.
500444 - WAAROM WAS DE DICHTER HENRICH HEINE INNEENS RIJP VOOR DE BRANDSAPEL

zATERDAG 5 DECEMBER 2020

Vlaams Belang
@vlbelang
@tomvangrieken
"We
hebben ene dioxinecrisis gehad. We hadden 10.000 dode kippen en toen
moest een parlementaire commissie dat uitpluizen. Nu hebben we 17.000
dode mensen en de meerderheid van de partijen wil géén echte
onderzoekscommissie. Ik snap dat niet."
@tomvangrieken
"Als
er op iets bespaard moet worden, zijn er drie facturen: de
migratiefactuur, het communautaire en het politieke systeem. Deze
regering heeft zich nu zelfs beloond met extra kabinetards. Dat is toch
de mensen in hun gezicht uitlachen." #DeOchtend
"De
horeca moest plots twee weken voor al de rest toe zonder dat er bewijs
voor was, minister Vandenbroucke deed de winkels toe voor een
'schokeffect' en we zijn het enige land waar de kappers gesloten zijn,
dat is allemaal toch heel wrang." #DeOchtend
"Ik
denk dat men pas problemen kan oplossen als men ze bij naam noemt. En
soms is dat onaangenaam. Het is absurd om te verwachten dat we
verandering krijgen door meer als de rest te worden. Er is net een
frisse wind nodig, met andere recepten."
*
INHOUD
EERST HENRICH HEINE, DAARNA TOM VAN GRIEKEN EN WIE ZAL HET MOREEN ZIJN?

*
MOETEN NU OOK JIP EN JANNEKE VOOR DE BIJL?

foto: ©Arch | Wikimedia Commons
ACTIVISME VOOR CENSUUR
Boeken vernietigen, het nieuwe normaal

PINAR AKBAS
de ietwat wereldvreemde doorgebrokene
*
Mijn allereerste boek was een prentenboek van Heidi
in de bergen in het Turks. Ik was vier jaar oud en elke avond kozen
mijn moeder en ik een boek uit de Turkstalige boekenreeks die mijn
moeder uit Turkije voor mij had meegebracht. Zij las voor, ik lag warm
onder de dekens tegen haar schouder mee te volgen, hoewel ik alleen maar
vreemde tekens zag die ik nog niet kon ontleden. De prentjes waarop
Heidi met haar bolle blozende wangen was afgebeeld waren kostelijk. Ik
genoot van de avonturen van Heidi, Peter en Clara.
Aan
de ontbijttafel bespraken we samen wat we de avond ervoor hadden
gelezen. Mijn moeder ging mee in de ontwikkeling van mijn
verbeeldingskracht. Mijn ouders bereidden mij voor op de basisschool en
kochten Nederlandstalige kinderboeken. Daar waren mijn broer en ik uren
zoet mee terwijl mijn ouders samen de kranten lazen en vochten om de
kruiswoordraadsels in het weekend.
Mijn
allereerste Nederlandstalige boek was een dun prentenboekje met grote
letters. Ik herinner me dat ik, de dag dat we het boekje hadden gekocht,
niet kon wachten om het s avonds voor de kachel te lezen. Ik herinner
me ook dat ik het woordje jongen niet kon splitsen, dat ik
moeilijkheden ondervond om het te lezen en uit te spreken. Ik ontstak in
kinderlijke woede, gooide het boek weg en lag stampend op de grond te
krijsen. Mijn moeder keek zelfs niet eens op van haar eigen boek. Ze
wist dat haar dochter de liefde voor het geschreven woord in haar had.
De rest zou vanzelf komen.
Verboden boeken
We
gingen op vakantie naar Turkije en we kochten stapels Suske en
Wiske-boeken om ze te lezen in het Anatolische dorp waar de zomerdagen
tergend langzaam passeerden. We lazen om de Nederlandse taal niet te
vergeten als we twee maanden enkel Turks zouden spreken. We maakten
lijstjes van Turkstalige boeken die we in Ankara wilden kopen. Struinend
over de winkelboulevard in Ankara kwamen we op elke straathoek
boekenverkopers tegen die hun boeken op een vuil doek op de grond hadden
uitgestald en voor een belachelijk goedkope prijs aanboden.
Daar op die straten, met losliggende klinkers en hoge trottoirs, maakte ik kennis met de begrippen censuur en politiegeweld.
Dat
zijn verboden boeken, Pinar, over politiek. Later, als je groot bent,
mag je die ook lezen, zei mijn moeder dan. Mijn nieuwsgierigheid was
gewekt. Net toen ik dichter bij die boeken wilde staan om de titels te
lezen trok mijn moeder mij met een harde ruk weg. Ik hoorde geschreeuw
en volgde het geluid dat zou overeenstemmen met beeld. De boekenverkoper
lag op de grond en incasseerde de onverbiddelijke schoppen van een
politieagent. Een andere politieagent scheurde de bladzijden van de
uitgestalde boeken één voor één uit en riep met luid overslaande stem
dat dit een boodschap moest zijn voor alle communisten die de Turkse
Republiek wilden omverwerpen. Dat beeld is mij altijd bijgebleven. Daar
op die straten, met losliggende klinkers en hoge trottoirs, maakte ik
kennis met de begrippen censuur en politiegeweld.
Hunkeren naar onderwijs
Verboden
boeken, mijn moeder zag er geen graten in. Integendeel, ik mocht ze
later zelfs lezen. Ik weet nu ook waarom ze nooit bepaalde boeken of
onderwerpen heeft verboden, er was nooit een soort van ouderlijke
controle op de boeken die we lazen. Mijn ouders vroegen soms over wat
het boek ging dat ik op dat moment las en het enige wat ze antwoordden
was dat het fantastisch moest zijn om in verschillende talen te kunnen
lezen.
Waarom
zou je boeken verbieden? Dat is alsof je op klaarlichte dag de
gordijnen sluit en in het donker probeert uit te maken of je voor of
tegen het communisme bent.
Boeken
waren mijn venster naar de wereld, ze waren mijn opvoeding, mijn
redding. Waarom zou je boeken verbieden? Dat is alsof je op klaarlichte
dag de gordijnen sluit en in het donker probeert uit te maken of je voor
of tegen het communisme bent. Je moet observeren, luisteren, lezen,
vergelijken, denken! Je mag nooit tevreden zijn met evidentie. Je mag
nooit genoegen nemen met één antwoord, je moet altijd zoeken en
bevragen. Dit zijn de woorden van een 64-jarige vrouw die tijdens haar
kindertijd hunkerde naar onderwijs, boeken en kranten.
Ik
vraag mij altijd af wat er van haar geworden zou zijn als ze in mijn
tijd was opgegroeid. In een digitaal tijdperk, in een wereld waar
kinderen zich niet druk moesten maken om de prijs van een potlood of een
schooluniform. In een wereld waar meisjes evenveel kansen krijgen als
jongens. Armoede en rolpatronen hebben haar gekneed, levensbepalende
omstandigheden maakten van haar de vrouw die ze nu is. In 2018 stuurde
ze mij een foto: ze was aan het lunchen met een bekende Turkse politicus
in Ankara die ze toevallig had ontmoet. We hebben over mensenrechten
gepraat. Ik heb vooral veel geluisterd en titels van boeken genoteerd,
vertelde ze later toen ze terug in het land was.
Sinterklaas door de shredder
Ik
kon het niet over mijn hart krijgen om haar te vertellen dat we
tegenwoordig boeken vernietigen in België. Ruim 7000 sinterklaasboeken
werden eind oktober vernietigd omdat een uitgeverij enorm veel druk
ondervond van haar klanten over de Zwarte Pietenkwestie. Zonder verder
uit te weiden over deze heikele kwestie omdat ik de gevoeligheden van
alle partijen in dit maatschappelijk debat wil erkennen en begrijpen
is het vernietigen van een boek een veel te pijnlijke en drastische
maatregel. Sinds wanneer zijn we voorstanders van censuur geworden?
Sinds wanneer laten we dit zomaar passeren? Sinds wanneer zijn we als
samenleving bang geworden van boeken? Is de slinger niet een beetje
doorgeslagen? Er worden boeken vernietigd en wat doen wij als
samenleving? Jouw boek kwetst mij. Eén zin is genoeg om in actie te
schieten en het werk van een auteur teniet te doen.
Voorleesmomenten bedreigd
In
Nederland is een politica dan weer bezorgd over de kinderboekenreeks
Jip en Janneke van Annie M. G. Schmidt. De reeks zou te veel de nadruk
leggen op stereotypen en de rolpatronen tussen man en vrouw. Terwijl
heel veel mensen mooie herinneringen koesteren aan deze reeks, net zoals
ik mooie herinneringen koester aan de voorleesmomenten met mijn moeder
en de avonturen van Heidi.
En
net als bij het debat rond Zwarte Piet heeft de suggestie van de
politica om de boeken van Jip en Janneke uit de bibliotheken te halen
voor heel wat ophef gezorgd. Het gaat om het bewaken van herinneringen.
Want met welk recht claimt iemand mijn herinneringen aan mijn kindertijd
op? Een kindertijd met warme, knusse voorleesmomenten met ouders die
opeens worden bekritiseerd omdat de boeken die ze voorlezen pedagogisch
niet correct zouden kunnen zijn.
Activisme voor censuur
Activisme
in de 21ste eeuw leidt tegenwoordig tot niets anders dan polarisering.
Het is de ultieme clash van de uitersten. En er is niemand die even op
de pauzeknop drukt om de gemoederen te bedaren. Mensen hebben steeds
meer moeite om tradities op te geven. Ik heb niets met Zwarte Piet of
Jip en Janneke. Ik heb ook niets met andere tradities. Ik heb wel iets
met boeken. En daar blijf je af. Je leest ze, bespreekt ze, vormt je
eigen autonome mening. Maar je vernietigt geen boeken. Er bestaan geen
goede of slechte boeken. Er bestaan meningen.
Ik
wil niet in een samenleving vertoeven waar boeken vernietigen de norm
is. Ik wil niet dat censuur de norm is. Ik wil in alle vrijheid en met
een autonoom geweten zelf kunnen beslissen waarom een boek goed of
slecht is. Ik wil dat men mij kan uitleggen waarom men gekwetst is en ik
wil die regels lezen die mensen kwetsen. Ik wil kunnen oordelen over de
woorden die de auteur heeft gekozen. Ik wil dat auteurs zichzelf kunnen
verdedigen alvorens te moeten verschijnen voor een ongecontroleerd
volkstribunaal dat al een zekere bias vertoont.
Boeken vernietigen is een cultuur wissen.
Boeken
vernietigen is een cultuur wissen. Het is toegeven aan de censuur en
een beschaving wissen. Een beschaving met haar plus- en minpunten. Maar
die minpunten mogen nooit zo maar weggeveegd worden onder de grote mat
van de erfzondes. Een activisme voor censuur zal tot nog meer protest
leiden. En zo vergeten we de essentie van het bestaan van boeken: ze
documenteren de tijdsgeest. En net daarover dient er gepraat te worden.
Contextualiseren om tot constructieve oplossingen te komen.
Pinar Akbas
CORONA & CENSUUR VRIJE COMMENTAAR
Neen, niet À BAS LA CALOTTE 3 x Foei ! maar Pinas Akbar, een Dame die best op een podium naast Zuhal Demir, op
een haar na voorstrekster van dat vermaledijde Vlaams Blok, mag staan.
En neen, geen hermafrodietes (man-vrouwen), maar wel fijne mesjes met
van die heerlijke mannelijke trekjes aan hun lijf.
Let
wel: omgekeerd kan niet. Dergelijke dames in het Sultanaat Erdoganhaat
een land waar men niet alleen hun boeken verbrandt, maar meteen ook de
auteurs ervan in hoogst eigen persoon. Tweede druk dus uitgesloten.
Vandaar die achterlijkheid.
Wellcome home, My Dear Ladies.Al wat jullie doen voor ons Eigen Volk is welgekomen.
Ach,
al dat Zwarte Piet hinein interpretieren als zijnde nen viilen Zwarten
als het normaalste knechtje ter wereld. Precies alsof er nooit geen
handel in Blanke Slavinnen heeft bestaan
Maar de Goede Sint, of die nu
Maarten of Claes heet, daarvoor als hautaine slavendrijver voorstellen,
getuigt van
laten we maar zeggen slechte smaak. Al zullen het eerder
slechte bedoelingen zijn die daar achter steken.
Er zijn nu eenmaal van dat soort mensen, die alle middelen goed zijn, Zelfs in de eerste plaats de reine kinderziel.
Sinterkaas
zelf heb ik persoonlijk maar meegemaakt toen ik r al lang niet meer in
geloofde, maar mijn kinderen wel. Dus ken ik het gevoel dat in het hart
van beide gille kindervrienden heerst.
Het
grote verschil tussen beide streek-gebonden Goedheilige Bischoppen? Dat
zit m in de data van hun optreden. Sinte Maarten; 11 November, hoeft
geen betoog. Zelfs ht Vaderlands Gezag liep die dag met bloemen op hun
buik voor het Godsgeschenk van Nooit meer Oorlog on 1918.
Zes
December is bijgevolg gewoon een soort van achterdoendertje eigen aan
het Groot Volk dat als naar gewoonte, heet Goede Voorbeeld wil geven
Maar
Zwarte Piet wil ik voor geen geld ter werld uit mijn beste
jeugd-herinneringen bannen. Dat gekke, breedsmoel-lachnde brengertje van
al dat lekkers. Heimelijk knipoogd achter de rug van zijn vermanende
vinger opstekende Grote Baas
En
toch was ik, net als ieder kind vandaag de dag, telkens zielsgelikkig
als die twee iedere keer de deur weer uit waren. En wij achterbleven,
even stout als voorheen, maar in de Hoogste Hemel met als dat Moois.
Digitalia
TUSSEN UILSKUIKEN
EN WIJZE UIL
|