500326

ZONDAG 25 OKTOBER 2020B
INHOUD
OVER EEN HISTORISCH MONIKKEN-WERK DAT OP HET 2de HOOGTEPINT VAN DEZE CHINESE PEST NIET BETER OPTIJD KON KOMEN


BROEDERS EN BISSCHOPPEN MET VUILE MANIEREN
ZWARTE KAPPEN
*
Jan Pauwels ISBN 9789059089884
Het
verleden is een schatkamer aan verhalen. Maar je moet die goed kunnen
brengen. Want dat verleden heeft wel eens de ellendige gewoonte
opgesloten te zitten in stoffige en droge archieven. Wie die kunst
verstaat is Jan Pauwels.

Met nu al een tweede boek over de fratsen en strapatsen van de Vlaamse kerk in de 17de eeuw.
Gemengd klooster
Denk
vooral niet aan een geeuw. Neen. Wacht. Het eerste boek van Jan Pauwels
was Gekroonde hoofden over de
euhm gebeurtenissen in en rond het
Dendermondse klooster Maria Troon. Het was een gemengd klooster. Verder
moet ik u daar geen tekening bij maken. Pauwels vertelde dat verhaal,
dat in de archieven zit, vanuit een bijzonder perspectief:
anti-chronologisch. Zo bleef de spanning erin.
echte personages
De
auteur deed meer dan het relaas geven van het klooster. Hij betrok er
de clash bij tussen verschillende strekkingen in de Vlaamse kerk van die
tijd. Ook de charlantans die er ronddwaalden kregen een plaats. Zo werd
het een tijds-document, en bovendien heel levendig geschreven. Pauwels
hield zich aan de feiten, maar verzon er de inkleding bij, waardoor
figuranten uit archieven echte personages werden.
Onhandelbare bisschop
Datzelfde procedé heeft hij nu gebruikt voor zijn tweede roman ZWARTE KAPPEN.
Waarschijnlijk heeft hij bij zijn opzoekingswerk in de archieven
zodanig veel materiaal gevonden dat er genoeg was voor meer dan één
boek. Fijn. Ook dit is een heerlijke historische roman.
Een heerlijke cocktail
In ZWARTE KAPPEN
lopen twee verhalen doorheen. De Gentse bisschop Triest heeft de handen
vol met de nieuwe Brugse bisschop Servaas De Quinckere. Ze kennen
elkaar goed. Triest was eerst bisschop van Brugge en De Quinckere zijn
medewerker. Maar de nieuwe Brugse monseigneur is een ongeleid
projectiel, een intrigant, een populist en een valse vrome. Een
heerlijke cocktail, zeker aangelengd met de godsdienstoorlog die half
zijn bisdom in de ban houdt.
Mevrouw van de bisschop
Als
toppunt van schande brengt hij zijn huishoudster mee naar officiële
gelegenheden en eist voor haar een plaats als zijn vrouw. Of hij zendt
haar als zijn afgevaardigde. Zowel De Quinckere als zijn huishoudster
zijn gewone volksmensen, niet van adel of de beter klasse en ook dat
maakt de problemen enkel erger. Het gevolg is veel diplomatiek
geschipper en minder diplomatieke optredens. En daaruit blijkt dat
meneer en mevrouw de bisschop wel wat geheimen hebben.
Tot in Rome toe wordt er gevraagd om in te grijpen. Maar de Borgias
die er de dienst uitmaken blijken toch niet zo wakker te liggen van de
aanhouderij van een bisschop. Al zijn de brieven wel bewaard.
De eer van de kerk
Het
is in deze tijd misschien wat confronterend om te zien hoe de kerk ook
toen heel bezorgd was over haar imago. De reflex om, wat er ook gebeurt,
eerst te kiezen voor de kerk en haar imago heeft in onze tijd wel wat
brokken gemaakt in persoonlijke levens. Toen bleek het niet anders.
Bisschop
Triest en zijn rechterhand Cornelis Ooms proberen op te treden tegen de
bisschop. Laverend tussen wat kan, wat ze willen en wat ze moeten.
Triest was een adellijke bisschop met sympathie voor de theoloog en Ieperse bisschop Jansenius.
Zue Oester-Voetnota 13)
Ook
dat komt in het boek voor. Wie een beetje de geschiedenis kent, weet
dat Antonius Triest daar later voor in de problemen zou komen. Hij werd
vanuit Rome geschorst omdat hij het werk van Jansenius niet wou
veroordelen. Dat zit allemaal on-uitgesproken mee in het verhaal
verwerkt.
Broeders met vuile manieren
Parallel loopt het verhaal van de broeders Alexianen van Gent,
wier zwarte kappen de naam geven aan het boek. De overste van de
Alexianen houdt zich niet echt strikt aan de regels van zijn
congregatie, om niet te zeggen totaal niet.
financiële en seksuele uitspattingen
Die
congregatie is er om het vuile werk te doen in de stad: het begraven
van de doden, pestslachtoffers en het verzorgen van zieken en
krankzinnigen. Voor dat werk worden ze vergoed. De overste in Gent gaat
zich evenwel te buiten aan financiële en seksuele uitspattingen. Hij is
gekend in alle herbergen en bordelen in Gent. Omdat het een Orde is,
waar vooral mannen uit de lagere, analfabete, regionen van de bevolking
intreden én het vuile werk doen, opereren ze onder de radar. Een broeder
Alexiaan die s nachts op stap is, is normaal. Je mijdt die, je weet
nooit van welk werk hij terug komt. Doden zijn er altijd en pestdoden
moesten begraven worden, ook s nachts.

Zwangere weduwe
Maar
toch eist ook het gedrag van broeder Michiel de aandacht van de
bisschop op. Aanklachten van de familie van een weduwe die door de
broeder bezwangerd is, doen natuurlijk geen goed aan de reputatie van de
Alexianen. En zo komt er een onderzoek, waarvan ook nu weer de
archieven bewaard zijn.
De
kerk in Vlaanderen in de zeventiende eeuw blijkt een rommeltje. Pauwels
beschrijft Zwarte Kappen zelf enerzijds als een schelmen-verhaal,
anderzijds als een spionage-intrige en nog weer elders als een
politieroman. Met heerlijke personages maakt hij oude archieven tot een
levendig verhaal.
Het
is vurig te hopen dat Pauwels nog enige jaren in kerkelijke archieven
kan snuisteren. Wie weet welke schatten komen er zo nog boven.
Pieter Bauwens

CENSUUR VRIJE Commentaar
PESTLIJDERS
.
Wat
verschuil, tussen toen en nu? Toen kwamen epidemiën gewoon uit het
Nabije Oosten. Nu, honderden jaren later, komen ze uit het Veere Oosten.
Vroeger per boot, nu per vliegtuig. Maar wel even dievelings. Het is
nog maar de vraag. Want een officiële oorlogsverklaring voor de
verovering van de wereld-handelsmarkt is er nog altijd niet. Het
probleem zit dys veel dieper dan in de medische sector..
Vergeten
we daarbij vooral niet dat die landen van
herkomst onder dezelfde Rode
Knoet zitten waarnaar onze Progressieve Elite ook naar hunkert. Het is
dus niet heel (Politiek) Correct om daarover teveel golven te maken.
Vooral niet op, de FAKE NEWS Sociale Media.
Dus blijft het over een uut-d-e-had-gelopen griepke gaan dat door onze eigen domme schuld tot een wereldramp is uitgegroeid.

Een ander opvallend verschil?
Een van de Zeven Werken van Barmhartigheid. Zieken verzorgen en doden begraven
Nee hoor de soort die vroeger dat vuile werk opknapte bestaat al llang niet meer. Hadden we ook nu nog maar van die Gentse Parers Alexianen
Alhoewel
Vroeger strafbaar, thans haast goed voor een Leopoldsorde
Zoals dat bezwangeren door Broeder Michel
van toen
nu schering en inslag is. Ni vu ni connu. n Vluggertje
tussendoor in een verduisterd vereenzaamd dokters-kabinet. Want morgen
kunnen we allemaal dood zijn..
Aorès nous, le déluge ?
DIGITALIA

TNOTAS en OESTER-NPTEN
N°13 CORNELIUS JANSENIUS

(bisschop van Ieper) - Cornelius Jansen (1585-1938)President van het Hollands College.
Was
een Rooms-Katholiek priester, bisschop en theoloog in de Zuidelijke
Nederlanden. In zijn hoofdwerk stelde hij, vertrekkend van de kerkvader Augustinus van Hippo en
ingaand tegen de jezuïeten, dat de mens door prédestinatie is
overgeleverd aan Gods Genade en niet uit vrije wil kan bijdragen aan
zijn redding of verdoemenis, omdat ook zijn wil onvernietigbaar is
voorbeschikt. Postuum werd dit jansenisme, dat ook een politieke component had, herhaaldelijk veroordeeld door de Kerk.
*
|