.
500421 - WATERHOOFDEN ALS BRUXELLABAD KUNNEN AL EENS IETSKE TEVEEL ZWELEN

DINSDAG 24 NOVEMBER 2020
INHOUD
DE HOOFDSTAD VAN DEZE EUSSR VER-PRIMITOSEERT ZICH ALS TEKEN VAN VORUITGANG

*
BRUSSEL, COMMUNAUTAIR
INEZ DE CONCINCK

FOTO: ©BELGA
Inez De Coninck: Met de stads-tol waant Brussel zich in een soort eiland-cultuur
Brussel
heeft plannen voor het invoeren van een stadstol voor iedereen die
Brussel binnenrijdt. Dit leidt tot fiscale ongelijkheid tussen
Brusselaars en inwoners uit het Vlaamse of Waalse gewest aangezien die
tol enkel voor Brusselaars een belastingverschuiving zal betekenen. In
deze aflevering van Doorbraak Radio geeft Inez De Coninck, Vlaams
parlementslid voor de N-VA, meer uitleg over de stadstol en de gevolgen
voor de Vlaamse pendelaars.
De Brusselse stadstol
De
Brusselse stadstol houdt in dat iedereen die Brussel binnenrijdt een
tol zal moeten betalen. Brussel wil de tol invoeren aan de hand van
ANPR-cameras die de nummerplaten controleren. Zo kan je autos die de
gewestgrens oversteken registreren. Het tarief van de tol zou 18
eurocent per kilometer in de spitsuren bedragen en tijdens de rest van
de dag 9 eurocent. Brussel wil dit ook combineren met een soort van
rekeningrijden. Maar dat lijkt voor De Coninck wat voorbarig omdat
wagens dan een track and trace systeem moeten instaleren.
het probleem is dat de belasting eigenlijk vooral geheven wordt buiten het kiesdistrict van de Brusselse regering
Brussel
wil met de stadstol de belasting op de inverkeerstelling (BIV) voor de
Brusselaars schrappen of verminderen, waarmee ze de tol dus een
belastingverschuiving noemen. Op zich kan ik mij in dit principe vinden,
zegt De Coninck, maar het probleem is dat de belasting eigenlijk vooral
geheven wordt buiten het kiesdistrict van de Brusselse regering. Het
Brussels Hoofdstedelijk Gewest voert een stadstol in maar degenen die de
tol betalen komen van buiten Brussel. De Coninck vindt dit
discriminatie en een zuivere pestbelasting. Je heft geen belasting op
mensen die niet voor jou kunnen stemmen.
De pendelaars
Pendelaars
die uit Vlaanderen of Wallonië komen en werken in Brussel zouden dus
iedere keer ze Brussel binnenrijden de tol moeten betalen. Voor de
Brusselaars is er inderdaad sprake van een belastingverschuiving, maar
voor de Vlaming is dit een extra belasting. Niet iedereen heeft het
alternatief om met het openbaar vervoer te reizen, benadrukt De Coninck.
Mensen die echt de wagen nodig hebben om naar het werk te gaan worden
dus bedankt met een extra belasting.
Het
is ook niet de eerste keer dat Brussel maatregelen neemt die de Vlaamse
pendelaars treffen zonder hierover eerst te overleggen. Zo worden de
invalswegen naar Brussel omgevormd tot stadsboulevards voor groen en
langzaam verkeer. Er is geen overleg geweest waardoor dit een
eenzijdige beslissing van Brussel is. Brussel waant zich op een eiland
en voert een eigen beleid.
Het doel van Brussel
In
andere landen waar men een stadstol invoert gaat dat steeds gepaard met
allerlei alternatieven, zegt De Coninck. Het meest rechtvaardige is
dat die alternatieven beginnen buiten het taxatiegebied. Maar in het
geval van Brussel gaat het over een zuivere belastingverhoging. Ze
verkopen het als een idee om files aan te pakken maar er worden geen
alternatieven voor pendelaars voorzien.
Er komt vanuit Brussel geen reactie op de vraag om in overleg te gaan
Het
Brusselse bestuur heeft de mond vol van samenwerking maar in overleg
gaan met de andere gewesten lukt niet, zegt De Coninck. Er komt vanuit
Brussel geen reactie op de vraag om in overleg te gaan en de studies
waarop ze zich baseren om de stadstol in te voeren over te maken.
De Vlaamse investeringen in de Brusselse ring
De
Vlaamse regering investeert in de Brusselse ring aangezien die voor een
groot deel in Vlaanderen ligt. Zal Brussel de inkomsten van de stadstol
gebruiken om hier mee in te investeren? De Coninck denkt van niet. De
werken aan de Brusselse ring zijn een project dat Vlaanderen volledig
zelf bekostigt.
naar een andere centrumstad voor bijvoorbeeld cultuur en dienstverlening
Het
standpunt van de Vlaamse regering over de stadstol is duidelijk.
Brussel kan die niet eenzijdig invoeren en hij zal ervoor zorgen dat
veel bedrijven zich buiten Brussel gaan vestigen. Daarnaast zal de tol
er voor zorgen dat veel inwoners uit de Brusselse rand zich zullen
verplaatsen naar een andere centrumstad voor bijvoorbeeld cultuur en
dienstverlening.
Consequentie van een confederaal model?
In
ons model van een confederaal systeem gaan wij uit van
samenwerkings-federalisme, zegt De Coninck. Samenwerken en overleggen
is goed, maar dat moet niet leiden tot maatregelen op elkaars
actieterrein. De Vlaamse regering wil liever zelf het
mobiliteits-beleid bepalen in de Brusselse rand. Dit hoeft niet te
gebeuren door het Brusselse bestuur. We hechten veel belang aan
autonomie en de bevoegdheden van ieder niveau.
Groen
lijkt de enige partij die de stadstol nog volop verdedigt. Open VLD
zit hier in een lastig parket aangezien ze ook deel uitmaakt van de
Brusselse regering, en ook Wallonië plaatst vraagtekens bij de Brusselse
stadstol.
David Geens
Redacteur artikel: Rani De Leeneer
CORONA & CENSUUR VRIJE COMMENTAAR
W t hebben we hierboven geleerd dat we nog niet wisten?
We
lazen alleen de bevestiging dat La Capitale als Hoofdstad heeft
afgedaan. Wie wil er nu vertegenwoordigd worden door een rovershol?
Als
wij Vlamingen, dar wegblijven, ligt heel die agglomeratie binnen de
vijf jaar daar waar het hoort: in het moeras waar aij eigenlijk in
thuishoort
Digitalia
|