.
500526 - PLUS EST EN VOUS. HERINNERINGEN AAN DE TOEKOMST
*

DINSDAG 16 FEBRUARI 2021
*
INHOUD
*
OOIT WAS VLAANDEN GROOT
Groot in der tijden schoot
*

*
D E M O E R E N
?????

*

http://blog.seniorennet.be/guvaal/
*
.VLAANDEREN ZEEHAVEN LAND
*
Weg de Lachaerts, weg de lauwaards, ons behoort het Noordzeestrand
Aan deze parafrase uit De Blauwvoet,
goed voor een volgende verkiezingsslogan, kan men er nu nog aan
toevoegen: én de zeehavens. Het heeft drie jaar onderhandelen
gevraagd, maar met het akkoord over de fusie van onze twee grootste
zeehavens wordt Vlaanderen met de Port of Antwerp Bruges
meer dan ooit de poort naar de wijde wereld. Dat dit in het Engels
gebeurt, is een kanttekening die we er moeten bij nemen. Wie wereldwijd
wil gaan moet de wereldwijde lingua franca van het ogenblik gebruiken.
Dat het Bruges is geworden i.pl.v. Zeebrugge is o.w.v. de
internationale naambekendheid. Tenslotte hoort Zeebrugge ook bij Brugge.
Antwerpen was reeds de tweede grootste haven van Europa (na Rotterdam) en verstevigt zo zijn positie. Samen met Zeebrugge zorgt de samenwerking ervoor dat het niet alleen de grootste containerhaven van Europa
wordt, maar ook als autohaven en voor het stukgoed (breakbulk voor de
kenners). En daar houdt het niet bij op. In Zeebrugge arriveert ook de
reeds bestaande gasverbinding uit de UK, waar misschien in de komende jaren nog een uit Denemarken bij kan komen, plus de nabijheid van de windmolenparken op de Noordzee, wier stroom in Zeebrugge aan wal komt..
Het
is de bedoeling dat Port of Antwerp Bruges ook de Europese groene
energie draaischijf zal worden voor de invoer én de productie van GROENE WATERSTOF. Gecombineerd met het hergebruik van CO2, wordt
die gezien als dé alternatieve grondstof voor de chemie-industrie, in
de eerste plaats die van Antwerpen, waar Vlaanderen de tweede grootste
chemie cluster van de wereld heeft liggen. Tot spijt van wie het
benijdt, in de eerste plaats onze groene kmers, die er liever weilanden van hadden willen maken.
Mag
ik er tenslotte op wijzen, dat het nieuwe havenbedrijf er kwam door een
samenwerking over de Vlaamse partijgrenzen heen, wat ook op andere
gebieden voor herhaling vatbaar is om een succes te worden. Zoals ook North Sea Port, een succesvolle fusie is geworden van de Gentse haven met die van het Zeeuws-Vlaamse* Terneuzen.
---
Nog een mopje ter zake:
Wij eten meestal mosselen uit Zeeuws-Vlaanderen. Waarom noemt men die altijd Zeeuwse mosselen en geen Vlaamse mosselen?
Omdat de Vlaamse mosselen alleen te vinden zijn in de politiek.


*
CHIP-TEKORT TREFT OOK BELGISCHE AUTO FABRIEKEN
*
Vandaag om 01:00
*
De
wereldwijde rush op halfgeleiders treft de autosector in ons land. Audi
Brussels en Volvo Cars Gent hebben geen garanties voor de aanvoer van
chips volgende week.
De
wereldwijde rush op halfgeleiders treft de autosector in ons land.
Chips zijn een cruciaal onderdeel in autos, maar ook in pcs en
gameconsoles. De lockdown en het thuiswerk doen de vraag naar die
laatste fors toenemen, terwijl de auto-industrie sneller dan verwacht
aantrekt. Dat zet de toevoer van chips onder druk.
De grootste autofabrikanten van ons land, Audi Brussels en Volvo Cars Gent, ondervinden dat. Bij Audi Brussels is de situatie het precairst. De fabriek, die twee modellen van de elektrische SUV
e-tron produceert, ligt deze week noodgedwongen stil door het tekort
aan chips. Het personeel is tijdelijk werkloos. Bij Audi Brussels werken
zon 3.000 mensen.
Audi
Brussels verwacht volgende week te kunnen heropstarten. We hebben geen
glazen bol, maar met de informatie die we nu hebben, gaan we ervan uit
volgende week weer aan de slag te gaan, stelt Peter Dhoore,
de woordvoerder van de fabriek. Waar het probleem zich exact situeert,
is niet meteen duidelijk. De aankoop van microchips wordt centraal
aangestuurd, vanuit Duitsland.
"Normaal zijn we tot een maand verzekerd van cruciale onderdelen. Nu bekijken we de situatie dag per dag en uur per uur. "
Barbara Blomme
woordvoerder Volvo Cars Gent
Maar
zelfs als de band volgende week weer draait, blijft de situatie
kritiek, erkent Dhoore. Dat is ook hoe Barbara Blomme, de
woordvoerder van Volvo Cars Gent, de toestand omschrijft. Volvo, dat met
meer dan 6.000 werknemers de XC40 en de V60 bouwt,
blijft deze week wel aan de slag. We hebben daarover duidelijke
garanties van onze leveranciers, zegt Blomme.
Over
volgende week wenst ze geen voorspellingen te doen. In normale tijden
ben je meerdere weken tot zelfs een maand verzekerd van cruciale
onderdelen. Sinds Kerst viel dat terug naar twee à drie weken, en
sindsdien werd die termijn alsmaar korter. Nu bekijken we de situatie
dag per dag en uur per uur. Volvo Cars Gent voert daarover gesprekken
met de chipfabrikanten zelf, wat relatief uitzonderlijk is.
Chinees Nieuwjaar
Ook
bij Volvo Cars Gent lag de voorbije weken de productie weleens stil
door het gebrek aan halfgeleiders. Op 4 februari hebben we een
nachtshift gemist door een tekort. Deze week valt de impact mee, mede
dankzij het Chinees Nieuwjaar. De chips die niet ingezet worden in de
gesloten Chinese fabrieken kunnen ingezet worden in Europa.
De crisis in de bevoorrading treft de autosector wereldwijd. De Amerikaanse autoreus GM laat zijn fabrieken in Kansas, Canada en Mexico tot midden maart op verminderde kracht draaien. Ook Ford, Volkswagen (de moeder van Audi), Honda en Nissan moeten de productie noodgedwongen op een lager pitje zetten. Sector analisten voorspellen dat dit jaar minstens 700.000 autos minder van de band rollen.
De
problemen kunnen nog tot de zomer aanhouden, is te horen in de sector.
In meerdere Europese landen zijn de lockdown maatregelen al verlengd tot
maart of zelfs april, waardoor de vraag naar elektronica voor thuiswerk
of gaming niet meteen zal wegzakken. De rush van verschillende sectoren op chips blijft nog wel even een kopzorg.
Toch
maken de Belgische autofabrikanten zich voorlopig geen zorgen over het
halen van hun productie doelstellingen voor 2021. Zelfs met een weekje
verlies maakt Audi Brussels zich sterk zijn jaar-doelstellingen te
halen. Eenzelfde geluid bij Volvo Cars Gent. We panikeren niet over
onze jaar-doelstellingen. Jaguar bouwt vanaf 2025 alleen nog elektrische auto's. Het Britse luxe wagenmerk Jaguar, een dochter van de Indiase autogroep Tata, schakelt vanaf 2025 over naar 100 procent elektrische wagens, en volgt daarmee het voorbeeld van andere autobouwers.
Tesla koopt voor anderhalf miljard dollar bitcoins
Nu de Amerikaanse pionier in elektrische auto's voor 1,5 miljard dollar bitcoins heeft gekocht, schiet de digitale munt naar een nieuw recordpeil. Binnenkort moet het ook mogelijk worden een Tesla te kopen met bitcoins
Jeep
verwijdert reclame met 'The Boss' na dronken incident. De autobouwer
wist de Amerikaanse rock legende te strikken voor een Super Bowl-reclame
video. De scoop maakt nu plaats voor rode kaken.
Apple Car
lijkt eindelijk weg naar fabriek te hebben gevonden. Het geruchten
circuit in Wall Street koppelt Apple aan de Zuid-Koreaanse autogroep Hyundai-Kia. Het zou echter niet de eerste keer zijn dat de Apple-auto even snel verdwijnt als hij opduikt.
Autofabriek
Audi in Brussel gaat week dicht. Door een wereldwijd tekort aan
halfgeleider-chips voor elektronica moet de Belgische fabriek van
autobouwer Audi een week sluiten. 'De jaarproductie komt wel niet in het
gedrang.'
Ex-topper van Tesla klaar voor aanval met Lucid Motors
Lucid
Motors, dat 1 miljard dollar steun kreeg van Saoedie-Arabië, lanceert
in de komende maanden zijn elektrische luxeauto. Met de Lucid Air gaat het de directe strijd aan met Tesla.
Pieter Haeck

*
ONGELIJKE STRIJD NU IN PROMOTIE
*
Islamterreur
en -radicalisering, de opmars van radicaal links en rechts, nucleair
terrorisme, bio-terreur en cyber terrorisme maar ook georganiseerde
misdaad: bedreigingen die stilaan inherent lijken te worden aan onze
samenleving. Om proactief in te grijpen zullen er reconstructies,
analyses en een betere kennis van het veiligheidsbeleid nodig zijn.
De ongelijke strijd
Die tour dhorizon maken Koen Metsu, N_VA kamerlid en veiligheid specialist, samen met co-auteur Julien De Wit in hun zonet verschenen boek ONTWAPEND: DE ONGELIJKE STRIJD.
Ze spreken met slachtoffers, getuigen en the powers that be
op zoek naar antwoorden. Ze houden het veiligheids apparaat van ons
land tegen het licht. Hoe gaan de veiligheidsdiensten de
Staatsveiligheid, Interpol, Defensie om met terreur bedreigingen en
radicalisering? Gesprekken met insiders geven een duidelijk beeld. Maar
de auteurs staan ook stil bij de slachtoffer opvang en -opvolging na de
aanslagen.
concrete beleids voorstellen voor de nabije toekomst.
Ze
beperken zich evenmin tot het bloot leggen van de problemen, maar
bieden concrete beleids voorstellen voor de nabije toekomst. Zijn
ervaring in de tijdelijke commissie Terreurbestrijding maakt van Koen
Metsu alleszins een expert.
Uit de 240 paginas blijkt vooral een gebrek aan middelen voor de ordediensten, een te laks beleid en te complexe structuren.
Deze week is ONTWAPEND ons Boek van de Week, een week lang tegen een tijdelijke lanceringsprijs.
Aangeboden door de Vrienden van Doorbraak
Dit artikel, cartoon of podcast wordt u aangeboden door de Vrienden van Doorbraak
Door
een jaarlijkse of maandelijkse bijdragen financieren de Vrienden van
Doorbraak de publicatie van de gratis toegankelijke artikels, podcasts,
cartoons of video-uitzendingen op doorbraak.be. Onze vrienden krijgen
ook korting in de Doorbraak winkel en exclusieve uitnodigingen.
Hartelijk dank voor uw steun als Vriend van Doorbraak.
Rondas
Rondas ziet de gevolgen vandaag
16-12-2020 Jean-Pierre Rondas lijdt aan islamofobiefobie. Dat geeft hij toe tijdens een interview voor Doorbraak.tv over 'Een kwestie van bestaan'
Sausage
25-11-2020 Harry De Paepes recente boek 'Sausage' is de perfecte handleiding bij de populaire Netflix-reeks 'The Crown'. Een gesprek met de auteur.
-
Van Grieken: Met Vivaldi komen er geen vier seizoenen, maar één lange winter
30-09-2020 Vlaams Belang voert actie aan CD&V congres dat toetreden tot vivaldi-regering moet goedkeuren. Hendrik Bogaert stemt tegen regerings deelname
Als
abonnee kan u dit artikel gratis verspreiden via sociale media en
doorsturen naar uw vrienden. Zij zullen dit artikel volledig kunnen
lezen zonder abonnee te zijn of zonder een (proef)abonnement te nemen.
Zij krijgen bij het lezen de vermelding dat dit artikel door u wordt
aangeboden. Als u dit via email doorstuurt, wordt het emailadres van uw
vriend niet genoteerd in de databank.
Bart Maddens: Zaak El Kaouakibi illustreert algemeen probleem particratie in België

*
CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR
*
Waarom er nog altijd geen gebruik gemaakt wordt van de branding, de getijden-stroom EBBE en VLOED, is mij een raadsel.
Elke ZES UUR, hetzij EBBE, hetzij VLOED met wel 12 meter hoogte- verschil
.
Och ja. Was ik even vergeten. In dit Kloteland waar trouwens vooral De Joie de Vivre
overheerst en minder de ondernemingslist het zijn immers tocjh de
Vlamingen die den boel draaiende houden liggrn de kansen, 58 Km ver,
voor het grijpen. Een U-vormig muurtje bouwen op de vloedlijn, opening
laten voor het aanrukkend en terugtrekkend zeewater, daar turbines in
installeren en kleer is Kees. Meevallend bikkomend voordeel: hier en
daar een vangnetje plaatsen en de visserijvloot kan binnengaats aan land
blijven om te oogsten..
Troppo simpliossimo?
Tja, waarom d zaken willen vergemakkelijken alls het moeilijker ook goed is
*
Hallo, Dames en Heren Uitvinders en Nobelaars: moet Baekeland, Leo (1863-1944), de uitvinder va n het BAKELIET, het dan weer allemaal al alleen doen?
-
Los uit de pols trouwens, nog een andere vaststellong in deze post-corona tijden
De exppsotoe van de nieuwe welvaart
In het verkeer, geen uiterst grote bakken van Volvos of Audis meer?
En wat dan te zeggen van de allernieuwste RIJPLATEN met de beginletters X en Y
die opvallend te zien zijn aan onze Kust. Meestal met gesluierde in
kopvodden gehulde allochtonen aan het stuur. Betaald met bijeen-gespaard
Leefloon? Of met de opbrengst van het door de wederhelften zuur
verdiend crimineel geld?
De meest recente nieuwe beginletters vca het alfabeth zouden dus allemaal al op zijn?
-
Mes in de vetkwabben van de politieke Vlaamse Mosselen. Alleen van-huis-ut autochtonen rijden met een B in hun nummerplaat, alle anders ge-tinrten van IMPORT AFKOMST bevorderd door de voorziene cijfer combinatie X ofY
..
Dit zou het Werk van de Politie enorm vereenvoudigen zonder dat er van direct moet geschoten worden
-
Chinees Nieuwjaar.
Verleden
jaar, kreg de hele wereld total onverwacht en onverhoopt, dat dodelijke
virus, hier op deze Blog steevast aangeduid als oorlogsmisdaad met het
oogmerk te doden.
Wat wordt het deze keer?
*
Digitalia
HOW TO HOLD THE WEST

|