AA
+ 
349 - Dde DOORBRAAK WERELD TRIP RIHCTING DE TOTLAE OORLOG VOOR SOCIALE GELIJKHEID
**

*
ZATERDAG 22 AUGUSTUS 2020
*
VOOR GESCHRIJFSEL
*
N
aar mijn bescheiden mening, zou de lezer er best aan doen de
uiteenzetting die hierna op hem of haar wacht, twee- tot driemaal te
herlezen. n Beetje herkauwen dus, zoals runderen ook plegen te doen.
Verbetert de spijsvertering maar ook de bloedsomloop.
Gelieve daarbij niet eens aan het tijdsverloop te denken. Tijd is relatief en zelfs van geen belang als men overleven wil
-
Zoveel
hoofden, zoveel zinnen. Boven op alle filosofieën die de Vroede Vaderen
ons reess hebben nagelaten. Om nog maar te zwijgen van Heinrich Karl Marx die meer dan 100 jaar na zijn dood nog overal de neus probeert tussen te steken.
* *
SOCIAL JUSTICE WARRIORS VERSPREIDEN WOKE VIRUS
**

foto: ©Teun Voeten
https://doorbraak.be/social-justice-warriors-verspreiden-woke-virus/?utm_medium=push&utm_source=meldingen
*
social justice warriors
Verschillende
groepen bekleden verschillende posities in de machts-hiërarchie. Aan de
top van onderdrukkers staat de blanke hetero-man.

Daaronder
de grote massas die op basis van huidskleur, gender, etnische afkomst,
geloof of fysieke gesteldheid onderdrukt en achtergesteld zijn. De
onderdrukker is altijd fout, de onderdrukte heeft per definitie het
morele en ideologische gelijk aan zijn kant.
-
Het
woke virus woekert wereldwijd. In Nederland holt men van het ene
incident naar de andere rel. Er wordt er nauwelijks over de ideologische
basis van het woke gedachtegoed gesproken. En die is ook verwarrend.

Social Justice Warriors
zijn
de fakkel-dragers van de woke ideologie. Die is op haar beurt weer de
publieksversie is van de zogenaamde 'kritische theorie'. Ooit begon die
als marxistisch georiënteerde maatschappij-kritiek van de Frankfurter Schule
die in het naoorlogs Duitsland furore maakte. Met een scheut Frans
post-modernisme heeft ze de laatste decennia op de Amerikaanse
universiteiten een enorme opmars gemaakt. En nu is ze weer terug gewaaid
naar Europa.

https://www.youngworks.nl/wat-is-woke/
*
Verrijzenis uit de duisternis
WOKE
verwijst naar de verrijzenis uit de duisternis. Het ontwaken uit de
sluimer-toestand van het verkeerde bewustzijn. Dit is weer een
centraal idee uit het marxisme. Ook daar zijn enkel een
revolutionaire avant-garde en uiteindelijk ook het proletariaat in de
klasseloze maatschappij gezegend met het juiste bewustzijn. De woke ideologie is een mengeling van neomarxisme en post-modernisme, maar dan op steroïden.
Volgens het gematigde postmodernisme zijn waarheid en objectiviteit
problematische begrippen, omdat ieder mens de zaken vanuit zijn
perspectief ziet. Dit is op zich waar, maar natuurlijk stemmen bepaalde
uitspraken meer overeen met de werkelijkheid dan anderen.
-
In de het woke denken gaat
men een flinke stap verder. Objectiviteit is radicaal afgeschaft. Alle
kennis is relatief. Natuurwetenschappelijke uitspraken zijn nooit
objectief, omdat ze verschillen in macht vertegenwoordigen. Het streven
naar waarheid is zelfs fout, omdat het een uitdrukking is van een
machts-relatie.
-
Onderdrukker en onderdrukte
Alles draait altijd om macht. Dit komt van Michel Foucault,
één van de peetvaders van het postmodernisme. Zoals de Idee bij Plato
en de Wil bij Schopenhauer, is Macht het alles-bepalende,
overkoepelende metafysische concept in het woke universum. Macht is dan
weer gekoppeld aan identiteiten.
-
Een
identiteit is echter niet het hele mozaïek van alle facetten die een
persoonlijkheid samenstellen. Nee, identiteit is gebonden aan de groep
tot waartoe men behoort. Verschillende groepen bekleden verschillende
posities in de machts-hiërarchie. Aan de top van onderdrukkers staat de
blanke heteroman. Daaronder de grote massas die op basis van
huidskleur, gender, etnische afkomst, geloof of fysieke gesteldheid
onderdrukt en achtergesteld zijn. De onderdrukker is altijd fout, de
onderdrukte heeft per definitie het morele en ideologische gelijk aan
zijn kant. Een witte man kan nooit begrijpen hoe het voelt om een zwarte
onderdrukte vrouw te zijn. Daarom is in feite communicatie tussen deze
twee groepen onmogelijk.
-
Een van de belangrijkste woke ideologen is Robin DiAngelo.
Met haar fixatie op ras is zij de grond-legger van de Critical Race
Theory. Haar boek White Fragility. Why Its So Hard for White People to
Talk About Racism is de bijbel van de social justice-beweging. Het staat
op de diversiteits-pagina van Maastricht University
bovenaan op de lijst van aangeraden literatuur, maar werd door de zwarte
linguïst John McWorther van Columbia University met de grond gelijk
gemaakt.
-
Anti-woke tegenbeweging
De anti-woke tegenbeweging wordt aangevoerd door Helen Pluckrose en James Lindsay.
Eerder hadden ze al het woke discours belachelijk gemaakt door
nonsens-artikelen doorspekt met zwaar post-modernistisch jargon in
wetenschappelijke tijdschriften geplaatst te krijgen. De bekendste was
een nepstudie naar macho-gedrag en rape culture van poedels in een
honden-uitlaatzone. Op eenzelfde manier ontmaskerden Alan Sokal en Jean
Bricmont met hun boek Fashionable Nonsense: Postmodern Intellectuals
Abuse of Science (1998) eerder al de intellectuele humbug van
postmoderne auteurs. Het nieuwste boek van Pluckrose en Lindsay heeft de
provocerende titel Cynical Theories: How Activist Scholarship Made
Everything about Race, Gender, and Identity, and Why This Harms
Everybody. Op de cover is Critical doorstreept en vervangen door
Cynical.
-
Zwart racisme
Een
centraal woke geloofspunt is dat de blanke per definitie racistisch is.
Zwart racisme bestaat niet, is per definitie zelfs onmogelijk. Dit is
wat onder anderen Gloria Wekker verkondigt. En de
Nederlandse academische wereld draagt haar op handen. De blanke heeft
door de slavernij een eeuwige erfzonde opgelopen die hij nooit van zich
af kan schudden. Hij is schuldig geboren en hij zal schuldig sterven.
Dat slavernij ook in de Afrikaanse en Arabische wereld bestond en
bestaat, negeert men. Zwart racisme, de Rwandese genocide bijvoorbeeld,
is een consequentie van westers kolonialisme.
-
Met
Social Justice Warriors is een redelijke discussie onmogelijk. Een woke
adept zal dit artikel puur op basis van mijn identiteit verwerpen, niet
op basis van de aangevoerde argumenten. Ze hebben problemen met
westerse filosofen vanwege hun gender en huidskleur. Sommige pleiten
zelfs voor een zuivere Afrikaanse filosofie, gevrijwaard van westerse,
blanke smetten.
-
Social Justice Warriors
Wat
de discussie nog bemoeilijkt, is dat hun taal zo vaag is. Begrippen
zijn glibberige, ongrijpbaar concepten. Ze kunnen voortdurend van
betekenis veranderen. Ze dienen niet om de complexe realiteit te
identificeren en te verlichten, maar enkel om het woke discourse te
bevestigen. De westerse wetenschap werkt met lineaire logica en een
rationele argumentatie en komt in een voortdurende dialoog telkens tot
nieuwe inzichten. Voor de woke ideologie zijn feiten irrelevant en
vervangen door emoties, percepties, associaties. Hoe de mechanismes van
racisme en onderdrukking werken, is hogere metafysica en wordt nooit
duidelijk uitgelegd.
-
Natuurlijk
willen we allemaal meer sociale rechtvaardigheid, maar woke is geen
onschuldige emancipatie-beweging. Social Justice Warriors menen dat
enkel zíj uitverkoren zijn om volgens hún criteria rechtvaardigheid te
implementeren. Ze zijn heilig overtuigd van de universele geldigheid van
hun eigen uitgangspunten. Zoals in een sekte zijn dit geloofs-artikelen
geworden die niet in twijfel getrokken mogen worden. Au fond is het een
duistere en nihilistische ideologie, waar kennis en communicatie en in
laatste instantie wederzijds begrip onmogelijk en zelfs onwenselijk
zijn. Social Justice Warriors willen hun blijde boodschap aan de
medemens opleggen, desnoods met geweld en intimidatie. Dit intolerante
aspect is zo gevaarlijk. Onwrikbare zelfovertuiging en utopische idealen
zijn de weg-bereiders van de dictatuur.
* *
Black Lives Matter
Voor
de intellectueel zwakkeren is de kritische theorie met haar woke
gemeenschap een uitkomst. Het biedt aan niet filosofisch geschoolden de
kans om met gewichtig klinkende termen witte suprematie,
intersectionalisme, microagressie te spelen en diepzinnig te klinken.
Existentieel en emotioneel uitgedaagde mensen vinden opeens een sense of
belonging, een gemeenschappelijke missie, een gesloten, veilig
denksysteem waar twijfel is uitgebannen en waar op alle vragen een
antwoord is. Het deelt de wereld op in twee kampen: de goeden en de
slechten. En de laatsten mag men met allerlei middelen bestrijden.
-
Het
woke virus vond een goede gastheer in de Black Lives Matters-beweging
en verspreidde zich razendsnel door de wereldwijde protesten naar
aanleiding van de dood van George Floyd. De BLM-beweging is divers.
Sommigen worden gedreven door een oprechte wens voor minder racisme en
meer rechtvaardigheid. Er zijn echter ook elementen die worden gedreven
door rancune en ressentiment en haat jegens de westerse maatschappij.
Sommigen zijn zwarte supremacisten die blanken een gedegenereerd ras
vinden. Af en toe duiken er BLM-pamfletten op waarin tot moord op
blanken wordt opgeroepen.
Nieuwe inquisitie
De
leiding is een gestaald marxistisch kader. Ze hebben medestanders
gekregen onder linkse extremisten van antifa die uit zijn op regelrechte
anarchie. Anderen hebben last van een existentiële ennui en smachten
naar Sturm und Drang. Ze willen groots en meeslepend
leven, net als de Italiaanse fascisten die het Futuristisch Manifest van
Marinetti onderschreven, dat dynamiek, snelheid en kracht
verheerlijkte. Velen zijn gewoon opportunistische meelopers en sluiten
zich aan uit angst om van racisme beschuldigd te worden: De groepsdruk
is hoog.
-
Radicale
Social Justice Warriors van de BLM-beweging willen nu bepalen nu hoe
het verleden geïnterpreteerd moet worden, welke symbolen er moeten
sneuvelen, welke woorden uitgewist moeten worden, welke meningen taboe
zijn en verboden moeten worden. Er heerst een cultuur van angst en
zelfcensuur. Er is een nieuw soort inquisitie, met showprocessen waarbij
mensen door het stof moeten gaan voor verkeerde opmerkingen. In het
zwart geklede, gemaskerde mensen proberen andersdenkenden te beletten op
universiteiten te spreken. Het vreemde is dat er bij de meeste mensen
geen alarmbellen afgaan. Omdat ze nauwelijks tegengas krijgen, voelen de
leden van de woke community zich gesterkt in hun opvattingen en daden.
-
Rassen oorlog
De
wereld wordt meegezogen in een collectieve massa-hysterie. Er bestaan
voices of reason, maar ze zijn zeldzaam. Een zwarte denker als John
McWorther die politiegeweld in perspectief plaatst, wordt weggezet als
een Uncle Tom. De fixatie op identiteit is een splijtzwam in de
samenleving. De in gang gezette polarisatie lijkt moeilijk te stoppen.
Sommige vrezen dat deze tribale regressie op een rassenoorlog gaat
uitdraaien. Steeds meer burgers bewapenen zich. De geest is uit de fles.
Als er niet heel snel een duidelijk antwoord komt van een gematigd,
rationeel midden, is het gedaan met de maatschappelijke cohesie. Dan
wordt het ieder voor zich en het recht van de sterkste. Weinigen lijken
te beseffen hoe kwetsbaar en fragiel een op rationele principes
gebaseerde democratische rechtstaat is.
Teun Voeten

NA GESCHRIJFSEL
Als ik vragen mag, de naam Robin DiAngelon is U die ook opgevallen? Robin Hood? Diabolo of Angelo?
Das
toch weer niet een of andere schuilnaam voor een of andere VHFSDT die
probeert om weer eens op een andere manier aan de kost te kolen?
Sanctorum, Diabolorum, Angelorum: t is me wat.
-
En
tussen dubbelle haakjes wegens de heiliigschennende achtergrond: is men
er nu eindelijk al aan uit, of de Engelen des Hemels nu maskes dan wel
jongers zijn? Of is het, lijk in dit Tranendal, voor Elck w t
Wils?
-
DOORBRAAK bracht dit artikel al een paar dagen geleden. Maar net als goede wijn, laten belgen, komt de kwalieit ten goede
Ook vod ik het beter het te gebruiken als Hoger Weekeind Onderwijs.
Voor
geval U morgen, Zondag, nog ergens n Mis kunt bijwonen: wil er dan
eens over nadenken of de Leer van Ons Lieven Heerken, 2.000 jaar
geleden, geboren in n bakske vol met stro, niet beter in ere zou worden
hersteld? Och dat en is maar n gedacht lijk n ander
Tenslotte is
ieder mens zo vrij als hij maar wil om dommigheden te doen. Op kap van
een ander. Om er zelf beter van te worden.



|