te slikken te krijgen. Als ze een beetje consequent
waren, zouden ze de federale regering laten vallen zodat de kiezers er
zelf over zouden kunnen beslissen. Crootje, die aast op een
internationale carrière na Paarsgroen+, houdt zich voorlopig op de
vlakte en zegt dat de besprekingen met Engie in de privésfeer zullen
verlopen en niet in het parlement en/of de media.
Wordt gegarandeerd vervolgd.

PLAATSELIJKE NIEUWTJES
Wielsbeke/Waregem
Water- overlast die zelfs, via de Regime Medoa, tot in de Hoofdstad is doorgedrongen. Zo erg is het.
Maar
de meeste mensen kunnen zwemmen, dus even erg als in de Vesderstreek
kan het niet. En het einde is volgens de Meteo bijlange nog niet in
zicht. De reporters uiit alle s Heren landen zijn al onderweg om te
filmeen Eer Vlaanderen vergaat

GOED OM WETEN OF NIET GOED OM WETEN. HET IS MAAR HOE U HET ZIET
Filip Dewinter
@FDW_VB
Za 4-6-2022 (16u)
#freshestantwerp
event in #AntwerpExpo Proficiat aan Jonas, David en Yente voor de
organisatie! Schitterende getunde wagens die bewijzen dat #tuning van
autos niks met patser-gedrag te maken heeft


MISCHAËL MODRIKAMEN: DE TIJD IS GEKOMEN OM MENSEN VERANTWOORDING TE LATEN AFLEGGEN

**
Zakenadvocaat Mischaël Modrikamen richt pijlen op covidbeleid
-
Mischaël Modrikamen trekt ten strijde tegen het covidbeleid van de voorbije twee jaar in ons land, onder meer via een groepsvordering
voor het zorgpersoneel. De bevlogen Brusselse zakenadvocaat maakte
vijftien jaar geleden furore als verdediger van de kleine aandeelhouders
in een aantal grote en sterk gemediatiseerde rechtszaken. Intussen
blikt Modrikamen ook terug op een mislukt uitstapje naar de politiek,
maar als advocaat is hij verre van uitgeteld.
Had
je me drie jaar geleden voorspeld dat ik me vandaag als advocaat zou
moeten engageren om een aantal fundamentele rechten zoals het recht op
arbeid of de vrijheid om zich niet te laten vaccineren te verdedigen, ik
had je wellicht gek verklaard. Het is donderdagochtend, en we treffen
Modrikamen op het zonovergoten terras van zijn prachtige woonst in de
groene Brusselse rand. Hij oogt ontspannen, en ondanks zijn 56 lentes
lijkt hij nog niets aan strijdlust te hebben ingeboet.
Tussen
2010 en 2019 wijdde hij bijna tien jaar van zijn leven grotendeels aan
de politiek, in een poging in Franstalig België een volwaardig rechtse partij
van de grond te krijgen. Nadat de partij bij de verkiezingen van 2019
geen enkele zetel meer behaalde, stapte Modrikamen uit de politiek en
gooide hij het ook in zijn advocatenkantoor over een totaal andere boeg.
Ik werk niet langer met 15 medewerkers, zoals in de periode vóór 2010,
maar met een heel beperkte equipe. En ik behandel vandaag nog hoogstens
tien dossiers tegelijk. Ik doe alleen nog wat me echt interesseert.
Maar
ik kan intussen wel terugvallen op ruim twintig jaar ervaring aan de
balie in allerlei collectieve rechtszaken, tegen de Belgische overheid,
tegen grootbanken of tegen multinationals. Die ervaring komt me
natuurlijk bijzonder goed van pas in de rechtszaken die ik nu mogelijk
tegen de Belgisch overheid wil opstarten. Idem dito overigens voor de
ervaring die ik opdeed met de politiek en met de besluitvorming in dit
land.
U
maakte onlangs bekend dat u een groepsvordering tegen de Belgische
staat wil opzetten om een schadevergoeding te bekomen voor die bedrijven
en handelszaken die tijdens de lockdown de deuren moesten sluiten.
Tegelijk wil u nu ook zoveel mogelijk werknemers uit de zorg
samenbrengen die zich verzetten tegen de verplichte vaccinatie van het
zorgpersoneel. Waarom gaat u dit gevecht pas nu aan, en niet anderhalf
jaar geleden, toen de impact van de lockdown echt voelbaar was?
Mischaël
Modrikamen: Ik had toen net beslist om mijn politieke avontuur stop te
zetten, en had toen weinig zin om me opnieuw in een semi-politieke
strijd te storten. Daarnaast besefte ik toen heel goed dat ik toch zou
roepen in de woestijn. Er heerste een echt angstklimaat. Weinig mensen
voelden zich geroepen om de strijd aan te gaan. Hier en daar hebben wat
enkelingen wel geprobeerd om via gerechtelijke weg een aantal
maatregelen terug te draaien, maar dat heeft allemaal heel weinig
opgeleverd. Noch het grote publiek, noch de politiek, noch de meeste
media waren bereid om een afwijkend discours te aanvaarden. Vandaag is
het stof enigszins neergedwarreld, en is het een stuk eenvoudiger om de
zaken te objectiveren.
Financiële compensatie
Is
het als bedrijf niet net iets te gemakkelijk om anderhalf jaar allerlei
vaak bijzonder verregaande maatregelen te slikken en ook flink wat
financiële compensatie te ontvangen en nu plots wél naar de rechter te
trekken?
Zelfs
justitie leek in die periode min of meer verlamd. Ook daar regeerden
toch vooral de angst en het gevoel dat er geen andere aanpak van de
pandemie mogelijk was. Dat daarbij ook een aantal fundamentele rechten
gesneuveld of tijdelijk on hold werden gezet, was op dat moment even van
geen tel. Het was dus ook allesbehalve evident voor bedrijven om in die
periode echt actie te ondernemen.
Is
het niet zorgwekkend dat blijkbaar ook het gerechtelijke apparaat
tijdens een grote crisis niet langer in staat was het hoofd koel te
houden en soms zelfs meeging in een soort van collectieve hysterie?
Absoluut. Maar nogmaals: ook de journalistiek fungeerde toen grotendeels als een echokamer van het beleid,
terwijl het toch de taak van de media is om het beleid mee te
controleren en doorheen de propaganda of het officiële discours te
kijken. En laat ons ook niet de vergissing maken te denken dat alles nu
achter de rug is.
Ik wil niet in complotdenken
vervallen, maar we hebben de voorbije twee jaar toch een bedenkelijke
evolutie doorgemaakt. Hoe valt het bijvoorbeeld te verklaren dat we als
maatschappij zo snel meegegaan zijn in het idee van een lockdown? Waarom
zijn we ervan overtuigd geraakt dat enkel het vaccin de medische uitweg
uit deze crisis was? Waarom hebben we ons met ons allen zo snel
neergelegd bij de massale surveillance door overheid en
politiediensten?
En
wat mij nog het meeste zorgen baart: waarom moeten die mensen die een
aantal bijzonder ingrijpende beslissingen genomen hebben gaande van de
politici over de zogenaamde experten tot allerlei externe consultants
daar achteraf geen rekenschap meer van geven? Op nationaal vlak kan je
nog volhouden dat er binnen twee jaar verkiezingen volgen, en dat je
daarbij het gevoerde beleid kan afstraffen. Maar wat met de beslissingen
die op Europees niveau genomen werden? Wie stellen we daarvoor
verantwoordelijk? Er bestaat nu eenmaal niet zoiets als een Europese
publieke opinie.
Propaganda
U
haalde het daarnet natuurlijk zelf al aan: in de meest acute fase van
de pandemie heerste er collectieve hysterie, en waren er heel veel
mensen blijkbaar bereid om blindelings een aantal ronduit lachwekkende
maatregelen te volgen.
De
propaganda heeft toen zijn werk gedaan, maar is het vandaag dan geen
tijd om opnieuw het bredere perspectief te zien en waar nodig de
verantwoordelijken aan te wijzen? Nooit eerder in de geschiedenis heeft
men lockdowns toegepast op miljoenen mensen die perfect gezond waren.
Ten tijde van de pest werden de zieken uit de steden verbannen, maar een
lockdown zoals we die nu blindelings en haast wereldwijd uit het
dictatoriale China hebben overgenomen, werd nooit eerder ingezet om een
pandemie te bestrijden.
Ik
heb de voorbije weken wat huiswerk gemaakt. De Johns Hopkins
University, toch geen flut-universiteitje, publiceerde onlangs de
resultaten van een meta-onderzoek naar de epidemiologische impact van de
lockdowns tijdens de pandemie. Ik citeer even letterlijk: De resultaten
van onze meta-analyse ondersteunen de conclusie dat lockdowns in het
voorjaar van 2020 weinig tot geen effect hadden op de COVID-19-sterfte.
Dit resultaat strookt met de opvatting dat vrijwillige
gedragsveranderingen, zoals sociale distantie, wel degelijk een
belangrijke rol hebben gespeeld bij het inperken van de pandemie. In
Europa heeft alleen Zweden het anders aangepakt, en intussen is gebleken
dat zij daar zeker geen hogere tol voor hebben moeten betalen, integendeel zelfs.
Ook de keuze om bij de behandeling van de ziekte alles in te zetten op het vaccin is in mijn ogen bijzonder betwistbaar
Daar
staat de enorme financiële impact van de lockdowns op onze economie en
op onze overheidsfinanciën tegenover. En dan zwijg ik nog over
reusachtige mentale impact die de lockdowns op miljoenen mensen hebben
gehad. Ook de keuze om bij de behandeling van de ziekte alles in te
zetten op het vaccin is in mijn ogen bijzonder betwistbaar. Dat was niet
alleen experimenteel, men moest ook hemel en aarde bewegen om het in
die fase al op de markt te mogen brengen. Dat kon alleen op voorwaarde
dat er echt geen andere behandeling voorhanden was. Mede daarom is toen
een indrukwekkende machine in gang gezet om alle mogelijke andere
therapieën meteen af te serveren als totaal onwerkbaar.
Misschien
had de politiek op dat moment ook weinig keuze: bejaarden sneuvelden
bij bosjes in onze rusthuizen, en dus werd de druk om snel te handelen
ook bijzonder groot.
Intussen
is wel aangetoond dat ook heel wat gevaccineerden ziek werden en soms
zelfs stierven. Er was in mijn ogen hoe dan ook sprake van een
uitgesproken tunnelvisie. Op de koop toe gaf men het beleid maandenlang
de facto in handen van een handvol experten die vooraf grotendeels
onbekend waren. Geef toe, dat is toch redelijk hallucinant? Of zoals
Clemenceau ooit zei: La conduite de la guerre est une chose trop grave
pour la confier à des militaires (Een oorlog leiden, is een te ernstige
zaak om hem zomaar aan militairen over te laten, nvdr). Politici kunnen
advies inwinnen bij medische experten, maar moeten daarnaast ook vooral
het algemene belang in de gaten houden.
Verpleegster
U
overweegt nu om zowel bedrijven als mensen die in de zorgsector aan de
slag zijn samen te brengen om collectief naar de rechtbank te trekken.
Dreigt u niet weggezet te worden als een advocaat die snel nog een
slagje wil slaan uit de pandemie?
Ik
denk dat het net omgekeerd is: ik wil het voor bedrijven uit pakweg de
horeca of eventsector, die vaak voor tienduizenden euros aan inkomsten
hebben verloren, net heel gemakkelijk en goedkoop maken om daartegen
juridische actie te ondernemen. Idem dito voor werknemers uit de zorg:
zij dreigen hun baan te verliezen als ze weigeren zich te laten
vaccineren.
Een verpleegster die zich bij onze groepsvordering aansluit, betaalt daarvoor het luttele bedrag van 150 euro
Een
verpleegster die zich bij onze groepsvordering aansluit, betaalt
daarvoor het luttele bedrag van 150 euro. Voor een arts gaat het om 750
euro. In vergelijking met het prijskaartje van een individuele
juridische procedure is dit peanuts. En ik kan je garanderen dat ikzelf
tot nog toe al bijzonder veel geld geïnvesteerd heb in het
voorbereidende werk. Voor de centen hoef ik dit echt niet te doen.
Hoe staat het met de belangstelling voor die groepsvorderingen?
Vanuit
de zorgsector lopen de inschrijvingen héél vlot binnen. Die vordering
lijkt dus echt wel een succes te zullen worden. In België werken er ruim
300.000 mensen in de zorg. Naar schatting vijf procent in Vlaanderen
tot zelfs 20 procent in Brussel heeft het vaccin tot nog toe geweigerd.
Bovendien hebben nogal wat zorgverstrekkers wel de basisvaccinatie
gekregen, maar hebben ze de boosters geweigerd.
In
het nu voorliggende wetsvoorstel wordt evenwel een volledige vaccinatie
geëist. Ik hoef je ook niet te vertellen dat de maatschappelijke impact
van zon vaccinatieverplichting dan bijzonder groot kan zijn, zeker
omdat uitgerekend de zorgsector nu al kreunt onder het personeelstekort.
Vanuit de bedrijven loopt het veel stroever. Voorlopig hebben er zich
nog geen honderd bedrijven aangemeld. Dat is veel te weinig om een
rechtszaak te beginnen. Nu, we hebben nog even tijd uiteraard, maar de
drempel voor bedrijven ligt duidelijk een stuk hoger omdat ze allerlei
cijfers moeten verzamelen.
Intussen
is het wetsvoorstel dat de vaccinatie verplicht wil stellen in de
bevoegde Kamercommissie al aan de tweede lezing toe. Er is dus haast
bij?
Ik
heb alle Kamerleden een memorandum bezorgd, waarin ik de juridische
argumenten oplijst die lijnrecht tegen zon vaccinatieverplichting
ingaan. Dat heeft blijkbaar toch iets in beweging gezet, want intussen
werd opnieuw een advies gevraagd aan de Raad van State. Dat zou er
uiterlijk eind juni moet komen. Ook voor de Raad van State heb ik een
dossier klaargestoomd.
Grondrechten
Wat zijn voor u de voornaamste juridische argumenten tegen zon verplichte vaccinatie?
Voor
elke experimentele medische behandeling is de uitdrukkelijke
toestemming vereist van de patiënt. De coronavaccins zijn enkel
voorwaardelijk goedgekeurd. Zolang dit het geval is, kan men mensen dus
niet dwingen zich te laten vaccineren. Daarnaast speelt ook het argument
van de proportionaliteit: iemand verplichten om zich tegen zijn wil te
laten vaccineren, gaat lijnrecht in tegen alle grondrechten. Daar
bestaat juridisch geen discussie over.
Ook
het argument dat we door de vaccinatie van het zorgpersoneel onze
zorgsector overeind kunnen houden, geldt dus niet meer. Hoe
proportioneel is zon verplichte vaccinatie dan nog?
Nu
kan dit in heel uitzonderlijke gevallen misschien wel gewettigd zijn,
op voorwaarde dat het beoogde doel de volksgezondheid dit ook
rechtvaardigt. Vandaag weten we evenwel dat iemand die gevaccineerd is
nog perfect anderen kan besmetten. In het geval van zorgverleners ook de
patiënten dus. Bovendien zijn er intussen voldoende studies voorhanden
die aantonen dat ook gevaccineerden ziek kunnen worden. Ook het argument
dat we door de vaccinatie van het zorgpersoneel onze zorgsector
overeind kunnen houden, geldt dus niet meer. Hoe proportioneel is zon
verplichte vaccinatie dan nog?
Last
but not least is er het gelijkwaardigheidsprincipe: zorgverstrekkers
die een medisch voorschrift kunnen voorleggen waaruit blijkt dat ze een
bepaalde allergische reactie zouden kunnen vertonen, kunnen aan de
verplichte vaccinatie ontsnappen. Maar tegelijk blijven we blind voor
het feit dat er intussen al tal van mogelijke bijwerkingen van het
vaccin zijn aangetoond, onder meer hartproblemen. Zorgverstrekkers die
zich om die redenen niet zouden willen laten vaccineren, hebben géén
recht op een vrijstelling.
Heeft u het gevoel dat er stilaan toch wat beweegt?
Daar
heb ik in ieder geval goede hoop op. Ik heb intussen bijvoorbeeld ook
een aantal PS-kopstukken benaderd, met de vraag om toch nog even goed na
te denken. Wat als er in Wallonië enkele duizenden zorgverleners op
straat belanden door deze verplichting? Op welke partij gaan zij en hun
familie in 2024 dan stemmen, denkt u?
Stel
dat een zorgverlener na een verplichte vaccinatie ernstige bijwerkingen
krijgt, of erger, dan kan de minister in kwestie daarvoor
strafrechtelijk vervolgd worden
Er
zit bovendien nog een ander interessant aspect aan deze zaak:
parlementsleden hebben geen juridische verantwoordelijkheid. Ze genieten
volledige immuniteit voor de wetten die ze goedkeuren, burgerlijk en
strafrechtelijk. Voor ministers liggen de zaken heel anders: een
minister die via een KB een wet ondertekent die mogelijk schadelijke
gevolgen kan hebben op iemands gezondheid, kan daarvoor wél juridisch
aansprakelijk worden gesteld. Stel dat een zorgverlener na een
verplichte vaccinatie ernstige bijwerkingen krijgt, of erger, dan kan de
minister in kwestie daarvoor strafrechtelijk vervolgd worden.
Begrijpt
u dat iemand als Frank Vandenbroucke (Vooruit) toch hardnekkig blijft
vasthouden aan die verplichte vaccinatie, nadat zelfs de taskforce
Vaccinatie enkele weken geleden al liet weten die verplichting niet
langer aan te bevelen?
Het
is een kwestie van pure tunnelvisie. Getuigt het van politieke
intelligentie om, zoals hij bij het begin van de tweede lockdown deed,
hardop te verkondigen dat de sluiting van niet-essentiële winkels geen
enkel epidemiologisch effect heeft maar dat het hem puur om het
schokeffect te doen was?
Ik zie in Vandenbroucke helemaal niet de super intelligente politicus zoals hij door vriend en vijand wordt afgeschilderd
In
mijn ogen gaat het dan eerder om iemand die de gevolgen van zijn beleid
niet voldoende kan inschatten. Ik zie in Vandenbroucke helemaal niet de
super intelligente politicus zoals hij door vriend en vijand wordt
afgeschilderd.
Slotvraag:
u heeft bijna tien jaar geprobeerd om in Wallonië een rechtse partij
van de grond te krijgen, zonder succes. Koestert u nog politieke
ambities?
Nee,
dat is voor mij een afgesloten hoofdstuk. Ik ben op het systeem
gebotst, politiek én journalistiek. Bij de laatste Europese verkiezingen
haalden we nog ruim vijf procent van de stemmen, maar zelfs dat
volstaat blijkbaar niet om in Wallonië enige media-aandacht te krijgen.
Al ligt het natuurlijk niet alleen aan de media: ook de Waalse kiezer
draagt een verpletterende verantwoordelijkheid. Er beweegt niets in
Wallonië, en dat is meteen ook de reden waarom het hier al jarenlang van
kwaad naar erger gaat.
Filip Michiels

LICHT IRONISCH BESLUIT ZONDER OVERHEIDES- INMENGING OF APEN POKKEN

Dat
dit Kloteland gebouwd is op het geduld van de Vlamingen, is een eerder
dichterlijke uitspraak die jammer genoeg geen gram aarde aan de dijk
brengt. En zeggen dat ik hier gisteren, n paar uur voor den drets in
West-Vlaanderen, nog liep te pronken met de Korrijkse verlaagde
Leieboorden haast tot in Deinze!!
Hemelwater,
net als zonne-energie zijn natuur elementen waar de Mens geen pak op
heeft, hoeveel panelen men ook plaatst en
hoe zwaar men die ook
subsidieert.
Maar alla (zonder H op het einde!): alles komt dik in otrde.
Ons
import-sympathike Zulalleke zal de wind-energie van op zee aan land
brengen, hoe? daar is zel zelf nog niet aan uit maar ze liet reeds van
haar tong rrollen, dat Het Parlement daarover hert laatste woord zal
krijgen. Zelf zit ze er dus bij voor spek en bonen. En dat laatste, is
well degelijk letterlijk te nemen. Want dat is waarvoor ze het doet.
Nog
hogere verwachtingen want veel meer dan verwachtingen zijn niet meer
mogelijk bij de Tjeven, in zicht mrt de Nieuwe Vooreitterr. Diens nazm
vermelden is zinloos want er was maar één kandidaat. Hij ook is n
impot-prpduct die als meeëter vrij behoorlijk aan de kost kwam. Wat dus
nu binnenkort zal veranderen. Want hoge bomen, zelfs vqn kleine
gestalte, vangen veel poen.
*
Digithalys

|