.
VRIJDAG 12 MAART 2021
*

.
500552 NIET VERSLEUTELD VRIJDAG BERICHT WANT GEEN MAFIOSI ALS LEZERS
INHOUD
HITLER
SAMEN MET CHURCHILL BESCHIKTEN OVER DE ENIGMA CODEX. NET ALS HEDEN TEN
DAGE DE GNGSTERS EN DE FLIKKEN. MAAR DAT MOCHT NIET UITKOMEN WANT DAN
WAS HET GEEN GEHEIM MEER
*

REKSPOEDE
*

Vlaamse Heuvels
Cultuurregio Frans-Vlaanderen
Landstreek Franse Westhoek. Landschap Houtland
Inwoners (1 jan. 2011) 1.930
Rekspoede
(officieel: Rexpoëde) is een gemeente in de Franse Westhoek in het
Franse Noorderdepartement. De gemeente ligt in Frans-Vlaanderen in de
streek het Blootland, niet ver van De Schreve. Rekspoede grenst aan de gemeenten Killem, Oostkappel, Bambeke, Westkappel en Warrem.
Naam
Rekspoede
werd al in 1107 vermeld onder de naam Rexpouda, Rikespold en Rikespoud,
afkomstig van het Germaanse Rikis Bothia. In de Flandria Illustrata van
Sanderus van 1650 werd het dorpje Rexpoele genoemd. Op de kaarten en
schilderijen van de kasselrijen Sint-Winoksbergen en Veurne wordt
Respoue genoemd. Precies zoals het dorp nu nog wordt genoemd in het
Vlaams. Officieel heet het nu in het Frans Rexpoëde met en een trema,
hoewel deze niet wordt uitgesproken.
Geschiedenis
In
de naloop van de religieuze spanningen en de verwoestingen van de
Beeldenstorm hebben de geuzen op 25 januari 1567 de pastoor, de vicarus
en de koster van het dorp vermoord. Tijdens de Franse Revolutie vonden
er in Rekspoede eveneens kleine schermutselingen plaats in de periode
1791 tot 1793. In 1793 vonden er ook twee belangrijke veldslagen plaats
in en rond Rekspoede die kaderen in de Eerste Coalitieoorlog. Op 21
augustus bezetten de Engels-Hannoverse troepen van maarschalk Heinrich
Wilhelm von Freytag het dorpje teneinde het versterkte stadje
Sint-Winoksbergen in te nemen. Deze slag werd verloren door de Franse
Republiekijnen (ook Sanskullotten genoemd) die zwaar in de minderheid
waren. Op 6 en 7 september van hetzelfde jaar werd het dorp in de
context van de Slag bij Hondschote weer ingenomen door de Fransen en
werden maarschalk von Freytag en prins Adolphus, de zevende zoon van
koning George III van Engeland, zelfs voor een moment door de Fransen
gevangen gezet in Rekspoede, maar zij werden weer bevrijd.

http://blog.seniorennet.be/guvaal/

BRUSSELS DUBBELE FILE
*
Alsof
men in Brussel nog geen problemen genoeg zou hebben, komt er nog eentje
bij. Buiten het fileleed op de in- en uitvalswegen van de stad,
riskeert men er ook steeds meer file op het Internet. Volgens
telecomregulator BIPT zal mobiel surfen in Brussel een probleem worden.
E.e.a. heeft te maken met de installatie van het 5G-netwerk. Door
onenigheid tussen de gewesten zal daarover pas volgend jaar een
beslissing vallen (net zoals dat verhaal over de kerncentrales in de
paarsgroen+ regering). Voor Brussel blijkt dit te laat te zijn daar de
hoofdstad van Europa andere stralingsnormen hanteert dan Vlaanderen en
Wallonië. Als er nieuwe frequenties of een nieuwe technologie als de 5G
dient te worden bijgestoken, worden in Vlaanderen en Wallonië de
tellers op nul gezet, maar in Brussel wordt cumulatief gemeten, wat
betekent dat er steeds meer bij op het net komt te staan. Als gevolg
daarvan kan surfen en mailen op de 4G in Brussel nu al een probleem
vormen en dreigt het net daar straks zelfs te zullen terugvallen op 3G,
waardoor het er i.pl.v. sneller nóg trager zal verlopen. Het laden van
een website zal er dan minutenlang kunnen duren en soms zelfs afgebroken
worden.
Kortom,
in Brussel draaien ze de klok terug. De tijd dat Brussel een bruisende
stad was, zoals het liedje ging, lijkt al lang voorbij.


*
EUROPA KRIJGT OOK IN TWEEDE KWARTAAL FORS MINDER ASTRAZENECA-VACCINS
*
Ben Serrure
11 maart 2021 22:24
*
Het
farmabedrijf AstraZeneca zal ook in het tweede kwartaal zijn beloftes
niet kunnen inlossen als het op vaccinleveringen aan de EU aankomt. Het
bedrijf verwacht minder dan de helft van wat gepland was te kunnen
leveren, vernam De Tijd.
AstraZeneca
meldde het slechte nieuws donderdag aan de Europese Unie en de
lidstaten. Ook de Belgische regering kreeg een telefoontje en een mail
met slecht nieuws. Daarin stelt AstraZeneca ook de verwachtingen voor
het tweede kwartaal neerwaarts bij.
Waar
Europa rekende op 180 miljoen dosissen van het vaccin van AstraZeneca,
denkt het bedrijf er nu maar 70 miljoen te kunnen leveren. Over heel het
eerste halfjaar zou daarmee het cijfer op 100 miljoen dosissen
uitkomen, zo'n 40 procent van wat initieel gepland was.
40%
van oorspronkelijke beloftes
Europa krijgt in het eerste halfjaar maar 40 procent van de AstraZeneca-vaccins waar het op hoopte.
AstraZeneca
kampt in Europa met aanslepende productieproblemen. Maar het bedrijf
hoopte die klap voor Europa in het tweede kwartaal goed te maken door
vaccins in te voeren vanuit het internationale productienetwerk.
AstraZeneca produceert onder andere in de VS en India vaccins. Ongeveer de helft van wat het bedrijf in het tweede kwartaal aan Europa wou leveren, zou van daaruit worden ingevoerd.
Export restricties
Maar
dat plan valt in het water. AstraZeneca verwijst naar de exportrest
ricties die in veel landen zijn ingevoerd voor vaccins, in het
internationale opbod aan vaccin-nationalisme.
Dat
leidt niet alleen tot een tik in het tweede kwartaal, ook in het eerste
kwartaal zullen tien miljoen minder vaccins dan gepland worden
geleverd. Daarmee denkt AstraZeneca dat de teller voor het eerste
kwartaal op 30 miljoen zal afklokken, 10 miljoen minder dan de al fors
terug geschroefde oorspronkelijke verwachting.
Stroef
Die
tik zal de komende twee weken al voelbaar zijn in de leveringen. Hoe de
leverschema's voor april en later eruitzien, moet nog duidelijk worden.
Vooral in april rekent België nog hard op leveringen van AstraZeneca om
aan zijn vooropgestelde planning vast te kunnen houden. Al kan een
vroeger dan verwachte levering van vaccins van Johnson & Johnson daar mogelijk enige soelaas brengen.
Voor
Europa is het de zoveelste klap in een stroef lopende vaccinatie
campagne. Veel lidstaten zetten vooraf zwaar in op het vaccin van
AstraZeneca als hoeksteen van hun vaccinatie campagne, omdat het aan
koelkasttemperatuur bewaard kan worden, wat de distributie vereenvoudigt
in vergelijking met de mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna. Maar met
slechts 40 procent van de beoogde dosissen, loopt dat plan in de soep.
Voor
AstraZeneca is het de zoveelste pr-nachtmerrie op korte tijd. Niet
alleen is het bedrijf al in in een bitter dispuut verwikkeld met Europa
rond de gemiste leveringen in het eerste kwartaal, vandaag legden enkele
Europese landen ook hun vaccinaties met het AZ-vaccin stil om mogelijke
bijwerkingen te onderzoeken.

*
20 JAAR POLITIEHERVORMING: HET SCHIP ZINKT
*
*
Leidde de hervorming wel tot verbetering?
*
Analyse - 11/03/2021 Alain Vannieuwenburg
*
In
2001 en 2002 werd een hervorming van het politieapparaat doorgevoerd.
Onmiddellijke oorzaak was de zogeheten zaak-Dutroux. De politici onder
druk van de bevolking stelden dat het gebrek aan samenwerking tussen
politie, gerechtelijke politie en rijkswacht ervoor had gezorgd dat het
verkeerd was gelopen. De integratie van de bestaande diensten was
onvermijdelijk. In de wandelgangen had men het ook al eens over een
afrekening met de rijkswacht.
Het
was niet de eerste keer dat men pleitte voor een reorganisatie. In de
70er en 80er jaren van de vorige eeuw kwam alles in een
stroomversnelling. In 1988 oordeelde een parlementaire
onderzoekscommissie, de zogeheten Bendecommissie, dat het mank liep. Er
was sprake van wantrouwen, rivaliteit, overlapping, gebrek aan
collegialiteit en een tekort aan coördinatie tussen de politiediensten
en de magistratuur.
Eerste evaluaties
Tien
jaar na deze hervorming werd een eerste algemene evaluatie mogelijk. De
samenwerking tussen de politiediensten leek verbeterd. De invoering van
uniforme data bestanden betekende een stap vooruit. De rekrutering en
opleiding waren voor verbetering vatbaar. Problematisch was het
toestoppen van taken allerhande aan de politie: de kerntaken kwamen in
het gedrang.
Na
de aanslagen in Brussel en Zaventem en zeker na rellen in Brussel werd
het aanslepende dossier over de fusie van de Brusselse politiezones
opgediept: een oud zeer. Dit zorgde ervoor dat onder anderen professor
Herman Matthijs (2017) het nuttig vond om de knelpunten te
inventariseren. Er waren te veel tussenkomende partijen: 19
burgemeesters, korpschefs van diverse zones, diverse politie colleges en
politieraden, een Brusselse regering, een gouverneur, adjuncten en
diverse federale ministers. Die hadden allemaal iets te maken met het
Brussels veiligheidsbeleid. Ook was er een gebrek aan planning. De
commando structuur moest beter. De samenwerking met andere zones liep
mank. Er waren rekruterings problemen en demotivatie ingevolge het
eerder lakse bestraffings beleid.
wat als men de gemeenten zou fusioneren?
Delicaat
bleek het doorknippen van de band tussen politie en gemeente. Alles
onder het niveau van het Gewest brengen was onverteerbaar (want
machtsverlies) voor bepaalde Brusselse mandatarissen. Het zou ook de
doos van Pandora openen: wat als men de gemeenten zou fusioneren?
Rapport Comité P en KPMG
Matthijs
was niet mals. De politie hervorming heeft een mega onoverzichtelijke
en niet werkbare structuur gecreëerd, die op zijn minst heel veel geld
heeft gekost aan de begrotingen. Ook een rapport van het Comité P
onderstreepte het gebrek aan slagkracht: de politiezones over heel
België hebben problemen met politie versterking. De werking van de
Brusselse politiezones baarde zorgen. Bij onaangekondigde evenementen is
snel reageren moeilijk. Het rapport sprak van een gebrek aan middelen
en training.
Korte
tijd nadien werd het audit rapport van KPMG, een internationale
accountants- en advies organisatie, bekendgemaakt. KPMG merkte op dat de
eigenlijke selectie en rekrutering mank liepen. Vacatures raakten
moeilijk ingevuld. Toenmalig minister Jambon maakte fondsen vrij, maar
niet alle functies raakten ingevuld. Meer nog: de nieuwe rekruten waren
niet steeds de meest geschikte.
Om het personeels tekort op te vangen boorde men de privatiseringspiste aan
Wat
later maakte de toenmalige politiebaas bekend dat er capaciteits
problemen waren bij de weg-, spoorweg- en de scheepvaartpolitie. Dit
resulteerde in operationele problemen. Men meldde ook praktische
problemen (bijvoorbeeld problemen bij de aankoop van nieuwe voertuigen).
Om het personeelstekort op te vangen boorde men de privatiseringspiste
aan. Outsourcing (bijvoorbeeld onthaal-functies) bleek bespreekbaar.
Onderzoekers
van de Katholieke Universiteit te Leuven bekeken de situatie van de
politie functionaris (federaal/lokaal) nader. Doel: de werkdruk in kaart
brengen. De onderzoekers stelden een malaise vast. Men had het over
stress, zelfmoord gedachten, uitputting, verhoogde kans op een burn-out,
het ontbreken van voldoening, gebrek aan enthousiasme en absenteïsme.
In een reactie erkende de bevoegde minister de rekruterings- en
opleidings problemen. Het sanctioneren van (verbaal/fysiek) geweld
jegens politiefunctionarissen en hulpverleners kwam ook ter sprake.
De Belgische geïntegreerde politie anno 2021 een zinkend schip?
De
inspanningen resulteerden blijkbaar niet in een significante
verbetering. De Gentse professor Jelle Janssens (hoofddocent strafrecht
en criminologie) windt er geen doekjes om: De politie is een zinkend
schip. In bepaalde kleinere zones, dixit de hoogleraar die onderzoek
voert naar de (re)organisatie van politiezones, heeft men problemen met
de aanwezigheid op het terrein. De burger kan niet langer op de minimale
basiszorg rekenen. Het wordt tijd voor schaalvergroting, effectieve en
efficiënte leiding, aandacht voor nieuwe vormen van criminaliteit en het
aantrekken van geschikt, gespecialiseerd personeel.
Volgens Janssens, die zijn visie op 21 januari via een webinar in Menen verduidelijkte, is er geen visie bij politici omtrent de werking van de politie.
Hij had onder andere ook voor de Vereniging van Vlaamse Steden en
Gemeenten en binnen een professioneel netwerk van politie
functionarissen in Limburg zijn visie verduidelijkt.
Er
is weinig animo voor een schaalvergroting van de politiezones. Sommige
politici verschuilen zich onder meer achter het argument van de
afstand tussen de burger en de politie. Janssens weerlegt dit. Er zijn
vooreerst begrotings technische voordelen voor de gemeenten. Er is een
veranderend dreigingsbeeld (terrorisme, radicalisering, ondermijnende
criminaliteit) met een toename van het aantal opdrachten en de nood aan
specialisatie. Ten slotte is er de toegenomen digitalisering
(cybercriminaliteit). Hij noteert ook dat de capaciteit en de middelen
onder druk staan. Dit alles heeft zeker een impact op de werkings
mogelijkheden van de lokale politie.
Men dreigt niet te kunnen anticiperen op de veranderde noden inzake veiligheidszorg
Uit
zijn gegevens verzameling blijkt effectief dat de basis politie-zorg
onder druk staat (te veel opdrachten, problemen met permanentie,
nauwelijks nog ruimte voor lokale criminaliteits onderzoeken). Er is dus
nood aan vorming en specialisering (terrorisme, intra familiaal geweld,
nieuwe drugs
). Men dreigt niet te kunnen anticiperen op de veranderde
noden inzake veiligheidszorg.
Inconvenient truth
Hoewel
niet alle zones over dezelfde kam kunnen worden geschoren (bepaalde
zones krijgen bijvoorbeeld meer geld toegestopt) is de inconvenient
truth dat het schip dreigt te zinken. Er moet dus dringend werk worden
gemaakt van een nieuwe organisatie structuur en -cultuur. Er zijn, dixit
Janssens, ten onrechte aarzelingen bij politici en burgemeesters. De
redenen voor deze aarzeling zijn, zoals hiervoor gesteld, terug te
vinden in het doorknippen van de lokale verankering van de politie
(controleverlies), de vrees voor de financiële gevolgen (meerkost) en
het ontbreken van een algemene visie op veiligheid (burgemeesters
vertrouwen te veel op politie).
De middelen zijn schaars, de uitdagingen velerlei
Men
moet echter prioriteiten stellen. Daarvoor moet men ook de allocatie
van financiële middelen durven te herzien. De door huidig Vlaams
minister van Financiën en Begroting opgezette Vlaamse brede
heroverweging, een efficiëntie-oefening waarbij de uitgaven onder de
loep worden gelegd, kan een goede denkpiste zijn. Prioriteiten moeten
worden herschikt. De middelen zijn schaars, de uitdagingen velerlei.
Gemeenten moeten zich laten doorlichten. Men moet de moed hebben
bijvoorbeeld bepaalde uitgaven, premies, toelagen en subsidies te
herbekijken.
Veiligheid heeft een prijs.
Alain Vannieuwenburg
Alain Vannieuwenburg is ethicus en doctor in de interdisciplinaire studie van het recht.
CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
*
Op
den boerenbuiten is het een alledaags gezegde, dat zelfs het kleinste
kind meteen begrijpt. Uitleg hoeft er niet bij. Stadsmensen echter die
soms niet eens weten van waar de melk komt, uit de buik van de koe
namelijk, zullen misschien even moeten nadenken. Is er soms enig
oorzakelijk verband tussen melk en boter? Zie Wikipedia, de Alles Weter.
De boer kan niet alles hebben, veel boter en een lekker vette maarte
..
*
Datzzlfde
spreekwoord namelijk geldt ook voor onze na-oorlogse Verlcihte Grote
Verstanden van politici. Niet zoveel mogelijk boter, maar zo gigantisch
mogelijk veel nieuwelingen aanlokken, dat de spoeling niet alleen veel
te dun wordt, maar compleet droog staat.
Kortom,
er is geen geld en zelfs geen de minste inspiratie - meer noch voor
de eigen veiligheid, noch voor de Zorg voor het krom gewerkte Eigen
Volk. Teveel leefloners, teveel leeglopers, teveel gender-verkeerden,
teveel profiteurs.
Allemaal bedacht en uitgevoerd door de eigen Elite die er vanzelfsprekend, er vooral zelf door beter wordt.
Andere meningen, zegt U? Leven in een democratie? Andere meningen worden stapsgewijze buiten de Wet gesteld.
Eerst uitgesloten, gebroodroofd en doodgezwegen, of achter tralies in een Cordon Saniaire gespuwd
Het is één kakofonie van eigen willetjes, allemaal van ondergaande scheepjes van partijtjes. of moeten we misschien terug naar Ein Volk, Ein Reich, Ein Führer?
Vlaamse mensen, open Uw ogen, voor de Islammerij ze sluit.
*
Digitalia
HOW TO HOLD THE WEST

|