|
.
500405 DEZELFDE GESCHIEDENIS HERHAALT ZICH ONDER ONZE OGEN

ALLAH IS GEEN OPPERWEZEN ZOALS EEN ANDERE

DEZE
IS OVERAL TER WERELD EEN POLITIEK DIE ONDERDRUKKINGS SYSTEEM DAT DOOR
LINKS ALS EEN WORTEL VOOR DE NEUS VAN EZELS WORDT GEHOUDEN. VOOR MOSLIMS
I DIT EEN TWEEDE HUID
MAANDAG 16 NOVEMBER 2020
INHOUD
OM GRAAG DIEPER KENNIS TE MAKEN MET ONS GLORIORIERIJK VERLEDENEEN HOEFT MEN NIET EENS TE ZIJN GEBEFEN OM GRAAG TE WETEN

VLAAMSE SLAVEN IN ARABISCHE KERKERS

Geschiedenis, Religie
Trinitariërs. Frans-Vlaamse Trinitariërs kochten christenslaven vrij
TRINITARIËRS

https://nl.wikipedia.org/wiki/Trinitari%C3%ABrs
Met
trinitariërs wordt in het dagelijks spraakgebruik bedoeld de personen
aan die geloven in de Drie-eenheid. Meer specifiek wordt de term (of
het alternatieve trinitairen) gebruikt om de leden van de Orde van de
Allerheiligste Drie-eenheid (Latijn: Ordo Sanctissimae Trinitatis (et
Captivorum), afkorting OSsT) aan te duiden. Deze Orde der Trinitariërs
is een katholieke bedel-orde.
*
Al
van de Trinitariërs gehoord? Zelf moest ik tot voor kort het antwoord
schuldig blijven. Tot een vriend mijn aandacht vestigde op een lijst
Vlaamse christenslaven uit 1670. Deze slaven werden door een
Frans-Vlaamse afdeling van de orde van de Trinitariërs in Algiers
vrijgekocht. De Trinitariërs gaven zich tot levenstaak christenen vrij
te kopen die tot slavernij waren gebracht.
Slavenhandel
Het
traditionele beeld van de slavenhandel schetst een verhaal van
Afrikaanse slaven richting Amerika. Maar dat is een zeer eenzijdig en
totaal onvolledig verhaal.
Vanaf
de 16de eeuw ontwikkelde de moslim-piraterij en de christenslavenhandel
zich sneller op en rond de Middellandse Zee. Deels uit religieuze wraak
voor de verdrijving van de Moorse bezetters uit Spanje, de Reconquista.
Maar evenzeer wegens de lucratieve handel die de christenslaven
opleverde. De val van Granada als laatste Spaanse moslimbastion dateert
van 1492.
Het
gevangennemen van christenen voor losgeld maakt van de Osmaanse
piraterij een jihad die zich voornamelijk op zee afspeelde. Schepen
werden gekaapt. In de kuststreken werden razzias gehouden. De
jihadisten van tegenwoordig hebben dus niets uitgevonden. Wij Europeanen
hebben geen notie meer van hoe onze voorouders veelvuldig in aanraking
kwamen met dit barbaars geweld. En dit leren wij ook niet meer in onze
geschiedenisboeken.
Tot in de Noordzee
Vanaf de 15de eeuw werden Algerijnse kapers door de Turken aangetrokken als versterking van de Osmaanse vloot.
Piraten waren regelmatig actief aan de monding van de Theems
De
meeste christenslaven werden tussen de 17de en de 18de eeuw
slachtoffers van Turkse zeerovers. Deze waagden zich tot in de Noordzee
voor hun strooptochten. Piraten waren regelmatig actief aan de monding
van de Theems. En in 1627 werden vierhonderd mensen in IJsland
gevangengenomen. In Vlaanderen is het geval bekend van het schip
Keyserinne Elisabeth van de Oostendse Compagnie dat in het Kanaal werd
overvallen. Dat was in 1724. Alle overlevende Vlaamse bemanningsleden
werden meegenomen naar Algiers om daar als slaaf te worden verkocht.
Gevangenen werden voornamelijk naar Algerije gebracht, maar ook naar
Marokko, Tunesië en Egypte.
Eén miljoen Europese slaven
Om
een idee te geven van de omvang van de christenslavernij: men spreekt
van meer dan één miljoen Europese slachtoffers van de moslimpiraterij.
Dit alleen voor de steden Algiers, Tunis en Tripoli. De slaven werden
overal in de Maghreb als dwangarbeiders ingezet, de vrouwen tot
prostitutie gedwongen als concubines van de schatrijke sultans. Het is
bekend dat sultan Moulai Ismail uit Marokko op zn eentje meer dan
25.000 Europese slaven gevangenhield.
Beroemde slaven
Een
beroemde slaaf was Miguel de Cervantès (1547-1616), de auteur van Don
Quichot de la Mancha. Tijdens een expeditie tegen de stad Tunis in
september 1575 werd zijn schip door moslim-zeerovers overvallen. Hij
werd in Algiers als slaaf verkocht en zat er vijf lange jaren vast in
verschrikkelijke omstandigheden.
Ook
de grote Nederlandse zeeheld, Maarten Tromp (1598-1653), de latere
luitenant-admiraal van de Nederlandse marine, maakte kennis met de
kerkers van de slavernij. In 1609 werd hij gevangengenomen door de
Engelse zeerover Peter Easton. Niet enkel Arabische zeepiraten, maar ook
Europeanen, dikwijls renegaten die zich soms tot de islam hadden
bekeerd om vrij te komen, waren zeer bedreven in de slavenhandel.
De Trinitaniërs of Ezelbroeders
Miguel de Cervantès werd in 1580 vrijgekocht nadat de orde van de Trinitariërs, samen met zijn ouders, losgeld hadden betaald.
Maar
wie waren die Trinitariërs? Men tast nog in het duister over de
precieze bedoelingen van de stichters van de orde in een tijd dat
moslim-piraterij nog niet verspreid was. Alhoewel: het verband met de
kruistochten is snel gemaakt.
De Trinitariërs hadden maar één bestaansreden: het vrijkopen van christenen die omwille van hun geloof gevangen waren genomen
Zeker
is dat de Orde der Trinitariërs in Italië in 1198 werd opgericht door
twee priesters Johannes de Matha en Felix Valois. Ze verspreidden zich
eerst rond de Middellandse Zee met kloosters in Spanje, Italië, en
Zuid-Frankrijk. De Trinitariërs hadden maar één bestaansreden: het
vrijkopen van christenen die omwille van hun geloof gevangen waren
genomen.
De
Trinitaniërs leefden in armoede. Ze werden ook ezelbroeders genoemd
omdat ze enkel de ezel als rijdier gebruikten. Op vele schilderijen zijn
ze herkenbaar aan hun witte pij met op de borst het symbool van de
orde: een rood-blauw kruis.
De
bescherming van de Heilige Drievuldigheid maakte dat het cijfer drie
bepalend was voor hun activiteiten. Zo besteedden ze een derde van hun
inkomsten aan het vrijkopen van christenslaven.
De Trinitariërs in Frans-Vlaanderen
Behalve
in het zuiden kwamen de Trinitariërs in de rest van Frankrijk minder
voor. Opvallend is dat in het noorden van Frankrijk hun kloosters
voornamelijk in die gebieden lagen die historisch tot de Nederlanden
behoorden. De Vlaamse kloosters, voornamelijk in de 13de eeuw gesticht,
waren geconcentreerd in het huidige Frans-Vlaanderen: in Dowaai,
Hondschote, Convorde bij Stegers en in Morbeke bij Hazebroek.
een namenlijst van Vlaamse slaven, gekocht in Algiers in augustus 1670
In
de rest van Vlaanderen waren er op meerdere plaatsen wel
broederschappen van leken, zoals in de Gentse Sint-Jacobskerk. Het is
uit de archieven van deze kerk dat Guy van Rysseghem, een Oost-Vlaming
die regelmatig in Frans-Vlaanderen gidst, me een merkwaardig document
bezorgde: een namenlijst van Vlaamse slaven, gekocht in Algiers in
augustus 1670. Een vondst van de archivaris van de kerk, historicus Marc
Beyaert, tevens auteur van een lijvige gids over de geschiedenis van de
Sint-Jacobskerk *.
Deze
lijst van vrijgekochte slaven vermeldt dat deze mensen in vrijheid
werden gesteld door de tussenkomst van het Trinitariërsconvent van
Hondschote in Frans-Vlaanderen.
Slaeven vande Nederlanden
De
lijst is heel gedetailleerd met namen van de slaven, geboortedatum,
aantal jaren in slavernij en plaats van gevangenschap. Op enkele
uitzonderingen na blijken alle vrijgekochte slaven afkomstig uit het
huidige Frans-Vlaanderen en uit West-Vlaanderen. Slaeven vande
Nederlanden meldt het document. Meestal gaat het om mensen tussen 20 en
50 jaar die gedurende 1,5 tot 6 jaren in slavernij leefden. Ik lees
verder dat de Trinitariërs van Hondschote deze arme mensen hebben
ghekocht binnen de stadt Algiers in Barbarijen.
In
Hondschote zelf zijn de Trinitaniërs al sinds de Franse Revolutie
verdwenen. Enkel op de voorgevel van het stadhuis herinnert een schild
van de orde, herkenbaar aan het rood-blauwe kruis, aan hun aanwezigheid.
Het stadje heeft ook nog een rue des Trinitaires, de straat waar het
convent was gevestigd.
Maar er zijn nog Trinitariërs actief in de wereld. In Syrië en Irak hielpen ze om gevangenen van IS vrij te krijgen
De
slavernij van toen is verdwenen sinds Frankrijk in 1840 Algerije
koloniseerde. Maar er zijn nog Trinitariërs actief in de wereld. In
Syrië en Irak hielpen ze om gevangenen van IS vrij te krijgen, en ook
bij het vrijkopen van kindsoldaten in Zuid-Soedan, Congo en Oeganda. De
geschiedenis herhaalt zich, maar wij leren er zo weinig uit
*Marc Beyaert, Rondleiding in de Gentse Sint-Jacobskerk, uitgegeven in eigen beheer. Info: marc.beyaert@gmail.com
Wido Bourel
*CENSUUR VRIJE Commentaar
*
Het dromerig stadje Hondschote ligt, in het zogezegde Frans-Vlaanderen wat ons in 1713 wederrechterlijk
bij de zogenaamde Vrede van Utrecht werd ontstolen en sedertdien
schatplichtig is aan Parijs, op een kattesprong van de Kattestad Ieper,
waar ondergetekende in alle eer en vooral met veel deugd is opgegroeid.
Le Roi Soleil had beter in zijn brfoek
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hondschote
Kemmelberg,
Scherpe Berg, Rode Berg, CATSBERG: een aan de Vlamingen nederig
aangepast Alpen-landscchap. Van verre de oudersoms-kampioen in
vergelijking met dat veel jongere en pretentieuzere Middellands
Zee-gedoe. Liefelijk, gemoedelijk en vooral veel toegankelijker voor
mensen met
. hoogtevrees.
Een
uitgelezen doel dus om tijdens de saaie college-uren te brossen om bij
mooi wqeer met de fiets van Grote Broer daar op verkenning te gaan.
Lustig de rappers draaien en zp vlig mogelijk intens genieten van de
conversaties in een broebel-aaltje dat haast het onze was.
Wat
opviel, was dat midden dat troppelke huizen, de kerktoren wel 25 meter
naast de kerk stond
Met daarrond allemaal vervallen kruisjes met
allemaal oer-oide Vlaamse namen. Later ben ik daar nog veel terug
geweest
Met de bedoeling misschien om daar ooit op rust te gaan.. Want
het voelde er als thuis in Moeders keuken.
Maar toen kwa er een kat met een lange staart en de droom was uit
Digitalia

|