+

ISLAM IS GEEN RELGIE ZOALS EEN ANDERE
*
HET IS OVERAL TER WERELD EEN ONDERDRUKKINGS SYSTEEM
DOOR LINKS ALS PLOEGMAAT INFEHUUD
VRIJDAG 6 NOVEMBER 2020
INHOUD
NAAST
DE MEERDERHEID DER AMERIKANEN WORDT ODERTUSSEN OOK DE MEERDERHEID DER
VLAMINGEN BIJ DEN BOK GEZET. WILLIAM SHUDDEESPIERE ZOU DAAROVER GEZEGD
HEBBEN WORDS !!! WORDS !!! WORDS !!!

*
EEN PREMIER, EN TWEE (VAN DE VIJF) MINISTER-PRESIDENTEN. WORDT HET OVERLEGCOMITÉ EEN SUPERREGERING?

Effectentaks biedt N-VA kans voor stevige oppositie

Deed de regering-De Croo goed met de nieuwe lockdown? Betekent eenheid van commando confederaliseren of herfederaliseren? En betekent de nieuwe effectentaks ook nieuwe transfers? In hun tweewekelijkse podcast fileren Karl Drabbe en Carl Devos de politieke toestand in België.
Lockdown was nodig
Als we langer strengere maatregelen hadden volgehouden hadden we de lockdown kunnen vermijden
De
lockdown was onvermijdelijk, stellen beide heren. Drabbe wijst erop dat
andere, omringende landen al drastische beperkende maatregelen hadden
getroffen. België kon dus niet kon achterblijven. Zeker niet nadat
Macron Frankrijk op slot deed. Een derde van de Franstaligen in België
haalt zijn nieuwsgaring immers in Frankrijk, wat we bij de eerste
lockdown ook al merkten, stelt Drabbe vast. Devos sluit daarbij aan: de
cijfers lieten geen andere keuze toe. Maar hij wijst erop dat premier
De Croo bij de regerings-verklaring zei dat België geen tweede lockdown
kon verdragen. Wat betekent dat velen dachten dat een tweede lockdown te
vermijden was, bijvoorbeeld met chirurgische maatregelen Onterecht,
bleek ondertussen. We hebben te snel versoepeld, benadrukt Devos. Als
we langer strengere maatregelen hadden volgehouden hadden we de lockdown
kunnen vermijden.
Collectief falen
Dat
toont niet louter een falen van de overheid, maar een collectief falen,
zegt Devos. Bronnenonderzoek is niet goed ontwikkeld, contact tracing
werkt niet, de teststrategie is fundamenteel bijgestuurd omdat er niet
voldoende capaciteit was
Het is ook een collectief falen door een kakofonie van maatregelen:
regios onder mekaar, regios tegen federale regering
De prof stelt
vast dat het federale systeem niet gewapend is om slagkrachtig op te
treden. Onder meer omdat er geen hiërarchie van normen is. Devos houdt
geen pleidooi om zon hiërarchie in te voeren vermits de verschillende
niveaus exclusieve bevoegdheden hebben. Het kan bij ons maar werken als
alle neuzen in dezelfde richting staan. Dat is niet evident in België.
Sommige partijen zullen dat aangrijpen om hun standpunten over
herfederalisering bijvoorbeeld van de zorg concreet te maken. De
vraag is hoe je voor een eengemaakte commando-structuur zorgt in een
crisis als de huidige, stelt Devos.
Eenheid van commando
Drabbe
wijst op de meer confederale invulling van het Overlegcomité in
vergelijking met de Nationale Veiligheidsraad. Nu zitten alle zogenaamde
federatieve eenheden van België samen rond de tafel. Dan zie je dat
er gesjacherd wordt, merkt hij op. Het is niet omdat er nu wel eenheid
van commando is, zoals afgelopen week bleek, dat de problemen van
tafel zijn. Media blijven immers verschillende niveaus tegenover elkaar
uitspelen.
Als burger, als samenleving heb je plichten tegenover jezelf en tegenover je naasten
Als
er op vrijdagavond wordt gezegd: we gaan in lockdown, dan had dat de
dag erop al realiteit moeten zijn, ook al is dat moeilijk te
organiseren. We hebben daar gedurende twee dagen onze voeten aan
geveegd, zegt Drabbe. Hij vervolgt: Een overheid is niet
alleenzaligmakend. Als burger, als samenleving heb je plichten tegenover
jezelf en tegenover je naasten.
Eenheid
van commando zal niet alle problemen zal oplossen, maar het is wel een
noodzaak volgens Devos. Drabbe vult aan dat dat maar zinvol is als
beslissingen snel worden uitgevoerd én er een concrete handhaving mee
gepaard gaat. Devos: De federale regering had het wetgevend kader
moeten voorbereiden voor de persconferentie en de maatregelen de dag erop laten ingaan.
Confederaliseren of herfederaliseren?
Het
Overlegcomité groeit nu uit tot een superregering, zegt Devos. Een
regerings-orgaan dat federaal beleid voert. In tijden van crises is er
dus een orgaan dat kan coördineren, ook al zijn bepaalde structuren en
regels nog niet wat ze zijn Drabbe vult aan: het zijn dus de
deelstaten die rond de tafel zitten, met de federale regering, waardoor
je een gedeeltelijke vertaling krijgt van het confederalisme waar onder
andere de N-VA naar streeft. Al zijn er heel wat onevenwichten. Drabbe:
Door het samengaan van het Vlaams Gewest en de Vlaamse Gemeenschap zit
Vlaanderen daar met één vertegenwoordiger, Jan Jambon, en de rest van
België zit daar met vier vertegenwoordigers.
Devos
stelt dezelfde onevenwichten vast, maar benadrukt dat Jan Jambon een
vetorecht heeft. Hij zou dat kúnnen gebruiken want het Overlegcomité
beslist bij consensus. Het probleem is dat Jambon namens de Vlaamse
regering spreekt. En in die regering zitten twee andere partijen die ook
op het federale niveau besturen en een zekere loyauteit voeren ten
aanzien van dat federale beleid. En dat is hinderlijker dan een
meerderheid aan niet-Vlaamse vertegenwoordigers.

Effectentaks: nieuwe transfer?
Van
dat federale beleid hebben we trouwens nog niet veel gezien, stelt
Devos vast. Er ligt een effectentaks op tafel, maar meer output is er
niet, behalve natuurlijk het coronabeleid. En dat is beter dan van de
vorige regering. De communicatie is goed en dat is de helft van het
beleid, of je dat goed vindt of niet.
een grote solidariteit onder de Vivaldipartijen
De
effectentaks vindt Devos interessant, omdat het een herstel is van de
taks die in de regering-Michel tot stand kwam. De liberalen komen daar
nu mee weg omdat de effectentaks wordt gekoppeld aan de zorg, aan de
strijd tegen corona. De liberalen slikken een belastingverhoging en
aan de andere kant zijn de linkse partijen zeer stil. Dat groenen en
socialisten dit slikken, vindt hij heel straf. Links en rechts
accepteren de effectentaks: er is een grote bereidheid bij de partijen
om elkaar geen pijn te doen. Er moeten nog een aantal punten bekeken
worden, maar het politieke proces is voorbij, en dat wijst op een grote
solidariteit onder de Vivaldipartijen.
Drabbe
nuanceert: het politieke proces is nog niet voorbij volgens hem. Er
zitten wel wat meer addertjes onder het gras dan enkel de goedkeuring
door de Raad van State. Het geld zou gaan naar de grote pot van de
sociale zekerheid en niet specifiek naar zorg, dus daar bijt Open Vld in
het zand. In de wetteksten die voorliggen, zo leest hij, is er geen
beperking in de tijd voorzien, dus wordt die effectentaks een blijvertje.
Bovendien zullen alle rechtspersonen belast worden, niet enkel
natuurlijke personen, dus alle vzws, vennootschappen, universiteiten,
gemeenten en ocmws, intercommunaules provincies en alle regionale
overheden
Dan ontstaat er een nieuwe transfer én een dubbele tansfer.
Een transfer van elke overheid naar het federale nivau. (Meer hierover
kan u elders lezen op Doorbraak red.)
Belangenconflict?
Drabbe
stelt zich de vraag of hier geen reden is voor de Vlaamse regering om
een belangenconflict in te roepen. En omdat alle vennootschappen onder
de wet vallen, krijg je een bijkomende onevenredige transfer:
Vlaanderen zal bovengemiddeld opnieuw meer moeten afdragen dan
Franstalig België. Tot slot gaat het hier over alle rechtspersonen, en
dus niét de vakbonden. Zij hebben geen rechtspersoonlijkheid, maar wel
grote oorlogskassen.
heeft de N-VA aan de nieuwe effectentaks een vette kluif om oppositie te voeren
Volgens
Drabbe heeft de N-VA aan de nieuwe effectentaks een vette kluif om
oppositie te voeren en zichzelf terug op de kaart te zetten. Devos gaat
daarin mee: de Vlaams-nationalisten kunnen in de verf zetten kijk eens
wat er gebeurt met een regering zonder Vlaamse meerderheid. Maar hij
nuanceert tegelijkertijd. Het kan de N-VA hinderen omdat ze in de
regering-Michel de vorige versie van de effectentaks wou laten
functioneren. Wordt de nieuwe effectentaks straks snel goedgekeurd, dan
zal iedereen zich nog herinneren dat N-VA oppositie voert tegen een wet
waar ze deels zelf heeft mee ingestemd in de vorige legislatuur. En
daar zal de N-VA het moeilijk mee hebben.
Beluister ook onze andere podcasts:
David Geens
*
CENSUUR VRIJE Commentaar
De
Vlamingen zitten in deze Regering dus eens te meer op de hen door de
Geschiedenis voorgeschreven plaats. Op het voetbankje onder de zolen van
de Hoge Heren en de nog hogere hakken van hun Edelvrouwen, der Francofone Kakkefonie.
Hoog
tijd dus dat de rollen voorgoed omgedraaid worden zoals het trouwens
altijd gewest is voor dat Coburgia in 1830 in elkaar werd geflanst.
Na een KADASTER DER ONROERENDE GOEDEREN krijgen we van de Cro-Magnon ploeg dus, als er niets tussenkomt, nu ook een KADASGER OP DE ROERENDE GOEDEREN.
Nog
méér belastingen en nò mer Staatsambtenaren. Met nog grotere files +
luchtvervuiling onderweg op de E17 onderweg naar of van hun werk in Bx
.
Naast Grondlasten waar we ons nu al blauw aan betalen, voortaan dus ook Gedlasten.
Bereeken zelf maar hoeveel er - nà Inkom-Belastingen tot 50% - van Uw inkomen dan nog overblijft om van te leven

A la Vostra!!!!!
*
Confederaliseren of herfederaliseren?
*
Ach, al die stadhuis-woorden die alleen maar bedoeld zijbn om de gewone burger bij de bok te zetten.
Laten we het dus simpel maar voor iedereen dus duidelijk houden.
Men
getaakt er al vele jaren niet meer aan uit hoe, wanneer en met welke
middelen de gebroken vaderlandse potten moeten worden gelijmd om nog
enigszins deftig over te komen bij de buren.

Laten wij het dan houden, niet bij gebroken potten, maar, uit tespect voor het Waalse broedervolk, met VAL SAINT LAMBERT in het achterhoofd, bij gebroken vazen.
Vraag. Stop aldat lap-en stakwerk en zet twee nieuwe kleinere kunnstwerken in gang, zodat ieder volk baas kan zijn in eigen
.vaas.
Eigen VAAS??? Inderdaad, want vazen zijn, evenals Vaderladen heel fragiel.
Ja, en het o zo armlastige Brussels Gewest dan, dat in fine als puntje-bij-paaltje komt, Vlaams grondgebied is??
De
oplossing hiervoor staat hier al jaren oip dit medium te lezen. Wordt
TE KOOP gesteld aan de meest-biednede, de Yankees, de Russen of zelfs
de Chinezen. Dollars (of Roebbels) namelijk hebben noch
geur noch kleur. Hoofddoel is namelijk het wegcijferen van de vele
duizenden miljarden Staatsschuld van per kop. + 350.000 van baby in de wieg tot honderdjarige in zijn kist.
Nu vandaag, om precies te zijn,om 13 uur de VS voor een verscheurende keuze staan, de wereld verder vergaat aan de Rode Pest en Koning Winter voor de deur staat, zou zoiets toch wat leven in de brouwerij kunnen brengen
.

|