.
WOENSDAG 29 DECEMBER 2021

*
500769 VLIEGT DE BLAUWVOET, STORM OP ZEE
**
I N H O U D
Als versteend liggen onze huidige politieke geniën gebiololloeerd te gapen naar een soort mirakel uit 1830.
Ze doen er, tegen beter weten in, alles aan om wat er van de illusie nog rest, in stand te houden.
Dat ze daarbij hun eigen mensen bliven leegmelken, stellen ze voor als een noodzakelijk kwaad. Om erger te vorkomen.
Bij
dat alles misbruiken ze het Kwaad dat de hele werld is overkomen, om
tegen elkaar opbiedend, ons het laatste restje persoonlijke vrijheid te
ontfutselen.
Langer
zwijgen en het het hoofd buigen, staat gelijk met genocide. Welk Volk
tr wereld blijft dit ook zelfs nog maar één dag verder verdragen?
* 

http://blog.seniorennet.be/guvaal/
*
OMIKRON IS EEN GRIEPJE
*
De
heisa omtrent de sluiting van de cultuurhuizen bereikte gisteren een
climax, toen de Raad van State, na klacht van de sector, besloot de
verplichtingen opgelegd door het overlegcomité (gedeeltelijk?) te
schorsen. De zaak bewees ondertussen wel dat wij in een land leven van
twee werelden. In Wallonië besloten 49 theaters en bioscopen niét te
sluiten, in Brussel 44 en in Vlaanderen 0 (nul). Afgezien van de vraag
of de burgerlijk ongehoorzamen gelijk hadden of niet, het bevestigt wat
ik hier reeds meermaals geschreven heb: als een Belgische wet de
francofonen niet aanstaat, dan vegen ze er hun voeten aan. Dat hebben we
vroeger ook al mee gemaakt, o.a. bij de toelatingsexamens voor
(tand)artsen. Dat ze nu van de Raad van State gedeeltelijk gelijk
krijgen is voorlopig nog de uitzondering die de regel bevestigt, maar is
voor herhaling vatbaar als er straks ook klachten vanuit Vlaanderen
zouden worden ingewilligd. Eerst zien, zei de blinde.
Dura
lex, sed lex, heette het in het Romeins Recht: Hoe hard ook, de wet
is de wet is de vrije vertaling ervan en die gold in dit land nog
altijd blijkbaar alleen voor de Vlamingen. Het wordt dan ook stilaan tijd dat we met dit land ophouden.
De Vlamingen gaan niet over tot burgerlijke ongehoorzaamheid, ook als
het hen niet zint. Voor de francofonen blijkt dat geen probleem te zijn.
En
als er dan toch schuld moet bekend worden dan is dat volgens Magnette,
de voorzitter van de grootste partij in de federale regering een
collectieve vergissing, zoals lezer Ottorongo gisteren al meldde in
zijn reactie. Magnette creëerde hierbij een variant op het klassieke
politieke zwartepietenspel, maar gaf daarbij wel toe dat het kraakt
langs alle kanten. En Crootje die zijn premierschap aan de PS te danken
heeft, kan niet anders dan diens mening bijtreden. Hij is er vet mee,
met de bonus van zijn premierschap.
---
En dan nog dit.
In
mijn blog van 11 dezer (De omikronisatie) schreef ik reeds dat de
besmetting door deze variant van het corona virus wel besmettelijker kon
zijn, maar niet zo gevaarlijk. Dat wordt nu, twee maanden na het eerste
nieuws daarover, met de regelmaat van een klok bevestigd. Het zou goed
kunnen zijn dat die omikron niet veel meer blijft dan een griepje, wat
maakt dat de partij paniekvoetbal die daaromtrent gevoerd wordt en
niet alleen bij ons belachelijk is en tenslotte niets meer betekent
dan een schaamlapje waarmee de politiek haar zwakheid tracht te
verbergen.


VLAAMSE BEGROTING PROFITEERT VAN VASTGOEDBOOM

Vlaams minister van Financiën, Begroting en Huisvesting Matthias Diependaele. ©BELGA
*
Vandaag om 04:30
*
De
Vlaamse overheid heeft in 2021 een record opbrengst van 3 miljard euro
uit registratierechten genoteerd. De hausse op de woningmarkt en de
stijging van de vastgoedprijzen dragen bij tot een daling van het
begrotingstekort.
De
corona crisis heeft ook zwaar ingehakt op de Vlaamse
overheidsfinanciën. Nadat de Vlaamse begroting in 2020 6 miljard in het
rood is gegaan en de schuldgraad aanzienlijk verslechterd is, verlaagde
het ratingbureau Moodys de kredietscore van Vlaanderen tot op het
niveau van de federale overheid. De langdurige corona-impact maakt een
hogere rating dan die van de bovenliggende overheid niet langer te
rechtvaardigen, vond Moodys. Dat de regering-Jambon maatregelen heeft
genomen om tegen 2026 opnieuw naar een evenwicht te gaan, kon daar niets
aan veranderen.
Voor
2021 ging minister van Begroting Matthias Diependaele (N-VA) uit van
een tekort van 4,2 miljard euro. Maar bij de jaarlijkse monitoring van
december is gebleken dat die prognose kan worden bijgesteld tot 2,8
miljard euro. Dat is het gevolg van 750 miljoen meer ontvangsten en 570
miljoen minder uitgaven. De cijfers zijn nog niet definitief: de
verwachte negatieve impact op de groei door de vierde coronagolf is nog
niet meegerekend. Dat geldt ook voor de woning transacties en erfenissen
in de laatste weken van december. De cijfers geven dus een goede
indicatie.
"Ik
heb nooit gezegd dat de afschaffing van de woonbonus de prijzen zou
doen dalen. Maar de stijging van de woningprijzen is beperkter dan in
onze buurlanden. "
De
belangrijkste tendens is dat de inkomsten uit registratie rechten nog
meer gestegen zijn dan verwacht: 25 procent tegenover 2020, zegt
Diependaele. Die record opbrengst van 3 miljard euro is enerzijds het
gevolg van meer transacties. Dit jaar zijn 165.000 huizen verhandeld, 20
procent meer dan vorig jaar.
Dieter Dujardin


VOOR JAN JAMBON DREIGT STILAAN DE UITGANG

o: ©Belga
*
Jan denkt binair. Alles is 1 of 0.
-
Welk
project heeft Jan Jambon voor Vlaanderen in zijn hoofd? Bij zijn
aanstelling als minister-president hoopte men in economische kringen dat
de Vlaamse Regering een innoverend parcours zou uittekenen, waarmee
Vlaanderen een topregio zou blijven.
Hij
moet ongetwijfeld hebben terug gedacht aan de slagzin van Gaston Geens
(de voorzitter van de eerste autonome Vlaamse Executieve): Wat we zelf
doen, moeten we beter doen. Geens wou duidelijk maken dat een autonoom
Vlaanderen het aan zichzelf verplicht is om het beter dan België te
doen. De christen democraat was er heilig van overtuigd dat deze
kerngedachte het beste vliegwiel was voor meer autonomie.
Gaston
Geens wou met de DIRV-campagne Derde Industriële Revolutie in
Vlaanderen de economische identiteit van Vlaanderen op de kaart
zetten. Het sluitstuk vormde ongetwijfeld Flanders Technology, een
tweejaarlijkse technologie beurs in Gent, opgezet door de Vlaamse
Executieve in de jaren tachtig en negentig.
De Vlaamse resoluties
In
1999 keurde het Vlaams Parlement onder leiding van de flamingant Luc
Van den Brande vijf resoluties goed, waarin onomwonden voor meer Vlaamse
autonomie werd gepleit. Het Vlaams parlement was van mening dat de
fiscale en financiële autonomie van Vlaanderen een primordiaal te
verwezenlijken doelstelling is bij de volgende staats hervorming. De
band met Brussel moest versterken. Het principe van de tweetaligheid
van de ambtenaren moest in de plaats komen van de tweetaligheid van de
dienst. De resoluties pleitten ook voor meer kwaliteitsvol en
efficiënt bestuur en een betere democratische besluitvorming.
Binnen
de N-VA steekt het dat notabene CVP-ers erin slaagden om Vlaanderen in
de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw notoir op de kaart te
zetten. In vergelijking daarmee lijkt Jan Jambon wel een boodschappen
jongen die zich gewillig schikt naar wat de federale overheid meedeelt.
De vijf resoluties van het Vlaams parlement kan je beschouwen als een
mijlpaal in de geschiedenis van de Vlaamse beweging.
Van
de verwezenlijking van de resoluties kwam weinig in huis, maar het
verschil met de N-VA kan niet groter zijn. Nu de N-VA de ambitie
koestert om in 2024 mee te regeren, zullen we van de
Vlaams-nationalisten weinig communautaire spring-stof moeten verwachten.
Maar ook intern krijgt de Vlaamse regering amper iets voor mekaar. De
irrelevantie dreigt. Om het debat over de vijf resoluties te
ridiculiseren vergeleek Jean-Luc Dehaene het Vlaams Parlement ooit met
een Davidsfonds-congres. Maar vandaag is het zelfs dat niet meer,
schreef Bart Maddens recent.
Explosieve dossiers
Sterke
Jan had als ambitie om de Vlaamse regering weer slagvaardig te maken,
maar daar is tot nu toe niets van in huis gekomen. Integendeel!
Peilingen wijzen uit dat de meerderheidspartijen in electoraal zwaar
weer zitten. De N-VA zat bij aanvang al niet goed in de Vlaamse
regering. Bij de laatste verkiezingen heeft Bart De Wever (N-VA) nooit
gezegd wat zijn plannen of ambities waren voor Vlaanderen. De
verkiezings campagne ging over van alles en niets, maar zeker niet over
Vlaanderen. Het Vlaamse beleid stond in de schaduw van de federale
veldslag, die op 26 mei 2019 leidde tot een nederlaag voor alle
beleidspartijen, niet het minst voor de N-VA zelf, aldus Wim Van de
Velden in De Tijd.
Intussen
stapelen de shit-dossiers zoals Zuhal Demir die omschrijft zich
op: de terugdraaiende teller, de PFOS-vervuiling, de Vlaamse klimaat
plannen, de mestfraude, de water overlast en de droogte, de betonstop en
bovenal het explosieve stikstof dossier, waarvoor minister Demir al
heeft gewaarschuwd dat de Vlaamse regering over deze zaak kan vallen.
Ook het miljarden verslindende onderwijs blijft maar achterstand
tegenover het buiteland oplopen. Minister Bart Somers trekt in De
Standaard van dit weekend aan de alarmbel, want de eenheid binnen de
regering is bovenal zoek.
Een opvolger?
Bart
De Wever voelt de bui al hangen. Dat het idee dat Vlaanderen het beter
doet dan België op dit moment niet in het zenit van de publieke opinie
staat, besef ik. En dat sommige zaken, zoals de drang naar subsidiëring,
Vlaanderen vatbaar maken voor karikaturen, erken ik. Toch blijft De
Wever geloven dat de Vlaamse regering het verschil met Vivaldi de
financiële vergeetput kan maken, maar of dit zal lukken met de huidige
minister-president is zeer de vraag. De N-VA-voorzitter beseft dat de
partij met Jan Jambon met een majeur probleem zit. Jan zaagt dikke
planken, maar de fijne afwerking is niet zijn ding. Hij trekt zich ook
weinig aan van hoe hij overkomt en dat is moeilijk in een crisis, waar
communicatie belangrijk is.
Zal Jambon worden geofferd om de Vlaamse regering te redden?
Ook
Zuhal Demir spreekt zich in De Morgen in weinig vriendelijke woorden
uit over de minister-president: Jan is ook een ITer. Die denkt binair.
Alles is 1 of 0.
Zal
Jambon worden geofferd om de Vlaamse regering te redden? Binnen
bepaalde media wordt Zuhal Demir naar voor geschoven als mogelijke
opvolger van Jan Jambon, maar haar explosief temperament en impulsieve
communicatie zouden de problemen voor de N-VA mogelijk nog groter maken.
Zijn er nog andere geloofwaardige N-VA-kandidaten binnen de Vlaamse
regering?
Een oplossing voor Jan Jambon
De
Wever beseft dat hij bergop fietst. Wil hij in 2024 op federaal vlak
meetellen, dan moet de N-VA niet alleen de grootste partij blijven, maar
moeten CD&V en Open Vld afgestraft worden voor hun deelname aan
Vivaldi. Is dat niet het geval dan dreigt Vivaldi II, dan zullen ze dat
verkopen als een dam tegen extreemrechts, geeft hij in De Tijd nog
mee.
Op
veel steun voor een historisch, communautair akkoord van Paul Magnette
zal de N-VA-voorzitter niet moeten rekenen. Als De Wever het gesprek
niet aanknoopt met de groenen, zal hij nooit wat bereiken, liet de
PS-voorzitter optekenen in Knack.
Wil
De Wever zijn kansen gaaf houden, dan is hij het best met een sterke
Vlaamse regering gediend. Wat we zelf doen, moeten we beter doen. Dat
beseft men binnen de N-VA steeds meer. Maar dan zal hij een oplossing
voor Jan Jambon moeten vinden.
Julien Borremans

CORONA, DELTA, OMIKROM
& CENSUUR VRIJE

STRICT PERSOONLO-IJKE COMMENTAAR
*
Vlaandeen
heeft jaren te lang e hoop gesteld op beterschap. Inderdaad,
Vlaanderens grootste Partij immers zou, zo gauw ze dat zelfs nog maar
wilde, orde op zaken stellen. En stel U dat even voor, ze zou dat doen
dank zij de hulp van dat deel der Bevolking dat al jaren leeft op onze
kosten. Binaire naïviteit dus.
Want
deden ze dat niet- neen dus dan zou de concurrentie wier naam niet
eens mag vermeld woren, Het Land der Vaderen wel eens helemaal kunnen
realiseren.
En nu is het dus zover. Veder aanmodderen heeft geen zin meer.
Geen
5 minuten, maar slechts één minuut politieke moed volstaan. Nog voor de
wallebakkende Zakkenvullers uit hun Nieuwjaar-roes ontwaken, kan het
Nieuwe Schip van State reeds afgemeerd zijn. De steven gewend naar Kaap
de Goede Hoop.
Digithalys

|