DINSDAG 7 SEPTEMBER 2021

*
500668 GOD MAAR OOK DE MENS IS EEUWIG WANT IEDER IS EEN GOD IN T DIEPST VAN ZIJN GEDACHTEN
I N H O U D
En wij maar filosoferen over de meest onzinnige onderwerpen: kolen, gas of kosmische stralingen. Terwijl Broeksama blad dag en nacht als door alles weg-vretemde aardwormen wordt opgepeuzeld.
House Milking; Huisjesmelkerij, zou U het kunnen noemen. Want deze koe geeft melk, geloof me.
Zij,
de graaiende gabbers die dat alles otganiseren, Eurocraten,
Kosmotieten, Araben, Chinezen, Marsmannetjes of Plutoceraten? Ze
vingeren zich rijk in het openbaar op de Brussese Grote Markt. Komen
daardoor in beeld en worden dus nig rijker.
Om
het even hoe: de Vlaamse Overheid, dat staat als een paal boven het
water van de ceervuilde Zenne, heeft dus voorgoed de kans verkeken om
dat Origineel Vlaams Grondgebied als één geheel aan de meest biedende te
presenteren. KASSA !! KASSA !! KASSA !! %et daat bovenop: eeuwuige
vriendschap vanwege de gelukkuge koper.
Hadden
die dat gedaan, dan zwommen we nu in de weelde. Was de pensioen-
herorming niet eens nodig geweest en hadden we de Francofonen met een
verguld kluitje in het riet kunnen sturen.
Let
dus op mijn woorden: daar komen vodden van.Methoogstens hier en daar
een Italiaanse porno-ster tussen de ramen
Staat er immers nie
geschreven, dat de mens niet alleen van poen leeft?


http://blog.seniorennet.be/guvaal/
*
DE STEENKOOLUITSTAP
*
Ooit
heb ik al eens een blog geschreven over het feit dat wij in West-Europa
om de oren worden geslagen wegens de plastic afval die we produceren en
wegwerpen, terwijl men zich in de rest van de wereld en zeker in
Afrika en Azië daar niet veel van aantrekt. Eenzelfde scenario speelt
zich af op het gebied van het delven, verwerken en verbranden van
steenkool.
Terwijl
men bij ons koolmijnen en steenkoolcentrales sluit, worden er elders
nog ontgonnen en dit ondanks het feit dat zon 45% van de wereldwijde
broeikasuitstoot daarvan het gevolg is. De reden daarvoor is dat de
opmars van hernieuwbare groene stroom nog altijd tekort schiet om het
meerverbruik aan elektriciteit te compenseren. De prijs van steenkool
staat vandaag zelfs op het hoogste niveau sinds 2008. Die prijs heeft te
maken met de productie van staal en vooral elektriciteit
en laat dat laatste nu dat zijn wat de economie straks nóg meer nodig
zal hebben. Dat laatste geldt vooral voor China dat in de eerste zes
maanden van 2021 meer stroom verbruikt heeft dan in 2019, toen er zelfs
daar van corona nog geen sprake was. Dat land is nu nog verantwoordelijk
voor 53% van het wereldwijde steenkoolverbruik en denkt er pas aan in
2060* klimaatneutraal te worden. Ondertussen worden er daar nog wel
plannen gemaakt voor zon 40 nieuwe steenkoolcentrales.
En wij ons maar druk maken als hier iemand zijn open haard teveel zou gebruiken...
---
Het
is gemakkelijk van alles en nog wat te beloven tegen 2040, 2050, 2060
of later. Wie van de politiekers die tegen die data iets beloven, zal er
dan nog in functie zijn?

*

BIJNA HELFT BRUSSELSE AIRBNB-WONINGEN IN PROFESSIONELE HANDEN
*

Vooral
in de buurt rond de Grote Markt in Brussel worden appartementen
opgekocht om ze te verhuren via het platform Airbnb. ©Photo News
*
Vandaag om 13:25
*
45
procent van de Airbnb-verblijven in Brussel wordt aangeboden door
professionele spelers of investeerders. Dat heeft onvermijdelijk een
effect op de lokale huurmarkt.
-
Slechts
de helft van de Brusselse Airbnb-hosts voldoet aan de oorspronkelijke
deel economie filosofie van Airbnb. Dat concludeert de Vrije
Universiteit Brussel (VUB) na een onderzoek van het voltallige aanbod
van het verhuur platform in de hoofdstad.
De
onderzoekers maakten een analyse van het Brusselse Airbnb-landschap in
2019, toen het toerisme nog op volle toeren draaide. In dat jaar werden
11.427 woningen aangeboden op het online verhuurplatform. Omdat Airbnb
geen data vrijgeeft over de hosts, blijft de identiteit van de
aanbieders achter die huizen of appartementen onduidelijk.
Maar
door verschillende datasets te combineren kon de VUB vier profielen van
verhuurders onderscheiden. 'Per host keken we naar het aantal
woningen, de duur van de verhuurperiode en de locatie van de woningen',
zegt Pieter-Paul Verhaeghe, professor sociologie aan de VUB en een van
de onderzoekers.
De essentie
De VUB heeft de Airbnb-markt in Brussel in kaart gebracht en onderzocht wie de verhuurders zijn.
16 procent van de hosts verhuurt drie of meer verblijven tegelijk voor
korte periodes. 29 procent verhuurt een of twee woningen voor meer dan
120 dagen per jaar.
Volgens
de VUB zijn dat vrijwel zeker bedrijven en investeerders, die zo druk
uitoefenen op de reguliere woningmarkt. Het precieze effect wordt
onderzocht in een volgende fase van de studie.
Professionele spelers
34
procent van de hosts voldoet aan het idee waarmee Airbnb in 2008 begon:
zij bieden af en toe voor enkele dagen een kamer in hun woning aan voor
toeristen. 21 procent biedt wel de volledige woning aan voor verhuur,
maar voor minder dan 120 dagen per jaar.
De verborgen business achter uw Airbnb-adresje
De
laatste twee categorieën van hosts zijn volgens de onderzoekers vrijwel
zeker professionele spelers. 16 procent biedt drie of meer huizen of
appartementen tegelijk aan voor kortverhuur. 'Het kan bijna niet anders
of dat zijn bedrijven die gericht woningen opkopen om te verhuren via
Airbnb', zegt Verhaeghe. '32 hosts bieden zelfs tien of meer
appartementen aan op hetzelfde moment. En net die woningen zijn sterk
geconcentreerd in de toeristenbuurt rond de Grote Markt of bij de
Europese instellingen.'
"
Per host keken we naar het aantal woningen, de duur van de
verhuurperiode en de locatie van de woningen. Zo kwamen we tot vier
verschillende profielen van verhuurders. "
Pieter-Paul Verhaeghe
Professor sociologie (VUB)
Nog
eens 29 procent biedt een of twee huizen aan voor meer dan 120 dagen
per jaar. 'Die beschouwen we als investeerders, individuen die een
tweede of derde woning bezitten als opbrengst eigendom en die op de
lucratieve Airbnb-markt aanbieden.'
Marie Van Oost

*

OOK ZONDER GOD GOEDE MORAAL mogelijk
*

*
God niet noodzakelijk als draagsteen
-
Peter
Hitchens is auteur van het boek The Rage Against God. Het is zijn doel
om een grote misvatting te weerleggen, namelijk dat het altijd mogelijk
is om het onderscheid tussen goed en kwaad te kennen buiten het bestaan
van God om.
Naar
aanleiding van discussie over dit boek, betoogde een christelijke
moraalfilosoof zoals Hitchens dat de postmoderne waardenchaos zou zijn
veroorzaakt door het wegvallen van God. Waarden chaos wil hier zeggen
dat een cultuur een hiërarchie is van waarden atheïsme en agnosticisme
zouden de draagsteen onder de leidende waarden hebben vernietigd, met
de hedendaagse sociale chaos tot gevolg. Zonder God geen goed en kwaad
aldus de christelijke moraalfilosoof.
Maar
is God werkelijk nodig als grondvestiging van goed en kwaad? Ik betoog
in deze verhandeling dat dit niet het geval is. Uit de menselijke natuur
tekenen zich leefwijzen en organisatievormen op waarbij de mens goed
gedijt. De aard van de mens stuurt hem tot samenwerkings verbanden. Via
deze samenwerkings verbanden voorziet hij enerzijds in zijn natuurlijke
behoeften en geeft hij anderzijds gehoor aan het appel om zijn hogere
wezenskenmerken te vervolmaken opdat hij boven de natuur uitstijgt.
Humanisme ligt tussen puritanisme en hedonisme
De
mens is deels een dier met de noden van een dier. Tegelijk ligt het ook
in het menselijke potentieel om meer van zichzelf te maken dan hij van
nature is. Dit tweede aspect is het deel van het menselijke karakter dat
beantwoordt aan transcendentie. De samenkomst van deze twee aspecten
leidt tot een verstaan van het mens-zijn dat ik benoem als humanisme.
Het ontkennen van het eerste aspect leidt tot puritanisme, het ontkennen
van het tweede leidt tot hedonisme.
God als idee dient dan hooguit nog als wortel en stok om mensen aan te zetten tot gedrag dat maatschappelijk wenselijk is
Vanuit
dit humanisme denkend is het niet noodzakelijk dat God de moraal
waarborgt. Als God de moraal bepaalt dan wordt de moraal grillig: God
zou morgen immers goed en kwaad kunnen omdraaien, als Hij dit in Zijn
almacht zo besluit. Als Hij dit niet zou kunnen, dan is Zijn almacht
kennelijk begrensd door een hogere wet. Als Hij dit niet zou willen, dan
kent de mens de wil van God via wetten van zedelijkheid en logica. Dan
kan hij Gods wilsbeweging tot het identificeren van goed en kwaad mee
voltrekken met zijn eigen verstand, ook zonder God. In beide gevallen
kan de mens zijn moraliteit net zo goed op die wetten baseren zonder God
als tussenschakel. God als idee dient dan hooguit nog als wortel en
stok om mensen aan te zetten tot gedrag dat maatschappelijk wenselijk
is dit is echter iets anders dan een oprecht, authentiek geloof.
Negatieve theologie leidt tot zelfbedruiping
Men
kan nu tegenwerpen dat het christendom niet voluntaristisch is, maar
natuurrechtelijk. Voluntarisme staat hier voor Gods willekeur. Dit klopt
voor bijvoorbeeld Thomas van Aquino (12251274), die stelde: Voor
zover de mens redelijk is, is hij net als God. Bij God is 2+2 nog steeds
4, want de natuurwet drukt die redelijkheid uit. Later met
bijvoorbeeld de uitbraak van de pest en in 1755 de aardbeving van
Lissabon groeide de twijfel aan Gods goedheid. De negatieve theologie
werd populair en dit klinkt door in Descartes hypothese van God als
kwade genius.
Een
bekend argument is dat Gods volmaakte goedheid zou doorstralen in de
volmaaktheid van de schepping. Maar met hoeveel betrouwbaarheid kan een
onvolmaakte mens vaststellen dat de schepping volmaakt is? Uit het
opgekomen wantrouwen tegenover Gods goedheid ontstond wat de Duitse
filosoof Hans Blumenberg (19201996) Selbstbehauptung oftewel
zelfbedruiping noemt. De mens die niet meer wacht op goddelijke tekenen
maar zelf voortvarend te werk gaat in de schrijn van de natuur.
Tegenwerping door de christelijke moraalfilosoof
De
christelijke moraalfilosoof zei echter dat het niet eigen is aan God om
zich als een kwade genius te gedragen of mensen voor de gek te houden.
De goede natuur van God zou grilligheid uitsluiten.
Maar
als dit het geval is, dan is er kennelijk een hogere wet waaraan God
gehoorzaamt en waarmee Hij in overeenstemming handelt. Zo niet, dan zou
Gods almacht zijn grilligheid openlaten. Als Gods almacht het grillige
voluntarisme uitsluit dan handelt God kennelijk volgens een logica die
ook voor mensen te doorgronden is: mensen zouden immers zojuist hebben
vastgesteld dat God niet kan handelen als een kwade genius.
God overslaan als tussenstap
Dit
betekent dat als de christelijke moraalfilosoof het voluntarisme buiten
de orde verklaart, hij daarmee een wet postuleert: een hogere richtlijn
die zó universeel is, dat zelfs God zich hieraan committeert. Wij
mensen kunnen ons dan net zo goed direct op die richtlijn oriënteren en
God overslaan als tussenstap.
Hierop
zei de christelijke moraalfilosoof dat de imperfecte mens een
nabootsing is van de perfecte God, en dat hij God nodig heeft om goed en
kwaad te kunnen kennen.
Maar
hoe kan de imperfecte mens herkennen dat de kennis die God hem geeft
wél perfect is? Wat de christelijke moraalfilosoof stelt, betekent dat
een imperfect wezen kennis kan nemen van een perfectie die dat wezen
overstijgt. Als dat zo is kan de mens net zo goed weer direct
kennisnemen van de eeuwige morele wetten.
God, maar welk godsbeeld?
Als
u er desondanks voor kiest om uw moraal op God te baseren, wie zegt dan
dat het een christelijke God moet zijn? En niet bijvoorbeeld de God van
Spinoza? Een keuze voor een godsbeeld is mogelijk arbitrair, gezien
ieder godsbeeld een serie regels meedraagt die vooral de cultuur en de
tijdsgeest weerspiegelen van de samenleving waarin dat godsbeeld is
opgekomen. God zou de mens hebben geschapen naar Zijn gelijkenis maar
Allah verwacht iets anders van Zijn gelovigen dan Jahweh.
Sommige
godsbeelden en geloofsregels leiden tot culturen waarin je vanuit een
vrije keuze welbeschouwd toch liever niet zou leven
Om
niet geheel voor relativisme te hoeven capituleren (en alsnog uit te
komen in een postmoderne waardenchaos) kunnen we zeggen dat in sommige
samenlevings verbanden c.q. culturen de mens meer tot bloei en wasdom
komt dan in andere. Sommige godsbeelden en geloofsregels leiden tot
culturen waarin je vanuit een vrije keuze welbeschouwd toch liever niet
zou leven. Puck van der Land heeft dit punt van de wenselijkheid van een
seculiere Leitkultur uitstekend gemaakt, en ook de recente
migratiebeweging ondersteunt dit. Tegen deze achtergrond blijkt dat een
keuze voor een godsbeeld niet arbitrair is.
Waar floreert de menselijke potentie?
So
far, so good. Maar nu blijken het floreren van de menselijke natuur, de
ontplooiing van talenten en de vervolmaking van het verstand de
maatstaf om een godsbeeld aan af te meten én om een hiërarchie in
religies uit te roepen. Dan kunnen we het godsbeeld ook hier weer
overslaan en onze moraliteit direct op de omschreven hiërarchie baseren.
Op
die wijze zullen we goed en kwaad opnieuw herleiden uit de kosmische
orde zoals de Oude Grieken deden. Het goede is dat wat beantwoordt aan
de voorwaarde die mensen nodig hebben om tot hun recht te komen wat
betekent dat zij hun potentieel benutten. Het goede toont zich op de
plaats die een ding in het universum inneemt waar het in zijn volheid
kan verschijnen.
Problemen opgelost
Deze
denkwijze lost problemen op waar de christelijke moraalfilosoof niet
omheen komt. Hoe weet de imperfecte mens dat zijn God een logica volgt,
als hij die logica die de perfectie van zijn God bewijst slechts via
zijn God kan kennen? Of als hij God niet nodig heeft om de logica te
kennen, waarom dan wel om goed en kwaad te kunnen kennen? Heidenen als
Plato en Aristoteles konden uitstekend logisch redeneren waarom zou
het anders zijn met hun mensbeeld en ethiek?
De
christelijke moraalfilosoof ziet de perfectie van zijn God bevestigd in
het feit dat die God een logica volgt, de humanist ziet veeleer die
logica
Het
eindigt er altijd mee dat God een garantieprincipe wordt dat de
realiteit van alle andere principes valideert. Maar zon principe blijft
steken op het vlak van de tautologie en is in de praktijk van het
proefondervindelijk handelen tamelijk waardeloos. De christelijke
moraalfilosoof ziet de perfectie van zijn God bevestigd in het feit dat
die God een logica volgt, de humanist ziet veeleer die logica.
Sid Lukkassen

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
*
Nu
het in onze digitale samenleving steeds duidelijker wordt, dat er,
naast het onze, er nog miljoenen andere planetaire sterrenstel-sels
bestaan, kan het dus niet anders, dan dat de Oneindigheid nog veel
oneindiger is dan we ons tot hiertoe konden voorstellen. Oneindig wil
dus zeggen, zonder einde maar dus ook zonder begin.
Zij we dus met zn allen niet blij kortstondig tot deze Goddelijkheid te hebben behoord?
Mij
persoonlijk geraakt die ene zin uit het Oude Testament maar niet uit de
geest. Andere verre planeetbezoekers wilden namelijk niet eens meer
terug, omdat ze zagen dat de dochters der mensen mooi en bevallig waren.
*

*
Hoerbij
past enerzijds wel n dikke mercie voor het comploment, maar anderzijds
is er dus weer zoveel intelligentere concurrentie bijgekomen
En daar
zijn vooral onze ver-Christelijkte Evas veel beter door geworden. Ze
lopen nu school en kunnen zelfs, wat bij de Talibannrs niet eens kan,
Mini Ster worden.
*
Digithalys

|