.
MAANDAG 19 APRIL 2021
*
500599
ZOVEEL MOELIJK ZAKELIJKE ZKERHEDEN IN GEREEDHEID BRENGEN TEGEN DAT DE
VIVALDI-SLAA¨ZAKKEN DE INENTINGEN EINDELIJK ROND HEBBEN
*
I N H O U D
MAAR NIG VLUGGER DAN T CTOOTJESVOLK ZAL DE WEVFERSGILDE ER GEWEEST ZIJN. V.V.T. - OM NOOIT MEER RERUG TE ZIEN.
*
&
*
In
Zevenkote spelen ze met de plaatselijke toneelgroep spel na arbeid
ieder jaar een stukske in de parochiezale. Louis Pleute ziet een droom
in vervullinge gaan, hij mag vandejare een rolleke spelen, en hij er zot
content mee. Hij moet enkel bij de baron de komst van een zekere meneer
en madam Plouvier aankondigen. Tot ieders verbazing loopt dat de eerste
vertoning goed af, want Louis staat bekend als een zenuwpeze. Bij de
tweede opvoering loop het echter goed mis. Bij het zien van al dat volk
in de zale, krijgt Pleute het ferm op zijn heupen van de zenuwen en kan
zich voor geen geld van de wereld de naam van het bezoekend koppel nog
herinneren. In volslagen paniek zeg hij dan maar: Menere den baron, die
twee van gisterenavond zijn daar were!

*
http://blog.seniorennet.be/guvaal/

DE STEKKERAUTO'S
*
Bijna
een kwart van de nieuwe bedrijfswagens in België heeft een stekker.
Twee derde ervan zijn wel een plug-inhybride, die dus zowel een
elektrische- als een verbrandingsmotor hebben. Zuiver elektrisch rijden
blijft voorlopig een risico. Het is trouwens opmerkelijk dat het
marktaandeel voor particulieren van de stekkerautos in het eerste
kwartaal van dit jaar maar 3,5% bedroeg. Dit heeft niet alleen te maken
met de schrik om mogelijke problemen en een nog altijd te beperkte
radius, maar ook door de prijs van die wagens. Met de bedrijfswagen is
men destijds begonnen als alternatief voor loonsverhogingen, die niet
konden o.w.v. de wet van 1996 i.v.m. de concurrentiepositie van het land
t.o.v. de buurlanden en waarover nog steeds discussie bestaat. De
kosten van de bedrijfswagens kunnen nl worden afgetrokken van de
belastingen.
Het
zal nog wel even duren voor we met zijn allen elektrisch zullen gaan
rijden, zeker voor mensen die verder rijden dan de onmiddellijke
omgeving. E.e.a. zal ook te maken hebben met de extra aanmaak van
energie wat zeker in dit land te wensen overlaat. De huidige dreiging
van een falende en/of te dure stroomvoorziening is niet van dien aard om
daarin veel verandering te brengen.


*
BEL20 HEROVERT KAAP VAN 4000 PUNTEN
*
Christophe De Rijcke
-
De Brusselse beurs graadmeter steeg dit jaar al 10 procent dankzij economisch optimisme.
De
Bel20 tikte maandagmorgen 4.009 punten aan en overschrijdt daarmee een
symbolische grens. Het is van 21 februari 2020 geleden dat de Bel20
boven deze duizender noteert. Ruim een jaar geleden deed de coronacrisis
de beursindex kelderen tot een dieptepunt van 2.528 punten op 17 maart.
Sindsdien is de Brusselse beurs graadmeter al met 58 procent hersteld, met dank aan het vooruitzicht op een corona-vrije wereld na de inenting van een steeds groter deel van de bevolking.
Sinds
begin dit jaar won de Bel20 reeds 10 procent. De grootste winsten zijn
sinds Nieuwjaar weggelegd voor inoxproducent Aperam (+28%) en
metalengroep Umicore (+21%). Met deze aandelen zetten beleggers in op
een fors economisch herstel. Maandag zijn het evenwel de achterblijvers
Argenx ARGX3,33% en Galapagos GLPG1,70% die de index op sleeptouw nemen
met winsten tussen 2 en 3 procent. De biotechgroepen noteren sinds begin
dit jaar respectievelijk 18 en 4 procent lager.

*

WET ODE OVERHEIDS- OPDRACHTEN
*
BART DE WEVER
VOGEL VOOR DE KAT?

??????
Gaat het om dezeilde wet op overheids-opdrachten voor her Stadsbestuur in Antwerpen?
Zette men hier de poort tot corruptie open?
Ignace Vandewalle
-
Toen ik enkele weken geleden in een of andere krant las dat voor de renovatie van de feestzaal Kielpark tot het Urban Center, omwille van snelheid van uitvoering, het bouwheerschap aan Lets Go Urban (LGU) werd gegeven, fronste ik even de wenkbrauwen. De wet op de overheidsopdrachten kan je zo niet omzeilen.
Omdat ik dergelijke onwettige praktijken niet verwachtte van de
administratie van de grootste stad van Vlaanderen, meende ik dat het
hier een journalistieke vergissing betrof en hechtte ik er verder geen
aandacht aan.
Bouwheerschap
Maar
dit weekend lees ik in Gazet van Antwerpen: We hebben het
bouwheerschap in handen gegeven van LGU in plaats van ons eigen
vastgoedbedrijf Vespa. Daar hadden we goede redenen
voor, en goede ervaringen mee. We hadden het zo al gedaan met basketbal
club Giants, het Toneelhuis en Het Paleis. Een renovatie of nieuwbouw
kan op die manier sneller en goedkoper gebeuren.
dat
het omzeilen van dergelijke belangrijke wet niet kan door simpelweg uw
geld ter beschikking te stellen aan een andere rechtspersoon.
Of
de audit nu uitwees dat dit niet conform de wet op de overheids
opdrachten geschiedde of dat men intern burgemeester De Wever op de
hoogte bracht zonder vermelding, het maakt niet zoveel uit. Want, de
burgemeester besluit: Eén ding is zeker: we gaan het niet meer op deze
manier doen. Hieronder schets ik waarom dit niet conform de wet op de
overheidsopdrachten is. Hoewel elk logisch denkend mens onmiddellijk
beseft dat het omzeilen van dergelijke belangrijke wet niet kan door simpelweg uw geld ter beschikking te stellen aan een andere rechtspersoon.
De wet op de overheidsopdrachten
De
wet op de overheidsopdrachten kwam er om allerlei redenen. Primair om
corruptie in te dijken, de mededinging te laten gelden zodat elk bedrijf
gelijke rechten had voor de aanneming van overheidsopdrachten en om toe
te zien op de correcte besteding van Overheidsgelden. Dat we deze wet
niet zo maar kunnen omzeilen door even de werken aan eigen patrimonium
door een ander te laten beheren, maar alles zelf te betalen en,
inclusief de renovaties, in eigendom te houden, is gezond verstand en de
wet voorziet dat ook.
De wetgeving is ook van toepassing wanneer een privé(rechts)persoon sommige werken of diensten laat uitvoeren.
Op de website Lokaal Bestuur Vlaanderen.be
lezen we: De wetgeving is ook van toepassing wanneer een
privé(rechts)persoon sommige werken of diensten laat uitvoeren die onder
meer voor meer dan 50% gesubsidieerd worden door de overheid: bv. de
private ziekenhuizen die gesubsidieerde werken laten uitvoeren. De
aanbestedende overheid die de subsidies verstrekt ziet toe op de
naleving van de wet inzake overheidsopdrachten.
Geen achterpoortjes
De
Wet op de Overheidsopdrachten van 17 juni 2016 (deze artikels zijn
voorzien sinds 1993) stelt inderdaad in artikel 2.1 dat de wet ook van
toepassing is op publiekrechtelijke instellingen en personen die,
ongeacht hun vorm en aard, op de datum van de beslissing om tot een
opdracht over te gaan hun werkzaamheden in hoofdzaak gefinancierd zien
door de Staat, de Gewesten, de Gemeenschappen, de lokale overheids
instanties of andere instellingen of personen die ressorteren onder dit
punt.
indien cumulatief voldaan wordt aan volgende voorwaarden
Daarnaast
lezen we in artikel 18 van de wet op de overheids-opdrachten dat ook
rechtspersonen die niet voldoen aan artikel 2.1 zich dienen te houden
aan de wet op de overheidsopdrachten indien cumulatief voldaan wordt aan
volgende voorwaarden:
-het geraamde opdrachtbedrag is gelijk aan of hoger dan de betreffende drempel voor de Europese bekendmaking
-de
opdracht wordt voor meer dan vijftig percent rechtstreeks gesubsidieerd
door een aanbestedende overheid als bedoeld in artikel 2, 1°
-de opdracht betreft:
hetzij
werken van civieltechnische aard, zoals vermeld in bijlage I of werken
voor ziekenhuizen, inrichtingen voor sportbeoefening, recreatie en
vrijetijdsbesteding, school- en universiteits gebouwen en gebouwen met
een administratieve bestemming;
-hetzij diensten die met de in 1) vermelde werken zijn verbonden.
Artikel
18 van de wet op de overheidsopdrachten zegt afsluitend: De
aanbestedende overheid die bovenvermelde subsidies verstrekt, ziet toe
op de naleving van de bepalingen van deze wet, wanneer zij de
gesubsidieerde opdrachten niet zelf gunt of wanneer zij die gunt in naam
en voor rekening van andere entiteiten.
LGU moest de wet volgen
Het
is duidelijk dat LGU voor de renovatie van de voormalige feestzaal
Kielpark tot Urban center had moeten weten dat ze de wet op de
overheidsopdrachten diende te respecteren. Hoewel El Kaouakibi (en haar
entourage van captains of industry, revisoren en accountants) de wet
moesten kennen, was het expliciet de verantwoordelijkheid van de Stad
Antwerpen om er op toe te zien dat El Kaouakibi de wet op de
overheidsopdrachten naleefde. En dat deed ze niet.
Burgemeester De Wever en zijn schepencollege gaven ook toestemming voor eenzelfde laakbare procedure voor basketbalclub Giants
Is
er een verzachtende omstandigheid? Hoewel, verzachtend? Burgemeester De
Wever en zijn schepencollege gaven ook toestemming voor eenzelfde
laakbare procedure voor basketbalclub Giants, het Toneelhuis en Het
Paleis. Enigszins is dit mitigerend omdat het zo duidelijk is dat deze
praktijk niet exclusief met El Kaouakibi werd toegepast, doch anderzijds
wijst het op een malicieuze werkwijze van de Antwerpse administratie
en de Bourgondische coalitie van N-VA, Vooruit en Open Vld.
Snelheid van uitvoering is geen excuus
Los
van de zware beschuldiging van het meermaals bewust overtreden van de
wet op de overheids opdrachten rest er natuurlijk de vraag waarom. Stad
Antwerpen schermt met de snelheid van handelen. Ik vind dit een
bijzonder zwak argument omdat een procedure binnen de wet op de
overheids opdrachten, afhankelijk van het type, minimaal tussen de 2 tot
6 maanden duurt.
uitzonderlijk te spreiden over 12 tot zelfs 18 maanden
Soms
kiezen overheden er voor om deze procedures om diverse redenen,
bouw-technisch, veiligheid, milieu, degelijkheid of complexiteit
uitzonderlijk te spreiden over 12 tot zelfs 18 maanden. Enkele maanden
vertraging voor een project dat tussen de 3,5 en 5 miljoen euro kost
(cijfer verschilt naargelang het krantenbericht) en van groot
maatschappelijk belang is, lijkt mij meer dan aanvaardbaar. Het kan
mijns inziens geen argument zijn om basisprincipes als het recht op
mededing, de veiligheid (er was geen of nauwelijks bouwtechnisch
toezicht) en de financiële regels in de Schelde te dumpen.
Corruptie?
Afsluitend en niet onbelangrijk in deze.
In
alle dossiers waar een loopje werd genomen met de wet op de
overheidsopdrachten moet er een extern forensisch onderzoek komen naar
eventuele corruptie. Want één van de redenen van deze overtreding kan
uiteraard ook zijn om de poort tot corruptie voor ambtenaren en politici
wijd open te zetten. Zowel Audit Vlaanderen, de Centrale Dienst voor
Corruptiebestrijding als het parket kunnen zich van dergelijke taak
kwijten.

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
*
Niets
dat er in dit kloteland bij politici van rang en stand rapper en
vlotter ingaat dan zoete lies,. is, de zakkenvulderij. Zakkelorum à
volonté. Hoe dieper de zakken hoe beter bestuur? Liefst zakken van die
soort die zo lang mogelijk onzichtbaar blijven voor een ieder die er
geen zaken mee heeft: de Kiezer.
In
onze dagen zijn er ondertussen zodanig veel partij-overschotjes met o
zo belangrijke figuren - een on-overzichtelijk kleurengamma als remedie
sedert en tegen de Hitler-tijd - reeds volzet. Die zijn ondertussen
aangevuld met ontemaar vele flarden USSR-hergeboorten. Waarvan de
voornaamste zijn de PVDA-PTB, allemaal na-gbpprten van de Belgische Werklieden Partij van Hendrik de Man die ooit opriep om de rangen te sluiten met de horden SS van Nonkel Dolf.
Hadden die dat maar gedaan, dan was hun liedeken nu al haast 100 jaar V.V.T. geweest..
-
Het zit zelfs zo, dat de NVA niet eens de tijd gegund wordt om om te vormen tot VNV.
Het Vlaams Belang past hopelijk feestelijk voor deze roeping.
*
Digitalia
|