
WOENSDAG 11 NOVEMBER 2020
INHOUD
DE WETENSCHAPPELIJKE REDENEN WAAROM DONKEREN IN DIT KLOTELAND VOORRANG KREGEN OP HET EIGEN VOLK

*
DR.
JAN VAN DE BEEK LAAT ZIJN EXPERTISE LOS OP HET RAPPORT OVER DE
ECONOMISCHE IMPACT VAN IMMIGRATIE IN BELGIË VAN DE NATIONALE BANK.

foto: ©Pixabay / Uliana Pinto
Jan van de Beek: NBB presenteert resultaten onprofessioneel en misleidend positief
Politici hier lijken niet te wíllen weten wat netto-kost van migratie is
Interview - 11/11/2020 Winny Matheeussen - Leestijd 7 minuten

-
Dr.
Jan van de Beek is een Nederlands wiskundige en cultureel antropoloog.
Hij studeerde af op een proefschrift over de kosten en baten van
migratie in Nederland. Momenteel werkt hij aan een uitgebreid en
gedetailleerd rapport dat in januari moet uitkomen. Hij is dus zeer
beslagen in de materie en kan gelijkaardige rapporten goed analyseren.
Bij het aanschouwen van het rapport over de economische impact van de
immigratie van de Nationale Bank van België (NBB) moest hij even de
wenkbrauwen fronsen.
Verschil in leeftijds-opbouw
Dr.
Jan van de Beek: Het eerste wat me opviel was dat ze stellen dat de
tweede generatie meer oplevert dan de autochtonen. Ze zeggen er wel bij
dat dit komt doordat de leeftijdsopbouw verschillend is. Indien je het
zo formuleert is dat wel waar. Daar staat dus geen leugen. Maar je
krijgt wel een zwaar vertekend beeld. Je weet ook dat de kranten dit
soort uitspraken gaan uitlichten. Je krijgt zo dus een vertekend beeld
en dat vind ik best wel kwalijk. Dat mag je de journalisten misschien
niet euvel duiden, maar ze zouden toch hun werk iets grondiger kunnen
doen, ook al gaat het om een complexe materie.
Die uitspraak
over de tweede generatie is gebaseerd op een momentopname, constateert
van de Beek. De standaard manier om zo een vertekend beeld te voorkomen
is internationaal erkend en werkt met generatie rekening. Je maakt een
profiel voor alle leeftijds-categorieën, met in-acht-name van de
sterftekansen. Zo tracht je te achterhalen wat iemand per levensjaar
gaat opleveren en kosten aan de schatkist. Die grafieken zijn ook terug
te vinden in het rapport en dat betekent dat de mensen van de NBB de
data hebben om deze methode uit te voeren. Ze bespreken die methode
zelfs, maar passen haar niet toe, vanwege te grote onzekerheden rond
benodigde aannames over bijvoorbeeld de rekenrente.
Je krijgt met die generatie rekening benadering namelijk wél een goed beeld over de onderlinge verschillen en verhoudingen
Die
onzekerheden zijn er inderdaad, maar die zijn verre te verkiezen boven
de omkering van feiten die je uit de huidige NBB-presentatie kunt
afleiden. Je krijgt met die generatie rekening benadering namelijk wél
een goed beeld over de onderlinge verschillen en verhoudingen tussen
groepen.
Verschil van 150 000 tot 200 000
Van
de Beek ging met het materiaal uit het rapport aan de slag en maakte
gebruik van de internationaal aanvaarde methode. Op die manier krijg je
een aardige inschatting van wat die tweede generatie gaat kosten over het leven. Dan zie je dat het over een fors bedrag gaat: bij de tweede generatie kom je uit op een bedrag van 229.560 als nettokost, terwijl de autochtonen uitkomen op 12.201. Dat is een verschil van 217 359 en dat is tegengesteld aan wat de NBB laat uitschijnen in haar woorden.
Nu
is het bij generatie rekening gebruikelijk om de bedragen contant te
maken tegen een bepaalde reken rente. Wanneer je dat doet tegen één
percent, kom je uiteindelijk uit op een verschil van 146 447, hetgeen
nog steeds een fors verschil is.
Niet-EU-migratie op één hoop

Volgens
van de Beek zitten er nog addertjes onder het gras. Ik wil ook even
kwijt dat me opvalt dat alle migratie van buiten de EU op één hoop wordt
gegooid, ondanks het feit dat dit over een zeer diverse groep gaat. Je
hebt namelijk een groot verschil tussen migranten. Landen met een
grotere welvaart en goede opleidings-mogelijkheden, zoals de VS, Japan,
Indië of Korea, leveren totaal andere profielen aan dan landen uit
Noord- en Sub-Sahara-Afrika of het Midden-Oosten. Wanneer je die groepen
uiteen trekt, kom je op nog veel grotere soms echt rampzalige
verschillen uit.
Ze presenteert de resultaten onprofessioneel en misleidend positief
Maar
los daarvan kan ik niet anders dan concluderen dat de NBB beschikt over
alle data en kennis om een generatie-rekening te presenteren naar
internationale wetenschappelijke standaarden, maar dat ze dit verzuimt
te doen. Ze presenteert de resultaten onprofessioneel en misleidend
positief.
Waarom deze misleidende resultaten?
Ik
heb vragen bij het waarom van deze presentatie, vervolgt van de Beek.
Ik kan niet in het hoofd kijken van de mensen bij de NBB, maar ik ben
tijdens het maken van mijn proefschrift wel op een aantal factoren
gestoten die bepalend zijn bij de redactie van rapporten over deze
gevoelige materie. De moeilijkheid bij het onderzoeken van kosten en
baten van immigratie zit hem niet alleen in de rekensommen an sich, maar
ook in de politieke en normatieve belem-meringen. Wat ik tijdens mijn
werk in Nederland mocht constateren was dat er steeds moral reading
optreedt. Men beoordeelt de kennis dan niet op het waarheids-gehalte,
maar op de mogelijke politieke, morele en sociale gevolgen.
Drie argumenten ontkracht
In
het proefschrift van van de Beek komen drie normatieve argumenten naar
boven. Je mag geen financiële waarde op de mens kleven, je mag niet
doen aan victim blaming en je mag extreemrechts niet in de kaart spelen.
Het eerste argument slaat eigenlijk nergens op. We doen dit namelijk de
hele tijd. Gezondheids-economen berekenen de waarde van mensen om een
optimale besteding van de gezondheidsbudgetten uit te dokteren.
Verkeers-veiligheids deskundigen doen iets gelijkaardigs. Je plaatst
niet overal vangrails, maar enkel daar waar die een bepaald resultaat
gaan opleveren, bijvoorbeeld.
Bij het tweede argument ga je
ervan uit dat de migrant een slachtoffer is. Meer bepaald een
slachtoffer van discriminatie. Het is echter door dit soort onderzoek
neutraal en objectief te voeren dat je een inkijk krijgt in de
achtergronden van discriminatie. Je komt dan bijvoorbeeld uit bij
verschillen in opleidingsniveau. Met die resultaten kan je dan aan de
slag om een beleid te voeren dat gericht op verbetering inzet.
Het
derde argument snijdt evenmin hout, naar mijn mening. Het is net door
dit soort informatie achter te houden en te negeren dat je economische
onderklassen creëert die steeds meer gelijk vallen met etnische en
religieuze breuklijnen. Ik denk dat wanneer je zoals bij klassieke
migratielanden het nationaal belang laat prevaleren, je extreemrechts
net minder in de kaart speelt. Wanneer je dat niet doet creëer je
etnische onderklassen en wakker je etnische tegenstellingen aan. Je
krijgt dus een pervers omgekeerd effect.
Nationaal belang laten prevaleren
Van
de Beek wijst op de taboes die bij ons leven, en het verschil met
klassieke immigratielanden. In landen waar men een traditie heeft van
immigratie, zie je dat dit helemaal anders aangepakt wordt. Ik verwijs
dan graag naar Canada, de VS, Australië, maar ook wel Zwitserland,
Koeweit of Israël. Daar bekijkt men migratie als een kans en niet als
iets dat hen overkomt en dat ze dan moeten trachten te kanaliseren. Ze
gaan daar eerder taboeloos aan de slag met dit soort informatie en
richten hun beleid daarop. Ook hebben ze geen schroom om het algemeen
nationaal belang voorop te stellen en krijgen zo een beter
gecontroleerde instroom die goed is afgestemd op hun eigen noden. Ze
sturen aan op goede arbeidsmarkt-prestaties en deelname. Daarvoor is de
economische kennis die je uit onze studies kan puren, onontbeerlijk.
Bij ons moet ik concluderen dat de politici liever niet weten wat de nettokosten zijn van immigratie
Bij
ons moet ik concluderen dat de politici liever niet weten wat de
nettokosten zijn van immigratie. De internationale verdragen zorgen
ervoor dat het sturen van migratie komt met een hoge politieke en
diplomatieke kost.
Brandend huis
Van de
Beek stelt dat de nettokost van migratie altijd vasthangt aan ons
socialezekerheidssysteem. Dat verliezen politici uit het oog. Onze
sociale zekerheid is gebaseerd op het verzekeringsprincipe. Dat werkt
natuurlijk met uitsluiting: je kan geen brandend huis verzekeren tegen
brand. Wij hebben dat principe helemaal uit het oog verloren. We laten
ongeselecteerd mensen binnen die enkel terugvallen op ons sociaal
verzekeringssysteem zonder bij te dragen. Daardoor ondermijnen we ons
systeem en wordt het van binnenuit uitgehold.
*
CENSUUR VRIJE Commentaar
Moet
ik toch even laten bezinken. Wa denken jullie? Waarom een geleerde bol
van boven de Moerdijk het beter mag uitleggen, dan inde Bewaarschool;
waar we allemaal geleerd hebben dat 2 + 2 = 4????
Het is nu vooral
goed uitkijken naar de UITERSTEN van de de respectievelijke standpunten
die nu weer de ronde zullen doen. Tot onze oren erdoor zullen beginnen
tuiten. Eerste een te echrte uitletg: ja, het kost wel wat money die
we niet hebben, maar het is goed voor de Nieuwe Wreld Orde van de
zaligmakende Globalisatie à la Marx. Allen müssen wir Bruder werden. Eerst de Nazis met de hen eigen Nieuwe Orde, nu weer de Nieuwe Wereld Orde.
Deze
trend is zowat het Einde en het Begin van elke kleurenpartij in
Coburgia. Moest er een ergere soort bestaan, ze zouden om prijs voor
lppên om hen de kop af te bijten
En dan is er de REDELIJLIJKLJEID, het Gezind Verstand en ook n heel klein beetje de Christelijke naastenliefde
Kortom,
eindelijk begint het mij te dagen, waarom men in dit kloteland liever
de miserie zoekt, dan de eigen Vlaamse mensen, na bijna 200 jaar
onderdrukking, tot de hen door geboorte toekomende rangorde toe te
laten. Gewoon het rekensommetje op basis van de getalssterkte Vl/Fr.
Democratischer kan tocjh niet? Maar ja, waar moet het dan heen met de
Francofone hoogmoedswaan naar toe ?
Besluit. Moest alles normaal gaan, dan hadeden we nu een Regering met een 8/10 Vlaamse Regering. Mark my words: 2024 nadert rap. Ieder uur een stap, hoe klein ook, dichter
Digitalia

|