243 3- HET ZATERDAGSE DOORDEWEEKSE ONTBIJT
*
Zaterdag 12 september 2020
DEEL3
*
242.. - HIER ZULT U LEZEN
PRANGENDE BERICHEN UIT DE BIERWEELD. DOE ZE NOG EENS VOL, MADAME
*
*
DE NIEUWE AB INBEV-CEO? EEN MIX VAN ELON MUSK, TIM COOK EN LVMH
*
Hoe vervang je iemand die 16 jaar zijn stempel drukte en straks een tijdperk afsluit? ©REUTERS
Vandaag om 05:50
*
Welke witte raaf is geschikt om AB InBev-topman Carlos Brito op te volgen? Voor headhunters is dat het nec plus ultra van alle opdrachten. Bij zon job zeg je nooit: sorry, niet geïnteresseerd.
-
Dit
verhaal is niet simpel. Ik schat dat er in de wereld een 20-tal
kandidaten zijn die het kunnen. Maar dit is wel een heel interessante
uitdaging. AB InBev is een iconisch bedrijf. Het gebeurt niet zo vaak
dat de toppositie bij zon wereldgroep vrij komt. Elke kandidaat zal dat
op zijn minst willen bekijken. Bij zon kans zeg je niet: Sorry, ik
ben niet geïnteresseerd.
This is the best search ever. Ik zou zelfs willen betalen om zon opdracht te doen.
Filip Lerno, een gewezen executive searcher bij Heidrick & Struggles,
klinkt bijna euforisch over de zoektocht die AB InBev naar verluidt is
begonnen om CEO Carlos Brito te vervangen. Begin deze week berichtte Financial Times
dat Brito in de loop van volgend jaar stopt aan de top, om daarna een
zitje op te nemen in de Raad van Bestuur. De rekruteringsfirma Spencer
Stuart zou de opdracht hebben gekregen kandidaat-opvolgers op te
lijsten.
Hoe
vervang je iemand die 16 jaar zijn stempel drukte en straks een
tijdperk afsluit? Brito liet de van oorsprong Leuvense brouwerij
uitgroeien tot het nummer één van de wereld, met globale merken in de
portefeuille als Stella Artois, Budweiser en Corona en een 500-tal
lokale bieren. Onder zijn leiding deed de brouwer mega-overnames,
waaronder die van het Amerikaanse Anheuser-Busch en het Zuid-Afrikaanse SABMiller.
Dat zadelde de brouwer op met een reuzeschuld van 102,5 miljard dollar,
waarvan nog altijd 87,4 miljard overschiet, of 4,9 keer de
brutobedrijfswinst.
19 miljard verlies
Bij zon zoektocht moet je altijd eerst kijken naar de cui bono:
wie brengt die vervanging iets op?, zegt Lerno, die naar eigen zeggen
vrijuit kan praten omdat hij niet meer actief is in de sector. Het
heeft vooral te maken met ontevreden aandeelhouders. Hij verwijst naar
de tabaksreus Altria en de familie Santo Domingo,
de twee referentie-aandeelhouders van SABMiller, toen AB InBev die
overnam. Bij die deal kregen zij cash én aandelen AB InBev, die niet
verhandeld kunnen worden tot in de herfst van volgend jaar. Door de
koersval van AB InBev kijken die aandelen tegen een papieren verlies van
19 miljard euro aan.
Waaraan moet de nieuwe CEO van de bierreus voldoen?
Iemand met een passie voor producten die de brug kan leggen naar een bredere consumentengroep.
Iemand die in staat is heilige huisjes met de grond gelijk te maken.
Iemand die inspirerend en charismatisch is: you need to fill the room with your presence.
Iemand met een onbevangen blik die openstaat voor innovatie en experiment.
-Iemand die in staat is extra aandeelhouders-waarde te creëren zodat de broodheren tevreden zijn.
-Iemand met het juiste morele kompas, alleen al wegens de impact van bier op de gezondheid.
-Iemand die een sterke groei-trategie uitzet en de ruimte afdwingt om in merken en producten te investeren.
-
Je
moet de zaak bekijken in het kader van het versnellen en het optuigen
van de aandeelhouders-waarde, zegt Lerno. Thats the number one thing.
Dat zal de taak zijn van de nieuwe man of vrouw die het roer in handen
krijgt. Hoe ziet het profiel er dan uit? Ik probeerde altijd een
Frankenstein-achtig profiel te maken met stukken en brokken van andere
CEOs die succesvol waren in hun tak van de sport.
Dan denk ik aan een percentage Elon Musk, die met Tesla
enorm inspirerend is. Die magie heeft Brito wat verloren, wellicht
omdat hij iets te veel met de kosten en zijn bruto bedrijfswinst
(ebitda) bezig was. Kijk naar de aandelenkoers van Tesla, die is de
voorbije jaren de stratosfeer in geschoten. Het blijft een verhaal waar
iedereen naar opkijkt. Ik zou ook een stukje Tim Cook nemen. Door Steve Jobs
werd Apple een icoon, maar onder Cook werd het een ongelooflijk
geoliede winstmotor. En dan denk ik, verdorie, we werken met bier:
kunnen we daar niet meer beleving in brengen? Zoals bij LVMH: they dont sell a handbag, they sell the LVMH way of live. Zo probeer ik te visualiseren hoe het ideale profiel eruitziet.
./
Piet Depuydt
*
*
*
DROL VAN DE VADERLANDSCHE BROL
*
Misschien dat er pnder min lezers
Zelf ben ik al veel te lang geleden tot de jaren van verstand gekomen.
En
wat meer is: een dagelijkse treinreis naar Leuven Centraal
.. Brrr.
Komt Leewie den Ouden tabackzak daar niet beter voor in aanmerking? Die
kan als socialist ook berter dan ik met grof geld omgaan.
*
|