.
DONDERDAG 18 MAART 2021
*

500562 - ZO TEGEN- NATINUURLIJK DOEN OF DENKEN, IS NU DE MODE VAN DE WARE INTELLECTUEEL
- INHOUD
*
MEI 68 WAS AL DE CLOU (DE CHOU?) VAN DE PRETENTIE, DAS NU DE WAKE UP, HET WAKKER WORDEN IN DE ERDOVING
*
Op
de bane naar Dikksmuide is boer Sampers een stukske land aan het
omspitten en nadat hij een pijpe met Werviksen heeft aangestoken, leunt
hij op zijn spa met de bedoelinge vijf minuten uit te rusten. Valt er
daar nen automobiel stille met aan boord ne vent, col en plastron en
verzekers ne voyageur in stofzuigers of ne schrijver van t stadhuis,
die hem toe roept: Is dat hier Staan of Werken! Boer Sampers voelt
zich ineens niet deerlijk in zijn kruis gegrepenn. Zoud gij geloven,
besten here, roept ie terug, dak ik op mijn land nog doe wuk dak ik
wille!

*
http://blog.seniorennet.be/guvaal/
*
DE KERK EN LGBTQI

Volgens
de Congregatie voor de Geloofsleer in Rome is het niet geoorloofd de
zegen Gods te geven aan seksuele praktijken buiten het Christelijk
huwelijk. God created Adam and Eve, not Adam and Steve, is eerder hun
motto.
Dat
de uitspraak van de Congregatie op heel wat kritiek zou onthaald worden
is een open deur intrappen. Zeker in deze tijden van LGBTQI-isme waarin
alles moet kunnen, lijkt het wel vloeken in de kerk, om een passende
uitdrukking te gebruiken. De Congregatie wilde daarmee echter de puntjes
op de i zetten na de eerder verwarrende uitspraken van Paus
Franciscus himself, die vorig jaar nog had gesteld dat holebi-paren een
wettelijk samenlevingscontract moeten kunnen sluiten. Dat kunnen ze
trouwens nog altijd, maar dan wel buiten de Kerk en zonder de zegen
Gods. Dat geldt ook voor heteroparen die niet huwen.
Heel
dat LGBTQI-wereldje is er een van mensen met een andere geaardheid,
waar de meesten meestal zelf niet aan kunnen doen, maar waar men m.i.
ook niet mee moet te koop lopen zoals dat tegenwoordig gebeurt en
normale mensen soms het gevoel geven dat ze zelf niet meer normaal zijn.
Anderzijds lijkt het me wel een stap te ver andersgeaardheid een zonde
te noemen, maar het blijft nog altijd, zoals Dean Martin zelf geen
onbesproken blad wat huwelijkstrouw betreft het vroeger zong: One
man, one wife, one love through life in Memories are made for this.
---
Zoals
ik hierboven reeds aanhaalde, zal er heel wat kritiek zijn op die
beslissing van de Congregatie en die is er o.m. al gekomen vanwege de
Belgische bisschoppen, met een heftige reactie van Mgr. Johan Bonny,
deze keer niet via de (a)sociale media, maar in De Standaard en vóór de
Tv-cameras. Minder evident lijkt mij dat Vlaams minister Crevits
daarover ook al haar zegje moest doen. Die zou zich beter met haar eigen
zaken bezig houden en niet heiliger willen zijn dan de Paus, die
trouwens in deze zaak zelf min of meer is teruggefloten.
De
invloed van de Katholieke Kerk gaat in de Westerse wereld achteruit,
maar niet in Afrika, Azië en Latijns Amerika. Paus Franciscus heeft zijn
hele leven, tot hij Paus werd, altijd in Latijns Amerika geleefd en
reageert niet altijd zoals wij dat van vroegere pausen gewend waren. De
vraag is maar hoe men die verschillende strekkingen zal kunnen blijven
verzoenen. Het LGBTQIisme zal daarvoor geen oplossing brengen,
integendeel.
*Voor wie het nog niet zou weten, LGBTQI zijn de afkortingen voor Lesbian, Gay, Bisexual, transgender, Queer & Intersex.


*
VERHAEGHE EN CO. BETONNEREN MACHT BIJ CLUB BRUGGE
*
©Wouter Van Vooren
Michael Sephiha Dries Bervoet
Vandaag om 01:00
*
Kleine
beleggers die in Club Brugge willen investeren moeten niet verwachten
zeggenschap te verwerven over hoe de voetbalclub bestuurd wordt.
Blauw-zwart
kiest er bij zijn beursgang voor dubbel stemrecht in te voeren voor
zijn historische eigenaars. Dat blijkt uit de informatiebundel van de
operatie. Wie langer dan twee jaar aandeelhouder is - onder meer de
groep rond voorzitter Bart Verhaeghe - beschikt daardoor per aandeel
over twee stemmen.
Met
dat systeem kunnen historische aandeelhouders blijven wegen op
strategische beslissingen (kapitaal verhogingen en -verminderingen,
splitsingen, fusies, enzovoort), zelfs als hun belang onder de drempel
van 50 procent zakt.
Club
Brugge is volgens experts het eerste Belgische bedrijf dat zon dubbel
stemrecht invoert bij een beursgang. In ons land voerden genoteerde
bedrijven als Tessenderlo, Picanol, IBA en GBL het al in. Ook de
techreuzen Google en Facebook hebben soortgelijke constructies met
dubbel of meervoudig stemrecht.
Ticker 'CLUB'
"Kleine beleggers moeten niet verwachten enige zeggenschap te verwerven over de manier waarop Club Brugge bestuurd wordt. "
De
Belgische landskampioen trekt op 26 maart onder de naam CLUB naar
Euronext Brussel tegen 17,5 à 22,5 euro per aandeel. Die vork waardeert
Club Brugge op maximaal 258 miljoen euro, een stuk minder dan de prijs
waartegen bankiers de club in de markt zetten. Dat is een aanwijzing dat
de gepolste grote beleggers Club niet als een gewoon bedrijf met
recurrente winsten beschouwen en niet toehapten aan die hoge prijs.
Beleggers kunnen nog tot 25 maart aandelen kopen.
De
aandeelhoudersgroep rond Bart Verhaeghe zal bij de beursgang tussen 30
en 40 procent van de Club-aandelen verkopen. Hun gezamenlijk belang zal
dalen van 94,34 naar 53,6 à 66 procent. Verhaeghe en co. hebben zicht op
een opbrengst van 57 à 105 miljoen euro.
Entertain mentbedrijf
Club
zet zich niet in de markt als een voetbalbedrijf. Het ziet zich als een
breder sport-, media- en entertainmentbedrijf. We zijn de grootste
event organisator van het land. We organiseren minimaal 25 keer per jaar
een event met 30.000 toeschouwers, zegt het toptrio in een interview.
Ze schuwen de vergelijking met bedrijven als Studio 100 en Kinepolis
niet. Maar ons model is steviger.
Cruciaal
voor Club Brugge is of het zijn winstmotor aan de gang kan houden in
een volatiele omgeving. Tegenvallende sportieve prestaties dreigen druk
te zetten op de vier kasstromen: wedstrijd gerelateerde inkomsten,
sponsor deals en merchandising, media rechten en transfers. Club mikt
erop zijn recurrente jaarlijkse inkomsten een boost te geven met een
nieuw stadion dat in 2023 af moet zijn. Opvallend is dat Club ook
transfers steeds meer als recurrent beschouwt. Het ziet zichzelf in
staat uit te groeien tot een hofleverancier van de grote Europese
competities. De jongste drie seizoenen hield Club netto 81 miljoen winst
aan transfers over.
In
de risicos voor beleggers vermeldt Club de mogelijke verdwijning van
het sociale en fiscale gunstregime voor voetballers. Dat kan ons voor
getalenteerde spelers minder aantrekkelijk maken en een negatieve
weerslag hebben op de financiële prestaties, luidt het.


WOKE MET MARC REYNEBEAU
OVER KINDER- EN OUDERDOMSZIEKTEN VAN HET ANTIRACISME
*
Commentaar - 18/03/2021 Philippe Clerick - Leestijd 6 minuten
*
Toen
ik mij links en rechts aan het inlezen was over woke (1), stootte ik op
enkele stukken van Mark Reynebeau. In een van die stukken stelt hij wokeness
voor als een kinderziekte van een gezond lichaam, enkele kleine
excessen gedrapeerd rond een voor de rest voortreffelijke kern van
verzet tegen racisme en vrouwen discriminatie. Wat die kleine excessen
zijn, zegt hij nergens.
Dat
hij woke als een kinderziekte omschrijft, vind ik raar. De strijd
tegen racisme en vrouwen discriminatie is geen nieuw beweginkje dat in
de kinderschoenen staat en weldra volwassen en verstandig wordt. De
National Association for the Advancement of Colored People (NAACP) zag
het licht in 1909, de Womens Social and Political Union (WSPU) in 1903.
De bewegingen bestaan al zó lang dat ze nu eerder aan een
ouderdomsziekte toe zijn, na de gezonde, productieve jaren van een halve
eeuw geleden (2). Dat die ouderdomsziekte zich vooral manifesteert in
wat Reynebeau jonge, vaak hoogopgeleide activisten noemt, moeten we
dan opvatten als het zoveelste grapje van schalks universum.
Amerikaanse campussen
Kinderziekte
suggereert verder dat de buikkrampjes en hoestjes van woke van korte
duur zullen zijn. Reynebeau schrijft ook letterlijk dat het snel in orde
komt als de andere kant een volwassen gesprek aangaat en begrip toont
(3). Maar dat valt nog te bezien. Op de Amerikaanse campussen is woke
al een hele poos aan de gang, hoezeer de academische autoriteiten zich
ook inspannen om een volwassen gesprek ermee aan te gaan en hoeveel
begrip ze er ook voor tonen. Het lijkt niet veel te helpen om de
excessen te kalmeren.
Bestaat de kern van de woke-beweging uit het beëindigen van alle discriminatie, of uit de onverdraagzaamheid
Zelf
vind ik het altijd moeilijk om een onderscheid te maken tussen de kern
van de goede zaak en de excessen die erbij komen kijken, vooral als men
die kern begrijpt als de zelfverklaarde goede bedoelingen van de
zaakvoerders. Bestond de kern van de Russische collectivisatie uit de
modernisering van de landbouw of uit het uitroeien van de koelakken?
Bestond de kern van de collaboratie uit de zoektocht naar Vlaamse
onafhankelijkheid of uit de samenwerking met de nazibezetter? Bestaat de
kern van de woke-beweging uit het beëindigen van alle discriminatie, of
uit de onverdraagzaamheid, de censuur en het omgekeerde racisme? Op de
eerste twee vragen ken ik het antwoord, want aan de vruchten kent men de
boom. Bij de derde vraag heb ik een vermoeden.
Vaag
Het
stuk van Reynebeau bevat veel vage, weinigzeggende gedeeltes waarin de
goede woke-zaak beschreven wordt in algemene woorden: inclusie versus
privileges, verandering in de machtsverhoudingen, en minderheden
die erkend, gehoord, gezien, gepresenteerd en ernstig genomen willen
worden. Tja, als het zo vaag blijft, ga ik akkoord, hoor. Weg met de
privileges en leve de inclusie, en ik wil iedereen erkennen, horen, zien
en laten representeren. Het ernstig nemen van de woordvoerders zien we
later wel.
dat hij het niet begrepen heeft op Bart De Wever
Zelfs
als hij de vertaling van Gormans gedichten aanhaalt, blijft Reynebeau
vaag. Ik zoek vruchteloos naar een standpunt. Vindt hij nu wel of niet
dat alleen een zwarte de gedichten van een andere zwarte mag vertalen?
Want dat was toch de oorspronkelijke vraag, de vraag die het debat op
gang bracht (4)? Dààr geeft Reynebeau geen antwoord op. Het enige wat
duidelijk wordt dan is hij pas concreet is dat hij het niet begrepen
heeft op Bart De Wever. Díe informatie heeft geloof ik geen grote
nieuwswaarde.
Alleen witte vertalers?
Als
polemist neemt Reynebeau het niet nauw. Wanneer De Wever het waanzin
noemt dat alleen zwarten in aanmerking komen om gedichten van zwarten te
vertalen, vraagt Reynebeau zich af of in zijn Europa dat wil zeggen
het Europa van De Wever alleen witte vertalers poëzie mogen
vertalen? Een vooraanstaand intellectueel als Reynebeau zal mij
begrijpen als ik zeg dat hij hier een erg sofistische implicatuur
construeert. In ronde woorden: alleen witte poëzievertalers, dat is
toch écht niet wat De Wever bedoelt. Waarschijnlijk denkt Reynebeau dat
hij met zijn suggestie wegkomt als hij ze als retorische vraag
formuleert en ze drenkt in een sarcastisch sausje.
even schandelijk racisme zou zijn als het omgekeerde
Reynebeau
citeert de volgende zin van Bart De Wever: Beeld je in dat iemand zou
zeggen dat een kleurling (sic) ongeschikt is om een blanke auteur te
vertalen. Hier is de implicatuur wél eenvoudig. De Wever suggereert dat
verzet tegen zwarten als vertalers van blanke auteurs, even schandelijk
racisme zou zijn als het omgekeerde. Met díe suggestie is niks mis, zou
je denken. Maar Reynebeau triomfeert. [De Wever] hoeft zich dat niet
in te beelden, schrijft hij, zijn partijgenote en medestrijdster op
het anti-woke front Assita Kanko deed het al voor.
Bridgerton
Hoe
nu? Heeft Kanko geschreven dat een zwarte ongeschikt is om een blanke
auteur te vertalen? Of iets in die aard? Reynebeau citeert als bewijs
een tweet waarin Kanko bezwaar maakt tegen de televisieserie Bridgerton,
waarin zwarte acteurs rollen spelen die meestal aan witte acteurs te
beurt vallen. Dat is een oneerlijke vergelijking en een al even
oneerlijke omschrijving van de Bridgerton-controverse. Het is alsof je
verontwaardigd zou spreken over de rol van Martin Luther King die
meestal te beurt valt aan een zwarte acteur.
Zelf
had ik overigens weinig bezwaar tegen de zwarte acteurs die in de serie
negentiende-eeuwse Britse edellieden spelen. Alleen bij de zwarte
actrice die de Engelse koningin moest voorstellen, vroeg ik voor de
zekerheid aan mijn vrouw, die de serie aandachtiger volgde, of dat wel
écht de koningin was. En het wás ze, in de serie althans.
(1) Over woke schreef ik al een stukje. En over Reynebeau ook. En over zwarte acteurs voor blanke personages.
(2)
Die ouderdomsziekte kan erin bestaat dat de beweging, naarmate ze
succesvol was in het terugdringen van racisme en discriminatie, zich
voortaan op futiliteiten gaat richten. Steven Pinker schreef daarover in
The Better Angels of our Nature en Verlichting nu.
(3)
Eigenlijk schrijft Reynebeau dat het in orde komt als beide kanten een
volwassen gesprek aangaan, maar wat de woke-kant betreft is dat een
petitio principii.
(4)
Wie er naast die oorspronkelijke vraag ook de vertaalervaring van
Rijneveld en haar kennis van het Engels erbij haalt, verdenk ik van
mistspuiterij. Dat doet Reynebeau overigens niet, maar anderen die aan
het debat deelnamen deden het wel.
Philippe Clerick
Philippe Clerick (1955) houdt een blog bij van wat hem te binnenvalt over Karl Marx, Tussy Marx en Groucho Marx. En al de rest.

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
Woke
Woke
(uitspraak: wook) is een term uit het Amerikaans Engels. Oorspronkelijk
is het de verleden tijd van to wake (up): wakker worden/maken. In ruim
tien jaar is de term steeds meer gebruikt in de betekenis van alert op
en bewust van maatschappelijke ongelijkheid. Met name rondom de sociale
onrust met betrekking tot de metoo affaires en de Black Lives
Matter-beweging won de term snel aan populariteit, ook in de Nederlandse
sociale media.
Arjen Lubach heeft in 2019 een lied gemaakt waarin hij de term op de hak neemt.
De
uitspraak "Get woke, go broke" (word wakker, ga failliet),
oorspronkelijk van schrijver John Ringo, werd een omstreden term om te
verwijzen naar commerciële organisaties die door sociaal rechtvaardige
campagnes een financieel verlies zouden lijden. Zo ontving een reclame
van scheermessen merk Gillette veel kritiek en leed moederbedrijf
Procter & Gamble in 2019 een verlies van 5,24 miljard dollar. De
term vergaarde enige populariteit onder marketing experts maar de
geldigheid van oorzaak en gevolg wordt niet algemeen aanvaard.
*
Altijd
maar dat abnormale verheffen, haast tot nu ze toch leeg staan - de
Eer der Altaren. Afwijkend gedrag? Nee hoor. Das pas mee zijn met zijn
tijd. Hoe primitiever, hoe heerlijker. Free as a bird. Als die maar zonder pluimen vliegt. Pietje bloot en naakt tot op het vel
. Klasse, echte klasse!
Dat zijn schurft dan bloot komt?
Et alors?!!!
-
De
volgende stap? Naast de attractie van de voorkant van het onderlichaam,
straks ook de achterkant? Ha ja, discrilinatie wordt niet geduld! Niets
mag uitgesloten wroden. VERBODEN TE VERBIEDEN!!!!
Op
elk 3-Sterren Restaurant als exquis voorgerecht tegen exuberante
prijzen; het bruine worstje uit de endeldarm van een of andere
beroemdheid: waarom ook niet? Hoe hoger gewookd, hoe fijner de smaak.
TV-reeporters zwermen toe en filmen in close up al dat heerlijks. Ge-mondmaskerd tegen Corona, maar met het water in de mond
.
Pano
schrijft de prijs voor de fijnste smurrie die onder tafel van hand tot
hand wordt doorgegeven. Om thuis ingelijst te worden, voorzien van de
handtekening en van het sperma van de held
Helden van de Trojaanse Oorlog? Mn voeten, Gérard!!! We leven maar één keer en willen de beker drinken tot de droesem.
-
Let op mijn woorden, want wie niet mee zal zijn zal moeten achter blijven..
*
Digitalia
HOW TO HOLD THE WEST

|