.
DONDERDAG 25 MAART 2021

500571 - DE KOELBLOEDIGHEID VAN DE DOOSNEE BUGER DIENT DRINGEND OPGEVIJZELD TE WORDEN
INHOUD
*
TEGENOVER EEN OVERHEID DIE HET NOORDEN KWIJT IS, DIENT DE BEVOLKINH DES TE BETER BEIDE VOETEN OP DE GROND TE HOUDEN.
*
*
http://blog.seniorennet.be/guvaal/

EN WAT MET DE WATERSTOF ?
*
In
de discussie over elektrisch aangedreven wagens en verbrandingsmotoren
lijkt men de waterstof aandrijving compleet te hebben afgeschreven.
Nochtans is dit de meest ecologische oplossing, de motor stoot dan
alleen nog waterdamp uit, zuiverder kan moeilijk.
Dat
men een verbrandings-motor ook op waterstof kan doen draaien, weet men
reeds van de jaren 1970. Ik schreef er toen reeds een artikel over in
het personeelsblad van de DAF fabriek in Oevel/Westerlo. Het probleem
was toen het gevaar van ontploffing van de brandstoftank bij een
aanrijding. Dat is er nu niet meer. Het huidige probleem is dat
waterstof nog steeds te duur is in aanmaak.
Bij
waterstof moet men nl eerst elektriciteit gebruiken om die te maken en
samen te drukken. Daarna moet die in de wagen, door toevoeging van
zuurstof, weer in elektriciteit worden omgezet. Dat maakt alles extra
duur en minder efficiënt. Wat niet wil zeggen dat de batterijen, nodig
voor de elektrisch aangedreven voertuigen, zoveel efficiënter zijn. Die
zijn nl erg metaal verslindend.
E.e.a.
maakt dat waterstof misschien wel zal worden afgeschreven voor autos,
maar (nog) niet voor vrachtwagens, zeker niet die voor zwaar
internationaal vervoer. Vooral in Azië, waar reeds autos rijden op
waterstof (de Mirai van Toyota bv), wordt daarnaar gewerkt. Vergeten
we niet dat ook de diesel brandstof eerst alleen in vrachtwagen motoren
werd gebruikt, tot VW er ook mee in de personenwagens begon. In Europa
plant BMW trouwens in 2022 de i Hydrogen Next uit te brengen, een X5 op waterstof. Een bewijs dat men toch ook bij ons nog gelooft in die technologie.
---
Er
is ondertussen ook al iets uitgevonden waarbij men waterstof kan
opwekken via stroom uit zonnepanelen. Alleen kan dit (nog) niet op grote
schaal gebruikt worden.


BOSKALIS: 'DAGEN OF WEKEN EER SUEZKANAAL WEER VRIJ IS'
*
De 400 meter lange Ever Given ging dinsdagochtend dwars over het smalste deel van het Suezkanaal liggen ©AFP
Kurt Vansteeland
*
'Het
is een hele zware walvis op het strand', zegt bergingsspecialist
Boskalis over het containerschip dat het Suezkanaal blokkeert.
Het
400 meter lange en 200.000 ton zware containerschip dat dinsdagochtend
vastliep op het smalste deel van het Suezkaanal dreigt die cruciale
vaargeul nog een tijdje te verstoppen. Dat zei Peter Berdowski, CEO van
maritiem dienstverlener Boskalis, woensdagavond op het duidings
programma 'Nieuwsuur' op het Nederlandse publieke omroep.
Boskalis
is vooral bekend als baggeraar, maar is ook eigenaar van bergings
specialist Smit. Een team kwam donderdagochtend in Egypte aan om
aangevuld met satelliet informatie precies uit te zoeken hoe het schip,
de Ever Given van rederij Evergreen, er bij ligt. 'De ene ploeg vliegt,
de andere ploeg sloeg alvast aan het rekenen', zegt Berdowski.
De
lokale autoriteiten probeerden tot nog toe met sleepboten het schip los
te wrikken. 'Een dappere poging', zegt de Boskalis-topman diplomatisch.
Hij stipt aan dat het Suezkanaal niet overal even diep is.
'In
het midden is de laan 25 meter diep, maar vrij snel gaat het naar 15 en
11 meter en nog minder diep aan de uiteinden. Het schip steekt 15,7
meter diep. Zeker aan de voorkant ligt het schip een meter op het talud.
Het is bij wijze van spreken een hele zware walvis op het strand'. De
20.000 containers verzwaren alleen maar het gewicht op de zandplaat.
"Aan de voorkant ligt het schip een meter op het talud. Het is bij wijze van spreken een hele zware walvis op het strand "
Peter Berkowski
Boskalis-CEO
Wat
er moet gebeuren, zullen de bergings-teams moeten uitzoeken. Maar voor
Berdowski is het duidelijk dat gewoon lostrekken niet zal gaan. Het zal
zaak zijn olie en containers van het schip te halen en tegelijk de
zandplaat weg te baggeren.
'Het
kan dagen tot weken duren', besluit Berdowski. 'Denk aan het aanvoeren
van al het materieel dat we nodig hebben. Dat ligt daar niet om de
hoek.'
Intussen
loopt de economische schade op. Maritiem specialist Lloyd's List raamt
dat dagelijks zo'n 10 miljard dollar goederen langs de waterweg
passeren. Die verbindt sinds 1869 de Rode en de Middellandse Zee.
Zonder
die cruciale vaargeul moeten schepen tussen Europa en Azië als vanouds
onder Afrika doorvaren. Op dit ogenblik zouden volgens Lloyd's List al
zo'n 165 schepen wachten aan beide uiteinden van de waterweg.
Het schip dat de wereldhandel blokkeert
Het Suezkanaal is de slagader van de wereldhandel. Een slagader die nu verstopt is.


*
NEE, WE LEVEN IN ZWEDEN NIET ALSOF CORONA NIET BESTAAT
*
Zweedse horeca bleef open, besmettingscijfers zijn al maanden stabiel
Interview - 25/03/2021 Filip Michiels - Leestijd 6 minuten
-
Wie
de Belgische cijfers overschouwt, kan bezwaarlijk volhouden dat de
afwisseling van strenge lockdow nmaatregelen en tijdelijke
versoepelingen van de voorbije maanden een doorslaand succes is geweest.
Het handvol Belgische politici dat de voorbije weken toch voorzichtig
voor een opening van de terrassen durfden te pleiten vanuit het idee
dat je mensen dan minstens in een gecontroleerde omgeving buiten kan
samenbrengen werd net niet met pek en veren de straat opgejaagd.
Zweden
stelt zich al van bij het begin van deze crisis als een buitenbeentje
op. Scholen, winkels en horeca bleven al die tijd gewoon open. Een
mondmaskerplicht op het openbaar vervoer kwam er pas in januari. Tot een
volledige lockdown kwam het er nooit en de economie bleef dus min of
meer open. Het land telt 10,3 miljoen inwoners heel vergelijkbaar met
België dus maar is natuurlijk vele malen groter in oppervlakte. Daar
staat tegenover dat ook de Zweden behoorlijk sterk geconcentreerd wonen.
Intussen leeft ruim 85 procent van de Zweedse bevolking al in grotere
gemeente of stad.
Eigenzinnige strategie
In
tegenstelling tot het verhaal dat nogal wat experten hier systematisch
ophangen, leidde de eigenzinnige horeca-strategie er de voorbije maanden
allerminst tot dramatisch hogere besmettingscijfers. Op 19 oktober
toen voor de Belgische horeca het licht uitging stond de teller van
het aantal dagelijkse besmettingen in Zweden op 3180. Drie maanden later
op 20 januari registreerde men er 4702 gevallen. Nog eens twee
maanden later op 22 maart was dat aantal opnieuw lichtjes gezakt tot
4535 besmettingen.
Ondanks
de geopende cafés en restaurants én de pittige temperaturen blijft het
land al de hele winter op een constant plateau van 4000-5000
besmettingen per dag hangen. Met 13 300 overlijdens ligt het aantal
overlijdens er ruim viermaal hoger dan in het naburige Denemarken dat
ook de helft minder inwoners telt. Maar de Zweden doen het op hun beurt
nog altijd veel minder slecht dan ons land (22.700 overlijdens).
we probeerden hier wél een realistisch beleid uit te tekenen
Het
klopt absoluut niet dat het leven hier gewoon doorgaat alsof corona
niet bestaat. Maar we probeerden hier wél een realistisch beleid uit te
tekenen, reageert Thomas Jakobsson, hoof-econonoom van de Zweedse
horeca federatie Visita. Die vertegenwoordigt ruim 8000 horecazaken,
campings en recreatieparken. Mochten we alle Zweedse horacazaken een
jaar hebben moeten sluiten, dan had dit voor het merendeel ook het
definitieve einde betekend.
Zweedse pandemiewet
Was het voor de Zweedse politici altijd al een uitgemaakte zaak dat de horeca open moest blijven?
Thomas
Jakobsson: Nee, het Zweedse parlement heeft maanden geleden al een
tijdelijke pandemiewet goedgekeurd, die het mogelijk maakt om volledige
sectoren eventueel te sluiten. In die wet werden tegelijk ook financiêle
compensaties vastgelegd voor sectoren die een tijdlang dicht moesten.
Maar de Zweedse regering heeft tot nog toe geen gebruik gemaakt van deze
wet.
In
de plaats daarvan kregen onder meer uitbaters van horecazaken bovenop
de al gekende hygiënmaatregelen strenge regels opgelegd die de sociale
afstand in restaurants, cafés en hotels moeten garanderen. Zo mogen
mensen bijvoorbeeld niet aanschuiven aan de bar of aan een buffet.
Zitten aan de bar kan wel, op voorwaarde dat er minstens een meter
afstand gehouden wordt met andere gasten. Ook tussen de tafels moet er
minimaal één meter afstand bewaard worden. En er moet overal handgel
aanwezig zijn.
Er
werd in Zweden door gezondheids experten nooit een soort van algemene
alarm drempel naar voor geschoven, waardoor de horeca bij een forse
stijging van het aantal infecties toch de deuren zou moeten sluiten?
Nee,
de beslissing om bepaalde sectoren te sluiten lag en ligt uitsluitend
bij de regering, die zich daarbij dan zou kunnen beroepen op die
pandemiewet. Wat tot vandaag dus niet gebeurd is.
Winterse opflakkering
Zowat
overal in Europa flakkerde de pandemie in de winter opnieuw stevig op,
waarna er prompt strengere regels volgden. Werden de horecaregels in
Zweden dan nooit aangepast in functie van de stijgende
besmettingscijfers in december?
Toch
wel, en zelfs in die mate dat de meeste horeca-uitbaters er de voorbije
maanden een punthoofd van kregen. Vandaag moeten alle zaken die drank
of eten aanbieden s avonds om 20u30 de deuren sluiten. Ze mogen pas om
5u s ochtends opnieuw open. Aanvankelijk gold die maatregel niet voor
wie geen alcohol serveerde, maar die beperking is later veralgemeend.
Er
mogen nu ook nog maximaal vier mensen aan eenzelfde tafel zitten
kinderen inbegrepen. En in grote winkelcentra mag je enkel in je eentje
aan tafel plaatsnemen. Met die maatregel wil de overheid mensen er
vooral toe aanzetten om alleen te gaan winkelen.
Hebben jullie al cijfers over de economische impact van al die beperkende maatregelen?
Volgens
de meest recente cijfers zal de omzet in de Zweedse horeca deze maand
zowat 52 procent lager liggen dan in maart 2020, toen de pandemie
uitbrak en er haast nog geen beperkingen golden. En in februari 2021
noteerde de sector 82 procent meer faillissementen dan in februari
2020.
De aanpak van onze regering biedt ons een pak meer vrijheid in vergelijking met de burgers in de meeste andere Europese landen
Vooral
in de grotere steden heeft de quasi afwezigheid van buitenlandse
toeristen en zakenlui een grote impact. En typische sportbars worstelen
nu natuurlijk met het vroege sluitingsuur, waarbij klanten bijvoorbeeld
vaak halverwege een voetbalwedstrijd moeten opkrassen. De aanpak van
onze regering biedt ons een pak meer vrijheid in vergelijking met de
burgers in de meeste andere Europese landen, maar ook hier hebben de
bars en restaurants het bijzonder lastig om het hoofd boven water te
houden. Hoewel onze overheid en de Public Health Authority er alles aan
doen om de burgers gerust te stellen dat een horeca bezoek in deze
omstandigheden veilig is, haken toch vele klanten af.
Horeca verspreider?
Die
veiligheid, daar is uiteraard ook in België heel wat over te doen.
Volgens de meeste experten hier is de horeca wel degelijk een
belangrijke trigger in de verspreiding van het virus.
Ik
kan enkel maar aangeven dat, op basis van de cijfers van de Public
Health Authority, amper 0,5 procent van de besmettingen terug te brengen
zijn naar wat we hier omschrijven als serving places: restaurants,
cafés, koffiebars en dergelijke. Dat is dus bijzonder weinig.
In
België werd er de voorbije weken onder meer gediscussieerd over een
heropening van de buitenterrassen van horecazaken. Vanuit het idee dat
het besmettingsrisico buiten veel lager ligt en dat je de omstandigheden
waarin mensen elkaar ontmoeten dan minstens zelf kan monitoren. Toch
maar doen dan?
In
Zweden maken we vandaag geen onderscheid tussen buitenterrassen of
bediening binnen, de beperkingen zijn overal dezelfde. In de
zomermaanden waren de regels hier wél een stuk minder streng. En de
cijfers gaven aan dat er toen nog minder besmettingen waren die we
konden terugbrengen naar de horeca.
Stroeve vaccinaties
Ligt er voor de Zweedse horeca al een soort exitplan op tafel, waarbij alle beperkingen worden opgeheven?
Nee,
ik zie voor de sector nog geen licht aan het einde van de tunnel. De
lopende beperkingen blijven normaal tot eind april van kracht, maar die
kunnen ook opnieuw verlengd worden. En helaas, ook hier lopen de
vaccinaties veel stroever dan gepland.
Hoe
blikt u nu, vanuit een strikt economisch oogpunt, terug op het beleid
in uw land het voorbije jaar? Was de horeca openhouden met een aantal
verregaande beperkingen de goede keuze? Of had de overheid beter
gekozen voor een sluiting in combinatie met financiële steun?
Dat
vind ik een lastige vraag. Hoe je het ook draait of keert, de horeca
kan niet overleven zonder gasten of bezoekers. In die zin sneden dus ook
de strenge beperkingen stevig in het vlees. We zagen de voorbije
maanden een stevige stijging van het aantal faillissementen. Onze
horeca-uitbaters zullen de volgende maanden dan ook zeker nood hebben
aan financiële steun.
Filip Michiels
Filip Michiels is zelfstandig journalist.

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
*
Niet
te geloven, maar de échte wereld draait gewoon verder zonder dat de
slippen dragende Media daar enige aandacht mogen aan besteden. Hun
wereld draait rond een (nieuw) zonnestelsel, dat virus heet.
Net
als het Heelal, is dit voor iedereen onbereikbaar om het te temmen. Het
is dus hun nieuwe God geworden. Een God die zijn schepselen een na een
vernietigt als hun tijd gekomen is. En de zuurstof wordt afgesloten.
Wel
wordt voortdurend doorgegeven dat Poetin n vuile moordenaar is en
worden de qpoerpresraties nog altijd in rteal time gepreseerd, en niet
virtueel met opwind-figuurtjes zoals eerst werd aangekondigd
.
De
essentie van dit alles? Wat er volgt voor hen die deze pandemie
overleven? Dat is voor elk gezond verstand niet eens koffiedik kijken,
want de rust moet kost-wat-kost bewaard blijven. Hoe anders zou het
gedrag van de mensen worden, moesten zij de Waarheid verteld worden?
Zie
de Vrouw van Loth in het Bijbelverhaal. Die veranderde in en zoutzul,
toen ze zich omdraaide om de wereld achter haar te bekijken?
*
Digitalia
|