.
ZATERDAG 5 FEBRUARI 2022
*
In Francofonia, wordt op kosten van de Modale Vlaming
..

geleefd llijk God in Frankrijjk
.
*
500812 IN ONS EIGEN LAND LEVEN DE FRANCOFONIANEN ALS GOD IN FRANKRIJK OP ONZE KOSTEN
*
I N H O U D
De
Vlaamse Onafhankelijkheid valt best te vergelijken met de
wereldvermaarde Processie van Echternach. Één stap voorwaarts, en drie
achteruit
Moet
U straks Mag niette Kan niette bezig horen. Is er dan echt niemand die
dat stuk pretetie op zijn plaats kan zetten? Een goede positie voor hem
zou bijvoorbeeld zijn- na zijn stempelgeld zoals iedereen daar - :
achter een klein bureatje voor WC-Madame te spelen die instaat voor de
ontvangsten en verder alleen maar toekijkt
En
als er dan al eens iemand in Vlaanderen de stem verheft en haar op de
tanden heeft, dan is nog, de rug recht, dan is het nig een
Import-Vlaminge, lijk Zuhal Demir. Zoals deze persoon, mochten er
honderdtallen ineens overekomen om één Blok te vormen met het Vlaams
Belang samen met BDW, als Partij.


http://blog.seniorennet.be/guvaal/
*
ZWARTEPIETEN AAN DE SCHELDE (2)
*
Ik
kom nog even terug op het gepalaver over de Pfos/Pfas. Het is eigenlijk
niets anders dan een excuus om niet over de echte problemen te moeten
beslissen: de energieprijzen, de kernuitstap, het klimaat, de
pensioenen, corona, de financiële hervorming enz. Allemaal zaken die zo
op de lange baan worden geschoven.
Dat
3M in de States al veroordeeld werd voor vervuiling, zegt niets over
wat hier is gebeurd. Als de Europese drinkwater richtlijn niet
werd/wordt overschreden, is er geen reden om het bedrijf daarvoor te
veroordelen, zeker niet zolang er niet één klacht over gekomen is
vanwege de bevolking. Er is inderdaad een strenger advies vanwege
Europa, maar zolang dat niet in een wettelijke regeling is omgezet,
stelt dat niets voor. Als we alle adviezen van de club van Ursula en
Timmerfrans ernstig zouden nemen, kunnen we er beter mee ophouden.
Het
wordt een hoogseizoen voor de aanhangers van het principe If you cant
convince them, confuse them. Na een corona beleid, waar bijna niemand
kop noch staart aan krijgt, is het de beurt aan de problemen met de
energiekosten waar zo stilaan hetzelfde aan het gebeuren is. Wie snapt
het nog? Dit gaat dan wel om problemen die ons allen dagelijks
aanbelangen. En niet om mensen te moeten ontraden eigen groenten en
eieren van de eigen kippen te eten, terwijl ze dat al bijna 20 jaar
hebben gedaan zonder ook maar één noemenswaardige klacht.
Tenslotte was het Lantis,
de bouwheer van de Oosterweelverbinding, die in 2017 de vervuiling
aankaartte en die straks het kind van de rekening dreigt te worden.

04 februari 2022 20:36

*
. HOGER DAN VERWACHTE DUITSE INFLATIE VERSTERKT DRUK OP ECB

**
ECB-voorzitster Christine Lagarde. ©Bloomberg
*
De
Duitse inflatie is in januari veel minder gedaald dan verwacht. Dat
verhoogt de speculatie dat de Europese Centrale Bank (ECB) nog dit jaar
de rente zal verhogen.
De
Duitse inflatie is, gemeten volgens de Europese definitie, in januari
teruggevallen naar 5,1 procent, tegenover 5,7 procent in december. Dat
is vooral te danken aan het verdwijnen van de impact van de tijdelijke
Duitse btw-verlaging in de tweede helft van 2020.
Toch zijn de Duitse inflatiecijfers een tegenvaller. Economen hadden een daling van de Duitse inflatie naar 4,3 procent voorspeld.
'De
verwachting dat het verdwijnen van het btw-effect en een kleinere
impact van de energieprijzen de inflatie substantieel zouden doen dalen,
bleek verkeerd', zeggen economen van Deutsche Bank.
"De verwachting dat de inflatie substantieel zou dalen bleek verkeerd. "
Deutsche Bank
Carsten
Brzeski, het hoofd macro-economie van ING, zit op dezelfde golflengte.
'Het beeld dat blijft, is nog steeds een van hoge inflatiecijfers. De
impact van de btw-verlaging wordt vervangen door hogere energieprijzen
en het doorsijpelen ervan in de prijs van andere producten. De
doorrekening van hogere energie- en producentenprijzen in de
consumptieprijzen is nog lang niet voorbij.'
Hogere inflatieprognose
Deutsche
Bank verhoogt zijn prognose van de gemiddelde inflatie in 2022 van 2,9
naar 4,2 procent. 'Het hardnekkige tekort aan materialen en de
ontwrichting van de aanvoer zullen slechts geleidelijk verminderen.'
Brzeski
is wat minder somber, hoewel ook hij pas rond het einde van de zomer
een sterke daling van de inflatie verwacht. Hij voorspelt voor 2022 een
gemiddelde inflatie in Duitsland van 3,5 procent.
"Ook de inflatie in de eurozone als geheel zal wellicht hoger zijn dan voorzien. "
De
hoger dan verwachte inflatie in Duitsland, Spanje en België zal bijna
zeker tot gevolg hebben dat ook de inflatie in de hele eurozone hoger
uitvalt dan voorzien. Dat is slecht nieuws voor de ECB. Economen
voorspelden voor de publicatie van de Duitse cijfers dat de inflatie in
de eurozone in januari daalt naar 4,3 procent, tegenover 5 procent in
december.
Renteverhoging
De
geldmarkt verwacht nu dat de ECB dit jaar minstens twee keer de rente
zal verhogen. Daardoor steeg de Duitse tienjaarsrente weer boven nul.
"Een strakker monetair beleid zal de containers uit Azië niet sneller in Europa doen toekomen of de energieprijzen doen dalen. "
Carsten Brzeski
Hoofd macro-economie ING
Brzeski
merkt op dat de ECB op korte termijn de rente niet kan verhogen. 'De
oorzaak van de hoge inflatie zijn nog steeds problemen aan de
aanbodzijde en niet de vraag. Een strakker monetair beleid zal de
containers van Azië niet sneller in Europa doen toekomen of de
energieprijzen doen dalen.'
Tot
nu was de boodschap van de ECB dat een renteverhoging in 2022 'erg
onwaarschijnlijk' is. 'De ECB mag niet overhaast de overgang maken van
geduld naar paniek', onderstreept Brzeski.
Wouter Vervenne
- 31 januari 2022 18:14


MAGNETTE HAALT ARTIKEL 138 NOG EENS VAN STAL

foto: ©Reporters
*
PS-voorzitter wil pad verder effenen naar federalisme met vier
*
Terwijl
de ministers van Institutionele Hervormingen, Annelies Verlinden
(CD&V) en David Clarinval (MR), zich opwarmen om 2,1 miljoen euro
over de balk van een volstrekt nutteloze en volkomen overbodige
burgerbevraging over de staatshervorming te gooien, zijn daarover,
zoals Pieter Bauwens zaterdag schreef, langs alle kanten denk oefeningen bezig.
In
een daarvan heeft PS-voorzitter Paul Magnette onlangs inkijk gegeven.
Van zijn off-the-record-gesprek met Wetstraatjournalisten zijn sporen te
vinden in een Belga-bericht over de parlementaire commissie die de
staatshervorming evalueert, dat sinds vrijdag op de Knack-website staat. De Tijd zinspeelde er zaterdag op in een stukje onder de kop Franstalig België bereidt staatshervorming voor.
Spitstechnologie
In
de denkoefening van Magnette speelt grondwetsartikel 138 de hoofdrol.
Het artikel is een schoolvoorbeeld van constitutionele spitstechnologie,
met het aloude dilemma tussen tweeledig en drieledig federalisme als
achtgrond.
Over
138 kan een stevige juridische verhandeling worden geschreven. Wij
doen een poging het verhaal (zo) eenvoudig (mogelijk) te houden.
Twee- of drieledig?
Het
is een gangbare opvatting dat de Vlamingen België zien als een staat
met in hoofdzaak twee (volks)gemeenschappen, terwijl het voor de
Franstaligen een staat is met vooral drie gewesten. Die opvatting is
niet verkeerd, maar miskent dat de spanning tussen twee- en
drieledigheid ook in Francofonië leeft.
Al
op de Waalse Congressen van 1945 en 1946 hebben de wallinganten er
hartstochtelijk over gediscussieerd. Voor de voorstanders van
tweeledigheid bestond er alleen maar een Waalse en een Vlaamse
nationaliteit, en moesten de Brusselaars kiezen voor een van beide. De
verdedigers van drieledigheid kantten zich tegen elke inmenging van de
700.000 Bruxellois in de zaken van Wallonië.
Compromis van 1970
Het
dilemma is bij de eerste staatshervorming (1970) opgelost door in de
grondwet te schrijven, dat België uit zowel twee gemeenschappen als drie
gewesten bestaat (we maken abstractie van de kleine Duitstalige
gemeenschap).
Tien
jaar later werd het compromis van 1970 versterkt en aangescherpt. Bij
de tweede staatshervorming werden het Vlaamse en het Waalse Gewest
daadwerkelijk opgericht, en werd beslist de persoonsgebonden
beleidsmateries exclusief aan de gemeenschappen en de grondgebonden
aangelegenheden exclusief aan de gewesten toe te wijzen.
Bres in gewestflank
Tegelijk
sloegen de Vlamingen een bres in de gewestflank van het compromis. In
lijn met hun tweeledigheidsmodel, beslisten ze dat de Vlaamse
Gemeenschap alle bevoegdheden van het Vlaamse Gewest uitoefent. Dat werd
mogelijk door een toevoeging aan grondwetsartikel 59bis (die bij de
herschikking en hernummering van de grondwet in 1994 het aparte artikel
137 is geworden).
Sinds
1980 bestaat het Vlaamse Gewest enkel nog in rechte en op papier. In
feite is het uitgewist en gefuseerd met de Vlaamse Gemeenschap, kortweg
Vlaanderen
Voor
alle duidelijkheid: om binnen de lijnen van de grondwet te blijven,
gebeurt enkel de uitoefening van de gewestbevoegdheden door de Vlaamse
Gemeenschap. In de praktijk zijn de bevoegdheden zelf overgedragen.
Sinds 1980 bestaat het Vlaamse Gewest enkel nog in rechte en op papier.
In feite is het uitgewist en gefuseerd met de Vlaamse Gemeenschap,
kortweg Vlaanderen.
Collignon & co
Francofonië
had de mogelijkheid hetzelfde te doen, maar deed het niet. Liberalen en
christendemocraten stonden niet afkerig van een fusie van het Waalse
Gewest met de Franse Gemeenschap, maar de Waalse regionalisten in de PS
wilden daar niet van horen. Meer zelfs: nadat in 1989 ook het Brusselse
Gewest daadwerkelijk was opgericht, trokken ze ten aanval.
Nu
de Bruxellois hun eigen gewest hadden, zeiden regionalisten als Robert
Collignon, José Happart, Jean-Maurice Dehousse en Jean-Claude van
Cauwenberghe, is de Franse Gemeenschap overbodig geworden. Ze wilden dat
de gemeenschapsbevoegdheden toegewezen werden aan het Waalse en het
Brusselse Gewest. Niet- of minder regionalistische Walen als
PS-voorzitter Guy Spitaels en Brusselaars als Philippe Moureaux wilden
de Franse Gemeenschap behouden als band en teken van solidariteit tussen
Walen en Bruxellois.
Vergelijk van Ans
De
strijd in de PS werd op 8 februari 1991 beslecht op een congres van de
Waalse federaties in Ans. De regionalisten aanvaardden, onder druk van
de partijtop, een vergelijk: de Franse Gemeenschap mag blijven bestaan,
maar moet bevoegdheden afstaan aan het Waalse en het Brusselse Gewest.
Van
de financiële armlastigheid van de Franse Gemeenschap maakten de
regionalisten gebruik om bij de vierde staatshervorming (1993)
uitvoering te geven aan het vergelijk van Ans.
Hoewel
de Franse Gemeenschap in 1988 extra geld had gekregen, zat ze wegens
haar duur onderwijs alweer in slechte papieren. De belastingen kon ze
niet verhogen, want de gemeenschappen hebben, anders dan de gewesten,
geen fiscale bevoegdheid. En na vijf jaar alweer de bedelhand uitsteken naar Vlaanderen, ging de Franstaligen te ver.
59quinquies
Ze
losten het probleem op door in 1993 in de grondwet een nieuw artikel te
laten opnemen. Aanvankelijk was het nummer 59quinquies, sinds de
herschikking van de grondwet in 1994 is het artikel 138.
In
dat artikel staat dat het Waalse Gewest en de Cocof bevoegdheden van de
Franse Gemeenschap kunnen uitoefenen. Net het omgekeerde dus van wat in
artikel 137 staat en van wat in Vlaanderen gebeurt.
Ter herinnering: de Cocof
is de Commission communautaire française, de Franse
Gemeenschapscommissie in Brussel. In feite is het de Franse taalgroep in
het Brussels parlement en in de Brusselse regering, met andere woorden:
de Franstalige flank van het Brusselse Gewest. Omdat het ook een
Vlaamse flank heeft, kunnen bevoegdheden van de Franse Gemeenschap niet
aan het Brusselse Gewest als dusdanig overgedragen worden en wordt de
spitstechnologische omweg van de Cocof gevolgd.
Nog een bres
Nog
in 1993 werd van artikel 138 gebruik gemaakt om een stapel bevoegdheden
van de Franse Gemeenschap over te hevelen naar het Waalse Gewest en de
Cocof: sportinfrastructuur, sociale promotie, beroepsomscholing,
aspecten van het gezondheids-, gezins- en ouderenbeleid,
leerlingenvervoer.
Wat
heeft dat met de financiële armlastigheid van de Franse Gemeenschap te
maken, vraagt u zich af. Wel, van de begrotingsmiddelen voor die
bevoegdheden werd maar 80% overgedragen. De Franse Gemeenschap mocht er
dus een vijfde van in eigen zak houden en zat daarmee wat ruimer in de
financiële kleren.
Zo
was een tweede bres geslagen in het compromis van 1970, deze keer in
de gemeenschapsflank. Een deel van de Franse Gemeenschap was uitgewist
en gefuseerd met eensdeels het Waalse Gewest en anderdeels, via de
Cocof, het Brusselse Gewest.
Kinderbijslag
Bij
de zesde en jongste staatshervorming, die van 2014, is artikel 138 weer
van stal gehaald. De Franse Gemeenschap kreeg toen, zoals Vlaanderen,
bijkomende bevoegdheden, maar die werden meteen overgedragen aan
eensdeels het Waalse Gewest en anderdeels het Brusselse Gewest.
Nieuw
en opmerkelijk was, dat het in dat laatste geval niet enkel via de
Cocof gebeurde, maar ook via de GGC. Om dat mogelijk te maken, was in de
grondwet het nieuwe spitstechnologische artikel 135bis ingelast (waar
we hier, om het eenvoudig te houden, niet nader op ingaan).
Ter
herinnering: de GGC is de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, de
optelsom van de Cocof en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC). Met
andere woorden: de GGC is identiek aan het Brussels parlement en de
Brusselse regering, en dus identiek aan het Brusselse Gewest.
Onder
meer de kinderbijslag, zonder de minste twijfel een zuiver
persoonsgebonden aangelegenheid, is sinds 2014 een bevoegdheid van het
Waalse Gewest én, via de GGC, van het Brusselse Gewest.
Op
die manier is bij de zesde staatshervorming alweer een bres, en zelfs
een heel grote bres, in het compromis van 1970 geslagen. Op die manier
wordt het onderscheid tussen gemeenschap en gewest, het ei van
Columbus van het Belgische federalisme, geleidelijk gesloopt, ten
nadele van de gemeenschap en ten voordele van het gewest.
Vierledigheid
Laten we terugkeren naar de denkoefening van Paul Magnette.
Uit
wat in de pers is verschenen, valt af te leiden dat hij, zoals in 1993,
de financiële ademnood van de Franse Gemeenschap wil aangrijpen om
artikel 138 ten derde male van stal te halen. Magnette stelt voor
opnieuw bevoegdheden van de Franse Gemeenschap over te hevelen naar het
Waals Gewest en, via de Cocof, het Brusselse Gewest. Opnieuw zou slechts
een deel van de corresponderende begrotingsmiddelen worden
overgedragen. Daardoor zou de Franse Gemeenschap er financieel iets
beter voor staan en iets minder demandeur zijn wanneer in 2024 met de
Vlamingen onderhandeld moet worden over de herziening van de
Financieringswet.
Wat
Magnette beoogt, is meer dan een financiële operatie. Hij wil er
opnieuw het Waalse Gewest en, via de Cocof, het Brusselse Gewest mee
versterken. Door dat te doen, effent hij verder het pad naar een
federaal België met vier deelstaten: Vlaanderen, Wallonië, Brussel en
Ostbelgien (de Duitstalige Gemeenschap die al een stevige stapel
gewestbevoegdheden heeft). Door dat te doen, dringt hij la Belgique à
quatre entités steeds meer aan de Vlamingen op.
Quid DéFI?
Het
vierledig model, dat het compromis van 1970 tussen twee- en
drieledigheid helemaal wegveegt, is al dominant in het zuiden des lands.
In Vlaanderen zijn de of toch al heel wat liberalen, groenen en
socialisten ervoor gevallen. Quid CD&V? Quidquidquid N-VA, vroeg
De Tijd zich zaterdag trefzeker af.
In de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest zijn dat MR en Ecolo, in de Cocof Ecolo en DéFI. Stapt die laatste partij mee?
Maar
ook: quid DéFI? Want helemaal is het broodje van Magnette nog niet
gebakken. Om 138 in werking te stellen, moet hij zijn
regeringspartners mee krijgen. In de Franse Gemeenschap en het Waalse
Gewest zijn dat MR en Ecolo, in de Cocof Ecolo en DéFI. Stapt die
laatste partij mee?
Haar
voorzitter, François De Smet, zei zondag aan RTL-TVi dat hij niet
overtuigd is van het viergewestenmodel en dat hij daarentegen de Franse
Gemeenschap wil versterken. De Smet sprak van een dubbel federalisme:
één met de Vlamingen en één tussen Walen en Brusselaars.
Wordt dus vervolgd en door Doorbraak opgevolgd.
Mark Deweerdt
04/02/2022

CORONA, DELTA, OMIKROM
& CENSUUR VRIJE

STRICT PERSOONLO-IJKE COMMENTAAR

Mevrouw Demir staat in ieder geval de gewone burger bij: baat het niet, zo schaadt het niet.
In
ieder geval zijn dit voor de eerstvolgende Stembussen goede
vooruitzichten. De ene regering smijt met belastinggeld weeral om de
Waalse Groenen te plezieren en de andere probeert de burger te
beschermen
-
En dan weer het haat-liefde verhaal over de OOSTERWEEL
.

Lantis BAM
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oosterweelverbinding
**
Het gaat niet goed, maar daarover wort er niet gecommuniceerd.
Te veel zand tussen de raderen?
-
En dan is er nog Netbeheerder FLUVIUS.
Is puur een zaak van rug-dekkende postjes-melkerij. Waarvan de resterende profijtjes weeral richting Le Moulin Rouge vlinderen
Gewoon mee met de rest naturaliseren, eenmaal Vlaanderen onafhankelijk is heworden, en daarmee doef.
-
Het IMF, weeral zon geldverslindende bemoeial, met Chrstine La Champètre als Oppergod
. Die blijt thans over te gaan over
geduld naar paniek
Als de rente verhoogt, boer let dan op Uw ganzen
-
Magniette
en zijn doelstellingen dus: als een kattemoe op zoek naar zoveel
mogelijk jongen, vanwege, laten we het zo stellen, met die vele
honderdduizenden nieuwkomers, de kindertoeslag voor elk bijkomend jong
*
Digithalys

|