.
ZONDAG 6 FEBRUARI 2022
*

500813 OVER BELEVINGS POLITIEK NA EEN AMPRSAND DOORLEEFDE WEEK
*
I N H O U D
Hoe
voelen we ons, onderweg naar nog maar eens een nieuwe EU-LENTE na al
die regeringsdwang n.a.v. een poging tot machtgreerp door deze amaterus
Politieke Geniën die allemaal samen met hun ZESSSEN rest-partijtjes die
straks onder de kiesdrmpel zulllen verdwijnen. Om voor eewig en altijd
in een tot le vergeteleheid te geraken
Aan woorden ontbreekt het hen niet. Maar de Brbolking is dat meer dan beu.


VERDRAG VAN
MAASTRICT
NA 30 JAAR

**
luc Soete, 30 jaar na Maastricht verdrag: De uitdaging zit nu in de erkenning van de diversiteit van de regios
Hoe veranderde de EU sinds 1992?
Interview - 05/02/2022 Filip Michiels
-
Dertig
jaar geleden werd in Maastricht het gelijknamige verdrag ondertekend,
een nieuwe en beslissende stap in de economische integratie van de
toenmalige EG. De voorbije decennia stonden in het teken van almaar
meer uniformisering en schaalvergroting. Vandaag moet de Unie net in de omgekeerde richting evolueren, stelt professor en expert internationale economie Luc Soete. Om ook politiek te overleven, moet de EU meer aandacht besteden aan grote regionale diversiteit in Europa.
Stevige verrassing
Toen
het beroemde Europese verdrag de hoofdstad van Nederlands Limburg in
1992 op de wereldkaart zette, doceerde Luc Soete daar al internationale
economie. Nog eens twintig jaar later zou hij ook rector worden van de
Maastrichtse universiteit. Ik ben vanuit België in Maastricht geland in
1986, blikt hij terug. Intussen had ik hier ook het
onderzoeksinstituut Merit opgericht (Maastricht Economic and Social
Research Institute on Innovation and Technology, FMI).
Soete
herinnert zich nog bijzonder goed in welke sfeer het verdrag van
Maastricht het levenslicht zag. Er heerste toen flink wat
internationale spanning. De Nederlanders hadden de voorbereiding van dat
verdrag niet al te best aangepakt. Aanvankelijk leefde nog het idee dat
dit er vrij gemakkelijk zou worden doorgeduwd, maar dat bleek een
misvatting. Het Franse en het Duitse standpunt lagen behoorlijk ver uit
elkaar, en de Britse premier Major voerde zelfs regelrechte oppositie
tegen de voorliggende plannen. Dat het verdrag er uiteindelijk toch
gekomen is, kwam als een stevige verrassing.
Economische crisis
De
voorbije decennia stonden de Fransen doorgaans op de rem als het op
meer Europese integratie aankwam, terwijl Duitsland meestal het voortouw
nam. Dat was dertig jaar geleden niet het geval?
Luc Soete: Nee, niet bepaald. De dominante drijfveer achter de Europese eenmaking was, tot diep in de jaren 80, het nooit meer oorlog-idee.
Begin jaren 80 stokte evenwel de sterke economische groei die in de
decennia na de Tweede Wereldoorlog voor heel wat vooruitgang en
optimisme had gezorgd. Heel Europa sukkelde in een zware economische
crisis, met vaak torenhoge werkloosheid. De Europese landen
beconcurreerden elkaar op basis van de wisselkoersen van hun nationale
munten, waarbij devaluaties de lokale industrie kortstondig opnieuw wat
aantrekkelijker moesten maken.
Op
een bepaald moment heeft de toenmalige Franse president Mitterand de
Duitsers ervan overtuigd de autonomie van hun Duitse mark op te geven.
Dit idee botste radicaal met het strenge monetaire beleid dat de
Duitsers tot dan hadden gevoerd. Dit leidde tot regelmatige devaluaties
van andere Europese munten, die zo de concurrentie positie van hun
industrie wilden ondersteunen. Een gemeenschappelijk Europees monetair
beleid en op termijn ook een gemeenschappelijke munt moesten komaf maken met die grote wisselkoers schommelingen en voor meer economische stabiliteit zorgen.
Aanvankelijk
was het plan om alleen de Benelux, Duitsland en Frankrijk deel te laten
uitmaken van die monetaire unie. Toen al leefde er nogal wat
bezorgdheid over de toetreding van de Zuid-Europese landen
Wij
gingen toch de Italiaanse pensioenen niet betalen? Daarom is het ook zo
merkwaardig dat een land als Griekenland enkele jaren later ook lid is
geworden van die monetaire unie.
Soevereiniteit
Het
Verdrag van Maastricht leidde er ook toe dat de lidstaten een deel van
hun soevereiniteit opgaven. Er werden afspraken gemaakt over een
gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid, en men zou nauwer
gaan samenwerken op vlak van Justitie en Binnenlandse zaken. Is de
Europese burger ook echt beter geworden van die afspraken?
Ik
bekijk het vooral vanuit een macro-economisch perspectief. En dan kan
je niet ontkennen dat er dankzij Maastricht veel meer stabiliteit
gekomen is. Tegelijk kan je ook wel wat vragen stellen bij de monetaire
criteria die later zijn vastgelegd met het oog op de echte invoering van
de eenheidsmunt. Maar Maastricht zelf was voor mij min of meer het
orgelpunt op het proces van economische integratie. Vergeet bijvoorbeeld
niet dat in 1992 ook de gemeenschappelijke interne markt is ingevoerd,
waardoor de economische grenzen en handelsbelemmeringen binnen Europa
werden afgeschaft. Die stap heeft echt tot een enorme efficiëntie-boost
geleid.
Toch is het al snel pijnlijk duidelijk geworden dat een gemeenschappelijk monetair beleid niet werkt als ook het fiscale beleid in de verschillende lidstaten niet geharmoniseerd wordt?
Dat
klopt, en net daarom zijn later ook de intussen beruchte
Maastricht-normen in de steigers gezet, met bijvoorbeeld een maximale
schuldratio van 60 procent en een jaarlijks begrotingstekort dat niet
hoger mag oplopen dan 3 procent. Maar amper waren die criteria
goedgekeurd en ingevoerd of Duitsland veegde er als grootste lidstaat al
meteen de broek aan. Omdat het de Duitse hereniging onmogelijk kon
realiseren zonder bijzonder zware investeringen in de ex-DDR.
Inflatie
De
strenge begrotingscriteria die toen werden vastgelegd, kwamen de
voorbije jaren en dan zeker sinds de financiële crisis almaar
zwaarder onder vuur. En tijdens de pandemie heeft de Europese Commissie
ze zelf tijdelijk on hold gezet. Heeft zon stringent begrotingskader
vandaag eigenlijk nog wel zin?
Dat
is nu inderdaad de hamvraag. Wanneer er tussen landen onderling
gigantische verschillen bestaan op vlak van efficiëntie en economische
productiviteit pakweg Griekenland versus België of Duitsland dan
vangen schommelingen in de wisselkoers dit normaal op. Als die landen
eenmaal vastzitten in een eengemaakt monetair systeem, zoals de EU
vandaag is, kan dit uiteraard niet meer. Dan kan je alleen ingrijpen
door de lonen aan te passen lees: te doen dalen in die landen die economisch achterop hinken. Alleen dan kan je de zwakkere economieën competitief houden met de sterkere.
De
monetaire unie heeft dus een zware impact op de reële economie en dit
zorgt dan weer voor politieke onrust. De ECB is beleidsmatig ook min of
meer aan handen en voeten gebonden. Dat stellen we vandaag opnieuw vast.
Terwijl de inflatie in België of Nederland de pan uit swingt en de zeer
krappe arbeidsmarkt hier ook de lonen de hoogte injaagt, is dat in de
meeste Zuid-Europese landen nog veel minder het geval, omdat de
werkloosheid daar nog een stuk hoger ligt. Dit maakt het voor de ECB dus
quasi onmogelijk om maatregelen te treffen die goed inspelen op de vaak
heel uiteenlopende reële economische uitdagingen in de verschillende
lidstaten.
Zweden
Zijn
we dan naïef geweest en hebben we jarenlang geflaterd? Hadden we de
Zuid-Europese landen eerst tot meer economische hervormingen en een
grotere productiviteit moeten dwingen alvorens een monetaire unie door
te voeren?
We
zien bijvoorbeeld ook dat Zweden géén lid geworden is van de monetaire
unie en dat het land daar weinig schadelijke gevolgen heeft van
ondervonden
Heel
wat economen zullen dat bevestigen en aanhalen dat de armere lidstaten
nodeloos zwaar geleden hebben. Met alle politieke gevolgen van dien. We
zien bijvoorbeeld ook dat Zweden géén lid geworden is van de monetaire
unie en dat het land daar weinig schadelijke gevolgen heeft van
ondervonden. Daar staat dan weer tegenover dat de monetaire unie en de
euro de voorbije twee jaar uitgebreid hun meerwaarde hebben bewezen.
Zonder
de fiscale solidariteit en het reusachtige steunpakket dat de EU
vandaag ter beschikking stelt, zouden heel wat EU-lidstaten nu zwarte
sneeuw zien. Kijk in dat verband bijvoorbeeld ook naar Turkije, dat nu
door een ongeziene economische crisis gaat. Het puur gemeenschappelijke
monetaire beleid is tijdens de pandemie dus ook geëvolueerd naar een
fiscale solidariteit. Dat is toch een belangrijke doorbraak. Alvast tot
het einde van dit jaar hebben we de Maastricht-criteria voorlopig
losgelaten. Volgend jaar wacht ons dus een grote test: hoe zullen we die
criteria deels lossen en vergroenen?
Nieuw kader
Hoe kijkt u daar zelf tegenaan? Welke lessen moeten we trekken uit de fouten van de voorbije decennia?
We
zitten vandaag ongetwijfeld in een nieuw kader, niet in het minst door
de enorme uitdagingen die onder meer de Europese green deal ons stelt.
Groei om de groei wordt min of meer opzij geschoven. We leggen
eventuele groei voortaan ook strenge duurzaamheids criteria op. Ik denk
dat we de begrotings criteria ook in die zin moeten aanpassen. We moeten
een duidelijk onderscheid maken tussen de pure consumptie-uitgaven
enerzijds en toekomstgerichte, duurzame investeringen anderzijds.
De
ruimte die overheden kregen om echte investeringen te doen, is
natuurlijk altijd al een twistappel geweest omdat Europa daarvoor
telkens ook het licht op groen moest zetten. Ik zou het een goede zaak
vinden dat we voortaan meer schulden kunnen maken voor echt duurzame
investeringen. Dit gezegd zijnde: de Europese Commissie zal vanaf
volgend jaar sowieso wel opnieuw scherp toezicht moeten houden op de
uitgaven van de lidstaten. Anders dreigen we hier en daar wel zeer
creatieve begrotingen te zien opduiken.
Eurosceptisch
Heeft
het verdrag van Maastricht paradoxaal genoeg ook niet mee de basis
gelegd voor het groeiende euroscepticisme in heel wat landen? Interne
politieke problemen werden gemakshalve vaak op het Europese monetaire
beleid afgewenteld. En in de aanpak van gemeenschappelijke grote
internationale uitdagingen denk maar aan het migratie probleem toonde Europa zich vaak toch onmachtig?
Ook
de meest euro kritische partijen in pakweg Frankrijk of Nederland
zullen niet meer pleiten voor een terugkeer naar de eigen nationale munt
Heel
wat Oost-Europese landen stonden te springen om lid te worden van de EU
en willen vandaag ook graag aansluiting krijgen bij de monetaire unie.
Tegelijk zie je net in die landen dat euro scepticisme aanzwellen. Ik
geloof dat een eengemaakt monetair beleid eigenlijk niet langer relevant
is omdat de wisselkoersen van die landen die wel lid zijn van de EU,
maar nog geen deel uitmaken van de monetaire unie, amper nog variëren.
Ook de meest euro kritische partijen in pakweg Frankrijk of Nederland
zullen niet meer pleiten voor een terugkeer naar de eigen nationale munt
of een eigen monetair beleid. Het debat gaat nu vooral over migratie,
de green deal, noem maar op.
Vrekkige vier
Maar
kunnen we nog inzetten op een verdere monetaire en economische
integratie als de lidstaten tegelijk liever cavalier seul blijven spelen
rond die, politiek vaak zeer gevoelige, themas?
U heeft daar zeker een punt. Een economische monetaire unie zal noodzakelijk ook tot een economische politieke unie moeten
leiden. Anders dreigt die monetaire unie op termijn ook niet houdbaar
te zijn, omdat de spanningen te hoog dreigen op te lopen. De ECB kan
niet eeuwig overheids obligaties uit pakweg Italië of Griekenland
blijven opkopen.
De
pandemie heeft ervoor gezorgd dat de zogenaamde vrekkige vier,
waaronder Nederland en Duitsland, zich plots bereid toonden om mee te
gaan in een verregaande fiscale solidariteit via een bijzonder ambitieus
investeringsbeleid. Enkel Oostenrijk sputtert nog altijd tegen. Een
land als Italië ontvangt nu bijvoorbeeld bijna 200 miljard euro aan
Europese investeringssteun (69 miljard in giften en 122 miljard in
leningen, FMI) maar op een mooie dag zal ongetwijfeld ook de vraag naar
het rendement daarvan opnieuw op tafel komen.
Specifieke uitdagingen per regio
Hebben we, 30 jaar na Maastricht, dan geen nood aan een nieuw verdrag, dat Europa ook meer politieke macht geeft?
Ik
denk dat er op termijn veel meer bevoegdheden naar de regios zullen
moeten vloeien. Bepaalde beleids domeinen, denk maar aan veiligheid of
migratie, moeten van het nationale naar het Europese niveau worden
getild, omdat er daar voor die domeinen nog veel efficiëntiewinst kan
worden geboekt. Daar staat evenwel tegenover dat heel wat bevoegdheden
beter op regionaal niveau kunnen worden beheerd, vanuit diezelfde
efficiëntie-overwegingen.
Willen we de Europese burgers écht mee krijgen, dan moeten we volop de kaart van de subsidiariteit durven te trekken
Neem
nu de transitie richting een meer duurzame woningbouw of een andere
energie-infrastructuur. Zoiets kan je veel beter op het niveau van grote
regios aanpakken. In België is dit al deels gebeurd, maar hier in
Nederland bijvoorbeeld trekt Den Haag al die bevoegdheden nog
angstvallig naar zich toe. Willen we de Europese burgers écht mee
krijgen, dan moeten we volop de kaart van de subsidiariteit durven te
trekken: bepaalde bevoegdheden toewijzen aan dat bestuursniveau dat
daarop ook de grootste impact heeft. Zo krijgen we een Europa dat veel
meer rekening houdt met de diversiteit en de specifieke uitdagingen van
regios. En dus ook met de burgers die daar wonen. De voorbije decennia
lag de focus altijd op meer uniformiteit en op schaalvergroting. Vandaag
zit de uitdaging vooral in de erkenning van de diversiteit van Europa,
en in de vertaling daarvan naar het beleid.
Naar
aanleiding van 30 jaar Verdrag van Maastricht had Pieter Bauwens voor
Doorbraak TV een gesprek met Johan Van Overtveldt (N-VA) en Rik Van
Cauwelaert

*
. CST? WEG ERMEE!

**
Standpunt - 05/02/2022
VIVALDI
Het Covid Safe Ticket is nutteloos. Zeker nu met de omikron variant. Maar de politici houden graag de strakke regie en de schijn dat ze alles onder controle hebben. Autoritaire politiek lijkt zeer verslavend te zijn voor wie die uitvoert.
CST
Het
Covid Safe Ticket of CST is ingevoerd toen men er nog van overtuigd
was dat vaccinatie alles zou oplossen. Twee spuitjes en corona is
verdwenen, of drie, of vier
Wie gevaccineerd is wordt niet meer ziek en
geeft de ziekte niet door, was de redenering. Dus verplicht vaccineren
en een certificaat. Maar dat verplichten kon eigenlijk niet, of de
regering durfde het niet.
Macron was nog het eerlijkst. Het is bedoeld, zei hij, om wie niet gevaccineerd is te pesten.
Zowat
geheel Europa voerde dat CST in. Eerst voor 3G beleid, gevaccineerd,
getest of genezen. Nadien 2G en hier en daar 1G. Niet getest, wat nog
logisch zou zijn, maar gevaccineerd. Macron was nog het eerlijkst. Het
is bedoeld, zei hij, om wie niet gevaccineerd is te pesten. Zelfs als na
enkele maanden duidelijk werd dat het CST alles behalve safe was. Wie
zich niet laat testen maar gevaccineerd is, heeft altijd een groen CST.
Net zoals wie asymptomatisch ziek is en het zelf niet weet.
Gevaccineerd en wel, die verspreidt het virus, mét CST.
Op zijn kop
Aangevuurd
door hun marketing onderzoek duwen enkele politici recent nog vol door.
De meerderheid wil strenge regels? Welaan dan: op café gaan wordt
voortaan een beloning voor wie zich aan de nieuwe regels houdt. Het is
façade politiek. Het heeft niets te maken met maatregelen die helpen,
wel met het beeld van krachtdadige leiders die doen wat het volk vraagt.
Politici durven het nu niet af te schaffen. Ze zijn bang dat ze het dan nooit meer opnieuw kunnen invoeren
Het
gevolg is, er is een CST en dus blijft er een CST. Er is geen expert
meer te vinden die kan hard maken dat het echt iets uithaalt in de
strijd tegen de epidemie. Maar het blijft, want het is er. Politici
durven het nu niet af te schaffen. Ze zijn bang dat ze het dan nooit
meer opnieuw kunnen invoeren.
Marketing
Er
is een voordeel aan marketing politici. Ze keren hun kar met de
volkswil. Van enige ideologische fundering hebben ze geen last. Volgens
de corona-motivatie-barometer blijkt de meerderheid van kamp veranderd.
Een meerderheid is nu voorstander van minder strenge coronaregels. Tijd
dus om de bocht in te zetten. In de Franstalige Krant La Dernière Heure
lijken ze de forcing te voeren. Ook bij Ecolo beweegt wat. Daar is een
hardnekkig deel van de achterban sterk tegen de vaccinatieverplichting
en het CST. Zo kwam Ecolo vicepremier Georges Gilkinet in de Waalse pers
met de vraag om de regels te versoepelen. Zeggen dat we geen dag te
lang het CST en de maatregelen moeten behouden, mag geen slogan zijn,
liet hij optekenen. Die dag komt dichterbij.
Barometer
Minister
Vandenbroucke reageerde kregelig op de vraag van Ecolo in De Kamer om
de corona barometer op te schorten en te versoepelen. Volgens de corona
barometer moeten we wachten op code geel (u weet wel groen mocht niet,
dat was te geruststellend) dan vallen het CST en de meeste andere
maatregelen weg. Code geel komt er bij minder dan 300 personen op
intensieve zorg en minder dan 65 ziekenhuisopnames per dag. Vandaag
(4/2/2022) liggen er 431 coronapatiënten op intensieve zorg en zitten we
op gemiddeld 364 opnames per dag.
Ik
ben een beetje verbaasd door de pleidooien om hem nu al in de
vuilnisbak te gooien. We gaan niet plots met een datum of andere
maatregelen komen. We zullen kijken naar de evolutie van de druk in de
ziekenhuizen en hopen op basis daarvan snel te kunnen schakelen. De
barometer moet niet opgedoekt worden, integendeel. En Vandenbroucke zei
ook nog: We hebben beloofd aan de bevolking dat we ons aan die
barometer zouden houden. Een jaar geleden misschien, maar vandaag?
EU zet door
Ondertussen
heeft de EU het CST als Europees systeem om te reizen met een jaar (een
jaar!) verlengd. Daardoor blijft de gekte waarschijnlijk nog even
voortduren. Zoals in Oostenrijk, daar is vaccinatie verplicht, met
lockdown en boetes voor wie niet gevaccineerd is. Je kan er niet skiën
(in open lucht) zonder geboosterd te zijn. Dus moet ons land vrijwillige
boostering voor -18-jarigen toelaten door de strenge regels van
Oostenrijk. Kafka verhuist van Praag naar Oostenrijk.
Wordt
Vandenbroucke de laatste man van Europa om aan alle maatregelen vast te
houden? Zo krijgen we een Europa in twee snelheden. Denemarken schafte
de corona regels af. Ook in Ierland, Engeland en Schotland gaan ze op de
schop. Catalonië schafte het cst af. In Finland versoepelt en schaft
alles af op 1 maart. Frankrijk denkt luidop over versoepelingen in
Februari. Wordt Vandenbroucke de laatste man van Europa om aan alle
maatregelen vast te houden? En wat zegt de minister over die 50.000
betogers tegen zijn covid-beleid?
Signaal
Het
CST helpt niet wezenlijk in de strijd tegen minder patiënten in het
ziekenhuis. Integendeel. Daarbovenop ondermijnt het het draagvlak voor
alle andere maatregelen die de regering neemt. Het CST voedt ook de
samenlevings ondermijnende polarisatie tussen gevaccineerden en
niet-gevaccineerden. Daarbovenop is het een ongeoorloofde belemmering
van onze vrijheid. Het is onze rechtsstaat onwaardig. Me dunkt dat
experten in het parlement ons dat ook hebben aangetoond.
Envoi
Het
is dus mooi genoeg geweest. Geef toe dat het CST geen verschil maakt.
Wie zich niet laat vaccineren mag u dom, of niet-slim vinden. Maar het
is geen misdaad. En terwijl we bezig zijn, laat kinderen zonder
mondmasker naar school gaan. Vooral, geachte regering, geef ons onze
verantwoordelijkheid én dus onze waardigheid als vrije burger terug.
Vooral,
geachte regering, geef ons onze verantwoordelijkheid én dus onze
waardigheid als vrije burger terug. Mocht die er ooit geweest zijn, er
is nu geen enkele reden meer om die van ons af te nemen. Steek het CST
in een lade, draai de lade op slot en gooi de sleutel weg.
Pieter Bauwens

CORONA, DELTA, OMIKROM
& CENSUUR VRIJE

STRICT PERSOONLO-IJKE COMMENTAAR
*
Tot eover deze weekend bijdrage. Tijd dus om veel en lang na te denken
*
Digithalys
*
|