.
500467 - ALS DE NIEUWSTE COMPUTERS NU EENS DE GODDELIJKE MYSTIEK ZOUDEN BEVESTIGEN, WAAR STAAN WE DAN

VRIJDAG 18 DECEMBER 2020
INHOUD
ANTWOORD:
DAN STAAN WE TERUG DAAR WAAR HET OORSPRONKELIJK ALEMAAL BEGON. BIJ DE
MENSELIJKE VERBEELDING EN DAT EEUWIG KOPIËREN ERVAN NAAR EIGEN
GOEDDUNKEN
*

HEMELSE TEKENS VOOR EEN MESSIAS EN EEN PROFEET
foto: ©Pixabay

In
het zicht van de kerstdagen kunnen we ons weer aan bespiegelingen over
de Ster van Betlehem verwachten. Het zou om een
Jupiter-Saturnus-samenstand in Vissen in het jaar -7 gaan, om een
Jupiter-Venus-Regulus-samenstand in juni van het jaar -2, of andere
configuraties waaraan sterrenwichelaars veel betekenis hechten. Onder de
vele auteurs die er hun licht over hebben laten schijnen noemen we de
Vlaamse wetenschappers (en in dit opzicht tegenpolen) Ronnie Martens,
skeppticus, en Jos Verhulst, antroposoof. Aan die bespiegelingen gaan we
hier niets toevoegen. We hebben het wel over wat die sterrenstand,
welke hij ook mag geweest zijn, in de godsdienst-geschiedenis kan
betekend hebben.
Driekoningen
De
zogenaamde Ster van Betlehem duidt er voor de meeste sterren-duiders op
dat de geboorte van Jezus iets heel bijzonders was. Het is redelijk aan
te nemen dat die samenstand binnen het astrologisch wereldbeeld, dat in
de Babylonische en hellenistische cultuur toonaangevend was, als
uitzonderlijk betekenisvol gold. Daarom wordt er onder de hedendaagse
erfgenamen van dat wereldbeeld nu volop gespeculeerd over de komende
winter-zonnewende, wanneer Jupiter en Saturnus zullen lijken te
versmelten. De Romeinen wijdden zelfs munten aan sensationele
planeetstanden, op de keerzijde van s keizers beeltenis, zonder
overigens ooit naar ene Jezus te verwijzen.
wat heeft Jezus ermee te maken?
Want
wat heeft Jezus ermee te maken? Na een lezing van Verhulst over het
beweerde gastoptreden van de door hem uitverkoren sterrenstand in enkele
schilderijen van Pieter Paul Rubens, hoorde ik een paar ex-katholieken
in het publiek mompelen dat er precies toch iets bijzonders aan die
Jezus moet geweest zijn, aangezien zijn geboorte met zulke gunstige
constellatie samenviel.
Het
zwakke punt is dat men daar de sprong maakt van een beweerdelijk unieke
planetenstand naar de persoon Jezus. Dat neemt men van generaties
christelijke auteurs over, te beginnen met de evangelist Mattheüs en
zijn Driekoningenverhaal merk op dat de andere evangelisten dat
onvermeld laten, wat ook niet voor zijn historiciteit pleit. Tientallen
jaren na de sterrenstand in kwestie, en een gelijkaardig aantal jaren na
Jezus geboorte, legde hij een verband tussen die twee gebeurtenissen,
voor zover bekend als eerste.
Christelijke sterrenduiding
Vele
hedendaagse christenen beschouwen sterrenduiding als afgoderij en staan
weigerachtig tegenover de gedachte dat christenen belang kunnen gehecht
hebben aan planeetstanden. Dat was echter wel het geval, vooral in de
eerste eeuwen en ook tijdens de renaissance. Of het klopt wat mijn
nonkel pater zaliger uit zijn studiejaren in Rome getuigde, namelijk dat
men bij bisschopsbenoemingen horoscopen raadpleegde, durf ik niet
bevestigen. Maar in de opstelling van de Kerkelijke kalender is
duidelijk met de Dierenriem rekening gehouden: ofwel omdat men er echt
in geloofde, ofwel omdat men op de Grieks-Romeinse gevoeligheden wou
inspelen.
De katholieke feestkalender is doordrenkt van heidense sterrenduiding
De
band van Kerstmis en Pasen met de winterzonnewende resp. de
lente-evennacht is het bekendste voorbeeld. Deze data waren in omzeggens
alle antieke culturen van belang, en de jonge Kerk wou daar niet voor
onderdoen. De plaatsing van het dodenfeest Allerheiligen / Allerzielen
in de periode van het doodsteken Schorpioen is er een ander. Pinksteren
als feest van communicatie en veeltaligheid beantwoordt aan de
astrologische betekenis van zijn teken Tweelingen. Op 8 december vieren
katholieken de Onbevlekte Ontvangenis van Maria, en ook dat is om
astrologische redenen. Negen maanden na een ontvangenis volgt een
geboorte, dus op 8 september viert men de geboorte van Maria, doelbewust
in het sterrenteken Maagd. Ook het Mariafeest van OLV-Tenhemelopneming
viel bij zijn instelling rond het jaar 600 in de Juliaanse kalender
ongeveer samen met het begin moment van de Maagd-periode. De katholieke
feestkalender is doordrenkt van heidense sterrenduiding.
Het
kan evengoed dat de evangelist, gretig om ook de astrologie voor de kar
van zijn nieuwe leer te spannen, van de opwinding onder hellenistische
sterrenduiders over deze uitzonderlijke samenstand gehoord had en deze
willekeurig op Jezus betrokken heeft. Van de meeste mensen van
niet-koninklijke komaf was het geboortemoment niet of niet meer bekend,
zeker niet tegen de tijd waarin ze het op eigen kracht tot beroemdheid
geschopt hadden. Men kon dus later een geboorteverhaal verzinnen dat bij
hun uiteindelijke status paste.
Mohammeds geboorte
Er
is een gelijkaardig geval bekend: de geboorte van Mohammed. Zoals
christenen Kerstmis vieren, en wel op een uitgekozen datum die
waarschijnlijk meer inspeelde op de bestaande feestkalender dan dat hij
een historisch geboortemoment weergaf, zo vieren moslims elk jaar de
geboortedag (miladoen-nabi) van de Profeet. Alleen, ze pretenderen niet
de datum te kennen, dus ze vieren zijn geboorte op zijn sterfdag, die
wél bekend is. Dat wat de precieze dag betreft, maar belangwekkender in
dit verband is het jaar.
Moslim
bronnen plaatsen Mohammeds geboortejaar onder een gelijkaardig
prestigieuze hemelse vingerwijzing: het Jaar van de Olifant. Een
glorierijk ogenblik in de Arabische geschiedenis was de mislukking van
de belegering van Mekka door een met olifanten uitgerust Ethiopisch
invasieleger. Dat werd genoopt om zich terug te trekken, niet door
Arabische wapenfeiten maar door een zogenaamde hemelse tussenkomst. De
teksten gewagen van een soort stenenbombardement door vogels, maar in
het echt betrof het waarschijnlijk een epidemie.
Het was echter allemaal lang geleden en vaag geworden
Toen
men Mohammeds leven na diens dood in 632 ging beschrijven, was de
Olifant-generatie praktisch uitgestorven, maar het prestige van de
gebeurtenis galmde nog na. Mohammed was geboren in 570, maar de
belegering moet rond 555 plaatsgevonden hebben. Het was echter allemaal
lang geleden en vaag geworden, dus ging men de inmiddels prestigieus
geworden geboorte van de profeet aan het prestigieuze Jaar van de
Olifant koppelen. Als hij in 555 geboren zou zijn, was hij al een oude
man toen hij Arabië veroverde, dus 570 was realistischer, en het was het
Olifantjaar dat opgeschoven werd. Het jaar waarin Allah zich met de
lotsbestemming van Mekka had ingelaten, had hij de stad niet alleen van
een belegering ontzet, maar haar ook een profeet geschonken, zo werd
geïmpliceerd.
Alleszins,
de twee gebeurtenissen werden pas post factum verbonden, en daartoe nam
men vrijheden met de kalender. Ziedaar wat met de koppeling van Jezus
onbekende geboortedatum aan een opvallende sterrenstand moet gebeurd
zijn.
Koenraad Elst
CORONA & CENSUUR VRIJE COMMENTAAR
Ach, hetr doet modern aan. Beginnen met Roodkapje (of is het eerder Roodslipje geworden?) en de Boze Wolf. Om uit te komen bij Moeder de Gans.
Om op die manier zijn gram te halen of die kwijt te raken.
Om
de waarheid te zeggen: Profeten zelfs in het Christendom - zijn
nevenfiguren. De Bijbel staat er vol van. Maar net zoals er maar één God
is, om het even de naam, zo is er maar één Messias. En die is voor
later, Veel later.
Anders gezegd, appels samen op tafel leggen met citroenen? Waarom niet? Beiden groeien aan de bomen
Dus hebben die veel gemeen.
Zo lang men er maar vanaf blijft, kan het ook geen kat schelen. Want the proof of the pudding is the eating.
En
daar wringt hem het schoentje. Het volstaat dus niet om met het blote
oog de intenties van beide voortbrengselen te vergelijken.
Ge moet denken en sopreken lijk ik, of k sloan up joen totte
Zoiets staat zeker niet daar waar het gezocht wordt. Zie Kerstmis, het Feest van de Hemelse Vrede
. De geest onder de mensen
..
Enne,
die Drij Koningen uit het Oosten
Die kwamen dus, toen al, ook een stuk
te laat. Kosten op het sterfhuis. Om de laatste man met wereldse
hebbedingetjes de zak op te geven
Wat
we hieroven integendeel wèl kregen, was de eerder ontnuchterende
vaststelling, dat het Christendom door zinderd is van waarnemingen uit
het ongrijpbare Heelal. Het grijpt niet naar lichamelijk genot, naar
bloed en vooral naar bij anderen eeuwigdurend te roven rijkdommen.
Christendom
is gewoon of zou dat moeten zijn Geloof, Hoop en Liefde. Zo wordt
het voorgebeden. In de naam van het Oneindige, van ons mensen en van de
Geest die ons met emlaart verbindt. He weze zo
antwoordt het Volk al
eewuenlang.
En nogmaals neen. Zijn Rijk is niet van deze wereld. Deze wereld is van César maar die is om de haverklap weer een andere.
Digitalia
HOW TO HOLD THE WEST

|