MAANDAG 3 JANUARI 2022

500776 DE TIJDSGEEST IS ALS DE ADEM DER GODEN
*
I N H O U D
Vroeger zou er hier gestaan hebben de Goddelijke Voozienigheid is onze inspiratie. Maar zoiets gaat in tegen het
tijdsbeest.
Anders
gezegd; : Gott mit Uns zou ook goed geweest zijn, maar dat is alleen
goed om er voor te gaan liggen sneuvelen in Vlaamse Velden.
De Tijdsgeest? Dat is wat BDW onder zijn neus ziet afkalven.
Moet je daarvoor een groot kalf zijn!
Maar zo lang de beer niet geschioten is, kan je zijn vel niet verkopen.
De
zaak is dus om aanhang te winnen. En dat kan je alleen doen, door als
Sociaal Medium dag na dag kort op de bal te spelen. Blog per blog.
Tot, dat, dat wat je zegt, blijkt de waarheid te zijn en niets dan de
waarheid.


TOM VAN GRIEKEN: WIJ HEBBEN DE TIJDSGEEST MEE

**
Tom Van Grieken wil VB in 2024 in Vlaamse regering
Interview - 02/01/2022 Filip Michiels
*
Veel
politieke oppositie kon ook het Vlaams Belang niet voeren het voorbije
jaar, maar toch blijft de partij bijzonder hoog scoren in alle politieke
peilingen. Voor voorzitter Tom Van Grieken komt het er nu vooral op aan
niet te gaan zweven. Ik rijd me niet meer vast in het Belgische
politiek moeras. Laat ons maar even afwachten of ook de N-VA op termijn
niet voor het separatisme kiest.
Mistsluier over de politiek
2021
leek niet meteen het dankbaarste jaar voor een oppositiepartij: op de
energie transitie na kwamen er amper grote maatschappelijke themas op
de agenda, en over de corona-aanpak hielden ook de oppositiepartijen
zich lange tijd opvallend gedeisd?
Tom
Van Grieken: Corona hing als een soort van mistsluier over de
politiek, waardoor er amper ruimte was voor andere themas of
discussies. Wat me in deze mateloos heeft gestoord was de opvallende
kloof tussen journalistiek en publiek. Door alle regerings maatregelen
haast kritiekloos te steunen of zelfs te bewieroken, kwamen kritische
vragen daarbij ook amper aan bod in de media. Mijn partij probeerde zich
wél kritisch op te stellen, maar voor je het goed en wel besefte, werd
je dan weggezet als een anti-vaxer. De grote media-spelers hebben hun
rol als kritische vierde macht helemaal niet gespeeld.
Daar
ben ik het deels mee eens, maar de hamvraag is natuurlijk: heeft u als
grootste oppositie partij in het Vlaams parlement uw rol dan wél
gespeeld?
Ik
denk dat we, zoals de meeste partijen, daarin ook geëvolueerd en
gegroeid zijn. Aanvankelijk waren we voorstander van strenge
maatregelen, omdat we niet precies wisten wat er op ons af kwam. Later
zijn we ons kritischer gaan opstellen, maar op verantwoorde wijze.
Maakt u dat eens concreter?
We
hebben ons van bij het begin ook consequent verzet tegen een mogelijke
vaccinatie verplichting. Niet omdat wij anti-vaxers zijn, wel omdat we
vrezen dat zon verplichting contraproductief zal werken
In
2020 hebben we al een blunderboek gepubliceerd, waarin we onder meer
het fiasco rond de mondmaskers aan de kaak hebben gesteld. En in 2021
hebben we onder meer het gebruik van het zogenaamde Covid safe ticket in
twijfel getrokken, omdat we ervan overtuigd zijn dat het de burger
vooral een vals gevoel van veiligheid geeft. Bovendien vinden we het ook
niet kunnen dat burgers zomaar andere burgers gaan controleren. We
hebben ons van bij het begin ook consequent verzet tegen een mogelijke
vaccinatieverplichting. Niet omdat wij anti-vaxers zijn, wel omdat we
vrezen dat zon verplichting contraproductief zal werken. Idem dito
overigens voor de verplichte mondmaskers voor kinderen van godbetert zes
jaar: zo haal je finaal het draagvlak weg voor zinnige maatregelen bij
mensen die daar tot nog toe wel voor gewonnen waren.
Van Langenhove
Toen
er vorige maand in Brussel 40.000 mensen betoogden tegen het
corona-beleid werd die manifestatie al vlug in de schoenen van
extreem-rechts geschoven, onder meer omdat uw partijgenoot Dries Van
Langenhove mee opstapte. Voelt u zich aangesproken?
Absoluut
niet. Er waren een twintigtal organiserende verenigingen, waarvan er
één uitgesproken rechts bleek te zijn. Ikzelf was niet aanwezig, maar
net als vele anderen had ik toch het gevoel dat er toen betogers van
heel diverse pluimage opstapten. Het mechanisme is natuurlijk zo oud als
de straat: stop de betogers in het extreemrechtse hoekje en dan moeten
we er niet langer over praten. Net het feit dat heel wat andere politici
én de media zich achteraf zo verbaasd toonden over de bijzonder grote
opkomst, illustreert perfect de kloof tussen journalistiek en publiek
die ik al eerder aanhaalde.
Wat
mij de voorbije maanden vooral heeft gestoord meer nog dan de
vrijheid die we moesten opgeven is de vaststelling dat we ook het
publieke debat hebben opgegeven
Maar
nog eens, voor alle duidelijkheid: het Vlaams Belang is niét gekant
tegen de vaccinaties. Wel blijkt dat het vaccin niet dé wonderoplossing
is die sommigen er het voorbije jaar van gemaakt hebben. Politici moeten
ook leren toegeven dat ze zich soms vergissen. Testen blijft in onze
ogen essentieel, maar tegelijk zullen we ook moeten leren leven met dit
virus. Vaccins kunnen daarbij een deel van de oplossing zijn, net zoals
natuurlijke immuniteit ons deels uit de miserie zal moeten helpen. Wat
mij de voorbije maanden vooral heeft gestoord meer nog dan de vrijheid
die we moesten opgeven is de vaststelling dat we ook het publieke
debat hebben opgegeven. We moesten in het staatsblad lezen wat nu
precies de nieuwste maatregelen waren, waarna we er achteraf nog even
over mochten debatteren in het parlement. Zo werkt het toch niet in een
democratie?
Wat na corona?
Laat ons even vooruitblikken: wat zijn in uw ogen de grote politieke werven eens de corona-mist opgetrokken zal zijn?
Energie,
economie en migratie. De energie factuur wordt voor steeds meer mensen
onbetaalbaar en intussen blijft Vivaldi ook de schuldenberg van dit land
vrolijk verder ophogen. Terwijl de inflatie stilaan de pan uit swingt
en ook de rente begint aan te trekken. Dat is een zeer gevaarlijke
cocktail voor de komende jaren. Ook de migratie-crisis is terug van
nooit echt weggeweest: de asielcentra in ons land barsten uit hun voegen
en de druk aan de Europese buitengrenzen blijft onverminderd bijzonder
hoog. (fijntjes) Ik ben niet de enige die dat zegt: u bent onlangs zelf
naar Ceuta getrokken om net daarover een reportage te maken.
Binnen
de EU lijkt er nu stilaan een consensus te groeien over een versterking
van de buitengrenzen en over een strenger asiel beeleid zelfs
tijdelijke opvangcentra buiten de EU lijken niet meer onbespreekbaar
maar veruit het grootste probleem in ons land blijven natuurlijk de
illegalen. Alleen al in Brussel zou het om minstens honderdduizend
mensen gaan. Hoe wil u dat probleem concreet oplossen?
We
moeten die mensen zoveel mogelijk terugsturen. Als dat niet lukt,
bijvoorbeeld omdat hun land van herkomst niet veilig is, dan moeten we
hen terugzenden naar landen in de regio die wél veilig zijn. Met het oog
daarop moeten er dus samenwerkings akkoorden met die landen worden
afgesloten. En inderdaad, heel veel Afrikaanse landen weigeren vandaag
hun onderdanen opnieuw op te nemen, in dit geval moeten we dus
economische sancties durven opleggen.
Dat klinkt goed in theorie, in praktijk worden onze eigen bedrijven daar op termijn dan misschien ook het slachtoffer van?
Er
liggen verschillende opties op tafel: je kan economische sancties
opleggen, je kan weigeren om nog langer EU-visa uit te reiken aan die
landen, je kan mensen hier verbieden om nog geld over te schrijven naar
hun land van herkomst, noem maar op. Ik denk dat we minstens al eens
onze tanden moeten durven laten zien, zelfs dat gebeurt vandaag niet.
Na de verkiezingen
Als
we de meest recente opiniepeilingen mogen geloven, dan schurkt het
Vlaams Belang tegen 25 procent aan en wordt het in 2024 met de vingers
in de neus de grootste partij van Vlaanderen. Wat betekent dit nu voor
jullie strategie de komende twee jaar, in de aanloop naar die
verkiezingen? Goed scoren in de verkiezingen is één ding, vervolgens
effectief aan de macht komen lijkt me in jullie geval nog een heel ander
paar mouwen?
Laat
me eerst één ding duidelijk maken: ik zal niet het gevoel hebben dat ik
als politicus gefaald heb, als ik niet aan de macht ben gekomen. We
zijn intussen al 12 peilingen op rij de grootste partij van Vlaanderen,
en dat is in de gegeven omstandigheden niet bepaald evident. Vergeet
niet dat we van heel ver komen: toen ik in 2014 het voorzitterschap
overnam, was ik al blij met een peiling van 8 procent.
Lukt
het finaal niet om het cordon te doorbreken, dan zal ik dat natuurlijk
betreuren, maar ik doe niet aan politiek om minister te worden. Ik wil
invloed hebben
Tegelijk
hoed ik me voor een Groen-scenario: goed scoren in de peilingen maar
het vervolgens niet kunnen waarmaken. We moeten de komende jaren dus
vooral niet gaan zweven en consequent blijven doorduwen op onze themas.
We moeten ons als partij ook inhoudelijk nog verder blijven verdiepen:
we hebben de voorbije maanden al zes studiedagen georganiseerd met
experten en sprekers van hoog niveau rond allerlei themas die niet
meteen onze corebusiness zijn. En in 2024 willen we sowieso de grootste
partij worden in Vlaanderen, omdat we dan ook het initiatiefrecht
krijgen om een Vlaamse regering te vormen. Dat is onze grootste
troefkaart om ook effectief aan de macht te komen. Lukt het finaal niet
om het cordon te doorbreken, dan zal ik dat natuurlijk betreuren, maar
ik doe niet aan politiek om minister te worden. Ik wil invloed hebben.
Met permissie gezegd, dat klinkt nogal cliché?
N-VA
is al tweemaal als grootste partij uit de verkiezingen gekomen, maar
wat hebben ze concreet al gerealiseerd met die macht? Ik wil ons
programma ook kunnen uitvoeren. Als dat niet lukt, heeft het toch geen
zin om aan de macht te komen?
In
de politiek en dat geldt a fortiori voor een buitengewoon ingewikkeld
land als België moet je toch altijd compromissen sluiten?
N-VA
heeft ons altijd van de macht uitgesloten, waardoor ze wel verplicht
waren om compromissen te sluiten met partijen die ideologisch veel
verder van hen verwijderd stonden. Het volstaat om de programmas van
onze beide partijen naast elkaar te leggen, dan ziet zelfs een blinde
dat er toch behoorlijk wat overeenkomsten zijn. De achterban van N-VA
wil dat we met elkaar in zee gaan, een deel van het kader wil dat, enkel
de partijtop blijft daar doof voor. Onbegrijpelijk vind ik dat.
Omgekeerd
kan je natuurlijk ook stellen dat de partijtop van N-VA jullie al
jarenlang vraagt om de scherpste kantjes van het partijprogramma af te
vijlen: is dat na al die jaren op de oppositie banken dan echt een té
groot offer om eindelijk mee aan de macht te kunnen komen?
Ik
blijf het grappig vinden: politieke tegenstanders die verkiezingen
verliezen en die mij zeggen hoe ik mijn partij moet runnen. Terwijl de
kiezer onze aanpak en inhoud beloont, gaan de verliezers van de
verkiezingen ons de les spellen? Compromissen kunnen effectief nodig
zijn, maar volgens mij sluit je die toch vooral na de verkiezingen. In
de aanloop naar die verkiezingen doe ik geen water in mijn wijn, ik heb
geen schrik om mijn programma voor te leggen en voluit te verdedigen.
Overigens: Bart De Wever heeft me ooit uitgescholden voor paljas,
is het dan niet vooral aan hem om meer oog te hebben voor de balk in
eigen oog dan voor de splinter bij anderen? Een ander verhaal wordt het
na de verkiezingen: dan moeten partijvoorzitters hun partijprogramma
naast elkaar kunnen leggen en een synthese maken.
Vlaamse onafhankelijkheid
Laat
het ons nog iets concreter maken: jullie blijven resoluut voor Vlaamse
onafhankelijkheid opteren, N-VA kiest in eerste instantie voor
confederalisme. Is dat voor jullie ook een optie, desnoods als
overgangsregime?
In
geen van beide landsdelen is er een meerderheid te vinden voor
confederalisme. Voor onafhankelijkheid heb je enkel een
soevereiniteitsverklaring in één landsdeel nodig
Ik
zal nooit de gevleugelde woorden van wijlen Karel Dillen vergeten: Le
confédéralisme, cest le fédéralisme des cons. Ik geloof niet in het
confederalisme, omdat je daarvoor een tweederden meerderheid nodig hebt
in beide landsdelen. In Wallonië zouden we héél misschien de PS over de
streep kunnen trekken, terwijl die partij goed is voor hooguit 25
procent van de stemmen. Hier in Vlaanderen zijn N-VA en wellicht ook
CD&V als hen dat aan de macht kan houden daarvoor gewonnen. Ook
die twee partijen halen geen 50 procent van de stemmen. Moraal van het
verhaal? In geen van beide landsdelen is er een meerderheid te vinden
voor confederalisme. Voor onafhankelijkheid heb je enkel een
soevereiniteitsverklaring in één landsdeel nodig.
U weet net zo goed als ik dat je daar de eerstkomende jaren geen vijftig procent van de Vlamingen voor meekrijgt?
Dat
zegt u. Door het hardnekkig niét over dit thema te hebben, wordt het
natuurlijk lastiger om er de Vlamingen warm voor te maken, maar ik ben
niet zo pessimistisch op dat vlak. Dertig jaar geleden al publiceerde
Guy Verhofstadt zijn eerste Burgermanifest. Dat was Vlaams en rechts,
tot Verhofstadt premier kon worden en zijn kar resoluut keerde. Later
kwam Yves Leterme: aanvankelijk uitgesproken Vlaams en rechts, tot ook
hij van de macht mocht proeven. Vandaag zien we hetzelfde gebeuren met
N-VA. Welnu, ik rijd me niet meer vast in dat Belgische moeras. Zolang
je de spelregels van de tegenstander volgt, raak je nergens. Laat ons
dus eerst maar even afwachten of ook de N-VA op termijn niet kiest voor
het separatisme, als die partij bij de volgende verkiezingen verder
achteruitboert.
Tegelijk
kunnen we niet om de vaststelling heen dat Vlaams Belang zich veel
sterker profileert op het migratiethema dan op de Vlaamse
onafhankelijkheid. Misschien omdat u heel goed beseft dat migratie de
partij electoraal veel meer kan opleveren?
In
het parlement profileren we ons wél heel vaak rond communautaire
themas. Op sociale media ligt dat anders, dat klopt, maar daar zien we
ons dan ook gedwongen om vooral op de actualiteit in te spelen.
Gesprekken met De Wever
Bij
de vorming van deze Vlaamse regering heeft Bart De Wever ook met jullie
enkele gesprekken gehad. Wat hebben die u geleerd met het oog op een
eventuele latere samenwerking?
Nu
moet ik goed opletten wat ik zeg (lacht). Ik ben het vaak gloeiend
oneens met hem als politicus en ik vind dat hij mislukt is als politiek
strateeg, maar in de persoonlijke omgang is De Wever wel een man van
zijn woord. Hij is natuurlijk ook een machtspoliticus, die zijn partij
aan de macht probeert te krijgen en die daarbij zowel op het Vlaamse als
op het federale schaakbord speelt. In functie daarvan bepaalt hij ook
zijn strategie om op beide niveaus aan de macht te komen. Ikzelf schaak
enkel op Vlaams niveau en hanteer dus ook een andere strategie.
Betekent dit ook dat u ervan overtuigd bent dat er met Bart De Wever wel een deal te sluiten valt?
Die
vraag zal ik pas na 2024 kunnen beantwoorden. We hebben elkaar na die
onderhandelingen over de Vlaamse regeringsvorming nooit meer ontmoet, en
dat vind ik een grote vergissing. In Wallonië pakken ze het anders aan:
als ze daar vaststellen dat de Franstalige belangen in het gedrang
komen, gaan de partijvoorzitters samen aan tafel zitten en slagen ze er
vaak in het partijbelang even opzij te zetten. Dit begrijp ik niet in de
houding van De Wever: wij boeten hier jaarlijks aan welvaart in, en in
de Vlaamse rand is het vandaag huilen met de pet op, maar toch weigert
hij hardenekkig om daarover samen aan tafel te gaan zitten.
Journalisten
hebben de neiging zich blind te staren op de partijtop, terwijl er op
lokaal niveau vaak een heel andere dynamiek speelt tussen partijen en
politici. Staan Vlaams Belang en N-VA lokaal veel dichter bij elkaar dan
de officiële communciatie aan de top laat uitschijnen?
Het
cordon sanitaire bestaat de facto niet meer op lokaal en al evenmin op
sociaal vlak. En in het algemeen is het vooral nog iets voor mensen
ouder dan 35.
Bij
de N-VA bestaat er een duidelijke richtlijn naar de lokale afdelingen
om ook op lokaal niveau niet met ons te onderhandelen. Tegelijk is er in
de politiek natuurlijk ook maar één echte wetmatigheid: de
belangrijkste verkiezing is de eerstvolgende, en die moet gewonnen
worden. Ik kan daar niet al te veel over lossen, maar wij investeren
fors in onze lokale partijwerking. In gemeenten waar er kansen liggen,
proberen we dus wel degelijk lijntjes uit te werpen. Maar zoals gezegd,
dit is behoorlijk lastig, omdat het onder geen beding mag uitlekken. Het
cordon sanitaire bestaat de facto niet meer op lokaal en al evenmin op
sociaal vlak. En in het algemeen is het vooral nog iets voor mensen
ouder dan 35. Tegen de golf van de geschiedenis kan niemand op: partijen
zoals de onze zijn intussen al aan de macht of aan de macht geweest in
verschillende Europese landen. Het lijkt me ondenkbaar dat dit in
Vlaanderen dan nooit zou gebeuren. Wij hebben de tijdsgeest mee.

CORONA, DELTA, OMIKROM
& CENSUUR VRIJE

STRICT PERSOONLO-IJKE COMMENTAAR
*
Heb hier niets aan toe te voegen of af te breken.
Trouwens,
de weverijen die hun tijd niet opvolgen, die zijn toch ten dode
opgeschreven? Moderniseren is geen mode- verschijnsel, maar een
levensreddende inspiratie.
*
Digithalys
|