324 - DOORBRAAK OVER HET GROENE EIRE EN DE PATERS DIE HET CHRISTENDOM OOIT OVERVAARDEN NAAR HET VASTELAND
**

*
*VRIJDAG 7 AUGUSTUS 2020
*
VOOR GESCHRIJFSEL
**

*
Ja;
hieronder gaat het wel degelijk over de pas overlede, John Hune uit
N-Eire. Het is dus wel degelijk de hunne en niet de onze. Toch vergeten
we niet gauw deze man.
Maar Ierland is een dààrland en wij zijn hier, aan deze kant van het Kanaal.
-
Wat U hiernavolgend zult lezen, bevat veel wijze lessen. En meer zeg ik niet.

*
John Hume, de Noord-Ierse Martin Luther King, hier op een muurschildering in Derry.
**

foto: ©Belga Image
https://doorbraak.be/john-hume-noord-ierlands-martin-luther-king/?utm_medium=push&utm_source=meldingen
*
John Hume, Noord-Ierlands Martin Luther King
**

*
Bij de dood van John Hume (1937-2020) de gematigde Ierse nationalist
Het
gebrek aan belangstelling van onze media voor de problematiek van
Noord-Ierland en de oppervlakkigheid van de informatie die ze er over
brengen blijft bijzonder verbazend. Het gaat nochtans over een conflict
dat zich afspeelt in een buurland . Een conflict dat in de loop der
jaren aan meer dan 3000 mensen het leven gekost heeft.
Bij de dood van John Hume (10/1/1937-3/8/2020)
was het van het zelfde laken een broek. De Standaard en De Morgen
vertelden ergens op een binnenpagina in een kort artikeltje dat hij een
gematigde Republikein was en als dusdanig voorzitter werd dan de SDLP (
Social and Democratic Labour Party), dat hij aan de basis had gelegen
van de gesprekken tussen de bij het Noord-Iers conflict betrokken
partijen die uiteindelijk tot de Goede Vrijdag-vredesakkoorden (1998)
hebben geleid en dat hij omwille van dit laatste in da zelfde jaar 1998
samen met de unionist David Trimble de Nobelprijs voor de Vrede had
gekregen.
De
Amerikaanse president Bill Clinton noemde hem bovendien de Ierse Martin
Luther King. En de Paus stelde Hume aan tot commandeur in de orde van
St. Gregorius de Grote. Deze Ierse nationalist verdient nochtans meer
aandacht.
Republikeinse beweging
Hij
werd geboren in Derry (Londonderry): de tweede grootste stad van Noord
Ierland die steeds een Republikeins bolwerk was. Hij studeerde
aanvankelijk voor priester aan het grootseminarie van Maynouth bij
Dublin maar verloor zijn roeping en keerde terug naar zijn geboortestad
om er leraar Frans en geschiedenis te worden.
hun politieke rol in de ogen van hun medeburgers hierdoor totaal steriel werd
De
Republikeinse beweging die er steeds de verdedigingslijn van de
nationalisten had uitgemaakt, had eind de jaren 50, begin de jaren 60
heel veel van haar pluimen verloren. Sinn Féiners
lieten zich verkiezen maar weigerden te zetelen in het
Westminster-parlement omdat ze conform hun programma geen deel van
Britse instellingen mochten uitmaken. De consequentie van deze
onvoorwaardelijke trouw aan de principes van hun partij was wel dat hun
politieke rol in de ogen van hun medeburgers hierdoor totaal steriel
werd.
Het
Ierse Republikeinse Leger (IRA) had van zijn kant in 1955 een militair
offensief op het getouw gezet tegen de Britse grensposten tussen Noord-
en Zuid-Ierland. Maar dit had niets opgeleverd tenzij een paar mooie
ballades ter ere van de mannen die naar aanleiding van deze operaties
waren gesneuveld . Zoals het wondermooie The Patriot Game van Dominic Behan, dat Bob Dylan later plagieerde voor zijn succesnummer With God on Our Side. Veel aarde had dit dus niet aan de dijk gebracht.
De
discriminatie waarvan de Iersgezinden in de zes graafschappen van Noord
Ierland het slachtoffer waren, was nochtans zeer reëel. Het census
kiesrecht dat er ingevoerd werd om er de unionistische macht te
bestendigen was er nog steeds van toepassing. Britsgezinden waren
gemiddeld rijker, betaalden dus meer belastingen wat hen het recht gaf
om per persoon meer dan een stemmen uit te brengen. Bij aanwervingen
kregen protestanten steeds voorrang wat een grote werkloosheid in de
katholieke wijken veroorzaakt, enzovoort
Burgerrechten
Om aan deze toestand te verhelpen was een nieuwe strategie broodnodig. Dat werd de burgerrechten beweging
in navolging van de zwarten die zich in die jaren in de VS begonnen te
roeren en op wereldwijde sympathie konden rekenen. Het komt er op neer
dat de nationalistische eis tot hereniging met de Republiek voorlopig in
de koelkast belandt en uitsluitend de kaart van het wegwerken van
discriminatie er uitgespeeld. Er werd immers van uitgegaan dat die best
haalbaar is want welk redelijk mens zou zich er kunnen tegen verzetten?
Er werd kortom alles gedaan om niet als staatsgevaarlijk over te komen
Zo
ontstond the civil rights movement ontstaat. Die beweging
mobiliseerde duizenden mensen om met optochten, grote bijeenkomsten en
marsen haar eisen kracht bij te zetten. Het spreekt vanzelf dat de
agitatie die ze veroorzaakte een politieke emanatie nodig had. Dit werd
de sociaaldemocaritsche arbeiderspartij (SDLP) waarvan Hume een van de
medestichters is en hij later de voorzitter van zou worden. De naam van
de partij was illustratief voor de nieuwe tactiek die men wou toepassen.
Het woord Iers komt er niet in voor. Wel legde Hume de nadruk op het
sociale en democratische karakter van de doelstellingen van de
organisatie. Met het woord Labour legde Hume een link naar de Britse
partij met de zelfde naam. Er werd kortom alles gedaan om niet als
staatsgevaarlijk over te komen.
Unionistische reactie
Dit
alles belet niet dat de unionisten furieus reageren. De optochten en
demonstraties van de civil rights movement werden door unionistische
milities bestookt. Bepaalde katholieke wijken werden in een ware
pogromstijl aangevallen. Kinderen die zich naar katholieke scholen
begaven, werden brutaal lastig gevallen
Dit alles zonder dat de politie
van Ulster tussenbeide kwam. Integendeel, bepaalde politie-onderdelen
staken de relschoppers een handje toe.
Na die Bloody Sunday geloofden vele Ieren niet meer in de strategie van de burgerrechten
De
Britse regering zag zich er uiteindelijk toe verplicht het leger in te
zetten. De Ieren, die oorspronkelijk hoopten dat de soldaten hen zouden
beschermen, ervoeren al heel vlug dat die troepen het ultieme wapen
vormen om hen in bedwang te houden. Op 13 mei 1971 werden meer dan 300
mensen geïnterneerd zonder dat hier een proces aan te pas komt. Hume,
die ondertussen in het Britse parlement verkozen was, ging hier tegen in
hongerstaking. Veel erger: op zondag 30 januari 1972 schoten Britse
soldaten in Derry dertien burgers dood die aan een vreedzame
demonstratie deelnemen. Na die Bloody Sunday geloofden vele Ieren niet
meer in de strategie van de burgerrechten. Sinn Féin zit weer in de lift
en het IRA had geen moeite meer om nieuwe rekruten aan te trekken. De
oorlog woedde zoals nooit tevoren.
De moeilijke weg naar vrede
Hume
bleef er echter van overtuigd dat geweld de zaak niet vooruit zou
helpen. Hij ging in het geheim onderhandelen met Sinn Féin-voorzitter Gerry Adams
en met de Britse overheid. Dankzij zijn gematigde reputatie slaagde hij
erin deze laatste ervan te overtuigen rechtstreeks met Adams een
gesprek aan te gaan. Iets wat ze tot dan toe niet wou doen omdat zij hem
als een terrorist beschouwde.
In
1985 bracht Hume een eerste Brits-Iers akkoord tot stand. Het IRA
aanvaardde een voorlopig staakt-het-vuren. De Noord-Ierse unionisten
gingen echter dwars liggen. De zaak mislukte. Hume gaf echter niet op.
Hij organiseerde weer geheime onderhandelingen en betrok er zelfs de
Ierse en de Amerikaanse regeringen bij (ca. 40 miljoen Amerikanen beroepen zich op hun Ierse afkomst).
Hume
beleefde een ware triomf wanneer de Goede Vrijdag-akkoorden in 1998
werden afgesloten. Het zijn afspraken waarin iedereen wat neemt en
geeft. En waarin niemand kan beweren dat het Noord-Ierse probleem
hiermee volledig achter de rug is. De akkoorden hebben echter tot
hiertoe stand gehouden. Er kwam zelfs op een zeker ogenblik een
Noord-Ierse regering tot stand waarvan wijlen dominee Ian Paisley, de
voorman van de meest rabiate Noord Ierse unionisten de eerste minister
was en met als vice-eerste minister wijlen Martin McGuinness , voormalig
commandant van de IRA-brigade van Derry. Dit zou nooit zonder het
geduld en de volharding van John Hume kunnen gebeurd zijn. Als we van
iemand mogen zeggen dat hij in vrede mag rusten dan is het wel van Hume.
Francis Van den Eynde

*
NA GESCHRIJFSEL
*
Bloody Sunday.
Deze
woorden doen mij huiveren. Wiz niet. Watn het Ierse Volk is doorheen de
Geschedenis toch altijd zeer dicht bij het onze geweest. Zij bij ons en
wij bij hen.
Waarom ik dan moet huiveren, want op elke Zaterdag volgt nu eenlaal overal ter wereld de Zondag.
-
Dit artikel kwam op Vrijdag, de dag voor bij ons de Formateurs bij de Sire op de koffie gaan
Het zit er dus dik in, dat daar dikke knopen zulen blootgelegd worden.
Enfin,
we zien wel. Die Meneer Hune zal het dus niet meer beleven. Hoogstens
vanuit de Hoge Hemel meewarig het hoofd schudden. Om, net als Julius
Caesar tot Bruitus zei Et tu, Brute?
**

*
Ach
dear John, sole brother, nog zo jong en nu al moeten sterven. Jouw
EIGEN VOLK EERST zal je dus niet meer met eigen ogen beleven. Voor
ondergetekende echter zit er nog wel een dikke kans in. Doe ze Daarboven
de groeten,. Maar verwittig toc liefst dat ze best nog even wachten om
de Bokma koel te zetten.



|