.
DINSDAG 19 APRIL 2022
*
525 HOE EEN KETTERSE EX-JEZUIETI VAN UIT HET HIERNAMAALS DE HEROPSTANDIG NAGEEFT
*
I N H O U D
Juist,
inderdaad. Ik had het over wijlen Etienne Vermeerschh, de Gentse
Emeritus Hoogleraar, die door ondergetekende evengoed met eerbied als
met afrschuw bijgetreden werd. Rechts bedekte alles met de mantel der
Lierde, en Linkd verafgpodde hem omdat hij in hun plaats hun
déstructieve verzuchtungen bekroonde.
Hoe
immrs kan een vaandelvluchtigge en dan nog wrel ene uit de Voorste
Gelederen, der Uitverkorenen, de Societeit van Jezus zelf - ooit nog
door een serieus iemaned met goddelijk respct bejegend worde?.
Wat
is het verschil tussen deze mismijterde altariguur als U de Paus, in
vole ornaat, de voordeur achter zich ziet dicht trekken van een goedkoop
volks-bordeel?
Wjzen op het intellectueel niveau, zegt U.?
Valt
er dan soms - in mijn vergeliking misschien n verschil te ontdrkken,
tussen een volksbotrrl en onze tegenwoordige Gentse Alma Mater? In het
eerste gebeurt alles zoals van ouds, en in de Univ heet dat gewoon
Gresnovers
overchrijdend Gedrag.
En
ik die opgevoed ben met de idee dat degelijke verstandelijke zaken in
onze Universitietten zich in de hoofden afsptldedn en niet tussen de


http://blog.seniorennet.be/guvaal/
*
19-04-2022
ER IS RECESSIE EN RECESSIE
*
In
de discussie over een mogelijk op komst zijnde recessie, wordt nogal
eens de vergelijking gemaakt met de oliecrisis van de jaren 1970 en de
daarop volgende financiële crisis. Ook dat moet genuanceerd worden.
Ook
toen steeg, door de automatische indexering, de loonkost van de
bedrijven, maar werd de koopkracht van de gezinnen gevrijwaard. Het
gevolg daarvan was wel verarming door concurrentieverlies t.o.v. de
buurlanden, stijgende werkloosheid en ontsporende overheidsfinanciën.
Het lijkt zowat hetzelfde als dat we nu meemaken.
Het
grote verschil met nu was echter, dat men toen nog een Belgische frank
had die men kon devalueren, iets wat nu niet meer mogelijk is.
Daarenboven heeft men toen de belastingen verhoogd, iets wat geen enkele
partij nu durft voorstellen maar wat er mogelijks toch zal komen onder
de vorm van een financiële hervorming, waaraan huidig minister zonder
Financiën Van Peteghem momenteel werkt


VIJGEN NA PASEN

Column - 19/04/2022 Siegfried Bracke
*
Waar
gebeurd. Ik, aan de kassa van de Colruyt bij een jobstudent, een jonge
twintiger. Hij haalt een stoffen zakje met daarin acht vijgen uit mijn
winkelkar, doet dat zakje open, kijkt mij verbaasd aan en vraagt: Wa is
da? Ik antwoord: Dat zijn vijgen. Hij: Ah, zijn da vijgen? Ik:
Ja, voor na Pasen. Hij: Waarom zegde gij da? Ik: Laat maar, dom
grapje van mij.
Erg?
Volgens de kleine cultuurpessimist in mij wel. Jammer? Volgens de grote
taalminnaar in mij heel beslist. Moet je echt germanist zijn om je af
te vragen waarom die vijgen na Pasen komen, en bijgevolg dat snapt
merkwaardig genoeg iedereen te laat? Zoals mosterd na de maaltijd?
Voor
wie het wil weten: gedroogde vijgen (regelrechte caloriebommen en mede
daarom zeer geapprecieerd) waren eeuwenlang het enige soort zoetigheid
dat onze Moeder de Heilige Kerk toeliet in de vastentijd. Al moesten die
natuurlijk bij ons worden geïmporteerd uit meer zuidelijke gebieden. En
die aanvoer verliep niet altijd even vlot: het gebeurde dat ze pas na
het einde van de veertigdagentijd, na Pasen dus, aankwamen.
Vastentijd? Veertigdagentijd? Pasen?
Waar
gebeurd. Aan tafel in de tuin met een tiental vrienden. Het is wat het
is: allemaal mensen van tamelijk goeden huize, van enige rang en stand
ook. Niet dat het een met het ander te maken heeft, maar ze zijn, op één
na, allemaal gedoopt. We horen de klokken van de kathedraal enthousiast
beieren: het is er de dag voor, denk ik.
Het
is de aanleiding voor een gesprek waaruit snel blijkt dat voor het
gezelschap het onderscheid tussen Pasen, Pinksteren en Hemelvaart bijna
onbestaande blijkt te zijn geworden. Wat vasten is, weten we allemaal.
Maar de vastentijd? Ah, dat is gelijk de ramadan!
Erg? Volgens de kleine cultuurpessimist in mij wel. Jammer? Volgens de rest van mij heel beslist.
Etienne Vermeersch
Had
de hele wereld maar les gekregen van Etienne Vermeersch! Ook in de week
voor Pasen verkondigde hij luid dat God niet bestond, dat hij daar
honderd procent zeker van was, en dat hij het bovendien kon bewijzen.
Dat zei de professor ik overdrijf nu in het belang van de
duidelijkheid minstens zeven keer per week. Maar in de week voor Pasen
dus vond hij het zijn plicht ons uitgebreid te onderhouden over de
Mattheüspassie van Bach, en waarom dat met recht en reden (als
Vermeersch dat zei dan diende daar verder niet aan getwijfeld te worden)
het vijfde evangelie kon worden genoemd. Het vijfde is de samenvatting
van de vier andere!
Vermeersch
schuwde nooit grote woorden, en zeker niet als hij dacht wat nogal
eens gebeurde dat zijn gelijk zo onwrikbaar was als Rome zelf
En
ja, dit behoort tot mijn cursus, zei hij er meteen bij. Dat was
verstandig. Ik zou er morgen met een redelijke kans op succes nog examen
over kunnen doen. Zonder kennis van de evangeliën kan je dit
weergaloze kunstwerk nooit vatten. Vermeersch schuwde nooit grote
woorden, en zeker niet als hij dacht wat nogal eens gebeurde dat
zijn gelijk zo onwrikbaar was als Rome zelf.
Twee soorten godsdiensten
Het
kwam er op neer dat er twee soorten godsdiensten waren. In de ene soort
(in de islam bijvoorbeeld) is God de ondoorgrondelijke, verre almacht
waarbij men zich maar neer te leggen heeft. In de andere is God zeer
herkenbaar en dichtbij. Zoals bij de Romeinen: de goden deden daar net
zoals de mensen: dezelfde kuiperijen, wreedheden en vetzakkerij.
Het
unieke van de christelijke godsdienst, zei Vermeersch, is de combinatie
van die twee modellen. Er is de Vader, ver, almachtig, niet te
begrijpen. Maar er is ook de Zoon, de mens die sterft op het kruis.
Uitgerekend de pijnlijkste en smadelijkste doodstraf, die (juist daarom)
nooit aan een Romeins burger kon worden opgelegd. Kruisiging was voor
slaven en buitenlanders.
Van
die combinatie is de Mattheüspassie de meest sublieme vertolking. Er is
God, de pantokrator, de παντοκράτωρ, de schepper van alles, die ook
beslist over leven en dood, zelfs van zijn eigen zoon, die, zoals een
gewoon mens, verraden, gemarteld en gefolterd zal worden. En ja, Was
mein Gott will, gescheh allzeit, het is wat het is. Maar er is ook de
onmetelijke pijn van Mein Jesu. Inclusief zijn angst om dood te gaan.
Jezus schreeuwde nog eens luid, en stierf. Ik ken die zinnetjes nog uit het hoofd. Evenals de uitleg
Aber
Jesus schriee abermal laut, und verschied Jezus schreeuwde nog eens
luid, en stierf. Ik ken die zinnetjes nog uit het hoofd. Evenals de
uitleg. Over scheiden als scheiden, uiteengaan en ver-scheiden,
doodgaan.
Agnus Dei
Ik weet het: dit zijn vijgen na Pasen in de vorm van kennis. Maar die dingen gaan lang mee. Zoals u kan merken.
De
Mattheüspassie is in feite één groot en lang Agnus Dei, was de
conclusie. Het Lam Gods dat de zonden van de wereld wegneemt. Het
antwoord ook op het Kyrie, de vraag aan de verre God om zich over ons te
ontfermen. Waarop Hij eigenlijk niet antwoordt, ook niet na de
lofprijzing in het Gloria, maar de Zoon wel. En hoe! Weer die
combinatie.
Vermeersch zei dat Jezus op het kruis hing met open armen om de hele mensheid te omarmen
Ik
heb aan die les ook mijn voorliefde voor kruisbeelden overgehouden.
Vermeersch zei dat Jezus op het kruis hing met open armen om de hele
mensheid te omarmen. Wohin is de herhaalde vraag bij Bach; in Jesu Armen
is het antwoord. Waardoor dat afschuwelijke executietuig meteen ook een
heel andere betekenis krijgt. Het wordt een süsses Kreuz.
Wat
een simpel maar prachtig oxymoron, riep Vermeersch. (Wie wou weten wat
dat was, moest het maar opzoeken
De interactiviteit van het lesgebeuren
werd in die tijd nogal restrictief geïnterpreteerd.)
Wenn
ich einmal soll scheiden, so scheide nicht von mir. Vele jaren later
heeft Vermeersch mij ooit gezegd dat hij bij het uitspreken en aanhoren
van die zinnetjes keer op keer moeite had zijn tranen te bedwingen


*
CENSUUR & BROUCKIE-VRIJE MAAR

VRANKX ONAFWENDBARE
*
STRICT PERSOONLO-IJKE COMMENTAAR
*
Dat
ten huize Perfesser Eteinne Vermeersch alles zich afspeelde zoals in
een normaal weliswaar kinderlooos gezin doet er even niet toe. Dat
zijn privé-zaken voor achter ieder vergrendelde voordeur. Per slot van
rekening moet toch iemand de boodschapen doen en de bedden opmaken
En daar is dan eindelijik het woord hypocrisie. Waarom schijft de laatste 1000 jaar de Katholeke Ler voor dat Priesters om hyb Ambt te kunnen bezetten,
Ongehuwd
moeten blijven? Zelfs tyot aan hun dood
. Om ze nog meer
verstervingen te laten doen? Of om de kat bij de melk te zetten? Wat
op hetzelfde neerkomt.
God shep de mens naar Zijn beeld en gelijkenis, zowel de man als de vrouw.
De
tijd komt dus liefst zo rap mogelijk - dat de Stoel van Sint Petrus
tot inkeer komt. Zodat onze Kerken binnenkort weer voluit herbevolkt
kunnen worden. Met Voorgangers in de klassieke liturgische kederdracht
voor de Eredienst volgens de Tijd van het Jaar. Llange rijk versierde
gewaden die verbergen of ide nu broeken of rokken dragen.
Als
ze maar met ee rug naar het Volk staan, en met het gelaat naar de Heer.
En niet zoals nu, met hun achterste naar hun Heer ende Meester.
In
deze Liefde wil ik leven en sterven. Om in het Hiernamaals misschien,
n knipoogje te krijgen van Eteienne Vermeersch, gezeten aan de
linkerhand van de Vader
*
Digithalys
|