DONDERDAG 7 OKTOBER 2021

*
En ja, deze verjaardag-datum doet er mij aan deken dat Turks Fruit altijd pf toch meestal een ranzig nasmaakje heeft
.

*

7/10/1571 LEPANTO
De
machtuge Turkse oorlogsvloot, oorlogszuchtig op volle sterkte, weer
eens te meer op vredes-missie in de Middellandse Zee, ter hoogte van
Sicilië, onderweg naar ROME, stelt met ontzetting vast geconfronteerd te
worden met de veel sterkere Europese Vloot die hen in alle stilte
tegemoet zeilt.
De
Turkeys wenden de steven, de staart tussen de poten van de mast en
proberen te vluchten richting de Griekse Eilanden. Om zich daar te
verbergen, ttot het gevaar geweken is
Maar
de Admiraal van de Spaanse Vloot, Don Jua n van Oostenrijk, broer
van Margaretje van Parma, al even on-echte nakomeling van Keizer K
arel V, ruikt zijn kans en gaat hen achterna om ze zonder pardon in de
an te hakken.
De confrontatie is kort maar krachtig: van de Tirkse Vloot schiet zelfs geen rat meer over
-
Overzicht.
Memorabel in onze boeken over Vaderlandsche Geschiedenis. Maar
doodgezwegen bij de Moustafas, was er eerst de Overwinning bij Poitiers (732), waar de vroegste Islamisring van Europa mislukte, dan de Zeeslag bij Lepanto, waarna, na het Beleg van Wenen 14 jul. 1683 12 sep. 1683, de Turirkse almacht voor eeuwen - tot in onze dagen - gebroken was.
Waar er deze keer geen zwaarden of hakmessen meer aan te pas komen, maar wel de buiken van hun vrouwen
VRAAG

*
Waarom
eten Turken doorgaans nooit croissants? Omdat dat gebak toendertijed
een Franse aanfluiting was na de gebeurtenissen van Wenen. n Wassende
Maan, o Erdogan, Grote Mousrfa, waarom moordt U deze bakkers niet
allemaal in een keer uit?
VRAAG
Waarom
waren de Europese Leiders in vroegere tijden altijd veel slimmer dan de
huidige? In naam van de Vootuitgang, heel de wereld, de slechtsten
eerst, met open armen moeten opvangen, op kosten va, de eigen Bevolking?
Is dat nu ne voor, of nen achteruitgang? Wat ook U erover denkt, er zit toch n reukje aan


*
500697 HOE EENWERELDCULTUUR IN NAAM DER VOORUITGANG IN DE PRAK WORDT GEREDEN
I N H O U D
Ach,
plunderaars, profiteurs en zakkenvullers zijn er altijd geweest.
Vroerger wwaen die zelfs van adel of van Konininlijken Bloede, of ze
noemden zich koningen, Keizers, prionsen en baronnen. Nu kan iedereenn
mits de juiste partijkaart, dat vanzelf worden. En Radde tong, n
relbaar geweten en vooraleen rakbare portemonnee. De meegaande Liefjes
ddoen de rerst

*
http://blog.seniorennet.be/guvaal/

RODE KAART VOOR PROFVOETBAL
*
Ik
heb meermaals al geschreven dat topsport tegenwoordig geen sport meer
is, maar business. Dat geldt bij ons in de eerste plaats voor het
voetbal, dat ik al enkele keren een mensenhandel heb genoemd. Dat wordt
nu bevestigd nadat een verdachte makelaar, Dejan Veljkovic, gebruik
heeft gemaakt van de nieuwe wet voor spijtoptanten en uit de biecht is
gaan klappen. En Veljkovic blijkt nog maar het topje van de ijsberg te
zijn.
Na
drie jaar onderzoek heeft men e.e.a. kunnen blootleggen wat het
zonlicht niet mocht zien: zwarte commissielonen, zwarte salarissen,
valse contracten, ontduiking RSZ en ga zo maar door. Toppunt van dat
alles is nog dat stervoetballers met miljoenen inkomsten daarop slechts
één procent belasting hoeven te betalen, dat terwijl dat bij de gewone
burger minstens 39% is. Ze kunnen bij ons ook hun aanvullend pensioen
opnemen vanaf hun 35ste, terwijl dat voor andere werknemers ten vroegste
op hunb 60ste is.
Bij
Veljkovic ging het om een totaal bedrag van zon 40 miljoen euro dat
langs hem passeerde en waaraan hij zon 10% aan over hield. Dat laatst
bedrag gaat hij aan de fiscus moeten geven die achter de rest zal gaan
en waarbij tientallen andere makelaars, maar ook bestuursleden van clubs
en spelers betrokken blijken te zijn. Het is zelfs niet uitgesloten dat
er clubs hun licentie zouden kwijtspelen, waardoor ze niet meer in 1/A
en 1/B zouden kunnen spelen.
Buiten
de 4 miljoen euro die Veljkovic aan de fiscus heeft afgestaan, krijgt
hij nog 5 jaar cel, maar wel voorwaardelijk met uitstel en een extra
boete van 80.000 euro. Wat het voor de rest gaat worden, is nog
koffiedik kijken, maar ik heb zo de indruk dat sommigen daar slapeloze
nachten aan zullen overhouden. Met mijn innige deelneming aan die
supporters die voor hun club door het vuur gaan of door het lint, zoals
zopas nog die van Standard op KV Mechelen.
De
digitale revolutie die we meemaken heeft ervoor gezorgd dat de middelen
tot frauderen oneindig lijken, maar dat zijn ook de middelen om
allerlei fraudes op te sporen. Dat niets nog verborgen blijft, hebben we
zopas nog kunnen vernemen na het uitlekken van de Pandora Papers,
waartegen de malversaties in het voetbal nog klein bier lijken.*


COUCKE INVESTEERT IN ELEKTRISCHE BUSSEN

©Photo News
*
Vandaag om 13:45
De Vlaamse zakenman Marc Coucke investeert een stevig bedrag in de Nederlandse producent van elektrische bussen en laadsystemen Ebusco. Die trekt de komende weken naar de beurs.
Ebusco
kondigde donderdag aan dat het werkt aan een beursgang in Amsterdam.
Het bedrijf wil deze maand nog - enkel bij institutionele investeerders -
minstens 300 miljoen euro ophalen.
Zoals
wel vaker het geval is bij een dergelijke operatie, hebben sommige
investeerders hun interesse al kenbaar gemaakt. Bij Ebusco zijn dat de
vermogensbeheerder Teslin en Coucke's investeringsvehikel Alychlo.
Hoeveel die op tafel zullen leggen, is niet bekend. Maar het zal allicht
over (veel) meer dan enkele miljoenen euro's gaan.
"Het
is de tweede keer in minder dan zes maanden tijd dat Coucke zich als
hoeksteen-investeerder opwerpt bij een beursintroductie. "
Het
is de tweede keer in minder dan zes maanden tijd dat Coucke zich als
hoeksteeninvesteerder (anchor investor in het vakjargon) opwerpt bij een
beursintroductie. In het voorjaar investeerde hij samen met Giorgio
Armani in Italiaanse luxejachten.
Zeven landen
Ebusco
is een negen jaar oud bedrijf uit Deurne (Nederland). Het bedrijf is
een concurrent van spelers als Van Hool en VDL. Momenteel rijden bijna
350 Ebusco-bussen rond in zeven Europese landen. Onder meer in
Amsterdam, Frankfurt en München worden ze ingezet. Vorig jaar boekte het
bedrijf een omzet van zo'n 100 miljoen euro.
Het
werd opgericht door de voormalige Nederlandse rallycoureur Peter
Bijvelds. Hij was ook de man die het het Chinese automerk Landwind in
ons land (en en andere Europese landen) lanceerde. Dat mislukte
tweemaal.
Michael Sephiha

*

DIGITALISERING JUSTITIE
DIGITALISERING EN JUSTITIE, EEN ONGELUKKIG HUWELIJK.

foto: ©Pixabay/Gerd Altmann
*
MMislukte van justitie legt nogmaals de vinger op de Belgische wonde
Waarom zag België af van mogelijke schadevergoeding van 28 miljoen euro?
*
Analyse - 07/10/2021 Filip Michiels - Leestijd 8 minuten
-
Twintig
jaar geleden werd het Phenix-project de meest ambitieuze poging ooit
om het knarsende Belgische gerechtsapparaat te digitaliseren met veel
poeha aangekondigd. Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open
Vld) moest nu erkennen dat Phenix vorig jaar in alle stilte begraven
werd. Dit is géén verhaal van technisch onvermogen, wel een zoveelste
bewijs van een jarenlang gebrek aan politieke moed en vooruitziendheid.
En een pijnlijke illustratie van de politieke weeffouten die een
efficiënt beleid in dit land stilaan zo goed als onmogelijk maken.

Goudhaantje Verwilghen
*
Het was toenmalig minister van Justitie Marc Verwilghen (Open Vld) die in 2001 het licht op groen zette voor het zogenaamde Phenix-project,
het meest ambitieuze plan ooit om onze Belgische justitie te
informatiseren. De gewezen, ooit razend populaire, Open Vld-politicus is
intussen al jarenlang uit de schijnwerpers verdwenen, Phenix
daarentegen blijft wél de krantenkoppen halen. Technologiewebsite Techpulse.be
bekroonde het project zes jaar geleden nog met een eerste plaats in de
ranking De Opmerkelijkste IT-flops van de eeuw en bestempelde het in
één adem als de moeder van alle Belgische IT-mislukkingen.
Tegelijk laat ook Unisys een aantal claims tegenover ons land vallen
En
zie, eerder deze week raakte dankzij een parlementaire vraag van
Kamerlid én juriste Kristien Van Vaerenbergh (N-VA) bekend dat de
Belgische staat een punt zet achter de rechtszaak tegen Unisys. Dit
Amerikaanse technologiebedrijf kreeg in 2001 de uitvoering van het
Phenix-project toevertrouwd. Ook de schadeclaim van diezelfde Belgische
staat, ter waarde van 28 miljoen euro, vervalt nu dus. Tegelijk laat ook
Unisys een aantal claims tegenover ons land vallen. Het uitgangspunt
van Phenix was bijzonder ambitieus, klinkt het bij Kristien Van
Vaerenbergh.
Regelgeving says no
Op
termijn beoogde het project de volledige digitalisering van justitie,
waardoor het hele apparaat op termijn quasi papierloos en uiteraard ook
een heel stuk efficiënter zou worden. Maar dit is dus uitgelopen op een
complete mislukking. Tot vandaag zijn er nog rechtbanken waar het
faxapparaat goede diensten blijft bewijzen, dit zegt alles. Intussen
zijn een aantal rechtbanken zelfs eigen systemen gaan bedenken om om te
digitaliseren. Bijvoorbeeld in Antwerpen, waar men een systeem
introduceerde dat advocaten toeliet hun conclusies digitaal neer te
leggen. Een succesverhaal, maar het kan uiteraard niet de bedoeling zijn
dat elke rechtbank een eigen technologie gaat ontwikkelen.
Toen
de orde van Vlaamse balies dat Antwerpse systeem overnam en dit
vervolgens via een eigen portaal betalend maakt met de steun van
minister Koen Geens ging de Raad van State op de rem staan. Ik zal
niet zeggen dat er vandaag geen kleine stappen voorwaarts worden gezet,
maar het gaat allemaal ontzettend traag en het beeld is ook heel
versnipperd. Zeker in deze sector is alles heel strikt gereglementeerd
en bij wet bepaald, en dat krijg je niet zomaar gekeerd. Nog een
voorbeeld: advocaten kunnen een strafdossier sinds kort dan wel digitaal
opvragen, ze betalen voor zon digitale kopie net evenveel als voor een
afschrift op papier. Uiteraard is het voor die advocaat dan veel
praktischer om het hele dossier nog volledig door de griffie te laten
afdrukken. Net door die strikte regelgeving neem je dus ook belangrijke
triggers om te digitaliseren en dus ook werk en tijd te besparen
weg.
Fikse schadevergoeding
Via
haar parlementaire vraag, waarop huidig minister van Justitie Vincent
Van Quickenborne (Open Vld) onlangs antwoordde, kon Van Vaerenbergh ook
achterhalen dat de Belgische staat tussen 2001 en 2004 al 9,3 miljoen
euro had betaald aan Unisys. Het volledige contract was ruim 12 miljoen
euro waard. In 2007, nog eens drie jaar later dus, besliste toenmalig
minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) om de overeenkomst op te
blazen, waarna Unisys de Belgische staat prompt voor de rechter daagde.
Van Quickenborne vergat blijkbaar hierover te communiceren
België
diende daarop zelf een schadeclaim van 28 miljoen euro in tegen Unisys,
waarna het plots heel stil werd in die rechtszaak. Ik heb daarover
achtereenvolgens de vorige ministers van Justitie Stefaan De Clerck
(CD&V) en Annemie Turtelboom (Open Vld) ondervraagd. Daaruit bleek
dat er in 2013 zelfs nog geen conclusies waren uitgewisseld tussen beide
partijen. En nu geeft minister van Quickenborne dus aan dat beide
partijen in onderlinge overeenstemming afstand gedaan hebben van hun
vordering. Dit gebeurde al in april 2020, maar Van Quickenborne
vergat blijkbaar hierover te communiceren. Moraal van het verhaal: er
zijn opnieuw flink wat jaren verloren gegaan voor de broodnodige
digitalisering van justitie, en ofwel de Belgische staat ofwel Unisys
lopen een fikse schadevergoeding mis. Bovendien hoest de Belgische
belastingbetaler ook nog eens 298 000 euro erelonen op die de voorbije
jaren uitbetaald moesten worden aan de advocaat van de Belgische staat.
Kritische rapporten
Nu
kan het uiteraard verbazing wekken dat onze overheid die toch niet
bepaald goed bij kas zit zo vlotjes afstand doet van een
schadevergoeding die in de tientallen miljoenen euros kon lopen. Tenzij
die overheid uiteraard heel goed besefte dat ze in deze zaak zelf ook
geblunderd had, en dat het risico dus niet bepaald denkbeeldig was dat
ze zelf veroordeeld zou worden tot het betalen van een schadevergoeding.
Enkele
behoorlijk kritische rapporten van het Rekenhof rond de digitalisering
van de Belgische overheidsdiensten in het algemeen wijzen alvast in die
richting. Zo klonk het al in 2009: Om methodes van e-government te
kunnen gebruiken in het overheidsbeheer, is het absoluut noodzakelijk te
kunnen beschikken over adequaat informaticapersoneel. (
) De voorzitter
van het directiecomité van Fedict preciseert in zijn antwoord dat de
opvolging van de ICT-activiteiten waarin de bovenvermelde omzendbrief
voorzag, werd stopgezet op vraag van de voorzitters van de federale
overheidsdiensten. Hij is van oordeel dat een centrale sturing in het
kader van een federaal ICT-plan onverenigbaar is met de autonomie van de
verschillende FODs. Volgens het Rekenhof komt de autonomie van de
FODs niet in het gedrang door te zoeken naar de beste manier om aan de
behoeften te voldoen (
).
Vrij
vertaald: een aantal federale overheidsdiensten zagen het niet zitten
een deel van hun bevoegdheden af te staan aan mensen die wél kaas hadden
gegeten van informatisering. In een later rapport heet het dat de
Staat voldoende aandacht moet besteden aan zijn eigen IT-personeel om
zijn informaticaprojecten tot een goed einde te brengen en in de hand te
houden. Dat blijkt uit het mislukken van het Phenix-project bij
Justitie of van het Stimer-project bij de FOD Financiën. Bovendien, zo
signaleert datzelfde Rekenhof ook nog, werden de prestaties van de
verantwoordelijken die het IT-personeel moeten aanwerven nog nooit
geëvalueerd sinds de Copernicushervorming. Kortom, een behoorlijk
vernietigend oordeel.
Weeffouten in politiek systeem
Marc
Lambotte was van 2005 tot 2014 country manager van het Amerikaanse
Unisys in ons land. Hij maakte het conflict met de Belgische overheid
dus vanop de eerste rij mee en legt de vinger op een pijnlijke wonde.
Als je een digitaliseringsproject van een dergelijke omvang wil
aanvatten, dan is dit geen puur technisch verhaal. Minstens even
belangrijk is het hele veranderingstraject binnen bestaande organisaties
dat hiermee hand in hand gaat. Organisaties die dit intern niet goed
voorbereiden en beheren, lopen vroeg of laat vast. Er moet vooraf dus
een duidelijke consensus zijn over wat er nu precies gedigitaliseerd
moet worden, en hoe dit dan best wordt aangepakt. Als nu blijkt dat
rechbank A op heel andere wijze werkt dan rechtbank B en er dus geen
eenvormigheid zit in de interne processen, dan kom je er natuurlijk
nooit uit. Ik heb dat in die periode overigens ook laten weten aan de
toenmalige bevoegde minister Onckelinx.
Klinkt
heel logisch, maar was en is het dan niet net de taak van de
topmanagers binnen de FOD Justitie om die eenvormige werking door te
drukken en desnoods ook op te leggen aan het personeel? Of, in het
allerslechtste geval, van de minister van Justitie zelf? Dat klopt
absoluut, maar ik had toen het gevoel dat de minister er vooral op uit
was om de ernstige tekortkomingen binnen haar eigen departement af te
dekken, geeft Lambotte aan. Dat bestond uit heel wat verschillende
eilandjes, en die verkozen niet zelden door te werken zoals ze dat al
decennialang gewoon waren. Nu bots je in de privésector uiteraard net zo
goed op dit soort weerstand tegen ingrijpende veranderingen, maar laat
het nu net de taak van het management zijn om zon probleem aan te
pakken. CEOs die dat niet kunnen, moeten op termijn uitkijken naar een
andere baan.
geen zicht op of justitie vandaag wél klaar is om te digitaliseren
In
een politiek context spelen er natuurlijk ook heel wat andere
machtsverhoudingen mee: heeft de minister écht meer macht dan de top van
de administratie? En heeft hij of zijn voldoende politieke moed om
daaraan eventueel de vingers te verbranden, zonder er later misschien
ook politiek de vruchten van te plukken? Dit is en blijft wat mij
betreft een van de grote weeffouten in ons politiek systeem. En, heel
eerlijk: ik heb er totaal geen zicht op of justitie vandaag wél klaar is
om te digitaliseren. Ik zou bedrijven die vandaag aangezocht worden om
hun expertise daarvoor ter beschikking te stellen dan ook aanraden om
dit eerst heel grondig te onderzoeken.

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
*
ZOEKPLAATJE
Zoek
de zeven verschillen tussen de Nationale aanpak van de digitalisering
van Justitie na 20 jaar, en de aanpak na 50 jaar van de immigratie.
Mag ik het zeggen, Walter?
Er
zijn geen zeven verschillen, er is zelfs niet eens één enkel verschil.
Gewoon omdat dit land vanaf den beginne, altijd al n kloteland is
geweest. Waar de ene gek de andere de kop afbijt om zelf de grootste te
zijn.
Geen daden maar woorden, Daar worden ze rap rijker door. Met daar bovenop ook betere lieven.
-
Dit edel land der Belgen, wat betekent dat nog in onze tijden?
*

We hoorden het antwoord gisteren nog bij Ben Crabé
uit de mond van een knappe universitaire jongedame die daarenboven in
het Onderwijs stond. Wie de voorganger was van Koning Albert II?
Antwoord: Albert I.
-
Die dame zou op slag Eerste Ministere moeten gebombardeerd worden. Met live verslag op CNN
.
*
Digithalys

|