.
500408 - WAT BAETEN KAARS EN BRIL ALS LORE BAETEN OP 11/111 OM 11 UUR NIET ZIEN EN WIL

Dinsdag 17 november 2020
INHOUD
SOIS BELLE ET TAIT-TOI IS EEN KONINKLIJK GEZEGDE DA T HIER TOCH WAT MEER NUANCE VRAAGT
DOORBRAAK
*
ZELFS OP WAPENSTILSTAND KUNNEN WE DE STRIJDBIJL NIET BEGRAVEN

*
VERDRIET VAN HET VERLEDEN MOET DAT VAN VANDAAG NIET RELATIVEREN
foto: ©BelgaImage / Nicolas Maeterlinck
Wapenstilstand
is er om stil te staan bij de slachtoffers, waarop we de ingrijpende
gebeurtenis van die oorlog proberen te vatten. Het verdriet van het
verleden moet dat van vandaag niet relativeren.
In Flanders Fields the poppies grow
Between the crosses, row on row,
That mark our place. While in the Sky.
The larks still bravely singing, fly
Unheard, amid the guns below.
*
Vorige
woensdag stonden we opnieuw stil bij het einde van de Eerste
Wereldoorlog en hoe we die niet mogen vergeten. Hoe dankbaar we mogen zijn
voor de soldaten die ons voorgingen, die ons vrede en rust brachten.
Dit gedicht is een beklijvend symbool geworden van het einde van die
Eerste Wereldoorlog. De klaprozen die tussen de witte graven van de
soldaten groeien, stralen een bepaalde kwetsbaarheid uit, een
onbeschrijfbare schoonheid, maar oh zo pijnlijk en fragiel. Het is een
herdenkingsdag die velen raakt en aanzet tot denken.
Een
u wel bekend Vlaams Belang politicus postte op deze dag van herdenking
het volgende: Als onze voorouders, die sneuvelden voor onze vrijheid,
zouden zien hoe Europa er vandaag aan toe is, zouden ze trots zijn? Een
vraag die ik me vaak stel, zeker vandaag. Daarop antwoordden velen dat
de frontsoldaten zich zouden omdraaien in hun graf, wegens de
multiculturele samenleving die we vandaag kennen.
Vrijheid
Wanneer
ik, als studente Internationale Politiek, zelf even stil sta bij die
vraag, kom ik tot de conclusie dat we nu trots moeten zijn op de vrede
en stabiliteit in de wereld. Projecten zoals Europa en de vrijheid die
het met zich meebrengt, moeten we koesteren. De democratische waarden,
die moeten we koesteren. Vrede is geen evidentie en zeker vandaag de dag
is dit niet overal in de wereld een realiteit. Het is een gegeven dat
we niet zomaar voor vanzelfsprekend moeten nemen. Sterker nog, we moeten
die vrijheid blijven garanderen en het recht op vrijheid ook voor
anderen waarmaken.
vrijheid gaat er juist over dat iedereen vrij is om te zijn, te beleven, te geloven wat die wilt
Want
vandaag wordt onze vrijheid veel te vaak aangetast. Wie de geschiedenis
wat kent weet dat zeker in de Tweede Wereldoorlog er een enorme
uitsluiting en vervolging was voor iedereen die andersdenkend was. Deze
oorlog en de Eerste Wereldoorlog nu framen als een verhaal over eigen
volk eerst, dat gaat in tegen al waar onze soldaten voor vochten.
Want vrijheid gaat er juist over dat iedereen vrij is om te zijn, te
beleven, te geloven wat die wilt. Politici die om de haverklap groepen
tegen elkaar op zetten, verliezen in mijn ogen elke credibiliteit om
grote uitspraken te doen over onze voorouders.
Mentaal leed
En
het is niet het enige type post over de oorlog die vandaag circuleert.
Almaar meer, niet enkel op officiële dagen, zie ik fotos uit de twee
wereldoorlogen. Fotos van jonge soldaten in vergelijking met jongeren
van vandaag. De kritiek luidt dan dat de jongeren vroeger in de
loopgraven stierven, terwijl de jongeren in 2020 nog niet eens een
pandemie mentaal kunnen doorstaan. Niet iedereen wilt het misschien
graag horen, maar vandaag strijden er evengoed mensen. Onze zorg- en
hulpverleners die zien vandaag ook wat dood en leed is. En ja, dat heeft
een mentale impact, net als de oorlog dat ook had. Alleen mogen we blij
zijn dat we in een maatschappij leven waar het bespreekbaarder is om
niet enkel over fysiek, maar ook mentaal leed te praten.
Heeft het zin om te roepen dat anderen het zwaarder hebben en dat het vroeger erger was?
Tuurlijk
kan je een wereldoorlog qua impact niet vergelijken met een pandemie.
Dus is de vraag waarom we dat dan toch doen? Heeft het zin om te roepen
dat anderen het zwaarder hebben en dat het vroeger erger was? Dwingt
zoiets dan respect af, waar sommigen duidelijk van denken dat het
ontbreekt, sterker nog: is dit wel respectvol naar gebeurtenissen in het
verleden? Mij lijkt een foto van gesneuvelde soldaten omgetoverd in een
meme, om dan collectief de draak te steken met mentale problemen, nu
niet echt een respectvolle manier van herdenking.
Stilstaan bij de slachtoffers
Wapenstilstand
is er om stil te staan bij de slachtoffers, waarop we de ingrijpende
gebeurtenis van die oorlog proberen te vatten. Het verdriet van het
verleden moet dat van vandaag niet relativeren. Een herdenking van vrede
gebruiken om onvrede te spuien is gewoonweg triestig. Wie op een
respectvolle manier onze voorouders wilt herdenken die heeft er geen
nood aan om een ander aan te vallen. Maar blijkbaar kunnen we zelf op
wapenstilstand de strijdbijl niet begraven.
Lore Baeten
CENSUUR VRIJE* Commentaar
*
Dat IJzerkruis hier bovenaan is mij toch ietske duurbaarder dan Rest in Peace, of Deutschalbd muss leben denn wir sterben sollten. Die in t Fransoos van St Chalres op de Potyze (Ieper) zijn mij ontglipt, omdat ik er zeer zelden kwam.

https://www.flandersfields.be/nl/doen/saint-charles-de-potyze
Enggelse
bbegraafplaatsen in mijn geboortestreek waren talrijk als zand korrles
verspreid over onze weiden als wiegende zeeen en akkers vol wiegend
korenhalmen. Langemark en het Studenten Friedhof was voor de tijd der romantiek. Later dus.
Het
spijt mij het dat lieve ding te moeten zeggen, maar ze hoort bij die
lieden die spiwen op dat IJzerkruis, want niet Belgscih genoeg.
Wat
ik dan, ouder geworden, reeds durfde naar de mokskes te kijken, vaak
dacht toen daar tienduizenden keren overal stond te lezen Known only to
God?
Liever
mijn naam zien staan op het menu van mijn bruilofdeest, dan op en
marmeren plaat onder de Menenpoort
Mooi Brits monument, maar een echt
schandaal voor mijn eeuwenoude Vaderstad!
Maar
die jongens, om het even tot welke taalgroep ze hadden, hin kogels
waren internationaal, werden als vee het vuur gekoterd, niet om daarvoor
later herdacht te worden, maar omdat kazakdraaiers en zakkenvullers
hen daar, voor eigen profijt, hadden ingejaagd.
Eervolle vermelding: de Koning-Soldaat Albert I, later beter gekend ald de Rotsduiker, die vond het voor de
Duitsers
zo veel-belovend Lenrte Offensief 18 die hen tot in hartje Parijs zou
brengen en dus stiekem onderhaalde met zijn Neefje Wihelm II van
Pruisen, voor een afzonderlijk e vrede
Niets over geleerd op school, Looreke-Sloreke?
-
Vrij zijn te geloven wat men wil
Bespeur ik daar onderduims de progressieve Linlse indoctrinatie?
Oppasen, kind, straks krioelt het op straat van kromzwaarden en rollen
de afgeslagen koppen zó over de keuen.. Alhoecwel, in Uw geval, is het
gevaar voor andere onderdelen veel riskanter
Ondergetekende
is free as a bird
ongebonden en partij-loos.. Maar tocj, die ene
slogan van het VB vind ik een waarheid als een
kameel, zo groot. Van
alle tijden en voor alle volkeren ter wereld. My home us my casrle
In t
Vlaams luidt dat
Dit is ONS land en, dit zijn ONZE regels.
Ga
anders op de maan wonen. Of in Granada, wat op hetzelfde neerkomt: vrij
van Is Lammen, Mo Slimmerds en andere messen-trekkers. Stel daar
tegenover in heel de Geschiedenis de gestage uitbreiding van het Rijk
van de Profeet
.Wete gij wel die de dikte heeft, Jahweh Allah of Biedha?
-
Deze oorlog en de Eerste Wereldoorlog nu framen als een verhaal over eigen volk eerst, dat gaat in tegen al waar onze soldaten voor vochten
Tja,
framen is inderdaad een ander vreemd woord voor inkaderen, das
just. Mar das ook het enige in voogaande zin van kwee-nie-hoeveel
ijdele woorden.
Voor
wie, ten gunste van wie of van wat, dekte gij dat onze jongens de
dood boven het leven verkozen? Toch niet voor de Sjeik van Azerbeidzjan!
Uw
jaar herdoen, meiske en 6 Onze Vaders en 6 Wees-Gegroetjes bidden voor
de zielerust van zij die in de IJzervlakte zondcer zoeken een naamloos
graf vonden en daar nog ieder jaar als verloren koren boven worden
geploegd
Hoop op den Oogst, O Vlaanderenland.
Vanwege een liefhebbende Opa.
Digitalia
|