
ALLAH IS GEEN OPPERWEZEN ZOALS EEN ANDERE

DEZE IS OVERAL TER WERELD EEN POLITIEK DIE ONDERDRUKKINGS SYSTEEM DAT DOOR LINKS ALS EEN WORTEL VOOR DE NEUS VAN EZELS WORDT GEHOUDEN. VOOR MOSLIMS I DIT EEN TWEEDE HUID
DINSDAG 10 NOVEMBER 2020
INHOUD
DOE NIET AAN EEN ANDER WAT JE NIET WILT DAT HET JE ZELF OVERKOMT. KOMT DEZE KEER NIET VAN MARX EN IS DUS NIET GOED
*

*
CHRISTIAN
DROSTEN, DUITSLANDS BEROEMDSTE VIROLOOG, PLEIT VOOR MEER
VERANTWOORDELIJKHEIDSZIN VAN DE BURGERS IN DE STRIJD TEGEN COVID-19.
*
Viroloog roept op tot transparant communiceren
Dirk Rochtus - 10/11/2020

Christian
Drosten spitste zich in zijn online Schiller-redevoering toe op
vrijheid en verantwoordelijkheid als kernbegrippen in het denken van
Schiller.
foto: ©BelgaImage / AFP / Markus Schreiber
Het
is de plicht, die uit de vrijheid groeit, zo parafraseerde Christian
Drosten, Duitslands toonaangevende viroloog in de strijd tegen covid-19,
de beroemde woorden van Friedrich Schiller: Es ist
die Schönheit, die aus der Freiheit wächst. Dit jaar was het de beurt
aan de directeur van het Institut für Virologie van het Universitair
Ziekenhuis Charité in Berlijn om een redevoering te houden naar
aanleiding van de geboortedag van Schiller (°10 november 1759). Vorig
jaar had de groene politicus Cem Özdemir het over vrijheid en
democratie in het spoor van Schiller (zie artikel Doorbraak). Drosten,
een van de ontdekkers van het SARS-coronavirus, spitste zich in zijn
online redevoering daar zat corona uiteraard voor tussen toe op
vrijheid en verantwoordelijkheid als kernbegrippen in het denken van
Schiller.
Niemands dienaar
Drosten
begon zoals het betaamt voor wie de prestigieuze Schillerrede houdt
over datgene wat hij met de grote dichter uit Marbach
(Baden-Württemberg) gemeen heeft: de studie van de geneeskunde. Maar
geen van beiden, zo Drosten, hebben we geneeskunde praktisch
uitgeoefend: Hem (Schiller, nvdr) trok de literatuur aan, mij het
medisch onderzoek.
Als
dichter streed Schiller voor de vrijheid. Denken we maar even aan de
woorden die hij markies Posa in zijn Don Carlos laat richten aan de
Spaanse koning: Sire, geben Sie Gedankenfreiheit!. Schiller zag
zichzelf als een Weltbürger, der keinem Fürsten dient, een
wereldburger die geen enkele vorst dient.
een wereldburger die in dienst staat van het vergaren van kennis
Als
een vrije en onafhankelijke vorser voelt Drosten zich in dit opzicht
vertrouwd met Schiller. Ook de onderzoeker, de wetenschapper, is immers
in de geest van de dichter eine Art Weltbürger (
), der keinem Fürsten,
sondern der Erkenntnis dient, een wereldburger die in dienst staat van
het vergaren van kennis. Vrijheid omvat voor Drosten drie dimensies.
1)
De vrijheid van de wetenschap zelf. Hij heeft er zelf voor gekozen wat
hij wil onderzoeken. Niemand schrijft hem daarin iets voor.
2)
De methode, waarbij hij zich enkel van zijn eigen verstand bedient
hoe Kantiaans klinkt dit niet! en enkel de feiten
verantwoording verschuldigd is.
3) Het verstaanbaar en transparant communiceren van de onderzoeks-resultaten ten bate van de maatschappij.
Pandemische imperatief
De
pandemie, zegt Drosten, is kein unabwendbares Schicksal, geen
onafwendbaar lot. Hoe we haar in de greep krijgen, hangt af van ons
persoonlijke gedrag. En daarvoor hebben we betrouwbare informatie nodig.
En zo komt de bekende viroloog bij het tweede kernbegrip uit, dat van
de verantwoordelijkheid. Hij herinnert eraan dat
vrijheid voor Schiller niet losgekoppeld kon worden van de maatschappij.
Daaruit leidt hij af dat de vrijheid slechts behouden kan worden
wanneer de mensen voor elkaar instaan en verantwoordelijk zijn voor
elkaar. Kort en bondig: Hoe beter dat lukt, des te minder hebben we
ingrepen van boven nodig.
Hoe meer onbedacht en egoïstisch ik handel, des te eerder moet de staat mijn vrijheid inperken
Omgekeerd:
Hoe meer onbedacht en egoïstisch ik handel, des te eerder moet de
staat mijn vrijheid inperken om de samenleving evenals het welzijn van
de andere mensen werkzaam te beschermen. Weer gaat Drosten over tot een
parafrase, deze keer van de filosoof Immanuel Kant.
Die had de universele plicht zo in zijn beroemde Kategorischer
Imperativ gegoten: Handle nur nach derjenigen Maxime, durch die du
zugleich wollen kannst, dass sie ein allgemeines Gesetz [wet] werde.
Drosten vraagt zich af of we in de strijd tegen het coronavirus
misschien niet een Pandemischer Imperativ kunnen gebruiken. In de zin
van Handele in einer Pandemie stets so, als seist du selbst positiv
getestet, und dein Gegenüber gehörte einer Risikogruppe an (handel in
een pandemie altijd zo als was je zelf positief getest en jouw medemens
zou tot een risicogroep behoren)?
Hard debat
Drosten
ziet het als wetenschapper als zijn taak om mensen te helpen om een
antwoord op deze vraag te vinden. Hij moet de methoden van zijn
vakgebied verklaren, feiten van fictie onderscheiden en onzin bij naam
noemen. Daarbij stelt hij vast dat de bijdragen van de wetenschapper ook
deel van een ongemeend hard gevoerd debat gaan uitmaken. Dat ze met
betrekking tot hun politieke, sociale en persoonlijke uitwerkingen
bediscussieerd en met hoge emotionaliteit geëvalueerd worden. In zijn
communicatie krijgt de onderzoeker te maken met twee probleemgebieden:
dat van de bijzonderheden van de actuele ontwikkeling van de pandemie
en dat van het begrensde begrip van de publieke opinie voor het proces
van het wetenschappelijke vergaren van kennis.
Koerscorrecties
Mensen
zijn zich er wat het eerste betreft niet van bewust, aldus Drosten, dat
virussen het potentieel hebben om zich exponentieel te
vermenigvuldigen. Vandaar dat ze maatregelen om dit groeipotentieel
te verhinderen vaak als overdreven brandmerken. Veel mensen zouden dus
sceptisch staan tegenover verdere beperkende maatregelen. En ze
hebben het er nog moeilijker mee om terugblikkend preventieve
maatregelen te waarderen. Dus om te erkennen dat iets niet gebeurd is
omdat het met kracht inspanningen vermeden werd.
koerscorrecties zijn wel degelijk nodig waar het onderzoek nieuwe inzichten over het virus aan het licht brengt
Wat
het tweede probleemveld aangaat, merkt Drosten op dat het politieke
handelen een heel andere logica dan het wetenschappelijk onderzoek
volgt. Politici willen immers langdurige kadervoorwaarden scheppen, bang
als ze zijn dat koerscorrecties als teken van mislukking worden
afgebrand. Maar die koerscorrecties zijn wel degelijk nodig waar het
onderzoek nieuwe inzichten over het virus aan het licht brengt: Gibt es
etwas Neues, muss man seine Bewertung auch daran anpassen. So geht
Wissenschaft nun einmal. (Is er iets nieuws, dan moet je je evaluatie
daaraan ook aanpassen. Zo werkt wetenschap nu eenmaal).
Schiller met masker
Drosten
besluit zijn rede dan ook met het credo dat vrijheid,
verantwoordelijkheid en communicatie samenvoegt ten dienste van de
maatschappij: Für die freie Wissenschaft ergibt sich also eine
verantwortungsvolle Kommunikation als eine gesellschaftliche
Verpflichtung. En daarom meent hij te weten wat Schiller zou doen,
mocht hij vandaag leven: Auch Friedrich Schiller würde Maske tragen.
*
CENSUUR VRIJE Commentaar
Mijn
reactie op dergelijke duidelijke en beknopte niet te weerleggen
standpunten? Dezelfde die ik als tegen mezelf al mijn hele leven laat
horen. Nog opgestoek bij L Oncle Gaston, d.i. Wijlen de onvergetelijke Gaston Martens uit Zulte, die van De Paradijsvogels
.Que-ce que je Vous..
Dat is hetzelfde al een dankwoord van zevenendertig bladzijden lang.
Maar wat au fond hebben we uiteindelijk vandaag op school geleerd? De bevestiging van het feit dat in onze samenleving het woord respect langs dezelfde deur is buiten geeflikerd als langs waar de progressiviteit is binne gedraaid.
Enfin:
de verkeerd in toepassing gebrachte globalisatie van Doortrapt Lonks
versus Kant , Schiller en nog zocveel anderen, teveel om op te noemen
Een
goede samenvatting daarvan waren De Zeven Sacramenten, maar wie maalt
daar nu o om? De syndicaten zijn tegen, en om ervoor in de bres te
springen zijn er geen Pastoors meer.
Digitalia

|