.
DAGELIJKSE VAN HOREN ZEGGEN SATIRE
DINSDAG 31 MEI 2022
*
HADEWIJCH VAN VLAANDEREN

.. alle dinghe zijn mi te inghe
*
Hadewijch was een 13e-eeuwse Brabants dichteres en mystica die beschouwd wordt als een voorloper van Jan van Ruusbroec.
Geboren Brabant, 13e eeuw
OverledenBrabant, 13e-14e eeuw[2]
Beroep Begijn
Jaren actief ca. 1230-1240, mogelijk eind 13e, begin 14e eeuw
*
Ay al es nu die winter cout / cort die daghe / ende die nachte langhe.

603 VERRADEN EN VERKOCHT WORDEN TERWIJL WE ERBIJ STZAAN: HOELAN NG NOG?
*
I N H O U D
Er
worden achrer onze rug en in den donkeren allerlei Wetten als
kindertutters in elkaar geflansld, die o.a. (zie Guvaal) pas in 2035
hun beslag zouden hebben. In de veronderstelling qiod non -
natuurlijk dat tegen dan er nog iets zou overgebleven zijn van dit
Kloteland.
De
Overheid ondertussen, iets of wat nattigheid voelend, organiseert per
computer landelijke Bevragingen die de Vlaamse belastingbetaler een
klein fortuin kosten - waaarvan ze de resulaten geheim wil houden tot de
Winter er aan komt, d.i. tot het najaar in zicht komt.
Anderrzijds
organiseren de Vlamingen zelf enquetes bij een geselecteerd publiek
die de vinger aan de pols moeten houden. De nu al vrij gegeven
resultaten zijn, alle verhoudingen in acht genomen, alles tesamen geteld
en gedeeld door twee, noch half noch heel. Enfin, U oordeelt maar beter
zelf
.
Want
de samenstelling van al die organisaties is nog altijd niet op basis
van de huidige situatie waarbij het Vlaams Belang, war gelijk staat aan
ons Eigen Belang, de grootste partij geworden is. En de toonvoerende
restpartijtes van die enquete, praktisch allemaal haast onder de
kiedsrempel, slan ernaar op los als n blinde naar n ei
.

My home is my castle
.
*
Het
is dus gewoon kwestie van tijd, tot dat iedereen beseft wat 80% van de
Vlamiongen wil: eindelijk helemaal alleen baas zijn in eigen huis.


31-05-2022
DE FINANCIERINGS WET
*
Bij de bijzondere financieringswet van 2014, betreffende het akkoord over de zesde staatshervorming, werd besloten dat vanaf 2025 de transfers van noord naar zuid jaarlijks met 10% zouden worden afgebouwd,
om volledig verdwenen te zijn in 2035. Dat komt neer op een jaarlijkse
inlevering van 62 miljoen euro voor Wallonië en zon 10 miljoen voor
Brussel. Dat verhaal is bekend en was de prijs die de PS toen wilde
betalen voor het tot stand komen van de regering Di Rupo.
Wat
ik persoonlijk (en ik denk heel wat andere Vlamingen) niét wist was,
dat Wallonië bovendien jaarlijks - en dit tot 2027 nu al zon 150
miljoen zou moeten besparen om haar regionale begroting op orde te
krijgen.
Om
dat allemaal voor elkaar te krijgen, zou de Waalse regio de
tewerkstellingsgraad met zon 10% moeten opkrikken tot het Europese
gemiddelde van 72,4% en zouden daarvoor in Wallonië zon 150.000 nieuwe banen
moeten worden gecreëerd. Dat alles terwijl de huidige paarsgroen+
regering de lat over heel België op 80% heeft gelegd, een niveau dat
Duitsland en Nederland al behaald hebben en dat Wallonië in totaal zon
300.000 nieuwe jobs zou vergen.
Men
hoeft geen fiscaal expert te zijn om te begrijpen dat dit nooit ofte
nimmer zal lukken, niet alleen niet voor Wallonië, maar ook niet voor
Brussel. Als de hoofdstad van Europa de bevoegdheden zou overnemen die
nu bij de Franse Gemeenschap (la Fédéraion Bruxelles-Wallonie) zijn
ondergebracht, zou dat het Brussels tekort in 2035 op 3,5 miljard
brengen en de Brusselse schuld op 50 miljard, zowat 385% (!) van de
Brusselse inkomsten.
In
het licht van bovenstaande is het duidelijk dat de hele discussie over
de volgende en hopelijk laatste Belgische staatshervorming zeker voor
ons Vlamingen opnieuw bekeken dient te worden, iets wat we pas hard
zullen kunnen maken via een Vlaamsnationale meerderheid in het eigen
Vlaamse parlement bij de volgende regionale verkiezingen in 2024. Mocht
dat niét gebeuren dan zal Vlaanderen het gros van rekening blijven
betalen.

PLAATSELIJKE NIEUWTJES

*
FIETSSTRATEN
Volgens de Gewestelijke TV was er in mijn al-oude teer geliefde vaderstad Ieper
eens te meer koekennbak omdat de gewone burger niet akkoord gaat met
het (uiterst progressieve) Stadsbestuur dat voortaan de straten van het
Centrum auto-luw vrij wil maken. Om voorrang te geven aan Koning Fiets.
Om het even, al-dan-net op pedaalkracht dan wel op batterij met
snelheden gaande tot 60 Km/u.
Maar
de politie moest die voorhanden zijn zal toezicht houden, zodat
niet één auto ook maar één fietser voorbij steekt
Zelfs niet als die op
het voetpad rijdt.
En achteraf de Horeca maar klagen dat de toesristen nu ineens allemaal weg blijven
Ondergetekende,
van vooroorlogsse kwaliteit, stamt nog uit de tijd dat de fieters
ACHRER ELKAAR en uiterst rechts moesten rijden, als er geen fierspad
was. Nu zie ik ze in groepjes, als stormvogels of slinge- apen, doorheen
de straten hossen en alles omver riojde wat hen voor de wielen komt.
Ja Ja, de Vooruitgang en eheft gene naam
.
Wederzijds respect? Man lief, das toch iets voor oude wijven!

GOED OM WETEN OF NIET GOED OM WETEN. HET IS MAAR HOE U HET ZIET

@vlbelang
31-5-2024 (14u)
*
"Dat
het aantal Vlaamse landbouwbedrijven alsmaar afneemt, zou iedereen
zorgen moeten maken. Als de Vlaamse regering onze familiale
landbouwbedrijven wil behouden, zal ze ook iets moeten doen aan alle
regelneverij.


*
OVV-BEVRAGING: VLAMING IS SOLIDAIR MAAR ER ZIJN GRENZEN

**
Het OVV staat voor het Overlegcentrum Vlaamse Verenigingen.
*
Het
is een Vlaamsgezinde pluralistische en democratische feitelijke
vereniging die een koepel wil zijn van Vlaamse verenigingen, om vanuit
de Vlaamse Beweging tal van actiepunten naar voor te kunnen brengen. 26
toonaangevende Vlaamse verenigingen zijn erbij aangesloten. Tussen hen
bestaat er niet over alle punten een (ideologische) overeenstemming,
maar ze zijn ongeveer akkoord over circa 80 % van de zaken, zoals een
Vlaanderen dat op diverse gebieden zelf autonoom zijn beleid kan
uitstippelen.
Bevraging onder de bevolking
Om
te weten waar de Vlaamse bevolking nu staat met betrekking tot een
reeks themas, werd in de tweede helft van maart 2022 een bevraging
georganiseerd bij 1.000 personen die op een wetenschappelijke wijze
volgens de wetten van de statistiek werd samengesteld. Dit gebeurde in
samenwerking met het Leuvense IVOX. Het is de bedoeling acties te
ondernemen die rekening houden met de verzuchtingen van de Vlamingen. De
enquête had de bedoeling om objectief te zijn, en daar is men in
geslaagd.
Het
is enkel spijtig dat sommige mainstream media het accent hebben gelegd
op aspecten die niet de kern van het verhaal vormen, zoals welke hoofdstad
men verkoos in geval van een zelfstandig Vlaanderen. In de pers
mededeling stond er niets in over een eventuele aansluiting tot
Nederland en dus kraaide er geen haan naar. Men kan echter gerust zijn:
64,3% ziet zon aansluiting niet zitten.
Vlaming en Belg
De
antwoorden waren heel genuanceerd wanneer het ging om de Vlaamse of
Belgische identiteit: 61% voelt zich sterk verbonden met Vlaanderen.
Maar een groot percentage voelde zich tegelijk ook nog Belg. 50% vindt
het een verrijking dat er in het land verschillende gemeenschappen zijn,
en dat kunnen we enkel maar bevestigen.
Daarbij
aansluitend vindt 57% van de Vlamingen dat België niet efficiënt werkt.
78% vindt dat de huidige staatstructuur veel geld, tijd en energie
opslorpt. 52% oordeelt zelfs dat het efficiënter is om de zaken op een
hoger Belgisch niveau te regelen in plaats van alles verder te
versnipperen op Vlaams en Waals niveau. 48% zegt ook weinig interesse te
hebben in het debat rond de Vlaamse afhankelijkheid. Dit in
tegenstelling tot diverse verenigingen van het OVV die daar wel voor
gewonnen zijn.
Het
komt enigszins ook tot uiting in de vraag naar de ideale
staatsstructuur. 26% kiest voor een meer unitaire staat in vergelijking
met nu, maar 17% is er ook carrément tegen. De huidige federale staat,
een standstill dus, kan slechts 16% bekoren. 12% kiest voor een
federale constructie met meer autonomie aan de gewesten, en slechts 7%
voor het beruchte scenario van 4 gewesten (inclusief de Oostkantons).
Tot slot opteert 20% voor de splitsing van België in 2 of 3
onafhankelijke staten. Al bij al is er dus een grote versnippering van
visies.
Eigen beleid
De
helft geeft toe dat Vlaanderen en Wallonië fundamenteel anders in
elkaar zitten, en elk dus behoefte heeft aan een eigen beleid. We hadden
dit reeds aangegeven in onze vorige bijdrage doordat de
werkzaamheidsgraad in Wallonië en Brussel veel lager is dan die van
Vlaanderen, zodat beiden beter een eigen aangepast beleid kiezen. 57%
van de ondervraagden vindt dat Vlaanderen en Wallonië zelf financieel
verantwoordelijk moeten zijn voor hun beleidskeuzes.
Verrassend genoeg hoorden we ook vanuit Franstalige kant zulke geluiden deze week. Econoom Etienne de Callatay gaf
op de radio toe dat de Franstaligen niet meer hun wil kunnen opdringen
aan de Vlamingen, bijvoorbeeld op het vlak van de arbeidsmarkt. Zo zou
men Vlaanderen moeten toelaten de automatische indexering van de lonen
te laten vallen of de werkloosheidsvergoeding in de tijd te beperken.
Dit in navolging van de buurlanden. Indirect komt er zo ook meer druk op
Wallonië om tot echte hervormingen over te gaan.
Sociale zekerheid
77%
van de Vlamingen vreest voor de betaalbaarheid van de sociale
zekerheid, en dan vooral de ouderen die 55 jaar zijn (45 %, tegenover
slechts 35 % voor de jongeren onder 34 jaar). Dit is ook logisch: ze
staan niet zo ver meer van hun pensioen en willen zeker zijn dat datgene
waar ze gans hun loopbaan voor gewerkt hebben effectief kan uitbetaald
worden.
59%
vindt het niet correct dat de Vlamingen meer bijdragen aan de sociale
zekerheid dan de Walen, maar 58% vindt het wel goed dat er een onderling
solidariteit bestaat tussen de gewesten.
Solidariteit
mag, maar er zijn ook grenzen aan. Bijna de helft van de Vlamingen
(45%) vindt dat de transfers van Vlaanderen naar Wallonië beperkt moeten
zijn in de tijd, en dat Wallonië duidelijke voorwaarden en
doelstellingen moet krijgen om deze transfers vanuit Vlaanderen te
kunnen behouden (47%). Een soort Balance Score Card zoals in de bedrijfssector.
Eerste tekenen van Waalse kentering?
Ondanks de optimistische geluiden van minister-president Di Rupo
bedraagt het begrotingstekort van Wallonië ongeveer 4 miljard euro,
terwijl de totale schuld opgelopen is tot een duizelingwekkende 30 miljard.
Dit is praktisch het dubbele van de totale jaarinkomsten van het Waalse
gewest. Tegelijk is er vanaf 2024 een krimpende federale betoelaging in
aantocht als gevolg van de laatste staatshervorming met haar nieuwe
financieringswet.
Zonder
de federale (i.e.Vlaamse overheid) als kredietwaardige buffer was het
Waals Gewest met zulke cijfers bankroet. Dat is een trieste balans na 41 jaar
Waalse gewestvorming, waarvan er 35 onder de verantwoordelijkheid van
een PS-regeringsleider vielen. Daarnaast geven de peilingen een daling
voor de PS tot 20% aan, en stijgt de druk van de marxistische PTB (Parti
du Travail de Belgique).
In
deze context wil de PS een linkser beleid voeren, hetgeen niet mogelijk
is in het federale België. Om die reden is de socialistische
ambtenarenvakbond CGSP (Centrale Générale des Services Publics)
voorstander van een nieuwe staatshervorming. Dit wordt beschreven in de
verhandeling La Wallonie à lheure des choix. Elke splitsing zou
mogelijk zijn, en men spreekt daar voor de eerste keer over de splitsing
van de gezondheidszorg, en zelfs een minimaal stukje sociale zekerheid.
Het zou uitgaan van ex-minister Pascal Labille, topman van Solidaris
(socialistisch ziekenfonds) en zwaargewicht binnen de PS. Afwachten wat
ervan in huis zal komen: WALLONIË KAN NU NIET ZONDER HET VLAAMSE GELD. Maar er schijnt toch iets te bewegen.
Europa: voeling met de burger kwijt.
De
Europese wetgeving heeft voor meer dan 50% een impact op de Belgische
juridische omgeving met haar richtlijnen en verordeningen, en zo dus een
grote economische invloed. Ondanks het feit dat de Commissie en de Raad
van Ministers in Brussel zijn gehuisvest en dus dicht bij ons, vindt de
helft dat de Europese Unie (EU) geen voeling meer
heeft met haar burgers. Maar slechts 16% vindt dat we eruit moeten
stappen. 45% is zelfs voorstander van meer EU, alhoewel 35% van oordeel
is dat ze te veel macht heeft.
42%
vindt dat Vlaanderen haar eigen klemtonen moeten kunnen leggen in de
EU, onafhankelijk van de Belgische vertegenwoordiging. Maar praktisch de
helft (49%) vindt daarentegen dat de vertegenwoordiging op het
Belgische niveau moet gebeuren.
Inflatie
We
willen tot slot ook nog aangeven dat toen de enquête werd afgenomen, de
inflatie en daaraan gekoppeld de daling van de koopkracht, het topic
was waarvan de Vlamingen het meest wakker lagen. Bij 16,5% onder hen
kwam het op de eerste plaats, gevolgd door de terreur
en oorlogsdreiging (12,4%). Op de derde plaats stond het feit dat de
energie rekening onbetaalbaar wordt (9,2%), maar dit is in feite
gekoppeld aan het eerste item rond de inflatie. De klimaat opwarming
volgde als vierde reeds een eindje verderop (6,7% van de antwoorden).
Deze
onderwerpen, vooral de drie eerste, zijn tijdsgebonden: eind maart was
de Russische invasie in Oekraïne reeds een maand bezig. Daardoor, en ook
nog als gevolg van de pandemie met haar toeleveringsproblemen, en de
langdurige monetaire politiek van goedkoop geld, schoot de inflatie
omhoog. Maar als die weer naar beneden gaat (laat ons hopen), zal die
zorg ook weer verdwijnen. De klimaat problematiek is fundamenteel iets
op de langere termijn.
Federale bevraging
Het
zal interessant zijn om de resultaten te kunnen vergelijken met de
federale enquête, Een land voor de toekomst, die nu online bezig is
tot 5 juni. Maar het verslag ervan wordt pas in het najaar bekend gemaakt.
Ze
is alvast veel duurder met een prijskaartje van 2,1 miljoen euro.
Daarbij vragen we ons echt af hoeveel Belgen daarop gaan antwoorden. Het
is niet zo eenvoudig. Je moet je eerst registreren. In tegenstelling
tot de OVV-enquête die gebaseerd was op de MultiPot-Choice methode, moet
de ondervraagde hier zelf de antwoorden neerschrijven. Dit vraagt toch
wel enige intellectuele bagage en kennis van de materie. Je krijgt wel
een korte uitleg, maar is die wel voldoende als men er niet mee
vertrouwd is? Als je dat goed wilt doen ben je er een tijdje mee bezig,
en men kan zich afvragen of de Belg daar wel de tijd voor wil nemen. Hoe
zit het trouwens met de controle op de objectieve analyse daarop.
Conclusie
De
bevraging gelanceerd door het OVV geeft een interessant inzicht hoe de
Vlamingen kijken op diverse aspecten die van tel zijn in de samenleving.
Ook aspecten die we hier niet behandeld hebben komen nog aan bod: de
voorkeur voor (basis)onderwijs in het Nederlands; het feit dat de
immigranten zich moeten aanpassen aan onze gewoontes en cultuur, en
zeker Nederlands moeten leren. Maar ook: een verwerping van de
belangconflicten die elk (regionaal) parlement kan opwerpen tegen een
voorstel van een ander parlement, de verdeling van de federale
topbenoemingen op basis van het aandeel van Vlamingen/Franstaligen in
het bevolkingscijfer (en dus niet 50/50).
De
resultaten zijn zeer genuanceerd, zoals hierboven werd aangetoond, en
zeker niet zwart-wit. Dit houdt verband met het feit dat België een
complex land blijft met diverse opinies, wat ook een verrijking is. Maar
er zijn toch duidelijke tendensen merkbaar.
Paul Becue

LICHT IRONISCH BESLUIT ZONDER OVERHEIDES- INMENGING OF APEN POKKEN

En zo is er na vandaag weer eens n einde gekomen aan de Blijde Maand Mei.
Mei is de maand der bloemen en hebbe alle vogele nestas gebouwd, hinase ich ande du
.
Maar
watwilde. Aan de gezegende leeftijd van 87 in totaal en half blind,
kreupel en hardhorig, hebben we andere zaken aan het hoofd dan nieuwe
nestjes bouwen. De CM terugbetalingen bijvoorbeeld, die na meer dan één
jaar, nog altijd per vergissing????elders worden terugbetaald
Buigen
of barsten: liwat zou U doen in mijn plaats? Doen lijk Clovis die van
Chlotisdis verbraden wat U ooit aanbedeb hebt, en aanbidden wat U
ooit verbrand hebt?
Moregen daarover meer.
*
Digithalys

|