329 - DOORBRAAK OVER DE EERSTE VAN 7 TRIPS DOOR HT WALENPAÎS
**

*
MAANDAG 10 AUGUSTUS 2020
*
VOOR GESCHRIJFSEL
*
Vooraleer U de lectuur aanvat van dit eerste van zo maar eventjes zefen delen over Het Zuiden des L nds, even Uw aandacht vooreerst voor de familie-namen in bedoelde Francofone ,Gewesten.
Niet alleen oer-Vlaams (dat ware er nog maar een tekort), maar
des te opvallend schrijnender omdat er in heel dat Gewest alleen maar
de Taal van Marianne geduld wordt. In Vlaanderen leert men vanaf de
Bewaarschool Frans, in Francofonia
.als twxeede taal
. Het Engels.
**

*
Ja
Ja, Jules Desstrée (1863-1936) Rode Waalse Kopman had gelijk, toen die,
reeds in 1901; ROOD van colère, tot de Koning riep Sire, il ny a pas
de Belges
.
Die vent is tot op de huidige dag een soort van Heilige bij eijn volgelingen.
-
De meest voorkomende zijn (op de kerkhoven) dezelfde als die voorkomen onder de kerktorens in Vlaanderen.
Van Abel A.. tot Zulma Z
Wa t ook het geval is voor Canada, de VS, Zuid-Amerika, enz.
Molokaï
leverde ons zelf een Heilige op. Maar dat is niets in vergelijking met
de reputatie van zatlaperij en wijven-toekerij die aan de verarmde
Vlaamse dompelaar wordt toegedicht.
**

*
De Oudenaardse Meester Schilder Adriaan Brouwer heeft er niets aan, alhoewel de weinige doekjes die van hem zijn overgebleven, fortionen waard zijn
-
Misschien
is het té tijdrovend om zonder subsidies - deze dingen nader uitt te
pluizen in de Ardense of Waalse Gemeentelijke Archieven? Of om even bij
de achrer-achrer-achter kleinkinderen op de vergeten zolders te kijken
in kartonnen dozen of blikken trommels naar Opas of Omas vergeelde
souvenirs van toen?
En dan de Waalse Charboonnages.
Allemaal in handen van (Liberale?) Haurte Boirgoisie. Is Franstalig en
woont in fijna kastelen. Met vrouwen in fijn ondergoed. Met meestal
Vlaamse knechten en meiden, want die gaan naar de Mis, werken het hardst
en zijn al met en aalmoes tevreden. Hun aristocratisch doch
onderdanig voorkomen verhoogt enkel het prestige van hun Meesters. Her
Zwarte Goud brengt fortuinen op. Zo goed als geen belastingen en bij
eventuele tijdelijke economische terugloop, grijpt de Wet in en verbiedt
het ontslag van authentieke Waalse kompels. Dabord ceux qui voyagenrt.
De pedalaars dus. Want die verstaan dat toch niet.
-
WeSt-Vlaanderen.
Werk- en verplaatsings-uren. Van 03 uur in de morgen tot 18 uur s
avonds. De laagste lonen, Geen socia le- noch geneekundige
zekerheid. het vuilste werk. Enkel verbetering merkbaar als men zich
socialistisch liet syndiceren
-
Waar
ik die dingen allemaal haal? Door mij tussendoor onledig te houden
met een recent boek uit de Luisterbibliotheek. Waar men de zaken
zogezegd rellativeert om het Profitariaat vn beneden de Taal-Armoe en
Pretenie grens te verdoezelen. Geschreven door Hoog Opgeleide Jongeren
(Liège, Bx, Loucain-la-Neuve) die vooral olie op de golven willen
schrijven. En mens zou zich afvragen waarom. Amout sacré de ka Patrie?
Zit hier de Boudewij, Stichting achter misschien? Dat zou dan het zoveelste misbruik zijn van Negro Spiritual remembrance.
-
Men wil er vooral wetenschappelijk werk leveren, wars van alle romantiek, maar het blijft vooral bij van horen zeggen en uitleg waarom zij ht anders moeten en willen zien.
Staatshervorming
De PS is in Wallonië nog steeds wat CVP ooit was in Vlaanderen: dé dominante, alles beheersende partij
*

https://doorbraak.be/paul-piret-vers-geld-in-ruil-voor-meer-bevoegdheden-laat-ons-niet-opnieuw-in-die-val-trappen/?utm_source=newsletter-2593&utm_medium=email&utm_campaign=Dagelijkse+Dosis+Doorbraak

foto: ©BELGA
*
Paul Piret: Vers geld in ruil voor meer bevoegdheden? Laat ons niet opnieuw in die val trappen
*
Dwars door
Wallonië
Wie
zijn ze, de in Vlaanderen onbekende Walen die hier zelden de media
halen, maar aan de overkant van de taalgrens mee het publieke debat
voeden of het beleid uittekenen? Wat leren ze ons over Wallonië? Over
hoe de Walen in het leven staan, naar de toekomst kijken? Deze zomer
nemen we u in zeven zaterdaginterviews mee dwars door Wallonië.
**

*
Vandaag: Vandaag Paul Piret, 35 jaar aan de slag als journalist eerst bij Vers lAvenir en vervolgens bij La Libre Belgique en gepokt en gemazeld in de Wetstraat.
*
Dat
Paul Piret decennialang een bevoorrecht waarnemer was van het politieke
reilen en zeilen in ons land, is een understatement. Op eenvoudig
verzoek zet hij je de belangrijkste bevoegheidsoverdrachten bij de
opeenvolgende staatshervormingen van de voorbije veertig jaar even op
een rijtje. Waarna je er prompt ook nog een haarscherpe analyse van alle
tekortkomingen en ongerijmdheden bovenop krijgt. Vandaag is Piret met
pensioen, maar vanuit Namen levert hij nog regelmatig stukken aan voor Wilfried, het nog jonge Franstalige politieke magazine.
Piret
toont zich opvallend kritisch voor de rammelende Belgische
staatsstructuur. Maar, zo onderstreept hij ook, het zou al te
kortzichtig zijn om alles wat anno 2020 in dit land fout loopt te
herleiden tot het politieke gekibbel tussen Vlamingen en Franstaligen.
Toen Johnny Hallyday overleed, wijdde La Libre Belgique daar zomaar
eventjes 20 paginas aan. In De Standaard was zijn dood goed voor
welgeteld één kolom. Dat zegt alles.
Onwetendheid en onbegrip
U
stond decennialang met beide voeten in de politiek actualiteit,
federaal en regionaal. Welke politieke verandering of gebeurtenis heeft
Wallonië in al die jaren het meest getekend?
Ik
heb het gevoel het instititionele kader en de politiek zelf de voorbije
jaren veel ingrijpender veranderd zijn dan de burgers. De man in de
straat heeft in mijn ogen de snelle politieke evolutie in dit land niet
gevolgd. Dit vertaalt zich vandaag in een grote mate van onwetendheid en
onbegrip. Enerzijds over de de institutionele hervomringen, anderzijds
over het hoe en waarom van die hervomingen. Ik hoor in de nasleep van
de coronacrisis hier almaar meer mensen pleiten voor een
herfederalisering van bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Want, zo klinkt
het dan, negen bevoegde ministers, dat is toch te gek voor woorden?
Daarin verschilt Wallonië wat mij betreft fundamenteel van Vlaanderen: we missen identiteit.
Excuseer,
maar dit is plat populisme dat voortkomt uit onwetendheid. Ten eerste
omdat die negen ministers niet op hetzelfde niveau werken en ook
verschillende bevoegdheden hebben. En ten tweede omdat we er dan
gemakshalve zomaar van uitgaan dat een federale aanpak ook synomiem zou
zijn voor een meer efficiënte aanpak. De geschiedenis leert ons iets
anders. De meeste burgers zijn echt niet mee met de gevolgen van de
politieke veranderingen van de voorbije decennia, en ze begrijpen er ook
de inzet niet van. Ik stel dit ook vast hier in Namen: deze stad is de
hoofdstad van Wallonië, maar straalt dit nergens echt uit. Die status
leeft niet echt bij de bevolking. Daarin verschilt Wallonië wat mij
betreft fundamenteel van Vlaanderen: we missen identiteit.
Hoe verklaart u dat verschil?
Ik
denk dat de enorme impact van de des-industrialisering daarin een grote
rol heeft gespeeld. We hebben in Wallonië heel veel tijd en energie
moeten investeren in die industriële reconversie. En die strijd is nog
altijd niet gestreden: toen Caterpillar enkele jaren
geleden de deuren sloot, werden in één klap ook alle inspanningen teniet
gedaan die de voorbije jaren in die regio geleverd waren om uit het
economische dal te klimmen.
Maar
belangrijker nog dan de impact van het economische verhaal is het
culturele aspect: Walen voelen zich over het algemeen te weinig
betrokken bij die Waalse gemeenschap en maatschappij. Er bestaat hier al
zeker geen nationalisme, maar er is gewoonweg ook een gebrek aan
identiteits-besef. We voelen ons Luikenaar, Carolo of Namurois, maar
daar houdt het op. We voelen ons ook deel van de Franstalige
gemeenschap, jazeker, maar dat is een zo mogelijk nog vager begrip, en
we voelen ons Belg. Alle institutionele hervormingen van de voorbije
decennia werden vooral gedragen door een beperkte intellectuele elite.
Enkel de jaren zestig, toen vakbondsleider André Renard ook openlijk voor federalisme ijverde en de Mouvement Populaire Wallon oprichtte, vomden daarop een uitzondering.
Last
but not least speelt ook de jarenlange dominantie van de socialistische
partij een rol. Ik wil hiermee hoegenaamd geen politiek waarde-oordeel
uitspreken, maar die dominantie reikt verder dan de zuivere politiek.
Het gaat dan ook echt over het publieke leven in Wallonië. In Vlaanderen
heeft de CVP ooit eenzelfde dominantie gehad, maar dat is al lang
voltooid verleden tijd. Als één partij decennialang de politiek
domineert, dan leidt dit ertoe dat alle burgers die het socialistische
gedachtengoed niét delen en dan spreken we hier toch over pakweg 70 procent van de bevolking
finaal geen onderscheid meer maken tussen het politieke leven in de
regio en de regio zelf. Ze keren Wallonië als entiteit min of meer de
rug toe uit onvrede over de Waalse politiek.
PS, onaantastbaar dominant
Uitgerekend die brede en blijvende dominantie van de PS stoot in Vlaanderen op veel onbegrip: snapt u dat?
Absoluut.
Ondanks een reeks schandalen, en ondanks het gebrek aan politieke
resultaten op heel wat vlakken, lijkt de PS min of meer onaantastbaar.
En zelfs nu er op links almaar meer concurrentie komt van zowel de PTB als Ecolo houdt de partij nog altijd behoorlijk goed stand.
In
Vlaanderen hielden de verschillende zuilen elkaar min of meer in
evenwicht, maar in Wallonië was de socialistische zuil altijd al veel
dominanter.
????????????
Een
deel van de verklaring is volgens mij sociologisch: onder meer het
sterke industriële weefsel en de ruime arbeiders-klasse die daaruit
voortvloeide vormden decennialang een ideale voedingsbodem voor een
partij die zich opwierp als dé arbeiderspartij.
Daarnaast onderschatten jullie in Vlaanderen systematisch de reikwijdte
van het socialistische apparaat binnen het Waalse sociale weefsel. In
Vlaanderen hielden de verschillende zuilen elkaar min of meer in
evenwicht, maar in Wallonië was de socialistische zuil altijd al veel
dominanter. Bovendien kan de PS ook terugvallen op een bijzonder
performante studiedienst die heel veel getalenteerde mensen aantrekt
en op een indrukwekkend netwerk van miltanten. Die oorlogs-machine is ronduit uniek en bewijst in tijden van verkiezingen telkens weer haar meerwaarde.
In Vlaanderen is het stilaan gemeengoed geworden om over de twee democratieën in dit land te praten. Volgt u die analyse?
Deels.
Enerzijds organiseren we federale verkiezingen die hun weerslag vinden
in een federaal parlement, dan kan je niet echt over twee democratieën
spreken. Anderzijds is het wel zo dat we in een land leven met twee
verschillende gemeenschappen, en kan je er niet onderuit dat de kloof
tussen die gemeenschappen steeds dieper wordt. Onder meer omdat het
electorale aanbod in Vlaanderen en Wallonië natuurlijk ook sterk
verschilt, en de kiezers dus ook niet anders kunnen dan verschillende
keuzes te maken.
Nu,
we moeten eerlijk zijn: de unitaire partijen in dit land zijn deels ook
gesplitst omdat er binnen die nationale partijen steeds grotere
ideologische verschillen tussen Noord en Zuid opdoken. Die trend zet
zich vandaag ook door in het sterk verschillende stem-gedrag tussen
Vlaanderen en Wallonië.
Doorgedreven regionalisering
U was een bevoorrecht waarnemer van een hele rist staatshervormingen: hoe lang kunnen we dit land nog blijven hervormen?
Ik geloof niet in een separatistisch scenario, omwille van de factor Brussel.
Maar ik denk wel dat een nog verder doorgedreven regionalisering de
enige optie is. Waarbij dé hamvraag is: aanvaarden we daarbij ook dat
het federale niveau op een bepaald ogenblik beslissende knopen kan
doorhakken, ook als het gaat over bevoegdheden die intussen naar de
deelstaten zijn verschoven? Het is toch niet normaal dat België zich in
grote internationale conferenties bij een stemming moet onthouden omdat
de deelstaten er verschillende meningen op nahouden?
de huidige structuur smeekt om meer efficiëntie
??????????????
Voor
mij is de vraag dan ook niet of, maar vooral wanneer er een zevende
staatshervorming aankomt. Hier en daar, ook in Vlaanderen, gaan er nu
ook stemmen op om bepaalde bevoegdheden te herfederaliseren, maar daar
geloof ik niet echt in, tenzij hier en daar een detail. Ik geloof ook niet in een status quo,
omdat we dan regelrecht ingaan tegen de politieke wil van de
meerderheid in dit land. Bovendien is dat status quo ook ronduit
onwenselijk: de huidige structuur smeekt om meer efficiëntie.
Die verder doorgedreven regionalisering botst toch frontaal op het eeuwige Franstalige on nest demandeur de rien?
De
Franstaligen kunnen maar beter niet blijven herhalen dat ze geen
vragende partij zijn, de geschiedenis heeft al enkele keren aangetoond
dat dit onzin is. Bij de vierde en de vijfde staatshervorming
bijvoorbeeld hebben de Vlamingen de overdracht van nieuwe bevoegdheden
moeten afkopen. Onder meer Brussel en het Franstalige onderwijs hadden
in die periode dringend vers geld nodig, en dus wilden de Franstaligen
finaal toch wel over de brug komen. Die staatshervormingen kwamen dus
min of meer op een soort van tapijten-handel neer. Laat ons nu niet
opnieuw in die val trappen: vers geld in ruil voor meer bevoegdheden,
dit kan niet de inzet van een nieuwe staatshervorming worden.
Waar moet zon zevende staatshervorming dan volgens u wél op gericht zijn?
Persoonlijk
zie ik vooral heil in een nieuw model voor dit land, waarbij de
instellingen beter zouden functioneren en de partijen over de
taalgrenzen heen ook meer met elkaar moeten overleggen. En waarbij we
dus niet uitsluitend focussen op de bevoegdheids-verdeling. Of dit model
nu richting confederalisme dan wel een ver doorgedreven federalisme
gaat, maakt in mijn ogen weinig uit, dit is veeleer een semantische
discussie. Welke bevoegdheden willen we nog echt federaal houden, en
hoeveel middelen houdt de Federale Staat dan over om die bevoegdheden
uit te oefenen? Daarover moet het nu gaan.
De
eind-betrachting moet zijn om dit land opnieuw behoorlijk te doen
draaien. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we voortaan na elke
nieuwe federale stembus-gang opnieuw 300 dagen of meer zonder federale
regering zitten? Maar om heel eerlijk te zijn: ik vrees dat er aan
Franstalige kant vooralsnog heel weinig nagedacht is over het hoe en
waarom van zon nieuwe staats-hervorming.
Die symbool-gevechten hebben het nationalisme in Vlaanderen enkel maar meer wind in de zeilen gegeven.
Hoe
verklaart u dat zoveel Franstaligen wel voor het voortbestaan van dit
land ijveren maar het tegelijk niet nodig vinden om zelfs nog maar
enkele woorden van de belangrijkste landstaal te leren?
Ik
begrijp volkomen dat dit in Vlaanderen tot onbegrip leidt. En als we
eerlijk zijn, moeten we erkennen dat de energie die de Franstaligen de
voorbije decennia in een aantal symbool-dossiers investeerden vandaag
ronduit onbegrijpelijk overkomt. Ik denk bijvoorbeeld aan het verzet
tegen de splitsing van de Leuvense universiteit of recenter nog het
Franstalige ge-ijver tegen de splitsing van BHV. Die symbool-gevechten
hebben het nationalisme in Vlaanderen enkel maar meer wind in de zeilen
gegeven.
Betekent geen nieuwe staatshervorming finaal ook het einde van dit land?
Dat
denk ik niet, maar in dat geval blijven we gewoon verder aanmodderen
zoals we nu al jarenlang doen. En dat zou dramatisch zijn.
Filip Michiels

*
NA GESCHRIJFSEL
**

*
Ach,
Djezeken-lief, der is zoveel om recht te zetten wat krom gegroeid is..
Waar zijn bvb Geldenaken, Bergen? Doornik en nog zoveel andere kleine
gemeente-namen naartoe?? Die steden en Gemeenten bestaan nog wel, maar
nu heten ze niet neer Geldenaken maar Jodoigne, niet meer Doornik maar
Tournai, enz. Beergen is Mons geworden. Brugge is Brugge gebleven en
is nooit Le Pot gewofde. Om er maar enkele te noemen.
De Taalgrens? Precies als door (Zuiderse) ratten uitgevreten. Defendu de parler le Flmand. Boches du Nord, ja dar zijn we !
Ja,
dat Luisterboek, over Vlamingen in de Walepaïs. Één groot (geladderd)
pleidooi om uit te leggen que nous sommes tous des Belges
Tot men ergens
naar het einde toe, zich als volgt verspreekt
70 % van de bevolking van
Het Zuiden des Lands heeft
. Vlaamse roots. En is zelfs het meest
werkzame deel van dat verlopen Pays Noir.
-
Daarop
kan ik alleen mar repliceren, dat in deze vaststelling meteen bewezen
is dat ons Vlaamse Volk na 1815 en de breuk met het Nederlandse
Broedervolk van boven de Moerdijk, in de slavernij in plaats van samen
met Her Noorden, de Burcht te vormen die van onze Lage Landen; in plaats
van één groot slagveld, een on-overwinnelijke vesting te maken tussen
de Latijnse en de Germaanse volkeren.
-
Meteen
meen ik, eerder on-aangekondigd, duidelijk te hebben gemaakt, dat voor
een verenigd en eendrachtig Europa, de Heenigde Nederladen een der
sterkste hoekstenen zou zijn.
Daarna
kan, wegens de bewezen Vlaamse inwijking van Noord naa Zuid in de
voorbije eeuwen, een soort referendum gehouden worden: wie wil terig
deel uitmaken van de voorvaderlijke fierheid eigfen aan de Vlaamse Stam?

Niet dringen. Er is plaats voor iedereen. Er zal meer vreugde in de Hemel zijn om één bekeerling dan om 99 overtuigden.
Bijkomend voordeel: het (inlands) Rode Gevaar zou voor eeuwig en één dag bezworen zijn.

Doorgedreven regionalisering?????fFactor Brussel?
Het zijn evenveel conten als aan een bende everzwijnen. Eenmaal de wind gekeerd is, waait het wel over.



|