.
MAANDAG 8 MAART 2021

500547 - DE ZON KREEG N DAG, DE MAAN OOK MAAR WANNEER WORDT HT STERRENDAG?
INHOUD
*
NEEN, N STERRENDAG WORDT HET NIET, MAAR WEL EEN INTERNATIONALE VFROUWENDAG
WAT OP HETZELMFDE NEERKOMYT
*
&
*
Nandje
is gelukkig. Zon hemels weertje en een dag congé. Hij trekt met zijn
dochtertje naar Planckendael. Het meisje kijkt geïnteresseerd naar de
gorilla. Dat beest heeft rare manieren. Het krijgt een apenootje, steekt
dat eerst in zijn achterwerk en pas daarna eet hij het op. Vader en
dochter hun herte keert bij dat schouwspel. Toch proberen ze met een
tweede nootje. Opnieuw zelfde ritueel. Op dat moment komt een bewaker
voorbij en Nandje merkt op: Die gorilla is zeker debiel. Hij vindt niet
beter dan een apenootje eerst in zijn achterwerkt te steken en pas dan
op te eten. Integendeel, lacht de bewaker, t is een bijzonder
intelligent exemplaar met een perfecte memorie. Verleden week smeet een
voorbijganger een grote eierpruim in zijn kooi en de steen wilde
achteraf niet schuiven. Sedertdien probeert hij iedere keer of dat er
passage genoeg is!


http://blog.seniorennet.be/guvaal/
*
DE WAALSE PUINHOOP
Recentelijk
verscheen er een rapport van het Conseil économique, social et
environnemental de Wallonie, een soort collectief van werkgevers en
vakbonden, over de economische geschiedenis van hun regio tussen 1945 en 2020.
Daarin wordt bevestigd dat, ondanks alle zgz Marshallplannen, Wallonië
geplaagd blijft door grote armoede, een gebrekkige opleiding van de
werkkrachten en een ontwrichte arbeidsmarkt.
Bovengenoemd
Conseil neemt in dat rapport ook akte van de overgangs financiering,
voorzien in de zesde staatshervorming, waarbij vanaf 2025 de transfers
vanuit Vlaanderen jaarlijks met 10% zullen worden afgebouwd. Het akkoord
over die staatshervorming werd mede ondertekend door de PS, nog altijd
de grootste partij in Wallonië, in ruil voor het premierschap van Elio
Di Rupo. Daar zou ze nog wel eens spijt van kunnen krijgen.
Hopelijk
voor Wallonië zullen tegen die tijd alle nog bijkomende tekorten die
o.m. zijn ontstaan door de steunmaatregelen i.v.m. corona min of meer
zijn weggewerkt. Hoe hoger die corona factuur, hoe groter de hypotheek
zal worden.
Wat die conseil denkt eraan te doen, is voorlopig nog niet geweten en dat voorspelt weinig goeds.
---
En dan nog dit:
Onderaan
mijn blog van 1 dezer (Senelle nader uitgelegd) schreef ik nog dat,
volgens Dr Marc Noppen, CEO van het UZ-ziekenhuis van Brussel, aan het
huidige vaccintempo het tot september 2024 zal duren vóٕór 70% van de Belgische bevolking zal gevaccineerd zijn.
Het
Amerikaanse mediabedrijf Bloomberg, eigendom van de vroegere
gelijknamige burgemeester van New-York, berekende op zijn beurt dat we
aan het tempo van januari pas binnen drie jaar de immuniteitsgrens zullen bereiken.
Straks moeten we nog hopen dat Dr Noppen gelijk krijgt...


BRENT-OLIE STIJGT BOVEN 70 DOLLAR
*
De olie terminals en -raffinaderijen in Ras Tanura. ©REUTERS
Bart Haeck
Vandaag om 06:53
-
Een
drone- en raket-aanval op een van de meest beschermde oliehavens ter
wereld stuurt de olieprijs naar het hoogste peil in meer dan een jaar.
Het
tijdperk van goedkope olie blijkt dan toch niet eeuwig te duren. In
Londen stijgt de prijs voor een vat ruwe Brent-olie maandag voor het
eerst sinds januari 2020 boven de 70 dollar, nadat een oliesite in
Saoedi-Arabië werd aangevallen.
Houthi-rebellen
uit Jemen stuurden zondag vanop zee een aanvals-drone naar de Ras
Tanura oliehaven Er werden ook raketten afgevuurd. De Ras Tanura-haven
wordt gebruikt door Aramco om olie te exporteren.
Saoedi-Arabië
kon de aanval onderscheppen. Het zegt dat niemand gewond werd en de
uitvoer niet werd gehinderd. De terminal is in staat 7 procent van de
wereldproductie uit te voeren en geldt als één van de best beschermde
oliesites ter wereld.
Saoedi-Arabië vecht sinds 2015
in Jemen een conflict uit tegen Houthi-rebellen, die de steun krijgen
van Iran. Daarbij werd al eerder een Saoedische olie-installatie
geraakt. De Verenigde Staten steunden zes jaar lang Saoedi-Arabië in het
conflict, maar trokken zich sinds het aantreden van president Joe Biden
terug.
De
aanval - en de vrees dat er nog volgen - stuurt de olieprijs voor het
eerst sinds januari 2020 boven de 70 dollar. De zakenbank Goldman Sachs
vermoedt dat de Brent-prijs na de zomer richting 80 dollar kan gaan,
naarmate de vraag in tandem met een heropening van de economie herstelt.
Het
contrast met een jaar geleden is groot. In april tuimelde de prijs voor
een vat Brent-olie nog tot 20 dollar, terwijl door een gebrek aan
opslagcapaciteit de prijs voor een vat Amerikaanse olie zelfs onder nul
zakte. Dit toen een Saoedische prijzenoorlog samenviel met een bij de
start van de pandemie imploderende vraag.
Intussen heeft het OPEC-kartel de prijs- en productie discipline herwonnen en herstelt de vraag naar ruwe olie geleidelijk.

*
SAMIRA AZABAR: MOSLIMS STEMMEN NIET ZOZEER OM RELIGIEUZE REDENEN
d Geens
De
moslim gemeenschap wordt in het dominante discours vaak afgebeeld als
een monolithische groep. Als er en hechte gemeenschap die dezelfde
interesses en politieke belangen nastreeft. Binnen haar omgeving zag
Samira Azabar echter juist een rijke diversiteit aan stemmen en deelname
aan het politieke gegeven. Om deze reden is ze begonnen aan een studie
omtrent de politieke keuzes die moslims maken en hun stemgedrag. In deze
aflevering van Doorbraak Radio gaat de doctoraats studente politieke
wetenschappen aan de UA dieper in op haar lopende onderzoek.
Meer dan het stemgedrag
Aan
de ene kant ziet Azabar in de moslim gemeenschap heel geëngageerde
mensen. Zij nemen deel aan het politieke en maatschappelijke leven.
Anderzijds zijn er mensen die zeer wantrouwig staan tegenover de
politiek en de regering in het algemeen. Dit triggerde mij om te
onderzoeken in welke mate die participatie het één of het ander is.
Hiervoor kijkt ze naar het electorale het stemgedrag, de politieke
deelname en het waarom ervan zegt Azabar, maar ook naar het
non-electorale zoals activisme en engagementen. Dit hele spectrum
wordt bestudeerd in het lopende onderzoek.
Het dominante discours is dat moslims niet participeren aan de samenleving in België.
Daarom wilde ik kijken hoe dat electoraal en in bredere zin ook op het
vlak van activisme juist zit. Ze wil weten wat moslims motiveert om
zich te verdiepen in bepaalde issues of materies. Waar ze in de huidige
context voor strijden, zegt Azabar. Van daaruit ging
ik op onderzoek. Aan de hand van surveys en een exitpoll bij de lokale
verkiezingen heeft ze eerst het stemgedrag van moslims onderzocht. Maar
dat beantwoordt nog niet de waaromvraag. En dat is juist de kern van
het onderzoek.
De moslim stemt links
Uit
de exitpoll van Azabar blijkt dat moslims eerder links stemmen. Dat is
een vaststelling die al een aantal jaren in onderzoek naar boven komt
in heel Europa. Het idee is vaak dat mensen die religieus zijn, veeleer
vertrekken vanuit dat religieuze kader, zegt Azabar. Religie bepaalt
alles, stellen onderzoekers vaak. Om dit te onderzoeken heeft Azabar
over heel België korte interviews afgenomen over het moslim stemgedrag.
Daaruit bleek dat de redenen om op een bepaalde partij te stemmen,
daarin niet zo verschilden van de meerderheid. Ze stemmen ook omdat ze
zich identificeren met een bepaalde partij. Of omdat ze bepaalde issues
op tafel willen zien. Het religieuze standpunt is veel minder van belang
dan eerder aangenomen, zegt Azabar.
heel die waarden politiek speelt veel minder een rol voor moslims dan eerder aangenomen.
Moslims
worden in dat opzicht veeleer gedreven door themas die linkse partijen
aanvoeren. Zoals sociale zekerheid, anti discriminatie,
werk-omstandigheden en armoede. Dit komt doordat mensen met een
migratie-achtergrond of van moslim origine vooral in de lagere lagen van
onze samenleving zitten, zegt Azabar. Je ziet hier heel het idee van
de issue-politiek. Maar ook de kandidaten spelen een rol. Moslims
stemmen vaker op moslim kandidaten, zegt Azabar. En die zijn toevallig
meer aanwezig bij linkse partijen. Daardoor gaan hun stemmen vaker in
die richting. Dit terwijl er verwacht wordt dat er een aantal
conservatieve religieuze gegevens meespelen, zegt Azabar. Deze zouden
hen meer richting rechts drijven, normaal gezien. Maar heel die waarden
politiek speelt veel minder een rol voor moslims dan eerder
aangenomen.
Het activisme in de moslim gemeenschap
Er
is een zeer grote diversiteit binnen de gemeenschap. Zowel op het vlak
van hun actieve deelname aan de politiek als in bredere zin aan de
maatschappij. Zo vonden we in verschillende West-Europese landen enkele
factoren die bijdragen aan het activisme. Daarin is religie wel één
van de grootste drivers om deel te nemen aan het politieke gegeven en de
samenleving, zegt Azabar. Zeer gelovigen zijn meer geneigd om te
participeren aan vrijwilligers werk of een bijdrage te leveren. Daarin
is het moskee gegeven ook zeer belangrijk. De collectieve moskee
gemeenschap zou mensen ook effectief doen bewegen, zegt Azabar.
Daarnaast
is er ook het gegeven van discriminatie in de samenleving. We zien dat
moslims die algemene of persoonlijke discriminatie meemaken, minder
geneigd zijn om te participeren. Maar structurele vormen van
discriminatie door instellingen of op de arbeidsmarkt zijn een andere
gegeven, zegt Azabar. Dan zien we dat ze juist méér geneigd zijn tot
activisme. Om een doelgerichte verbetering in de samenleving te
bewerkstelligen voor de moslim gemeenschap. Daar zie je vooral die
gemeenschappelijke factor, zegt Azabar. Moslims willen ook een beter
leven. Voor zichzelf en voor hun kinderen. Meer gelijkheid, vrijheid en
betere sociale interacties. Dat zijn bij hen incentives om te
participeren aan de maatschappij.
Moslims willen juist meer kijken naar hoe we kunnen samenleven
De
media hebben het vaak over de polarisering in de maatschappij. Het
wij-zij-denken. Gelukkig wordt dit als een gevaar gezien. Binnen de
moslim gemeenschap is er uiteraard ook polarisatie, maar dit zijn heel
kleine groepen volgens Azabar. Het is vooral het idee uitgesloten te
worden waarin ze verandering willen brengen. Dit heeft een effect op
hun dagdagelijkse leven. Moslims willen juist meer kijken naar hoe we
kunnen samenleven en elkaar die vrijheid geven.
Redacteur: Pieter-Jan Volkaert

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
*
Wat LINX echt van de samenleving wil maken, is heden ten dage best te zien in de Limburg. In de dossiers bij het Parket.
Wat gij, Hiilde Claes, dochter van?
Ikke, ikke en de rest kan stikke.
Mooie woorden, dat wel. Mooie woorden in overvloed. Zie Olio du Poepo, de voorbeeld
-immigrant.
Die het zelfs gelukt iis de scepter te grijpen om te heersen als de
elfendertigste Keizer Nero. Een Nero van en uit het volk die het vooral
in een vreemde taal - goed kan uitleggen
.
En wij, de meerderheid der Vlamingen in dit Kloteland?
s Maul halten.
Kennen we gewapenderhand nog van de voorlopig laatste 2 Duitse
bezettingen waarvan we vooral van de AVONDKLOK het genegen hebben haar
terug te zien opduiken
.
*
*Digitalia
HOW TO HOLD THE WEST
*

|