.
500423 - VACCIN DAG ONDER DE VLAG VAN DE VERZAKING AAN ELKE EIGENLIEFDE

DONDERDAG 26 NOVEMBER 2020
INHOUD
EEN PATROONHEILIFE VOOR DEZE DE CRO-MAGNON VIVALDI REGERING

ANDRÉ PRÉVOT SCJ, BRUGELETTES BIJ DOORNIK, PRIESTER; 1913.

Feest 26 november.
*
Si lamour-propre dit : « il faut défendre son droit », je répondrai : « il faut faire déborder la mesure de la charité
*

http://blog.seniorennet.be/guvaal/
DE POLITIEKE RENOVATIE (2)
Ik
kom even terug op dat initiatief van denktank Itinera, het Pleidooi
voor politieke renovatie, waarover ik het had in mijn blog van
gisteren. Die mensen beseffen wel terecht dat er in dit land iets moet
gebeuren maar lijken niét te beseffen dat er gewoon geen geld meer is om
met initiatieven te beginnen die weinig of niets zullen veranderen aan
de precaire financiële situatie waarin België zich bevindt. Zelfs het
verminderen van de subsidies aan de particratie, ook terecht, zal niet
voldoende zijn om grote verschillen te maken. Dit ingewikkelde land moet
dringend grondig niet alleen hervormd, maar ook financieel gesaneerd
worden. Als de Coronacrisis voor iets goed kan zijn, dan is het om alle
overbodige structuren op te ruimen. De zes staatshervormingen hebben
gezorgd voor een hele reeks bijkomende niveaus, waarbij men echter
vergeten is een aantal oude structuren af te bouwen. In het beste geval,
zoals de Senaat bv, heeft men het aantal posten teruggeschroefd, maar
zijn de logistieke kosten gebleven wat ze waren. Hetzelfde is bv gebeurd
met de provinciale diensten, waarbij men bv in Antwerpen een nieuw,
veel te groot en duur nieuw provinciaal huis heeft neergezet, terwijl
het aantal provincieraadsleden werd verminderd. Het gevolg daarvan is
dat het gebouw maar gedeeltelijk benut kan worden. Als men die
provincieraden helemaal zou afschaffen, zou dat gebouw kunnen dienen om
er bv diensten van de Vlaamse regering in onder te brengen, wat een stuk
goedkoper zou zijn dan zoals nu in Brussel te blijven, waar alles
relatief duurder is en zou men niet langer het risico lopen door Brussel
gechanteerd te worden met allerlei plaatselijke belastingen, die in de
eerste plaats de Vlaamse pendelaars treffen, zoals de recentelijk
voorgestelde tolheffing.
De huidige taken van de Senaat, amper acht vergaderingen per jaar,
kunnen gemakkelijk worden overgenomen door de gewesten en die van de
provincieraden door gewesten, gemeenten en intercommunales, al kan bij
die laatste ook nog heel wat bespaard worden.
Een ander voorbeeld is dat van de Franse Gemeenschap, een niveau dat in
Vlaanderen nooit heeft bestaan omdat het is ingekapseld in het gewest.
Waarom kan dat in Wallonië niet, waar daar alles dubbel gebeurt, met als
gevolg dat er voor miljarden euro extra schulden worden gemaakt? Als de
francofonen daaraan geen einde willen stellen, laat ze die miljarden
dan zelf betalen. Nu betaalt België dat officieel, wat betekent dat
Vlaanderen er minstens de helft aan moet bijdragen.
Er zal iets moéten gebeuren. Dank zij de Coronacrisis doen ze bij de
E.U. nu nog een oogje dicht voor wat betreft de immense extra uitgaven
die er plaats vinden in België minstens 2,5 miljard extra voor 2020 -
maar eens zal er een ogenblik komen waarbij de rekeningen weer zullen
moeten kloppen en dan is dit land de pineut. De geschiedenis kennende,
zal het dan weer Vlaanderen zijn dat op slot van rekening die rekening
zal mogen betalen.

*
BELGISCHE AUTOKOPER RUILT BENZINE VOOR HYBRIDE

©Tim Dirven
Vandaag om 01:00
De
verkoop van hybride auto's gaat dit jaar door het dak. De groei van die
alternatieve aandrijving gaat niet ten koste van de verfoeide diesel,
maar van de benzinewagen.
2020
lijkt het jaar van de doorbraak voor de hybride auto, die een
elektrische aandrijving met een verbrandingsmotor combineert. In de tien
eerste maanden van dit jaar werden meer dan 35.000 hybrides
ingeschreven, blijkt uit de inschrijvingscijfers van de autofederatie
Febiac. Dat is een derde meer dan in het volledige 2019.
Vooral
de voorbije maanden komt de alternatieve aandrijving sterk opzetten. In
oktober werden 4.861 hybride auto's met benzinemotor en 619 hybrides
met dieselmotor verkocht. Dat was het hoogste aantal ooit in België. De
hybride was daarmee goed voor 14,2 procent van de totale autoverkoop,
een record.
De
hybride gaat in tegen de algemene trend op de Belgische automarkt. Na
het topjaar 2019, met 550.000 verkochte auto's, is de totale autoverkoop
dit jaar wegens de coronacrisis en de tijdelijke garagesluitingen 23
procent gedaald. De lockdown leidde bovendien tot tijdelijke
productiestops in autofabrieken, wat tot schommelingen in de leveringen
leidde.
" De Belg denkt dat hij met een zuiver elektrische auto niet overal naartoe kan en kiest voor de tussenoplossing: de hybride. "
Michel Martens
Directeur studiedienst Febiac
Verschillende
merken lanceerden dit jaar een plug-inhybrideversie van populaire
modellen, zoals de Gentse Volvo XC40, de Audi Q5 en de BMW 3-reeks. 'Wij
bieden van meer en meer modellen ook een hybrideversie aan', zegt Sofie
Luyckx, woordvoerster van Audi. 'Die hebben heel veel succes, ook omdat
ze fiscaal voordelig zijn.' De autohandelfederatie Traxio wijst erop
dat 90 procent van de plug-inhybrides door firma's worden ingeschreven.
'Bedrijven springen op die markt', zegt Jeroen Lissens van BMW. 'Ze zijn
sneller om nieuwe technologieën te omarmen en kunnen sneller laadpalen
installeren.'
Lukas Vanacker
*CORONA & CENSUUR VRIJE COMMENTAAR
W t hebben we hierboven geleerd dat we nog niet wisten?
Als
een geschenk uit de Hemel herdenken wij precues vandaag, de Dag der
Lege Portemonnee, deze Andreasn die van dat speciaal gebedje waar onze
Politieke Elite zo van vervuild is.
Een
betere Bescherm Heilige bestaat er niet voor hen. Hoe minder zij voor
zichzelf in vooraf nemen, des e meer schiet er over voor het dagelijks
brood van hun onderdanen.
Als
die daarbij nog leren zeggen Geloofd zij Jezus Christus mogen ze
blijven; Anders gaan ze voor de bijkl
Nous en avons marrre, nom de
Miele van Gusties!
H Guillotnius, BVO
Digitalia

|