MAANDAG 11 OKTOBER 2021

*
500700 NA DE HUNNEN, DE SANSCULOTTEN, DE PRUISEN EN DE NAZIIS: NU DE WOKES?
*
I N H O U D
Onderstaand
artikel uit DOORBRAAK heeft, naast de opmerkelijke naar voor gebrachte
objectivitiet, vooral de verdienste dat het NAMEN aan de openbaarheid
prijsgeeft. Naast Bart Stinckman van De Schandaard, en Bart Eeck
bout van Het Morgenlicht kennen we ze voortaan allemaal m et naam en toenaam.
Laten
we zeggen, dat wijlen Dr. Joseph Goebbels, toch niet de eerste de beste
onder hun voorbeelden, tenminste de inteligentie der discretie bezat,
die deze kiwstenbiebels ontberen.
Als Middeleeuwse herauten lopen ze hun opderactgevers, zonder dat ze ween wie of wat die zijn, ver vooruit.
In hun bekeringsijver beseffen ze niet eens, dat de vijand meeluistert.

*
Voor de Allahmieten & Allahtieten is huidskleur nalelijk helemaal niet van belag
Als die kuikens maar eitjes leggen

*

WORDT HET GEVAAR VAN WOKE OVERDREVEN?
*
Luc Sels, rector van de KULeuven
*
Over opiniemakers en 'woke' ontkenners
Paralipomena - 10/10/2021
*
Een
rector die in voorkomen en lichaamstaal een glad politiek-correct
conformisme uitstraalt, heeft onlangs iets ongunstigs over woke
gezegd. Activistische stemmen mochten voor zijn part deelnemen aan het
debat, maar ze mochten andere geluiden niet bannen of verbieden. Dat is
wat ik er ook van vind. Als op afspraak verschenen er kort daarna in de
pers en op de sociale media een aantal reacties die, terwijl ze
voorzichtig in een boogje om de rector heen liepen, benadrukten dat het
gevaar van woke niet mocht worden overdreven. Geraard Goossens heeft
er op zijn facebookpagina een aantal bij elkaar gesprokkeld: van Karel
Verhoeven, Inge Schestraete, Bert Bultinck, Rien Emmery, Bart Eeckhout,
Stijn De Paepe, Jeroen Olyslaegers, Lieven de Cauter en Jan Dumolyn. Ik
voeg er nog Pieter-Paul Verhaege aan toe.
Neo-racisme
Kort
gezegd stoor ik mij bij woke aan vier dingen. Er is het neo-racisme,
waarbij mensen bekritiseerd en heropgevoed, dan wel bevoordeeld moeten
worden vanwege huidskleur, afkomst, geslacht of geaardheid. Er is de
neiging om het verleden en het heden met elkaar te verwarren, waardoor
de dekolonisering van Afrika 60 jaar geleden plots een acuut
probleem wordt van Europa nu. Er is de neiging om de politiek
prominent binnen te brengen in terreinen waar ze beter wat in de marge
blijft: in het onderwijs, aan de universiteit, in de wetenschap, in de
kunst, in de moraal, in de taal, in de kinderliteratuur, in het
volksvermaak. En er is de cancel cultuur, gaande van het recht om
afwijkende meningen niet te moeten aanhoren tot het boycotten,
uitsluiten of verbieden van die afwijkende meningen.
Het oude racisme is volgens hen wijder verspreid dan het modieuze neo-racisme.
Het
linkse, al dan niet politiek-correcte, kamp ziet dat anders. Vooreerst
halen ze aan dat fouten van woke ook en veel erger aanwezig zijn in
het rechterhoek van de politieke ring. Het oude racisme is volgens hen
wijder verspreid dan het modieuze neo-racisme. Conservatieven
verheerlijken het eigen verleden de canon! om een reactionaire
politiek in het heden te voeren. Een rechts trollen-leger maakt zich
op de sociale media schuldig aan cancel cultuur, door geëngageerde
wetenschappers te intimideren. En Tom van Grieken heeft de linkse
leraren bedreigd.
Rechtse intimidatie
Sommige
van die tegenargumenten zijn bedenkelijk en al zeker dat van
intimidatie. Zowel rechtse als linkse opiniemakers moeten er tegen
kunnen dat ze op de sociale media worden bekritiseerd. Gebeurt dat
feitelijk en genuanceerd, zoveel te beter. Gebeurt het met slogans,
scheldpartijen en halve waarheden, dat is dan jammer maar er is in een
democratie geen nood aan een neutrale rechter die feiten van slogans en
scheldpartijen van polemiek onderscheidt. Factcheckers zoals Rien
Emmery, die kunnen nuttig zijn, maar Rien zelf heeft dan blijkbaar weer
geen nood aan neutraliteit. Bovendien kan de pot-verwijt-de-ketel
argumentatie weinig afdoen aan de kritiek op woke. Two wrongs dont
make a right.
Ik heb niets tegen een intentieproces op zijn tijd, maar ik zie er ook niet veel meer in dan een retorische versiering.
Een
tweede reeks aanmerkingen vanuit linkse hoek bestaat uit intentie
processen. Rechts doet aan woke-kritiek om frustraties af te reageren
(Stijn de Paepe), om gebrek aan inspiratie te maskeren (Bert Bultinck),
om de échte problemen van de klassenstrijd onder de mat te vegen (Jan
Dumolyn). Ik heb niets tegen een intentieproces op zijn tijd, maar ik
zie er ook niet veel meer in dan een retorische versiering. En los van
het intentie proces is de bewering van Dumolyn dat de klassenstrijd en
de volle boterhammendoos van het schoolkind belangrijker zijn dan
woke-excessen een drog-reden die ik mij herinner van mijn marxistische
jeugd: een misstand onder het communisme werd weggewuifd door te wijzen
op zaken die duizend keer belangrijker zijn.
Legitieme beweging
Karel
Verhoeven verwoordt het duidelijkst de derde verdedigingslijn. Woke
is weliswaar een exces maar ook een bijproduct van een legitieme
beweging tegen structurele achterstelling van immigranten, van vrouwen
en van mensen met een andere seksuele geaardheid. Die stelling schurkt
tegen de waarheid aan, maar heel ver kom je er niet mee. De problemen
beginnen al als achterstelling uit het verleden te zwaar doorgerekend
wordt in het heden en de bordjes Interdit aux Algériens van mijn jeugd
als bewijs gaan gelden van hedendaags racisme. Ook is niet elke
achterstelling structureel. Een blanke gepensioneerde weduwe die haar
benedenverdieping verhuurt aan een andere blanke gepensioneerde weduwe,
liever dan aan een allochtoon gezin, heeft misschien last van een
obsessie met netheid en zindelijkheid, en misschien van vooroordelen in
dat verband, maar het structurele ontgaat mij.
Dat
Karel Verhoeven hoofdredacteur is van De Standaard, betekent niet dat
er voor zijn aanstelling een vrouw structureel werd achtergesteld.
Verder
is niet elk onevenwicht meteen ook een vorm van onrechtmatige
achterstelling. Er schijnen in ons land heel weinig vrouwelijke CEOs te
zijn. Daar kunnen, naast onrechtvaardigheid, veel andere redenen voor
zijn. Dat Karel Verhoeven hoofdredacteur is van De Standaard, betekent
niet dat er voor zijn aanstelling een vrouw structureel werd
achtergesteld. Bovendien speelt een exces niet altijd het beperkte
rolletje van onbelangrijk bijproduct van een oorspronkelijke legitieme
beweging. Het nazisme was, als je wil, een exces binnen het legitieme
Duitse verzet tegen Versailles, en Stalins Oekraïnse massamoord was, als
je wil, een exces binnen de historische beweging om in Rusland een
efficiënte landbouw georganiseerd te krijgen.
Overdrijving
Het
sterkst staat het linkse en politiek-correcte kamp als het de
woke-critici van overdrijving beschuldigt. Daar ben ik gevoelig voor,
want overdrijven vind ik, behalve als humor bedreven, kinderachtig. Maar
het is een moeilijke discussie omdat elk verwijt van overdrijving kan
worden beantwoord met een verwijt van vergoelijking en minimalisering.
Je moet niet heel ver uitwijken op de links/rechts-as naar links dan
om commentaren te vinden waarin Theo Francken vergeleken wordt met de
fascisten en de nazis van de jaren dertig. Ik heb daar op Facebook
soms op gereageerd, want de vergelijking was gebaseerd op vier of vijf
twitterberichten waar, welbeschouwd, niet zo verschrikkelijk veel mis
mee was. Maar ik heb zon linkse jongen of zon links meisje nooit zover
kunnen brengen dat ze hun overdrijving toegaven. Ik was het die aan
vergoelijking en minimalisering deed. En natuurlijk wordt alles nog
moeilijker omdat het begrip woke zelf, net zoals het begrip
fascisme, heel nauw en heel breed kan worden opgevat. Dan verzand je
snel in misverstanden of in ruzies over woorddefinities.
Wat
er ook van zij, het argument van de overdrijving snijdt enig hout*. De
mentaliteit aan onze universiteiten, waar mijn zoon af en toe iets over
vertelt, is nog heel ver verwijderd van wat zich op sommige Amerikaanse
campussen afspeelt. Maar hoe vaak hebben we het niet meegemaakt dat wat
in de VS gebeurde, na enig tijd ook bij ons ingang vond: jeansbroeken,
McDonalds, meerdere tvs in huis. Ik herinner mij hoe verrast ik was
toen ik lang geleden op de luchthaven van Boston voor het eerst een taxi
nam die airco had. Raampje naar beneden, of airco? vroeg de
chauffeur. Als die jeans en die airco kunnen overwaaien, waarom dan de
woke excessen niet? Ik ben er niet gerust in.
Open debat
Het
gevaar van woke, voor mij, schuilt vooral in de bedreiging van de
vrije meningsuiting. De meeste van de opiniemakers die ik hierboven
aanhaalde, van Karel Verhoeven tot Pieter-Paul Verhaege, bekennen
zichzelf niet tot het woke ideeëngoed. De meesten beseffen, net als
die gladde rector waar alles mee begon, dat de cancelcultuur een
bedreiging vormt voor het open debat. Laten we hopen dat dat besef ook
leidt tot het een ander besef, namelijk dat er niets fout is aan het
polemisch wegzetten terecht of ten onrechte van meningsuitingen als
haatboodschappen, intimidatie, fake news, complottheorieën en
populisme, maar dat het helemaal fout loopt als die meningsuitingen om
die reden ook worden gecanceld.
Geweld
Dit
brengt mij bij de jonge filosoof Cees Zweistra die zopas een boek over
complot-denkers heeft gepubliceerd. Ik wil dat wel eens lezen, maar
ondertussen las ik een interview met de man dat mij niet erg beviel (zie
hier). Van mij mag Zweistra de Facebookleden die complottheorieën
verspreiden gerust beschouwen als door-en-door slechte mensen. Hij heeft
daar misschien wel gelijk in. Zulke door-en-door slechte mensen bestaan
immers, dus waarom zouden de complot theorie verspreiders niet zulke
mensen kunnen zijn?
dan lijkt dat erg op een oproep om imaginair geweld met echt geweld te beantwoorden
Maar
als Zweistra zegt dat ze zich met geweld aan de samenleving
opdringen, of dat de mensen die klimaatverandering ontkennen een
geweldsdaad (begaan) tegen de samenleving dan lijkt dat erg op een
oproep om imaginair geweld met echt geweld te beantwoorden. Of als hij
zegt dat types als Baudet alleen met harde middelen te bestrijden
zijn, dan gruw ik bij de gedachte wat die harde middelen allemaal
kunnen zijn.
*
Het niet-overdrijven kamp moet natuurlijk zelf ook niet overdrijven.
Bultinck bijvoorbeeld stelt het voor alsof Doornaert en Dedecker de
diepste krochten van het internet moeten afspeuren om een
woke-relletje te vinden. Dat is aantoonbaar onjuist. De voorbeelden
liggen voor het grijpen. Tegen betaling wil ik wel enkele voorbeelden
verzamelen uit de laatste jaargang van zijn eigen Knack.
Philippe Clerick

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
*
Ach,
die uilskuikens van woke toch! Hoe kunnen die toch zo naïef zijn.
Zouden die nog nooit van een zekere Robespierre gehord hebben? Het is
toch algemeen gekend, dat iedere revolutie in de eerste plaats haar
eigen kinderen verslindt?!
-
Er ligt n Staat op sterven. Ik zal op duitvaart zijn.
Dit
is een versregel van wijlen René Declercq van meer dn 100 jar geleden
die nu in vervulling moet gaan voor de wokeraars toeslaan..
Digithalys
|