.
VRIJDAG 3 DECEMBER 2021

*
500752 AL DAT OVERHEIDS GEDAAS IS ALLEEN BEDOELD OM ONS DE ESSENTIE TE DOEN VERGETEN

Leo Vindevogel
(1888 Gent, 25 september 1945)
*Niet Oudenaarde, maar Ronse was de tjuisstad van betrokkene. Die was, naast Burgemeester, ook Volksvertegenwoordiger.
In
Eerste Aanleg was het vonnis van de Krijgsraad een tamelijk milde
straf, maar die werd, in Hoger Beroep, omgezet in de dood met de kogel.
De Voorzitter van de Krijgsraad namelijk had die nacht voordien vernomen
dat diens zoon was omgekomen in een Duuts Werkkamp en wilde aldis
wraak nemen op alles wat Duits klonk.
De
inwilliging van het daarop ingediende Genadeverzoek door de
Politiek algemeen gesteund, ging echter de mist in0 Omdat Prins K
rel, toen Regent en plaatsvervanger namens Leopold III, al dagen met
bepaald vrouwelijk schoon, op dee versiertoer was en dus onvindbaar
vooor de vereiste Koninklijke handtekening. Die kwam er pas de morgen
van 25/9/1945, toen de terechtstelling reeds ws volrokken.
-
Naast deze intrieste zaak, is er nog de Zaak Irma Laplasse,
die ongeveer 20 jaar na haar terectstelling, in Hoger Beroep te horen
kreeg dat haar doodstraf werd omgrzet in Levenslang
.
-
Nog
een stulje erger voor de echte Geschiedenis van dit, ons Vaderland,
is de terechtstelling van de manke en doodzieke Senator Dr. August Borms. Die werd namelijk voor het executiie peloton gebracht, vast gebonden op een stoel
.
-
Ja, die onzalige tijd van de repressie, waar HAAT en VERVOLGINGSWAANZIN de plaats innam van redelijkheid

I N H O U D
Me
dunkt dat het Voltaire was die de historische woorden sprak van Lieg
en blijf maaar liegen. Alijd blijft er wel iets van over
.
De
pandemie van cat onschuldig Chinees Griepke maar ook de inflatie
groeit, wereldwijd, iedereen boven het hoofd, maar als remedie blijft
men verder gaan met het vergaderen , de hele nacht door. Om thuis weg
te kunnen zijn en bij de vroiwtjes? .
Rassen
bestaan niet echt, wordt ons ingestampt bij de geboorte, maar zelf
worden we als Blanke door de Regime Media onderuit gepest
.
Hoe lang nog? Wanneer is het nu eindelijk AAN ONS?


http://blog.seniorennet.be/guvaal/
*
HET INFLATIE SPOOK
*
De
Belgische inflatie steeg in november met liefst 5,64%, het hoogste
niveau sinds juli 2008 en toen was het al het hoogste sinds het verre
juli 1984. Dat betekent dat alles duurder wordt, maar daartegenover
staat, dat wij hier ook een index hebben en dat vanaf januari 2022 alle
lonen en uitkeringen in verhouding zullen stijgen. Driemaal hoera, zou
men zeggen, ware het niet dat we daardoor een stuk concurrentie kracht
verliezen t.o.v. onze buurlanden, die zon index niet hebben en onze
bedrijven dan in het beste geval minder winst zullen maken, in het
slechtste geval meer verlies zullen lijden. Onze bedrijven zien hun
loonkosten in elk geval stijgen met 7,5 miljard euro. Daardoor worden de
producten die ze maken een stuk duurder en zullen ze minder
concurrentieel zijn op de wereldmarkt.
De
sterke verhoging van onze inflatie heeft niet alleen te maken met de
energie prijzen die door het dak zijn gegaan, maar ook door een stijging
van de kern-inflatie, die niets te maken heeft met de kosten voor
energie en onbewerkte voedings middelen. De problemen die diverse
sectoren hebben met de grondstoffen schaarste en de aanvoerkosten zijn
daar nog niet eens bijgerekend.
---
In
de marge van bovenstaande is het ook interessant te weten dat de
inflatie in Duitsland liefst 6% bedraagt en dat is daar het hoogste peil
in dertig jaar. Na Merkel en die schwarze Null zijn ze daar ook nog
niet aan die neue Kartoffelen. Opmerkelijk genoeg maakt de Europese
Centrale Bank (ECB) zich minder zorgen. Daar zegt men dat de stijging
van de inflatie maar van tijdelijke aard zal zijn. Hopelijk krijgen ze
gelijk, anders moeten we nog geloven wat ze in Italië zeggen: Alles
stijgt, alleen Venetië blijft zakken.

*

PS EN N-VA VERZETTEN ZICH TEGEN SLUITING SCHOLEN, FEDERAAL WIL HORECA OPEN TOT 23 UUR

©BELGA
Vandaag om 09:44
*
Als
het van meerdere federale regerings partijen afhangt, gaan de
basisscholen dicht van 8 tot 17 december. Maar de PS, vanuit Vlaanderen
gesteund door de N-VA, vindt het on-uitlegbaar dat de scholen dicht
moeten terwijl voor de horeca niets zou veranderen.
Premier
Alexander De Croo (Open VLD) en de federale vicepremiers zaten tot
donderdagavond laat samen om hun strategie voor het Overlegcomité, dat
momenteel samen zit, te bepalen. De federale en regionale top-ministers
buigen er zich over strengere coronaregels.
Op
tafel lag een voorstel om het kleuter- en lager onderwijs te sluiten
van woensdag 8 tot vrijdag 17 december. Dat ligt in lijn met het wat de
experten groep GEMS had voorgesteld. Die wijst erop dat kinderen onder
twaalf jaar, die nog niet gevaccineerd mogen worden, het virus vlot
kunnen verspreiden.
De
kleuter- en lagere scholen zouden wel opvang moeten voorzien. In het
middelbaar onderwijs was het plan tot het begin van de examen periode
afstands- onderwijs te geven, zij het dat terugkeer mo menten mogelijk
moeten zijn.
Mondmasker plicht
Nog
volgens datzelfde plan zouden de kleuter- en lagere scholen op 20
december weer open mogen, mits wordt voorzien in een hybride vorm van
onderwijs en met mondmasker plicht vanaf zes jaar. Het is aan de regio's
om in overleg met de onderwijs koepels, de vakbonden en de virologen te
bepalen hoe dat hybride onderwijs er moet uitzien.
Jasper D'hoore


HOE ONS BLANKE VEL ABSOLUUT WIT MOEST WORDEN

De betrokkenen zelf moeten aangesproken worden op de manier zoals zijzelf dat wensen. Behalve de Vlaamse en Nederlandse blanken.
foto: ©Jacky Vastmans
**
Lompe taal manipulatie met verregaande gevolgen
*
03/12/2021
*
blank
Hoe
ons blanke vel absoluut wit moest worden, of anders gezegd: hoe de
blanke man enkel en alleen in het Nederlands de benaming van zijn
huidskleur moest afstaan. Voor de kleur van het vel der bleek-gezichten
beschikken andere talen niet over twee woorden zoals het Nederlands. In
het Engels blijft white immers white, en in het Frans blijft blanc ook
blanc. Maar onze correcte journalisten waren er als de kippen bij om van
onze blanke huidskleur een wit vel te maken. Ze vonden dat ze daarmee
beter de witte schuld tegenover het zwarte ras konden benoemen. Dat is
een heel recente evolutie geweest.

Up with people
Tot
in de jaren zeventig heerste de harmonie der kleurenblindheid nog.
Herinnert u zich nog die groep uit Amerika, Up With People, die liedjes
zong die zeer sterk op Coca-Cola reclames leken en die de verzoening van
alle rassen bezongen? En speciaal die song over Gods vel? Het refrein
luidde zo: What colour is Gods skin? What colour is Gods skin? I said
its black, brown, its yellow / It is red, it is white / Every mans
the same in the good Lords sight.
Het
refrein is de vraag van een kind dat in bed wordt gestopt en zich
bezorgde vragen stelt: Mama, wat voor kleur heeft Gods vel? Geheel
volgens het paradigma van Martin Luther King antwoordt de mama: Ha,
Gods vel heeft alle kleuren, want in de ogen van de Heer is ieder mens
gelijk. God is dus als het ware samengesteld uit alle huidskleuren die
ter wereld te vinden zijn.
Inuit, Dineh, Khoisan, Zaïre
Het
religieuze gelijkheids ideaal dat in dit liedje werd bezongen, is
tegenwoordig helemaal zoek. Vandaag wordt juist over het kleurverschil
gestreden en zelfs over de benaming van die kleuren en dus van kleur-
identiteiten. Met de dé-kolonisering (ik bedoel de echte dekolonisering
van landen en volkeren in de jaren zestig, niet de imaginaire
dekolonisering van vandaag) wilden volkeren en staten en steden en
rassen heten zoals zij het wilden. Niet meer zoals de blanke
kolonisatoren hen hadden genoemd.
Jullie,
de Eskimos, zeggen zelf geen Eskimos te willen zijn maar Inuit?
Perfect, zoals u wil. De Navajo zijn eigenlijk de Dineh, de Mensen in
hun Indianen-taal? Respect, man! Als de Indianen de Nations willen
heten, wie zijn wij om dat tegen te spreken? We hebben afgeleerd de
oorspronkelijke Zuid-Afrikanen Hottentotten en Bosjesmannen te noemen en
spreken al een hele tijd over de Khoisan. Kongo wordt Zaïre als Mobutu
dat wil en weer Kongo als Kabila het decreteert? Ook goed. Negroes willen weer Black zijn? Prima. De betrokkenen zelf moeten aangesproken worden op de manier zoals zijzelf dat wensen.
In ons geval zijn de Anderen onze naamgevers en nieuwe hegemonische kolonisatoren.
Alleen
voor de Vlaamse en Nederlandse Blanken geldt dat niet. Naar hen hoeft
niet verwezen te worden zoals zij dat verkiezen. In ons geval zijn de
Anderen onze naamgevers en nieuwe hegemonische kolonisatoren. Dat is
niet zomaar bevolen vanuit het buitenland, maar verordend door de binnenlandse politiek correcte, woke social justice warriors die onze Nederlandse en Vlaamse kranten redacties en universiteiten onveilig maken.
Woke verzinsels
Rachida
Aziz heeft het ook over wit en zwart in haar boekje Niemand zal
hier slapen vannacht (geschreven in Amadezentaal) waarin ze op blz. 99
eens zal uitleggen waarom het B-woord (blank, dus) verwerpelijk is. In
een gefingeerde dialoog insisteert ze op het woord wit, om drie
redenen waarbij ze zich ervoor excuseert dat ze nu jammer genoeg
gedwongen wordt te doceren zoals mannen dat doen. Ten eerste heeft het
B-woord zijn wortels, zegt ze, in de trans-Atlantische slavernij. Ten
tweede, zegt ze, is het B-woord ontleend aan het Frans. En ten derde,
zegt ze, betekent het B-woord helderwit, niet bevlekt. Kijk maar in
de woordenboeken, zegt ze.
Ten
eerste heeft het woord blank helemaal niet zijn wortels in de
trans-Atlantische slavernij. Blank is namelijk een zogenaamd erfwoord:
een woord dat er in het Germaans en in het Frankisch (ons
proto-Nederlands) altijd al is geweest, duizend jaar voor Columbus.
Laten
we dus eens in die woordenboeken kijken. Ten eerste heeft het woord
blank helemaal niet zijn wortels in de trans-Atlantische slavernij.
Blank is namelijk een zogenaamd erfwoord: een woord dat er in het
Germaans en in het Frankisch (ons proto-Nederlands) altijd al is
geweest, duizend jaar voor Columbus. Het is dus, ten tweede, ook niet
ontleend aan het Frans. Integendeel, het ging juist omgekeerd: het is
het Germaans-Nederlandse woord blank dat aan de oorsprong ligt van het
woord blanc in het Frans, bianco in het Italiaans, blanco in het Spaans, branco in het Portugees.
En
ten derde betekent ons woord blank meestal niet helderwit, of niet
bevlekt, want daarvoor hadden we het woord wit. Bij blank is er geen
connotatie te bespeuren met morele superioriteit, waarbij blank nobeler
dan wit zou zijn. Het is veeleer wit dat reinheid evoceert. Neem nu
Sneeuwwitje, het titel-personage van het sprookje van Grimm. Ook in het
Duits heet ze (naar het Platduits) Schneewittchen. Ze heet zo omdat haar
vel niet blank is maar uitzonderlijk wit, wit als sneeuw, en
contrasterend met haar zwarte haar. Het is dus wit dat schittert, en
niet blank.
Heel
die etymologische rimram in de kranten, en uiteraard ook bij Rachida
Aziz, is boeren bedrog, bedoeld om indruk te maken. Gefabriceerd door
onwetenden. Verzinsels.
Specialisatie
Het
is nu eenmaal zo dat de woorden blank en wit zich in de
verschillende talen gespecialiseerd hebben. Blank heeft zich in het
Duits eerder versmald naar onder meer blanke wapens, maar voor de
huidskleur heeft weiss, wit, het gehaald. Blank bleef in het Engels
onder meer hangen bij de idee blanco (leeg), maar voor de huidskleur
heeft white, wit, het daar gehaald. Echter, in het Nederlands bleef er
altijd een mooie taak verdeling gelden tussen beide woorden blank en
wit. Vanaf de allereerste attestatie van het woord blank kennen we die
associatie met een blanke huid. Huid en vel. Telkens weer verwijst
blank naar een huid waar doorheen men de kleur van het bloed kan zien,
zoals bij Vondel: Men ziet het bloed gezond door t blanke vel heen
gloeien
Dit
is een betekenis ontwikkeling van duizend jaar geweest; maar op tien
jaar tijd is de politieke correctheid erin geslaagd om dit erfwoord uit
de gangbare woordenschat verdacht te maken en te verbannen. En dan nog
alleen in het Nederlands, want in andere talen is dat geen probleem,
weiss blijft weiss, white blijft white, en evenzo zijn er niet
onmiddellijk poco-alternatieven beschikbaar voor blanc, blanco en
bianco.
Wat een triomf voor de wokos!
Geen taalkundigen maar taal- ideologen
Het
is u, lezer van alle kleuren, misschien opgevallen dat de twee Vlaamse
media die over een ombuds-man of -vrouw beschikken, namelijk de VRT en
De Standaard, het toch eens over die woordkeuze moesten hebben. Blank of
Wit? Of onmiddellijk weg met Blank? Hun besluit was telkens dat ze de
taal haar werk zouden laten doen. De taal ontwikkelt zichzelf. Het zou
wel blijken welk woord het zou halen. Er even aan voorbijgaand dat de
politiek correcte journalistiek de taal juist niet haar werk heeft laten
doen, maar van buitenaf om ideologische redenen op de taal heeft
ingegrepen.
Voor
alle andere taalkwesties hebben ze taal raadsmannen en -vrouwen nodig,
maar voor de keuze blank/wit hebben ze ideologen in huis.
Ondertussen
zijn trouwens die redacties, ook zonder richtlijnen van hun
hoofdredactie, allang overstag gegaan: eerst verandert het woord en dan
de gedachte, en dat is ook de bedoeling.
Het
kwam natuurlijk ook door gemakzucht. Niets zo simpel als woorden uit
het Engels overnemen, en dan is white gelijk aan wit. Gemakkelijk ook
in verbindingen met white waarvoor blank vreemd lijkt: white
supremacy, white anxiety, whiteness, white studies, white privilege
Het
is me ook opgevallen dat de vervanging van blank door wit pas in een
stroomversnelling is gekomen toen de woorden allochtoon en
autochtoon ten prooi vielen aan de post-moderne woordenjacht. Nochtans
waren autochtoon en allochtoon relatief onschuldig in een context
waarin alles schuldig blijkt te zijn. Deze woorden zegden alleen maar of
men van deze grond, dan wel van een andere grond afkomstig was. Het
verschil is dat iedereen autochtoon kan worden, maar niet iedereen
zomaar wit kan worden, want dat veronderstelt métissage, en dat duurt
generaties.
Racificatie is geen pacificatie
Met
wit en zwart is men dus opnieuw bij ras terechtgekomen en de voordelen
daarvan zijn twijfelachtig. Dit is pure racificatie. Het wij-zij-denken,
dat in het pomo-discours zo verfoeid werd, krijgt er in het woke
tijdperk alle kansen mee. En dat is ook de bedoeling. De oppositie
zwart-wit, dat is waar men naartoe wou en wat men ook bereikt heeft. Wit
is namelijk een ideologisch predicaat dat toch weer gebaseerd is op
huidskleur.
Nu
mogen ze nog decennia uitleggen dat ze met wit de blanke constructie
bedoelen (de onbewuste racist die we zijn) en niet per se onze blanke
huid: hun toevlucht tot dit zwart-wit-schema maakt van de anti
racistische beweging een schaamteloos racistische beweging die haar
essentie ontkent.
Ze
zouden het positievere verkleuren kunnen hanteren, maar ze kiezen
voor het anta-gonistische negativum ontwitten. Waarom doen ze dat? Om
weer bij dat ras uit te kunnen komen.
Ze
gaan namelijk van alles ontwitten. Veel duidelijker dan ontblanken
Ook
dat betekent racialiseren van dingen die met ras niets te maken hebben.
Alles kan ontwit worden: musea, festivals, de Zomer van Antwerpen,
klassieke concerten, de boekhandel, de VRT, kranten redacties. Ze zouden
het positievere verkleuren kunnen hanteren, maar ze kiezen voor het
antagonistische negativum ontwitten. Waarom doen ze
dat? Om weer bij dat ras uit te kunnen komen. Om onze kleurenblindheid
die we zo lang hebben geoefend weer verdacht te maken. En om het
multiculturalisme weer zijn oorspronkelijke betekenis van apartheid
terug te geven. Aan de haat te merken, hebben we hier te maken met een
racistisch antiracisme.
Bloot en blank
Zeg
dus niet: t is maar een woord, of dit is puur semantisch (een
belediging voor de semantiek, trouwens). Als t maar een woord was, dan
zouden ze zich niet zoveel moeite geven. Staat er dus ergens het woord
wit in de betekenis van blank in een tekst? Dan hoef ik toch niet
verder te lezen? Die tekst heeft zijn punt dan al gemaakt. Alles wat de
auteur van zon tekst wil zeggen is in dat ene woordje wit al vervat.
De auteur ervan geeft aan dat zij niet met die witte kant wil praten,
want hij/zij stoot hem af alleen al door de naamgeving.
Beste
lezers van alle kleuren en alle smaken[1], als je jezelf wit noemt in
plaats van blank, dan heb je de beschuldiging van erfzondig racisme
alreeds aanvaard en ingeslikt. Dan ben je historisch schuldig aan
slavernij en actueel schuldig aan structureel racisme. Dan heb je
gecapituleerd voor de woke druk. En dan aanvaard je het nieuwe
anti-racistische racisme.
Hoon
en spot zullen je deel zijn, misschien ontslag, scherven-gericht en
verbanning uit de openbaarheid, zoals dat in de Verenigde Staten
gebeurt.
Maar
als je jezelf blank blijft noemen, behoor je voortaan tot een weliswaar
groeiende minderheid die zich blijft verzetten tegenover
schandaal--termen als ontwitting. Hoon en spot zullen je deel zijn,
misschien ontslag, scherven-gericht en verbanning uit de openbaarheid,
zoals dat in de Verenigde Staten gebeurt. De voorstanders van wit maken
voortdurend charivari. Leer daarvan.
De gegevens en de keuze liggen klaar en duidelijk voor u. Ze liggen daar omzeggens bloot en blank.
*
[1]
Mijn fantaciteerpen heeft hier geheel onwillekeurig J.K.Rowling (Harry
Potter) geciteerd. Ootmoedig beken ik een onuitwisbare schuld.
Jean-Pierre Rondas

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
*
De kruik gaat zo lang te water tot ze breekt.
Is
dit niet eerder een gezegde dat thuishoort in de lessen
Huishoudkunde? Want de situatie in het veld is anders een welgekomen
ongelukkig toeval.Colateral dammage, alsU wilt.
Efficiënte
en VERPLICHTE inenting, vaste verplichte prijsafspraen op de
grondstoffenmarkten, gelijke op elkaar afgestemde belasting-tarieven,
streng ingeperkt Overheids-Jobkes, en nog een paar van dergelijke
Conventies zouden deze kleine Planeet terig in een soort Aards
Paradijs kunnen veranderen.
M ar waarom de zaken simpel maken, als moeilijk ook gaat? Desnoods buischen wij, Vlamingen, erop tot het barst
.
*
igithalys
|