.
WOENSDAG 17 NOVEMBER 2021
*
PULP-PRS REGIME EN JA-KNIK TV, TROUWE hielenlikkers VAN

DE RATTENVANGER VAN HAMELN: RECHT NAAR DE ZELF-VERNIETIGiNG
..
*
INLEIDING: EIGEN MENING.
OVERGENOMEN TEKSTEN ZIJN
INSPIRATIE- BRONNEN
*
500729 STAP VOOR STAP ZO GAAN DE PEERDEN
.
*
I N H O U D
.en ze kijken, alsof t hen deerde, dikwijkls naar hun Mester om.

*

VAN AUGUST VERMEYLENS GEMEENSCHAPS KUNST TOT DE RESET VAN MARK ELCHARDUS

August Vermeylen (1872-1945)
17/11/2021 Frank Hellemans
*
Kennen de socialisten hun eigen geschiedenis niet meer? Stuitend hoe Louis Tobback
en gelijkgezinden gewezen socialistische huisideoloog Mark Elchardus nu
onder vuur nemen. Wanneer socioloog Elchardus het belang van begrippen
als gemeenschap of volkswil voor een reboot van onze democratie in
diens Reset onderstreept, verwijten ze hem grofweg
reactionaire bloed-en-bodem retoriek die aan de zwartste jaren 1930
herinnert. Terwijl uitgerekend socialist August Vermeylen al in de jaren
1890 in zijn pleidooien voor een moderne Vlaamse literatuur voor
internationale gemeenschapskunst in eigen grond geworteld opkwam.
Alles omgewoeld
Vermeylen,
die zijn naam gaf aan het socialistische Vermeylenfonds, dynamiteerde
in de jaren 1890 de gezapige Vlaamse letteren door met jonge
medestanders als Emmanuel de Bom, Stijn Streuvels, Cyriel Buysse en
Karel van de Woestijne te pleiten voor een Vlaamse literaire
gemeenschapskunst. Als artistieke voorhoede zou deze de lezer in de
moderne vaart der volkeren mee opstoten. Met het literaire tijdschrift Van Nu en Straks bracht
hij in het decennium voor de eeuwwisseling zijn theorie in praktijk.
Dat hij mee aan de basis lag van de vernederlandsing van het onderwijs
en de oprichting van de eerste volledig Nederlandstalige Belgische
universiteit te Gent, bewijst dat hij effectief ook uitvoerde wat hij
predikte. De oprichting van het Nieuw Vlaams Tijdschrift, zijn geesteskind, na WO II zou hij niet meer meemaken want hij overleed in 1945.
De tijd die wij meeleven is schrikkelijk en schoon: raadselachtig ingewikkelde, bonte, aanlokkende absurditeit
Vermeylens
diagnose van de samenleving in 1893, bij de eerste publicatie van Van
Nu en Straks, klinkt verrassend actueel: De tijd die wij meeleven is
schrikkelijk en schoon: raadselachtig ingewikkelde, bonte, aanlokkende
absurditeit, paroxysme, val en oprijzing van rassen en maatschappijen,
alles weer omgewoeld, alle begrip opnieuw getoetst en betwist. Een
nieuwe verwarrende tijd vroeg om een nieuw geluid, een reset à la
Elchardus, maar dan op literair-artistiek gebied. Al in 1894 brak hij
zich het hoofd over de contouren van een dergelijke gemeenschapskunst:
De kunst die komt, gemeenschapskunst? De betekenis van deze
uitdrukking heeft men dikwijls verminkt, maar een passender woord vind
ik niet (
).
In eigen grond geworteld
Geleidelijk
aan worden de concrete vormen van die gemeenschapskunst door Vermeylen
verder ingekleurd. Dat schrijvers daarvoor te rade moeten gaan bij het
eigen volk, bracht Vermeylen met zijn medestanders al onmiddellijk in de
praktijk. Hij zette de poëzie van Guido Gezelle op de kaart, en
promootte daarbij ook het werk van diens West-Vlaamse medestanders
Albrecht Rodenbach en vooral Hugo Verriest. Zij hadden
een voorbeeld functie voor een nieuwe generatie Vlaamse auteurs omdat
hun werk emancipatorisch was voor het Vlaamse leespubliek.
Vermeylen die zijn flamingantisme en dat van zijn jonge medestanders in een Europese context
inbedde, begreep dat de disruptieve samenleving uit het fin de siècle
een literaire smoel kon krijgen. Daarvoor was een eigen artistieke
expressie nodig die haar voedingsbodem in de plaatselijke Vlaamse
gemeenschap vond. Pas als de Vlaamse literatuur zich van haar specifieke
identiteit bewust wordt, zo Vermeylen in zijn bekendste essay Vlaamse
en Europese Beweging uit 1900, kan ze daadwerkelijk participeren aan
culturele uitwisseling op een Europees niveau: Onze zending is, in
eigen grond geworteld, het cultuurleven van onze buren in ons om te
werken tot eigen leven.
Interne culturele bewustwording
Het
accent lag bij Vermeylen op de openheid van de Vlaamse literatuur voor
externe invloeden, maar tegelijk benadrukt hij het belang van de interne
culturele bewustwording (in eigen grond geworteld). Vandaar zijn
klinkend besluit in twee stappen: Om iets te zijn, moeten wij Vlamingen
zijn. Wij willen Vlamingen zijn, om Europeeërs te worden. Think global, write local
zou dat vandaag heten. Als de wereld ons dorp is geworden, komt het
erop aan om van ons dorp ook de wereld te maken. Zonder de inbreng van
lokale culturele inhoud wordt de Europese of globale cultuur een lege
huls of commerciële eenheidsworst.
Misschien
mogen we eens den droom van een Groot-Nederlandse beschaving en een
Groot-Nederlandse literatuur in t volle vaste daglicht begroeten
In
1903 bij de oprichting van het nieuwe literaire tijdschrift Vlaanderen,
zou hij samen met onder anderen Stijn Streuvels en Herman Teirlinck die
lokale invulling als basis voor daadwerkelijke literaire vernieuwing
opnieuw ter sprake brengen: Misschien mogen we eens den droom van een
Groot-Nederlandse beschaving en een Groot-Nederlandse literatuur in t
volle vaste daglicht begroeten. Maar niet vroeger, dan wanneer wij
gewoon ons eigen geworden zijn, wanneer dit volk zich opgewerkt zal
hebben volgens eigen aard en eigen groeikracht. (
) De toekomst onzer
literatuur is onafscheidelijk van de toekomst van ons volk (
).
Gemeenschap versus vennootschap
Elchardus probeert in Reset op
analoge wijze de staat van onze democratische samenleving te
revitaliseren. Het is zaak om de samenleving terug te koppelen aan de
dynamiek van de plaatselijke gemeenschap(pen). Het huidige neoliberale
politieke management zweert te veel bij een hol verbindend discours
waarbij mensen louter als individuen of werknemers worden beschouwd. Het
heeft geen oog voor de roots van de lokale gemeenschap die meer is dan
de loutere optelsom van zogezegd neutrale individuele werknemers.
Ondertussen dreigt het opbod van allerlei minderheden de grondstroom van
de lokale gemeenschap droog te leggen.
Jarenlang
doceerde Elchardus sociologie aan de VUB. In zijn basiswerk Sociologie.
Een inleiding geeft hij in enkele regels helder weer waar het
onderscheid tussen een abstracte, koopmansachtige focus op de
samenleving (ook wel vennootschap genoemd) versus daadwerkelijke
verbondenheid met een gemeenschappelijke voedingsbodem vandaan komt. De
Duitse socioloog Ferdinand Tönnies had het er al in 1887 over in zijn
baanbrekend werk Gemeinschaft und Gesellschaft. Elchardus: Gemeinschaft
was natuurlijk; het had wortels in het verleden; het was verbonden met
het landelijke en het authentieke, met gevoel, intuïtie en kunstzin, het
was niet abstract, niet louter verstandelijk, het was verbonden met het
verzorgende en het koesterende. Er zat (
) heel veel emotionele
intelligentie in. Gesellschaft daarentegen, was stedelijk, nieuw, koel
en artificieel; het was verbonden met de rede, de koele rationaliteit en
de wetenschap, met berekening en handel.
Vlaming én wereldburger
Laat
dit huidige gebrek aan warme, lokale gemeenschapszin en het teveel aan
koele, stedelijke, berekenende globalisme nu net aan de basis liggen van
Zwarte Zondag dertig jaar geleden, aldus Elchardus. Je
zou van minder een aanhanger worden van Vermeylens gemeenschapskunst of
Elchardus communitarisme. Je moet eerst leren stappen voordat je kan
lopen. En dat gebeurt aanvankelijk in eigen omgeving. Dan pas wenkt de
wijde wereld. Wij willen Vlamingen zijn, om wereldburgers te worden.


Het voelt aan als thuiskomen in de vertrouwde keefomgeving na een lange vermoeiende wandeling in de wijde wereld.
Via
Sturm und Drang en een berg fiscale documenten, nu innes van Gezelle
over Cyriel Buyse naar Cyriel Verschaeve,René Declercq, naar Stijn
Streuvels!!!
Verre van denkbeeldig voor iemand die in zijn levensavond op max 500 meter van Het Lijsternest is terecht gekomen.
Ja,
de mens Vermeylen is, zonder hem ooit nader te hebben bestudeerd, een
mijlpaal in mijn Vlaams bewustzijn geweest. Met vooral dat ene groot
verschil: mijn aangeboren gevoel voor rechtvaardigheid
.
Rechtvaardigheid
is, in onze Beschaving, een begrip uit de Christelijke Moraal die in
dit Kloteland totaal ondergeskikt is geraakt aan
ptofoatriaat en
penisnijd opzij die het beter hebben.
Stugge for life werd stilaan struggle om zichzelf in de spiegel te zetten. Ten koste aan de Kleine Man
Anders
gezegd: er loopt iets mis met de idealen vanWijlen August
Vermeylen.Uigefaseerd is het hedendaagse woord, dat geboren werd over
eeuwenoude fossiele brandstoffen in volle klimaahetze.
Cultuur vernieetigede globalisering en algemene verarming tot de bedelstafen odelijk geweld is het gevolg.
Mark my words. Want.. we zelf doe, doen we beter
(Get) Digitalia

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
*
De
generaties vrouwen en mannen die nu in de vele Rusthuizen aan het
uitbollen zijn, het zijn zij die het Eigen Volk Eerst, elk op hun eigen
werkzame manier, uit de rode uitzichtloosheid hebben opgetild. Ik zie
het hier elke dag opnieuw, zelfs al zijn ze oud en versleten. Het zijn
gewone plattelandsmensen, geen elite en dus klopt hier het hart onzer
Vederen. Dromen, denken, doen. Meer is niet nodig om het van handwerkman
tot Wielsbeeks textielfabrikant te brengen
aan wiens Rijk geen einde
komt.

Dit,
en nog n paar losse gedachten die er wezenlijk niets toe doen, als
mijn haast te verwaarlozen persoonlijke bijdrage voor de voorbije Week
van de Serioren.
Met
als afsluitende gongslag die hoorbaar moet zijn tot in de Hemel, voor
de levenden en de doden, de woorden van Priester-Dichter C. Vershaeve
uit de Jaren 30, dat dit Volk noet herleven....
*
Digithalys
|