.
500398 DEZE ZAATERDAG 14 NOVEMBER

ZATERDAG 14 NOVEMBER 2020
INHOUD
EPIDEMIE, PANDEMIE OF POPPEMIE: ZONDER BURGERZIN HEEFT HET ALLEMAAL GEEN
ZIN
*

*
COVIDPOPULISME MET MEDIA-PARTNERS
Makkelijke oplossingen voor moeilijke problemen?

covidpopulisme
Kwetsbare
kinderen zouden levenslang de gevolgen van schoolsluitingen voelen.
Hoeveel gemiste kansen zijn dat? Dat is te veel nuance voor
covidpopulisme.

Onze
maatschappij raakt diep verdeeld. De manier waarop de
gezondheids-crisis beleefd wordt en hoe er over gesproken wordt,
verdeelt ons land. Het is een populisme dat gedoogd wordt en zelfs door
intellectuelen wordt gepropageerd.
Winnaars en verliezers
Covid-19
verdeelt onze maatschappij op verschillende manieren. Het is fijn te
ontdekken dat creativiteit ook winnaars oplevert in deze periode. De
wereld en de economie worden op hun kop gezet en er zijn altijd mensen
die helder genoeg zien om opportuniteiten uit calamiteiten te halen.
Zulke mensen moeten we koesteren en steunen.
Maar
we mogen niet vergeten dat er ook verliezers zijn. Niet iedereen zit
comfortabel betaald thuis als kluizenaar te werken en te wachten tot het
overwaait. Wie thuiswerkt en klaagt over de kinderen, moet beseffen dat
dat het minste kwaad is.
Armoede-drempel
Volgens
statistiek Vlaanderen bedroeg het gemiddeld persoonlijk netto-inkomen
vorig jaar in Vlaanderen 1.787 euro. Wie technisch werkloos is, valt
terug op 70% van dat loon. Voor een alleenstaande lag de Belgische
armoede-drempel in 2019 op 1.230 euro per maand, voor een gezin met twee
volwassenen en twee kinderen op 2.584 euro per maand.
Met
andere woorden, wie iets onder het Vlaamse inkomens-gemiddelde
verdient, komt al snel op of onder de armoededrempel. Als je al het
geluk hebt dat het bedrijf niet sluit of reorganiseert. Dat zijn mensen
die zich de Covidtijd niet als een rustige thuistijd of mij-tijd zullen
herinneren.
Covidpopulisme
Naast
winnaars en verliezers zijn er de covidextremisten aan beide zijden van
het spectrum die voor verdeling zorgen. Voor de ene is enkel de
volledigste lockdown de juiste maatregel. Terwijl het andere uiterste
soms zelfs de minste maatregel afwijst of weglacht. Voor dat laatste
hoef je geen complot-denker te zijn, al zitten die meestal daar.
Covid-populisme maakt het debat onmogelijk
Die
covid extremisten zijn covidpopulisten. Ze stellen eenvoudige
oplossingen voor, voor moeilijke problemen. Zonder rekening te houden
met vele andere factoren en gevolgen van hun voorstellen.
Covid
populisme maakt het debat onmogelijk. Wie genuanceerd wil debatteren,
wordt weggezet als karikatuur van het andere extreem. Kijk maar naar wat
prof. Lieven Annemans overkwam. Zijn verhaal was te genuanceerd voor de
lockdowners. Met Joël De Ceulaer als aanvoerder, werd Annemans live
tijdens De Afspraak op Canvas afgemaakt. Een ontluisterend en beschamend
stuk televisie.
Terug naar school
Vandaag
ent dat debat zich op de heropening van de scholen. Een maatschappelijk
belangrijke keuze. Volgens de ene is het een absolute aberratie dat de
scholen opnieuw openen. Scholen heten er de motor van de epidemie.
Volgens de anderen is het een schande dat de vakantie met een week werd
verlengd. En ja, beiden claimen ze uiteraard de cijfers en de wetenschap
aan hun kant te hebben.
In
een interview op Doorbraak geeft dr. Inge Van Trimpont van de
permanente ondersteunings-cel van de CLBs Gemeenschapsonderwijs aan,
dat er veel nuance zit op de besmettingen in het onderwijs. 90% van de
besmettingen die we achterhalen, blijkt buiten de schoolmuren te
gebeuren. Ofwel in de gezinssituatie, ofwel bij het uitoefenen van
vrijetijds-activiteiten. Men kan dus niet zomaar zeggen dat scholen de
motor van deze epidemie zijn, zo zegt Van Trimpont. Eerder voelen
scholen de gevolgen van wat er in de samenleving gebeurt.
Genuanceerd verhaal
Ook
in dit genuanceerde verhaal kan je argumenten lezen voor het openen of
sluiten van de scholen. De scholen open houden is in de eerste plaats
een politieke keuze. Ja, thuiszitten is beter om de epidemie te
bestrijden. Maar is het gevolg niet erger dan de kwaal voor de kinderen?
Kwetsbare kinderen zouden levenslang de gevolgen van school-sluitingen
voelen. Hoeveel gemiste kansen zijn dat? Dat is te veel nuance voor
covidpopulisme.
Afwegen
welk kwaad of goed het zwaarst doorweegt, dat kan wetenschap niet. Daar
hebben we politici voor verkozen. Die moeten achteraf hun keuzes
verantwoorden voor de kiezer. De scholen doen grote inspanningen om het
onderwijs mogelijk te maken. Populistische pleidooien zorgen daar enkel
voor onzekerheid.
Volwassen debat
Vlaanderen
wordt in deze crisis op wel meer interne fouten gewezen. Maar ook op
deze: we hebben geen volwassen debat cultuur. Het is niet mogelijk een
genuanceerd standpunt in te nemen over de covid-maatregelen. Je wordt
weggezet als debiel en misdadiger. En dat is jammer. Want er valt
wel wat te zeggen over die maatregelen. Zelfs over het wettelijk kader.
Het
interview met Mattias Desmet lezen, strekt tot aanbeveling. Dat is een
volwassen discours. Maar ondanks zijn waardevolle analyse is vooral hoon
zijn deel. Er wordt niet geluisterd, enkel gescholden op wie anders
denkt. Typisch Vlaanderen.
Burgerzin
Wie
nu tweet over burgerzin en zich aan de maatregelen houden, zou
misschien best dezelfde burgerzin aan de dag leggen in het publieke
debat. Je hoeft het met niemand eens te zijn. Maar ga in gesprek in
plaats van dat intellectueel oneerlijke spel van schelden, neersabelen
en media-processen voeren.
De echte vraag is waarom Covid-19 ons niet één maakt
De
echte vraag is waarom Covid-19 ons niet één maakt. In tijden van nood
vorm je toch één groep, en trekken ons er samen door. In Vlaanderen lukt
dat blijkbaar niet, dus ook in België is het problematisch. Enkel de
Rode Duivels kunnen de schijn van eenheid wekken, in een crisis lukt dat
niet.
Maandag
Maandag
begint het hele spel opnieuw. Als de cijfers stijgen, komt het door de
scholen. Dan krijgt Ben Weyts gegarandeerd opnieuw een brief tot zich
gericht in een krant. Dan duikt het covid-populisme op: makkelijke
oplossingen voor ingewikkelde problemen. Voor covid mag dat. Blijkbaar.
Pieter Bauwens
CENSUUR VRIJE Commentaar
Beste Heer Hoofdredacteur.
Als U wilt, gebruik dan gerust deze drie voorbeelden uit Djezekes Tijd om inzake Burgerzin het gebrek daaraan te illustreren. Want, Burgerzin, das iets voor menseneters.
We
schrijven midden de ja ern 80 van vorige Eeuw. Halfweg de drukke
voormiddag op bureel, leeg stationsplein onder onze neus. Parkeren is
er succesvol - sedert kort inderdaad VERBOTEN. Plots loopt alles
ordeloos vol met joeende schooljeugd. Alles op stelten. Bierflesjes,
eenmaal leeg, gaan tegen e gevels. Mijn medewerkers kijken naar elkaar.
Wat nu? Ik bel toch de (neiwe) Commiesaire? En wat krijg ik via de
versterker voor antwoord? Wie dat ik wel denk te zijn om Zijne Eminentie
daarvoor te storen? Ja Maar, Commisare, ik dacht burgerplicht en zo:
moeten die gastjes m/v nu niet op school zijn? Antwoord: boehouderke,
doede gij nu maar Uw wrek, ik doe wel het mijne.
Resultaat:
na 3 kwartier nog altijd vollen bak. En toen moesten die allemaal
.gaan eten
t Was noen en de soep ging anders koud worden
Voorbeeld 2.
Zelfde periode. Spreekzaal vol schoon volk. Secretareske roept me
dringend naar benedenen. Twee mij onbekende dames vragen giechelend
mijn handtekening dat ze bij ons om werk zijn komen vragen. Zo
maar? Nee, hoor: heb jullie niet gevraagd en hen nu geen tijd. Deur
amper in t slot, of daar rinkelt de telefoon. Die van t Syndicaat.
Waarom etc, etc. en dat ie mij dat dat wel ging afleren. Want anders
zouden dat koppel hun dopgeld verliezen
Derde geval.
Zoon pas aan de Unief. Of zn vriendinnetje een afspraak kon krijgen.
Puur informatief over de realiteit va het zakenleven van elke dag. Op de
afspraak verschint n lieftallig jong ding, koket, charmant, maar zwart
als Mollekes gat. Allez dan maar.Vooruit met de geit. Na 3.-4 zwarte
koffies en een eeuwigheid: wat is haar besluit? Nie veel. Dat ik bedenkt
ben. IJskoud afscheid. Dezelfde avond nog telefoon van zoon-lief.
Waarom ik zo brutaal was geweest? Heel Antwerpen zat onder haar
tranenvloed. Wabblief? Haar aangeraden goed haar best te doen, diploma
op tijd, ezn om dan met de hier opgedane kennis en ervaring het lot van
haar eigen volk te gaan verbeteren
Mis Piet. Totaal naast de kwestie
Dacht ik toen; zheeft het misschien ut gemaakt. En zit hij nu door mijn schuld zonder lief
Jaren later heb ik daar de rest van geleerd. Tot Belg genaturaliseerd d
en via loverboy in de Pelikaanstraat terecht gekomen.
Digitalia
*
|