ZONDAG 28 MAART 2021

500574 - DE WINTER IS VERGANHEN IK ZIE DESMIEN SCHIJN
INHOUD
ER
ZIJN NU EENMAAL VERSCHILLEN IN DE MENSENSOORTEN ZOALS ER AFSTANDEN ZIJN
IN HET ONDERMAANSE. DE DOORSLAG KOMT DOOR DE INTELLIGNETIE VN IEDER
INDIVIDU.
*

https://forumcatholicum.com/open-antwoord-aan-een-boze-bisschop-johan-bonny/
Forumcatholicum
Open antwoord aan een boze Bisschop Johan Bonny
18-03-2021
Monseigneur,
In
een opiniestuk in De Standaard en voor de VRT, maakte u zich boos op uw
eigen Kerkleiding, wegens het innemen van standpunten inzake
homoseksualiteit die nog niet het niveau van het derde middelbaar
halen. Daarenboven zouden ze wetenschappelijke onderbouw missen,
evenals theologische nuance en ethische zorgvuldigheid. U
contesteert ook een passage die zegt dat er in Gods plan geen
gelijkenis of zelfs maar een analogie mogelijk is tussen het hetero- en
het homohuwelijk.
Uw
betoog wordt ondersteund met het argument dat u homoparen kent, zelfs
met kinderen, die een warm en stabiel gezin vormen en actief deelnemen
aan het parochiaal leven. Blijkbaar zijn sommigen hiervan, met uw
toestemming, voltijds actief als kerkelijke medewerkers.
U
hebt natuurlijk het volste recht om uw mening te uiten, maar van een
hoogwaardigheids bekleder van de Katholieke Kerk zou men minstens een
hoge mate van voorzichtige loyauteit mogen verwachten aan de leiding
ervan. Indien u in sommige gevallen met haar niet akkoord gaat, dan kan u
zulks respectvol met hen bespreken. Als u daarentegen de pers
inschakelt om uw progressief imago en standpunten in de verf te
zetten, dan degradeert u zich tot het populistisch niveau van hen die
een proces willen voeren in de media i.p.v. in de rechtbank. Mocht
zoiets niettemin toch wenselijk zijn, dan zouden in een democratische
context ook mensen aan het woord moeten komen die er in deze zaak een
andere visie op nahouden.
Natuurlijk
zal u zich gesteund voelen door de avant-gardistische en modernistische
zogenaamde basiskerk, waarmee u zich meer verbonden voelt dan met uw
kerkleiding. Maar u moet zich ook rekenschap geven dat er in onze
Belgische kerkprovincie nog altijd mensen zijn die uw mening NIET delen.
Zij hebben spijtig genoeg niet dezelfde mogelijkheid om in de media aan
bod te komen, want hun standpunten worden meestal bij voorbaat
verworpen of schaamteloos doodgezwegen. Zij beantwoorden immers niet aan
de seculiere tijdsgeest en de politieke correctheid, waarvan u zich tot
een bewierookt protagonist gemaakt hebt.
Om
te beginnen hanteert u een bedenkelijk discours, wanneer u suggereert
dat er in de Katholieke Kerk over deze kwestie steeds verschillende
meningen bestonden. U mag gerust het tegendeel trachten aan te tonen,
maar de officiële standpunten hierover van het katholieke Magisterium
zijn steeds onveranderd gebleven. Het baseert zich hiervoor op de Bijbel
(Genesis 1:26-28, Genesis 19:1-29, Leviticus 18:22-25, Leviticus 20:13,
Romeinen 1:24-27, 1 Korintiërs 6:9-10, 1 Timotheüs 1:10 en Judas 1:7),
de traditie en delen uit het natuurrecht. (Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_homoseksualiteit ).
Daarenboven
leren ons zowel het kerkelijk leergezag als ons gezond verstand, dat
kinderen het recht moeten hebben op een gehuwde vader en moeder. Het is
niet omdat dit in de praktijk niet altijd mogelijk is dat dit niet moet
nagestreefd worden. Hoeveel kinderen die hierover zouden worden
ondervraagd, zouden spontaan verklaren dat zij liever 2 mamas of 2
papas zouden hebben?? (Of eventueel 2+1?). Hoeveel ouders zouden met de
hand op het hart (dus niet modernistisch geïndoctrineerd) beweren dat
het hun niets kan schelen als hun toekomstig kindje homoseksueel zou
zijn? Of zijn zulke vragen volgens u incorrect en mogen zij ten
hoogste nog tot in het tweede middelbaar gesteld worden?
U
bezondigt zich aan een eenzijdige houding tegenover homoseksualiteit,
waarin dit fenomeen zogenaamd wetenschappelijk wordt gekaderd. Het
lijkt er echter meer op dat dit kader aan een utilitaristische ideologie
is ontleend. De zgn. wetenschap kon ons tot nu toe zelfs geen algemeen
aanvaarde causale verklaring geven voor homoseksualiteit. Volgens de
Kerk zijn homoseksuele daden intrinsiek ongeordend. Die verklaring is
gebaseerd op de natuurwet, een geheel van principes slaande op de
menselijke natuur. Het basisfundament hiervan is onze
verantwoordelijkheid tegenover het menselijk leven. Dit moet in optimale
omstandigheden worden doorgegeven. Er bestaan geen wetenschappelijke
bevindingen die aantonen dat homoseksualiteit daarin een positieve rol
zou kunnen spelen. Integendeel: wereldwijde medische vaststellingen
wijzen op een rechtstreeks verband tussen hoge percentages aan soas en
mannelijke homoseksuele relaties. Ook op verschillende andere vlakken,
zoals het psychiatrische, ziet men een grote toename aan
probleemsituaties bij niet-heteroseksuele relaties of gevoelens. Dit
ontkennen helpt de mensen die hiermee geconfronteerd zijn helemaal niet.
Als
u het over de zonde heeft, gebruikt U een heel betwistbare
redenering, die allesbehalve katholiek klinkt. Dat is helemaal geen
moeilijk te definiëren categorie, zoals u beweert. Dat is gewoon alles wat tegen de wil van God ingaat.
Het christendom leert ons dat het Gods wil is dat we onze
verantwoordelijkheid opnemen om het leven in optimale omstandigheden aan
ons nageslacht door te geven. Als we de Bijbel aanvaarden als het
geopenbaarde woord van God, dan weten we dat daarin de juiste weg wordt
gewezen voor een verantwoorde seksualiteits beleving. Als we de Bijbel
daarentegen beschouwen als achterhaalde religieuze vertelsels (zoals het
modernistisch denken ons voorhoudt), dan valt deze stevige houvast weg
en betreedt men seculiere paden, die naar zeer uiteenlopende richtingen
leiden. Het lijkt erop dat u voorstander bent van zulke verscheidenheid
en dat u meer vertrouwen hebt in de veranderlijke willekeur van de
moderniteit dan in het standvastige en leven bevorderende woord van God.
Zo te zien past die houding perfect bij de door u nagestreefde
theologische nuance.
Het
is opvallend hoeveel er in de zogenaamd verlichte en op
wetenschappelijke leest gestoelde samenleving met gevoels argumenten
gewerkt wordt. Daarbij heeft men het o.a. te pas of te onpas over de
liefde. Gecombineerd met de religieuze barmhartigheid kan daarmee zo
ongeveer alles worden goedgepraat en als positief worden voorgesteld.
Al wie het dan nog waagt om bezwaren naar voor te brengen, wordt
verketterd als harteloos en niet van deze hemelse welvaartstijd
(gekenmerkt door een constante toename van psychologische aandoeningen).
Om
te beginnen zou het heel raadzaam zijn om telkens goed te definiëren
wat men onder liefde verstaat. Als een koppel wil trouwen, dan is dat
niet noodzakelijkerwijze omdat het over veel liefde beschikt. De al of
niet bestaande liefdesgraad zal pas achteraf aan het licht komen, na de
eerste probleemsituaties. In de eerste plaats wordt er getrouwd omdat
dit beantwoordt aan een existentiële grondbehoefte, voortvloeiend uit
een natuurlijke seksuele aantrekkingskracht. Dat is ook zo bij
homoseksuele relaties en liefde is dus een goedkoop gevoelsargument
als men daarmee schermt om deze laatsten goed te praten. Daarenboven
wordt het religieuze hetero huwelijk gekenmerkt door een aanzienlijke
verantwoordelijkheidslast, met name voor de potentiële ouders. Bij
homokoppels is dat normaal gesproken niet het geval, behalve als men hen
artificieel de mogelijkheid geeft om aan hun kinderwens te voldoen.
Ook
op dat vlak bent u vrij in de zoektocht naar ethische argumenten voor
homogezinnen met kinderen. Die argumenten zullen ongetwijfeld
homovriendelijk zijn, maar of ze ook voldoende kindvriendelijk zijn is
zeer de vraag. Kinderen wordt niet naar hun mening gevraagd bij
adopties. Als we de statistieken over de homohuwelijken bekijken, dan
zien we dat hun jaarlijks aantal sinds de goedkeuring ervan in dalende
lijn gaat, terwijl het aantal echtscheidingen blijft stijgen, vooral bij
lesbiennes. Dit confirmeert wat in brede kringen geweten is, maar
blijkbaar minder onder de aandacht komt, namelijk dat homoseksuele
relaties gemiddeld veel minder stabiel zijn en dat de homowereld
gekenmerkt wordt door een hoge graad van promiscuïteit (cf. o.a.
https://www.knack.be/nieuws/gezondheid/homo-s-hebben-gevarieerd-seksleven-maar-vrijen-niet-altijd-veilig-vub/article-normal-143525.html
).
Weinig
respectvol en zeer pretentieus is uw uitlating Rome kan je
relativeren, de kerk van Jezus Christus niet. Daarmee suggereert u dat
mensen met een andere mening dan de uwe niet tot die Kerk behoren en dat
Christus zelf homoseksuele relaties zou hebben goedgekeurd; quod non
(zoals evenmin zijn apostelen).
Dit
alles betekent niet dat we onze medemensen met homoseksuele neigingen
niet vriendelijk en respectvol zouden behandelen. Zij zijn vrije
medeburgers, die vrij hun levenskeuzes bepalen. Maar als katholieken
hebben wij ook het recht om te verwachten dat onze medegelovigen de
katholieke moraalleer serieus nemen. Die kan voor sommigen veeleisend
lijken, maar dat is niet enkel het geval voor homoseksuelen, maar ook
bv. voor huwelijks partners die om uiteenlopende redenen geen seksuele
relaties kunnen hebben, voor celibataire geestelijken, enz. Voor mensen
met een pedofiele voorkeur is het verbod op seksuele betrekkingen zelfs
een algemeen aanvaarde must. Dit behoort voor de christenen bij de
last van het kruis. Dat met liefde gedragen kruis verwerpen of negeren
is geen christelijke houding, maar een zwichten voor de permissieve
tijdsgeest.
Denk
aan alle christenen die omwille van het Rijk Gods hun persoonlijk kruis
of kruisje hebben gedragen en bereid zijn het te blijven dragen. Stop
a.u.b. met het openlijk belachelijk maken van uw kerkelijke collegas en
de continue leer van de H. Kerk. Indien u hiermee de standpunten
weergeeft van de voltallige Belgische bisschoppen conferentie, moeten we
uiteindelijk tot het pijnlijke besluit komen dat we de facto tot twee
verschillende Kerken behoren: enerzijds deze die er was sinds Christus
haar gesticht heeft en anderzijds een nieuwe, met snel evoluerende en
inclusieve inzichten, van een hoger niveau, perfect passend bij het
hedendaags hedonisme.
Met vriendelijke groet, in Christo,
Ivo Van Hemelryk

*

http://blog.seniorennet.be/guvaal/
*
TSAAR EN SULTAN
*
In
haar rapport over 2020 heeft het Europees Hof voor de Rechten van de
Mens, dat deel uitmaakt van de Raad van Europa en 50 lidstaten
vertegenwoordigt, het Rusland van Poetin liefst 173 keer veroordeeld.
Daarmee blijft het stevig op de eerste plaats zoals dat al jaar en dag
het geval is. De tweede plaats is voor het Turkije van Erdogan* dat
zopas ook nog uit het Europees Vrouwenrechten verdrag stapte en in 2020
maar 85 keer veroordeeld werd, dus nog niet de helft van de Ruskis..
Die
veroordelingen gaan over o.m. de opsluiting van psychiatrische
patiënten, lijfstraffen, het schenden van het recht op een eerlijk
proces, de vrije meningsuiting, de persvrijheid, de gezins hereniging en
de LGBTQI-rechten.
---
*Dat
Turkije van Erdogan blijft ook in het economische nieuws, nu de sultan
de gouverneur van de Turkse centrale bank heeft ontslagen. De man, die
recentelijk nog door The Economist De moedige bankier van Ankara werd
genoemd, was de opvolger van Erdogans schoonzoon, die er een potje van
gemaakt had. Hij wordt nu op zijn beurt opgevolgd door een andere
vertrouweling van de sultan. Hij zal de derde gouverneur zijn in amper
twee jaar.
Ondertussen
is de Turkse munt, de Lira die al in vrije val was vorige maandag
in één klap nog maar eens met 12% gedevalueerd. Inch Allah!


*
VACCINATIE TASKFORCE VESTIGT HOOP VOOR VERSNELLING OP JOHNSON & JOHNSON
*
Dirk Ramaekers, het hoofd van de taskforce vaccinatie.
Pieter Lambrecht
De
federale vaccinatie taskforce hoopt op de snelle levering van Johnson
& Johnson-vaccins om de campagne in mei en juni op stoom te laten
komen.
Dat
het J&J-vaccin vanaf eind april geleverd en toegediend wordt, is
volgens het hoofd van de vaccinatie taskforce Dirk Ramaekers de enige
reden waarom het oorspronkelijke vaccinatieschema dat in december en
januari werd opgesteld - een vacci natiegraad van 70 procent tegen het
einde van de zomer - nog kans op slagen heeft. 'Dat is momenteel de
enige meevaller', zei Ramaekers zaterdag.
"Mei en juni worden heel belangrijke maanden voor de vaccinatie campagne.
Dirk Ramaekers


*
RACISME
*
Het
idee dat westerse maatschappijen een racistische grondstructuur hebben,
kwam deze zomer in een stroomversnelling door de Black Lives
Matter-protesten. Robin DiAngelos Witte gevoeligheid en Ibram X Kendis
How to be an anti-racist voerden wekenlang de bestseller-ranglijsten
aan. Kranten, ook in Nederland, staan bol van het pigmentturven waartoe
deze boeken oproepen. Onlangs nog kondigde de gemeente Amsterdam aan
witte privilege-trainingen voor ambtenaren in te gaan voeren.
Dit
alles is onderdeel van een nieuwe ideologische stroming, een met een
academische basis in de zogeheten kritische rassentheorie. Deze
discipline, van die racistische grondstructuur dus, is niet onomstreden.
De Britse minister voor Gelijkheid zei onlangs: Deze regering is
ondubbelzinnig tegen kritische rassen theorie. De Franse minister van
Onderwijs riep zelfs op tot een strijd tegen een intellectueel raamwerk
afkomstig van Amerikaanse universiteiten [
], dat gemeenschappen en
identiteiten wil essentialiseren, en tegengesteld is aan ons
republikeinse model.
Maar
laten we wegstappen van alle polemiek en het nieuwe structuur denken
over racisme rustig analyseren. Wat houdt het in? De kernthese is dat
racistische benadeling weliswaar bij wet verboden is, maar toch een
sociale structuur vormt. Via het onbewust doorwerken van historische
ongelijkheden lopen donkere mensen in het dagelijks leven op tegen
vooroordelen en negatieve verwachtings patronen.
Witte mensen bestaan niet buiten het systeem van witte suprematie
Dat
komt zeker voor, maar de nieuwe structuur denkers gaan veel verder. Zo
stelt de Amerikaanse anti-bias-trainer DiAngelo dat ieder wit mens
altijd racistisch is. Witte mensen bestaan niet buiten het systeem van
witte suprematie, want alle witte mensen zijn medeschuldig aan het in
stand houden ervan. Wie geïrriteerd reageert op zoiets, lijdt aan
fragiliteit, wat een psychologisch afweermechanisme zou zijn om de
witte suprematie in stand te houden. Een klassiek voorbeeld van wat
wetenschapsfilosoof Karl Popper reinforced dogmatism noemde.
Zie jij geen kleur? Zonde!
Na
DiAngelo is Ibram Kendi van de universiteit van Boston de bekendste
raciale structuurdenker. Volgens hem is alles wat niet antiracistisch
is, racistisch. Net als DiAngelo hamert hij op de gevaren van het oude
ideaal van kleurenblindheid, oftewel, de poging om kleur te negeren. De
gemeente Amsterdam heeft deze notie overgenomen en verspreidt posters
met de tekst: Zie jij geen kleur? Zonde! Er zijn zoveel mooie
Amsterdammers van kleur met daarbij een uitleg dat het kwetsend is
als blanken zeggen dat ze niet racistisch zijn. Een echte antiracist
moet zich juist voortdurend bewust zijn van kleur.
Bovendien
kun je volgens Kendi alleen een echte antiracist zijn als je ook
intersectioneel antikapitalist, antihomofoob, antitransfoob en
antiseksist en nog aantal antidingen bent. Toch heeft het uiteindelijk
weinig zin om mensen daarvan te overtuigen, zo beweert hij, want echte
verandering komt alleen als je de macht grijpt en instituten naar je
hand zet.
Die
logica is gevaarlijk. Als alles toch het gevolg is van
machtsstructuren, heeft debat geen zin en kun je andersdenkenden maar
beter cancelen.
Het is immers in veel gevallen daadwerkelijk voordelig om een lichte huidskleur te hebben
Onze
stelling is dat structuur denken over etniciteit kan omslaan in
paranoia en complot theorieën, maar dat structuur denken zelf wel zinnig
is. Het is immers in veel gevallen daadwerkelijk voordelig om een
lichte huidskleur te hebben, zeker in veel landen buiten de westerse
wereld. Maar ook daarbinnen. De verschillende etnische groepen in
Nederland hebben andere statistische profielen en imagos en wekken
verschillende associaties op. Dit alles heeft complexe structurele
effecten die kunnen doorwerken in de tijd.
Waar slaat kritische reflectie op structuren om in complotdenken? Welnu, daar waar de volgende drie denkfouten samenkomen.
Denkfout 1: Begripsinflatie
De
eerste denkfout is om steeds meer dingen onder de noemer van racisme te
scharen. Het begrip racisme ontstond in de vroege twintigste eeuw als
een negatieve aanduiding van de rassenleer van onder andere de nazis.
In de late twintigste eeuw breidde de definitie zich uit naar raciale
vooroordelen en discriminatie in het alledaagse leven. En nu, in de
eenentwintigste eeuw, gaat het niet meer om individuele opvattingen of
gedrag, maar is het een collectieve structuur van witheid.
Het
resultaat is een conceptuele vergaarbak. Rassentheorieën, xenofobie,
etnocentrisme, vooroordelen, botte grappen, speelse karikaturen dat
zouden allemaal manifestaties van één ding zijn: racisme. Kendi
onderscheidt naast biologisch, etnisch en cultureel racisme ook
gedragsracisme, klassenracisme, ruimte-inneem-racisme,
genderracisme en queerracisme. Zo wordt een veelkoppig monster
opgetuigd, terwijl die koppen eigenlijk bij heel verschillende beesten
en beestjes horen.
Denkfout 2: Complexe stratificatie reduceren tot racisme
De
tweede denkfout is om alle ongelijke socio-economische uitkomsten
tussen etnische groepen te reduceren tot een uitwerking van racisme.
Kendi bouwt zijn hele betoog op dit reductionisme. Dat zwarte Amerikanen
gemiddeld minder verdienen en minder vaak een eigen huis bezitten dan
blanke Amerikanen, zou geheel veroorzaakt worden door racisme. Het
logische gevolg is, aldus Kendi, dat de staat alle socio-economische
verschillen tussen etnische groepen gelijk moeten trekken. Nergens
benoemt hij echter wat dat in de praktijk zal moeten inhouden:
onteigeningen en een radicale inperking van keuzevrijheid. Want als
individuen zelf keuzes maken voor studie en werk, zal dat leiden tot
verschillen. Een volledige gelijkschakeling vergt een tirannieke, zelfs
totalitaire start.
De gemiddeld rijkste etnische groepen in Amerika zijn niet blank maar van Indiase en Oost-Aziatische afkomst
Maar
de these dat alle statistische ongelijkheden terug te voeren zijn op
racisme loopt sowieso vast als we verder kijken dan het algemene
zwart-blankverschil. De gemiddeld rijkste etnische groepen in Amerika
zijn niet blank maar van Indiase en Oost-Aziatische afkomst. En veel
recente Afrikaanse migranten scoren hoger dan de blanke mediaan.
Ghanees-Amerikaanse huishoudens verdienen meer dan Engels- en
Nederlands-Amerikaanse. In Nederland doen burgers van Chinese en Iraanse
afkomst het op school en op de arbeidsmarkt gemiddeld beter dan
autochtonen. Enzovoorts.
Al
deze groepen krijgen ongetwijfeld geregeld te maken met discriminatie
en vooroordelen. Sommige deuren gaan moeilijker open, en dat is
uiteraard een slechte zaak. Maar andere factoren, zoals de nadruk op het
belang van onderwijs en een stabiele gezinsstructuur, lijken veel
belangrijker. Socio-economische ongelijkheden zijn enorm ingewikkeld. Er
speelt van alles mee: culturele verschillen, voorkeuren en interesses,
netwerken, voorbeeld figuren, economische startposities en taal- en
integratie problemen.
Ongelijke
groeps uitkomsten hoeven zelfs überhaupt niets met vormen van
buitensluiting te maken te hebben, laat staan met racisme. Een
statistische ongelijkheid tussen groepen kan oneerlijk aanvoelen en
hardnekkig zijn zonder dat een specifieke groep een andere naar
beneden duwt. Als een leerling bijvoorbeeld hogere cijfers haalt dan
een klasgenoot, kan dat een structurele ongelijkheid tussen sociale
klassen of etnische groepen in stand houden of verergeren als die
klasgenoot ouders heeft die laagopgeleid zijn of geen goed Nederlands
spreken. Maar dat wil niet zeggen dat dat kind of zijn ouders tot een
onderdrukkers klasse behoren.
Denkfout 3: een geforceerde tweedeling
Achter
het wijdverbreide denken in termen van onderdrukkers en onderdrukten
schuilt een derde denkfout: de neiging om de smeltkroes en lappendeken
van etniciteiten in hedendaagse westerse landen te reduceren tot een
tweedeling. DiAngelo hamert er een boek lang op dat blanken en mensen
van kleur hemelsbreed van elkaar verschillen, volstrekt andere morele
opgaven hebben en anders behandeld dienen te worden. Maar zowel in de VS
als in Nederland is de samenleving te complex en vermengd om te vatten
in een tweedeling.
Daarnaast bombarderen kritische rassen theoretici alle niet-blanken tot een soort nieuw proletariaat.
Dat
we dat toch vaak proberen, komt deels omdat we het machtige beeld van
de plantage slavernij, waarin de blanken de zwarten onderdrukten, op het
hier en nu projecteren.

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
*
Bedenking.
De Pan van onze Moeder de Heilige Kerk, zou die nog bestaan? En is ze
nog terug te vinden in de poespas van al die nieuwlichterij die de
fundamenten van ons Geloof ondermijnt?
Ik
zou zeggen, Paus Franciscus, zet die Pan dan alvast mar op het vuur.
Smelt het vet en maak die dan maar zo heet als het helevuur. Want bij
ons loopt er een gemijterde hovaardigheids- bekledder rond die er
werkelijk om vraagt wegens de Belgische ziekte van alles beter te willen
weten als het de Vlamingen maar tot schande maakt.
Of beter nog. De brandstapel, wegens muiterij. Dat verstaan de mensen beter.
Wijjlen
Maarten Luther kwam er destiijds ,niet zo goed van af. Die mocht het
zelf gaan berpleiten in Rome zelf, en mocht, zonder n haartje te
krenken, weer naar huis gestuurd. Sz Pan volgde pas later.
Maar verdorie, de geluiidsgolven tussen Rome en ons trouw gebleven Vlamse volk zijn dermate verstoord, dat niets nog doordringt.
Of is daar het zoveelste chisma aan het broeden? Weg met de soutane, leve de blote kont
.
De
Mo Slimmerds die dezelfde God vereren verheugen zich in het bezit van
hele harems bpordevol jong vlees en onzer Pastoords mogen op hun duim
zuigen. Is pure discriminatie en n zwaaar vergrijp tegen het Charter
van de Mensenrechten.
*
Digitalia
HOW TO HOLD THE WEST

|