.
ZONDAG 28 NOVEMBER 2021
*
LACHTAERT WORDT ER UIIT GETRAPT

EN DE OPEN VLD WORDT
UITGEFASEERD
*
500743 DANK ZIJ HET KLIMAAT AKKOORD VAN GLASGOW, KAN HET BLAUWE MONSTER NU EINDELIJK UITGEFASEERD WORDEN
*
I N H O U D
Het
nieuwe woord Uitfaseren danken we feitelijk de Chinezen die in
Glasgow de klimmat-verstoring door fossiele brandstoffen maar niet
wilden inzien. Stopette, zonder meerkon niet, ermee stilletjes aan
ophoucen wel. Uitfaseren dus.
Er
staan blijkbaar voor nà dit weerkeind machtige zaken in de sterren
geschreven. Waardoor dit Kloteland eindelijk zal leren in de pas te
lopen.
Snuif de sfeer hieronder, en net alsd na een portie friet-met-mpselen voor wie uitgehongerd was, zult U smachten naar nog
.


http://blog.seniorennet.be/guvaal/
*
DE OVERBODIGE KANTONS
*
In
mijn blogs ga ik ervan uit dat dit België in zijn huidige vorm niet kan
blijven bestaan en dat we best op zijn laatst na de verkiezingen van
2024 tot een gesprek zouden komen tussen de vier gewesten: Vlaanderen,
Wallonië, Brussel en de Duitstalige Oostkantons over hoe het verder
moet. Wat die laatste regio betreft, stond er in de weekeindeditie van De Standaard een interessant artikel Van de hand van Klaas De Brucker, transporteconoom KU Leuven, campus Brussel.
De
heer De Brucker gaat ervan uit dat we de Duitstalige Oostkantons best
terug aan Duitsland zouden geven. Daartoe behoorden ze historisch al tot
het verdrag van Versailles uit 1919, na WO I, toen
België de streek kreeg als oorlogsbuit. Er wordt wel eens gezegd dat de
Oostkantonners tegenwoordig de beste Belgen zijn. Ze worden hier gewoon
gepamperd en kosten België enorm veel geld, in de eerste plaats door het
aantal extra ministerposten, parlementsleden en ambtenaren die we er
moeten betalen. Daarbij komen dan nog de vertaalkosten van de federale
overheid en de provincie Luik, waarbij alle wetten en alles wat ermee
samenhangt moet worden vertaald naar het Duits.
En
daar houdt het niet bij op. Toen dat stukje Duitsland in 1919 bij
België werd gevoegd was er het probleem van de spoorlijn Keulen
Luxemburg die meermaals over de nieuwe staatsgrenzen liep. Om te
vermijden dat de trein daar telkens zou moeten stoppen, werd dat hele
spoorwegtraject Belgische grondgebied. Vandaag de dag is het nog een
wandel- en fietspad, maar blijft het nog steeds een Belgische enclave in
Duitsland, inbegrepen het voormalig station en stationsplein van Monschau.
Tenslotte
heeft Vlaanderen bij die Oostkantons niets te winnen. In de discussie
over Brussel-Halle/Vilvoorde koos toenmalig minister-president
Karl-Heinz Lambert voor de francofone versie, dus tégen Vlaanderen. Als
na de verkiezingen van 2024 de kans zich voordoet zouden we dat stukje
Duitsland best terug aan Duitsland moeten geven, waar het thuishoort.

*

BEDRIJVEN SCHAKELEN OM NAAR ELEKTRISCHE LEASEWAGENS

Werknemers van Carglass kunnen al een elektrische wagen leasen. Twijfelaars kunnen een elektrische Volkswagen uittesten.
©Reuters
**
Alle
nieuwe leasewagens moeten vanaf 2026 rijden op elektriciteit. Veel
bedrijven bereiden die omslag nu al voor. Ze passen een mouw aan de
hogere aankoopprijzen van elektrische wagens.
De
fruit- en groentehandelaar Greenyard schakelt volledig over naar
elektrische leasewagens. Elke personeelslid dat een nieuwe leasewagen
krijgt, kan alleen kiezen uit modellen die rijden op elektriciteit. De
oude leasewagens op brandstof verdwijnen in de komende jaren als de
leasetermijn afloopt.
De essentie
Vanaf 2026 moeten alle nieuwe leasewagens elektrisch zijn.
Veel bedrijven beginnen nu al aan de omslag. Ze stuiten op enkele uitdagingen.
Zo vonden ze een oplossing voor het feit dat elektrische wagens duurder zijn in aankoop.
Dat
euvel lossen bedrijven op door het leasebudget te verhogen, al
schakelen de meeste over naar een systeem dat het volledige
kostenplaatje van een auto in rekening neemt. De verbruikskosten van een
elektrische auto liggen heel wat lager dan van een klassieke.
Met
de maatregel neemt Greenyard een aanloop naar 2026. Dan moeten alle
nieuwe leasewagens elektrisch zijn. De omschakeling begint al in 2023,
wanneer auto's met een verbrandingsmotor een deel van hun
belastingaftrek verliezen.

Greenyard
is niet het enige bedrijf dat in actie schiet. 'Veel bedrijven
hervormen hun leasingbeleid, zodat werknemers ook een elektrische auto
kunnen nemen. In 2023 zal de grote omschakeling beginnen', zegt Frank
Van Gool, de directeur van Renta, de Belgische belangen organisatie van
autoverhuurbedrijven.
Totale kostenplaatje
Bedrijven
die elektrische auto's in hun leaseaanbod willen opnemen, moeten
inspanningen doen. Een uitdaging is de aankoopprijs van elektrische
wagens. Die ligt hoger dan die van auto's op diesel of benzine.
Jens Cardinaels


Nieuwsbrief Nr 163 - November 2021
*
- TEKOS ECHO

**
EUROPEES RECHT VERSUS NATIONAAL RECHT IN CASU POLEN
*
Net
zoals vorige maand Hongarije kop van jut werd voor de EU is het nu de
beurt aan Polen om tot grootste zondenbok van Europa te worden
getorpedeerd. Aanleiding van de frontale aanval was de uitspraak van het
Pools Grondwettelijk Hof (PGH) dat zich vragen stelt bij de
automatische voorrang van het EU-recht op het Pools recht.
Het
is geenszins onze bedoeling het politieke regime in Polen te
bewieroken. Maar net zoals we in onze vorige Nieuwsbrief de
berichtgeving in West-Europa over Hongarije en zijn zogenaamde
anti-homowet hekelen stoort ons de verslaggeving in de mainstream
media over Polen mateloos. Uit louter ideologische gronden bedient men
zich schaamteloos van halve waarheden en hele leugens om de feiten
bewust verkeerd voor te stellen.
Waar
gaat het over? In de Westerse pers werd door journalisten, academici en
politici beweerd dat het Pools constitutioneel Hof (PGH) heeft beslist
dat de Poolse Grondwet altijd voorrang heeft op het Europees recht. Dit
was volgens hen niet meer dan een oorlogsverklaring tegen Europa en haar
grond-beginselen. Trouwens men heeft het steeds over Europa als men
eigenlijk de EU bedoelt. Maar dit even terzijde.
Lode Goukens
docent 'Europese en wereld instellingen' aan de Thomas More Hogeschool
is één van de weinige academici die de ideologische vooringenomenheid
van de politiek correcte pers probeert te doorprikken door de feiten
voor zich te laten spreken. Hij benadrukt dat in werkelijkheid het PGH
nergens geformuleerd heeft dat het Pools recht sowieso voorrang geniet
op het Europees recht. Alleen heeft het PGH geoordeeld dat een deel van
de Europese verdragen zich op bepaalde onderwerpen niet verdragen met de
Poolse grondwet. EU-recht kan slechts boven nationaal recht gaan, als
de EU daarbij binnen de haar door de lidstaten verleende bevoegdheden
blijft. Indien de EU die grenzen overschrijdt kan EU-recht nooit boven
nationaal recht gaan. Ook volgens Boudewijn Bouckaert
erkent Polen expliciet de superioriteit van het Europees recht maar
alleen daar waar het bevoegdheden betreft die uitdrukkelijk in
EU-verdragen zijn overgedragen. Hij benadrukt daarbij dat Europa geen
staat of een superstaat is, maar een verdrags organisatie met weliswaar
belangrijke maar begrensde (!) bevoegdheden.
David
DzjaïzIn interviews volgend op de beslissing van de Polen vielen
politici, academici en journalisten in de West Europa over elkaar om
duidelijk te maken dat het voorrangsrecht van de EU op het nationaal
recht een wet van Meden en Perzen is. Maar waar baseert men zich op?
Laat ons daarom terug gaan naar de recente geschiedenis.
in
Luxemburg bestond wel. Al in 1964 oordeelde het Hof dat Europees recht
David Dzjaïz schetst in zijn boek slow democracy hoe rechtspraak onder
de EU paraplu duidelijk ontspoord is geraakt. In het klassieke
internationaal recht gold een door de nationale staat ondertekend
Europees verdrag nog niet direct voor de burgers van dat land. Daartoe
diende de staat dat verdrag eerst om te zetten in nationale wetgeving,
dus door een wet door het parlement heen te loodsen. Maar in 1963
ging het Hof van Justitie van de EU (HVJEU) met het Van Gend &
Loos-arrest in tegen de internationale jurisprudentie door te stellen
dat Europese verdragen direct op burgers van toepassing zijn (1). Een
jaar later ging het HVJEU met het Costa/Enel arrest nog een stap verder
(2). Daarin oordeelde het Europees Hof dat vanaf dat moment alle
Europese juridische voorschriften voorrang hadden op de nationale
wetgeving, dus ook op de grondwetten. Een nationale wet die niet
strookte met het Europees recht kon genegeerd worden. De Europese
verdragen werden hiermee tot een soort aan alle nationale democratieën
opgelegde constitutie die zelfs boven hun hoogste wetten prevaleerde
terwijl alle fundamentele teksten van de democratie toch stellen dat de
soevereiniteit uiteindelijk bij de natie ligt.
Terug naar Polen. Volgens professor Marc De Vos
(Itinera) raakt de Poolse paleisrevolutie een open zenuw in de
constructie van de Europese Unie. De Unie is het eindresultaat van
verdragen die Europese landen sinds de jaren vijftig in golven hebben
afgesloten. Bij elk verdrag staan de verdragsluitende landen een deel
van hun soevereiniteit af aan Brussel. Geleidelijk aan kreeg de Unie
zelf de bouwstenen van een rechtsstaat: een verkozen parlement, de
benoemde Europese Commissie als feitelijke regering, een Europese
rechtbank in Luxemburg. De Europese Unie is een proto-federale staat.
Eén zaak ontbreekt echter: een duidelijke keuze, vastgelegd in de
constitutionele verdragen van de Unie, over de hiërarchische verhouding
tussen de Unie en de lidstaten. Bij de start van de Europese eenmaking
bestond daarover geen politieke eensgezindheid, misschien zelfs niet het
politieke inzicht. Het Hof
Herman
Michiel stelt eveneens dat de prioriteit van het Europees recht niet
werd afgekondigd door staats- of regeringsleiders na een democratische
beslissing van de volksvertegenwoordiging of na een referendum maar door
niet verkozen juristen van het Europees Hof van Justitie
in Luxemburg. Dus niet meer dan enkele rechters in Luxemburg! Er is in
de Europese annalen nergens sprake van een verdrag van de gedeelde
soevereiniteit
(12/5/2020 in Ander Europa). automatisch voorrang moet
hebben op nationaal recht (supra, Jan S). Op dat beginsel van primauteit
stoelt de hele architectuur van Europa. Het is eigen aan federale
staten dat de federale grondwet de verhouding tussen de federale staat
en de deelstaten regelt en in een mechanisme voorziet om conflicten te
beslechten. In de Europese Unie is er nooit een afspraak gemaakt. De
lidstaten hebben hun grondwet niet hoeven aan te passen (Knack
27/7/2021).
Het
principe Europees recht boven nationaal recht werd niet vastgelegd
in het verdrag van Rome noch in een van de andere Europese verdragen. Er
is een poging geweest om het te laten opnemen in het mislukte EU
grondwet maar het werd in het Lissabon verdrag niet opgenomen (UNHERD).
Journalist Bart Haeck bevestigt dat de discussie beslecht werd door rechters, niet door politici (de Tijd 21/10/2021).
Marc
De Vos wijst er op dat Polen niet alleen staat in zijn houding. De 2
hoge rechtscolleges in Frankrijk (Conseil d Etat) en Duitsland
(Bundesverfassungsgericht), twee gezags getrouwe EU leden stellen de
laatste jaren meer en meer vraagtekens te hebben bij de werking van het
Hof van Justitie... Het VK is vertrokken uit de EU mede uit misnoegen
over de ongecontroleerde en oncontroleerbare Europese rechtspraak die de
nationale soevereiniteit op zijn kop zet
.
Het
Duits Grondwettelijk Hof had in eerdere arresten al meermaals beslist
dat het behoud van een echte democratie vereist dat er voldoende
bevoegdheden op nationaal niveau blijven en dat de bevoegdheid van de
Europese instellingen begrensd wordt door onder meer het
subsidiariteitsbeginsel (geen zaken die de lidstaten zelf beter kunnen
doen) en het evenredigheidsbeginsel (dit betekent dat de EU voor de
verwezenlijking van haar doelstellingen alleen die acties onderneemt die
nodig zijn, en niets meer dan dat). Deze beginselen werden ingeschreven
in de herziene Europese verdragen (Verdrag Van Lissabon). Matthias
Storme benadrukte dat naar aanleiding van het massaal opkopen door de
ECB van overheids obligaties het Duits Grondwettelijk Hof (op 5/5/2020)
een sterk statement liet horen aangaande de begrenzing van de aan de EU
overgedragen bevoegdheden. De Europese instellingen en meer bepaald de
Europese Centrale Bank en het Hof van Justitie weigerden de dialoog met
het Hof. En waar was toen de verontwaardiging bij de overige 26
lidstaten bij politici, academici en in de pers?
Conclusie:
De
heksenjacht tegen Polen heeft in wezen weinig of niets te zien met
principes over welke rechtspraak voorrang heeft. Dit is niet meer dan
een drogreden. Waar het eigenlijk over gaat is dat Polen en Hongarije,
als de meest uitgesproken voortrekkers van de Visigrad-landen
zich op politiek, ethisch en godsdienstig vlak weigeren te conformeren
aan de links liberale oekazes van de Europese Commissie en andere niet
verkozen organen van de EU.
De
verwijten tegen de Polen staan bol van hypocrisie. Zo was een uitspraak
van het Pools grondwettelijk hof over de aanscherping van de
abortusregels volledig in de lijn met de opvatting van de meerderheid
van de Polen die katholiek zijn. En dat zint de links-liberale
oligarchen van de EU niet.
Wat
men maar niet wil begrijpen is dat de bevolking van de Oost-Europese
landen vindt dat de seksuele opvoeding van hun kinderen aan de ouders
toekomt en niet aan een door de overheid gepromote gender ideologie.
Terwijl men in de Westerse pers kritiek heeft op de LGTBQ-vrije zones in
Polen omdat dit symbool staat voor homo haat is het wel degelijk in de
West-Europese hoofdsteden waar homo seksuelen dagelijks het slachtoffer
van anti-homogeweld veelal door moslim extremisten. Maar door de
weldenkenden wordt ostentatief naar de ander kant gekeken.
Een
andere kritiek op Polen is dat de benoeming van rechters in het
Hooggerechtshof in Polen de scheiding der machten uitholt
Wat een
bizarre redenering. Ook in verschillende Europese landen worden rechters
benoemd of voorgedragen door politici. Dat geldt bijvoorbeeld in
Duitsland voor de allerhoogste rechters van het
Bundesverfassungsgericht. Die politieke benoemingen zijn nooit
aanleiding geweest de rechtsstaat in Duitsland in twijfel te trekken. En
is het Grondwettelijk Hof in België niet een schoolvoorbeeld van
politieke inmenging: Van de 12 leden worden zes leden benoemd uit
(ex-)politici. En in Europees verband zijn politieke benoemingen nu
juist regel geworden. De rechters in het Hof van de EU in Luxemburg
worden benoemd door de verschillende regeringen van de 26 lidstaten.
David
Engels stelt terecht dat toen Polen tot de Unie toetrad het ervan
overtuigd was dat dit project gebaseerd was op het gedeelde respect voor
fundamentele sociale instellingen zoals de klassieke familie,
privé-eigendom, de nationale identiteit of de westerse beschaving. De
Europese elites hebben zich echter steeds meer gericht op radicale
linkse ideeën zoals multi culturalisme, gender theorie, LGTBQ ideologie,
globalisme, schulden cultuur en westers masochisme.
Lode
Goukens stelt terecht dat de EEG als voorloper van de EU steeds meer
afgegleden is van een vrijhandels organisatie van soevereine staten naar
een dirigistische en centralistische club. We zouden er kunnen aan
toevoegen dat haat en onverdraagzaamheid tegen andersdenkenden de vaste
ingrediënten geworden zijn van hun ideologische receptuur.
Jan Sergooris
(1)De
Nederlandse onderneming Van Gend en Loos werd bij invoer van goederen
vanuit Duitsland geconfronteerd met een invoerheffing. Dit was volgens
Van Gend en Loos een door het EEG-Verdrag verboden verhoging van
douanerechten.
(2)
Costa Enel ging over een Italiaan met aandelen in een eleketriciteits
maatschappij die zich onterecht bejegend voelde door de nationalisatie
ervan.

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
*
Zijne
Hoogwaardige Exellentie Minister Blootgat (VDBroecke, van Vooruit-
met- de- Geit) als circus-artiest op de Teevee, tekens die getackeld
wordt door de Hoernaliste van Dienst. De lol kan niet op, ware die lol
niet zo dodelijk.
Maar
voortaande op De Schandaard, de gazet uit het Antwerps Hoerenkwartier,
gaan er stemmen op om het in 1920 gestolen Duits grondgebied
Eupen-Malmedy gewoon weer af te stoten. België barst uit elkaar en dus
beleven we dat nog in levenden lijve misschien lang voor Mei 2024
.
De
Blauwe Vogelverschrikkers weg, te schande gezet door hun allerlaatste
Voorteitter, de Vlamingen, die toch al de meerdherid hadden in aantal,
eindelijk Baas in Eigen Huis.
Het is allemaal haast teveel om in een adem uit te ademen
.
Er
zal dus toch iets van aan zijn, dat de Familie Seks & Coburg
politiek asiel zal moeten aanvragen in Gotha, waar die oorspronkelijk
vandaan kwamen..
God-nog-aan-toe, en waar moet ons Betteke dan op zoek gaan naar een Koninklijke Gemaal?
Ach,
allemaal zorgen op het sterfhuis. Want zie, aan de horizon wenkt Geert
Wilders. Om samen, de Brexit achterna, het zinkend schip te verlaten,
onderweg naar veiliger oorden
God save the Queen!!!
* Digithalys
|